Varför har mitt inlägg raderats?

Startat av larsen, 21 november 2008, 17:21:38 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

robbes

även punkt tre är ett påhopp med.

OM den som skapade tråden läst på forumet så har han sett at täven moderatorerna har kritik i en del fall mot trafikhuvudmännen och bussförare etc

Wetjo

Citat från: robbes skrivet 22 november 2008, 21:26:03 PM
JDS de är ju inte o petar i arbetsmarknaden för ALLA yrkesgrupper genom deras anvisningar så varför hålla på med just detta att man blir ANVISAD jobb om man gått arbetslös och har behörigheter etc för at tköra buss

Formellt sett ska en arbetssökande ha kompetens för det jobbet han blir anvisad till, annars är det fel.
Dvs har han inte körkort och kompetensbevis för buss, ska han inte bli anvisad om inte Arbetsförmedlingen ställer upp med kompletterande utbildning eller bidrag till utbildning.
Inom bussförarkåren kommer det att bli en arbetskraftsbrist inom några år pga stora pensionsavgångar. Då har bl a Arbetsförmedlingen i uppdrag att se över detta och i förekommande fall anordna utbildning. Utbildning kan vara upphandlad ("bidrag" från AF) via olika utbildningsanordnare eller reguljär (Studiemedel från CSN). Den reguljära utbildningen sker oftast via KomVux. Arbetsförmedlingens arbete skall vara konkurrensneutralt. Dvs samma service till alla kunder.

De politiker som du, jag och andra valt till Riksdagen har bestämt att efter en viss period är man skyldig att söka/ta jobb i hela landet för att ha bibehållen A-kassa. Vill man ändra på detta regelverk, får man arbeta politiskt. Detta beslut var enhälligt i Riksdagen.

robbes

NU är det så att de som har behörigheten INNAN den 10 september har faktiskt behörighet för jobbet då de ej behöver yrkeskompetensbeviset, det får då företaget bekosta inom rätt tid så alla som ha d behörighet får räkna med att bli anvisade jobben Så han har kompetensen som du skriver om.

JDS

Citat från: Jessika skrivet 22 november 2008, 21:30:28 PM
Är inte detta...

... ett personligt påhopp?

Nej, det är två ja/nej-frågor, som man kan välja att lämna obesvarade. Det är som "sanning eller konka", ingen tvingar en att vara med!

JDS

Citat från: Wetjo skrivet 22 november 2008, 21:55:17 PM
Inom bussförarkåren kommer det att bli en arbetskraftsbrist inom några år pga stora pensionsavgångar. Då har bl a Arbetsförmedlingen i uppdrag att se över detta och i förekommande fall anordna utbildning. Utbildning kan vara upphandlad ("bidrag" från AF) via olika utbildningsanordnare eller reguljär (Studiemedel från CSN). Den reguljära utbildningen sker oftast via KomVux. Arbetsförmedlingens arbete skall vara konkurrensneutralt. Dvs samma service till alla kunder.

Kärnpunkten i den här diskussionen är väl det lämpliga i att kostnaderna bärs av arbetsmarknadsmyndigheterna. Man skulle kunna hävda, att det är rimligare att de hamnar hos trafikhuvudmännen.

Staffan Sävenfjord

Citat från: JDS skrivet 22 november 2008, 22:54:51 PM
Nej, det är två ja/nej-frågor, som man kan välja att lämna obesvarade. Det är som "sanning eller konka", ingen tvingar en att vara med!

Det är din uppfattning. Den är rätt ointressant i sammanhanget. Det är vi som utsätts för misstankarna som känner oss förolämpade. I synnerhet som vi inte har ett öre i ersättning för vår insats som moderatorer.
Nu tycker jag vi diskuterar bussar och busstrafik här i stället, så blir det säkert lite trivsammare ton här.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

JDS

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 22 november 2008, 23:16:48 PM
Det är din uppfattning. Den är rätt ointressant i sammanhanget. Det är vi som utsätts för misstankarna som känner oss förolämpade. I synnerhet som vi inte har ett öre i ersättning för vår insats som moderatorer.
Nu tycker jag vi diskuterar bussar och busstrafik här i stället, så blir det säkert lite trivsammare ton här.

Du kan vara lugn, jag håller med dig om att de till frågor maskerade påståendena är förolämpande. Som jag ser det borde man helst låta bli att ställa sådana frågor, men om någon ändå gör det så är det nog oftast bäst att bara lämna dem utan åtgärd för att inte väcka onödig uppmärksamhet. Att radera dem vore ju också ett slags svar - kanske just det svar som den illasinnade frågeställaren hoppats på - och är därför mindre lämpligt.

Camilla

Citat från: Jessika skrivet 22 november 2008, 21:30:28 PM
Är inte detta...

... ett personligt påhopp?

Det tycker i alla fall jag!

/Jessika
Jag håller med dig Jessika

Nico


Överlag kan man väl annars konstatera att trådskaparens enda syfte, då han/hon inte heller har inkommit med någon ytterligare argumentation, verkar ha varit att provocera. Turligt nog så är Bussnack ett ganska avslappnat forum överlag och troll gör sig sällan eller aldrig besvär varför jag instämmer med dem som föreslår att vi ägnar oss åt att diskutera andra aspekter av det som intresserar oss, i.e. bussar och busstrafik.  :D
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Richard1250

#24
Jag håller med, jag skrev själv en tråd som rörde upp känslor, vi skulle ägna oss åt det som är trevligt i Bussnack, alla trevliga bilder lyfta fram allting som är positivt.

Det finns så mycket av glädje inom busstrafiken att ägna sig åt, gammalt som nytt låt och skriva om sådant istället, blir trevligare stämning då.  ;)

Som att se en scania CR 76 eller en CR 110 eller CR 111 me då skiner jag upp som en sol gamla trevliga minnen  ;)

Bussnack är för mig en sajt där jag efter arbetet slut kan gå in och frossa i allt trevligt som har med busstrafik att göra och bara koppla av och titta på bilder, därför gillar jag Busnack.


Buss-Anders


Jag håller med dig Staffan Sävenfjord!

Dumheterna framgår bäst om de får stå kvar.

För länge sedan hade vi en lösdriverilag. Folk som drev omkring utan arbete fängslades och fick sitta inne. Möjligtvis kunde de klara sig om de hade lite kontanter. En luffare X hade alltid en femma på sig för att inte kunna just fängslas för lösdriveri. När polisen kom så visade han upp sin femma och sa att han var affärsman. Då ska man veta att vissa människor försörjde sig på att sälja kängsnören och  råttfällor. Ett par kronor kunde innebära att han hade ett lager av varor som han kunde bära med sig.

Jag tycker det är helt rätt att arbetslösa människor med en viss utbildning anvisas visst arbete. Tar de inte det så sänks eller dras in understödet. Varför ska vissa människor leva på andras bekostnad?
Sådant har vi haft allt för mycket.

Lönedumpning förekommer  väl även inom den här branschen men då gäller det svartjobb.
Stora företag kan svårligen göra så men mindre företag är det enklare för.Obs! Med det säger jag inte att alla små företag fifflar.

Sedan finns det ju inom den här branschen alltid en massa rykten om företag si och så som erbjuder väldigt dåliga villkor vid vissa tillfällen som t.ex. utlandskörningar  eller beställningar.
Du får betalt för 8 timmar och att sedan körningen tar 10 är något helt annat. Kom inte och gnäll för då blir du inte tillfrågad nästa gång. Lönen är ju vit men det tog fler timmar.

Ja som en sa det pratas så mycket inom den här branschen så man vet till sist inte vad som är sant eller inte.

Till sist så anser jag att det är bra att även obekväma saker diskuteras här.
Anknytningen till buss finns där ju ändå.

Men alla tídskrifter och publikationer har en ansvarig utgivare så även detta forum.
De har uppgiften och skyldigheten att dra i nödbrömsen när de finner så lämpligt.

Mvh
Buss-Anders