Stadstrafiken Karlstad "Karlstadsbuss"

Startat av Fredde, 07 augusti 2008, 01:50:05 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

Karlstadsbuss (Swebus) har nu redan installerat nya fästen för nya biljettsystemet i bussarna dessa sitter vid nuvarande system en bit in bussen då man inte idag inte ens kör in kortet vid föraren när man har "respass" (förbetalt kort eller 14 dagarskort/årskort), sedan finns en liknande stolpe med ansluten kabel vid mittendörrararna så jag antager att ingång kommer ske vid framdörr samt mittendörr i framtiden dock inte enkeldörren längstbak (Karlstad har inga ledbussar i trafik än) Sedan är det under utredning om någon linje behöver ledbuss i framtiden, dock är det säkert svårt under gällande avtal samt det redan är bra trångt vid CityHPL vid torget vissa tider... Antagligen blir det ledbussar före på Skoghallslinjen som lyder under länstrafiken... Karlstad kommun kör trafiken under namnet "Karlstadsbuss" fortfarande fast dom inte äger bussarna utan just nu är det Swebus som kör dom på entreprenad... Dom har helt egen org för busstrafiken inom Kommunen fortfarande, samma som det var när kommunen ägde bussarna ...

Dock har jag åsikter hur så kallad "samtrafik" fungerar vid omstigningsplatsen "Stora Torget" det är i sämsta laget tyvärr.. linjerna lever sinna egna liv dvs det finns ingen logik vid övergångar när vissa linjer går på "sparlåga" dvs 30 eller 60 min trafik det gäller spec på natttrafiken.. Får se nu när Vintertid tabellen kommer om dom fixat det då.. man ska inte behöva åka in med en linje så man ska få vänta 50 minuter på en övergång tycker då jag iaf, det gör tex att man även måste lösa ny billjett med, då övergång bara gäller 60 min fr man klev på första bussen... Men behöva vänta 50 min mitt i natten är inte bra heller!!!


Som ett exempel är: Vill jag åka fr Gruvlyckan (Linje 4) till Lamberget (linje7) avgång kl. 00.41 fr Gruvlyckan så har den körtid på 23 minuter in till Stora Torget (omstigning) enl tidtabell dvs jag inkommer ca kl. 01.04 dock så avgick bussen till Lamberget kl. 01.00 & nästa avgår kl. 02:00 det ger en väntetid på 56 minuter det tycker jag är horibelt i en stad med nästan 80000 boende i tätorten båda omr ligger inom detta omr med..  Då säger en del åk med en tidigare buss fr utgångsstället ist okej det går ju bra fast den går redan 23:56 & då är man i city redan kl. 00:19 istället & väntetiden blir då 51 minuter då linje 7 alltid avgår xx.00 på kväll/natt det är nästan lika illa det... Här bör man jobba mycket med tidtabellen eller göra om vissa linjer på natten...

Men ifs kan man ta nästa avgång då den avgår kl. 01:26 & då är man i city kl. 01:49 & då avgår linje 7 kl. 02.00 ...


Detta är bara ett exempel på hur dåligt det är.. Det är omöjligt att åka utan tidtabell med på natten då flertalet linjer har olika avgångstider på natten..

Då man i princip har linjer som enbart går 1gång per timme på natten bör man ha samma tider till/fr City... Det är säkert bra på pappret att ha samma linje nr jämt men hur är det för resenärerna??? Bättre med samma avgånstider istället fast bussen kör så kallad omväg för att täcka in flera områden & spara in en linje/omlopp ist dvs så kallade Lågtrafikslinjer...

Det var ett riktigt skräckexempel jag visa ovan... Men illa är det iaf!!!!

Det jag vill komma till är att alla linjer tex avgår kl.xx00 eller xx.00 när det är lågtrafik....


Dvs man bör ha styv tidtabell iaf när det är trafik med avgångar som går mer sällan, max väntetid bör vara 10-15 minuter.. Inte roligt å skicka en 14-15 åring hem på natten å vänta bland massa fyllknattar, många ungdommar är ju rörliga i dagensläge samt även äldre som vill kunna åka utan stå vid omstigningen & se på fyllknattarna å även ha med dom att göra, kan bara säga att Gävle har löst detta MYCKET BRA!!!  Alla såkallade stomlinjer (S1-3) avgår alltid xx.20 samt xx.50 samt lokallinjer (L10-12) avgår alltid xx.20 fr city fram till kl. 02.20 på helg samt kl. 23.20 på vardag är man osäker så kan man säga till föraren så ser han till att anslutande väntar i fall försening uppstår..



//Fredde som nyss var i gamla hemstaden...