Namn på de nya 24m konceptet och ny nyans på färgen.
http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/skanetrafiken/pressrelease/view/saa-ser-malmoeexpressen-malmoes-nya-stadsbuss-ut-865442 (http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/skanetrafiken/pressrelease/view/saa-ser-malmoeexpressen-malmoes-nya-stadsbuss-ut-865442)
Ser mer ut som spårvagn än en buss..
Roligt att Skånetrafiken konstaterar att det är ett unikt koncept som inte finns någon annanstans i Sverige... Uppenbarligen har man aldrig hört talas om linje 16 i Göteborg... ::)
Citat från: AL skrivet 14 maj 2013, 13:49:36 PM
Roligt att Skånetrafiken konstaterar att det är ett unikt koncept som inte finns någon annanstans i Sverige... Uppenbarligen har man aldrig hört talas om linje 16 i Göteborg... ::)
De menar förstås att Malmö-Expressen är ett nytt koncept som inte finns någon annanstans i Sverige - eller världen. :P
Jag gillar dock den gröna färgen. Påminner om den som finns i Malmö innan länstrafiken.
Ja på pressbilderna är det nästan lite Scania 111 grönt.
Citat från: Walter skrivet 14 maj 2013, 16:13:27 PM
Ja på pressbilderna är det nästan lite Scania 111 grönt.
???? - Så du menar att alla Scania 111 från fabrik var gröna?????
Citat från: virtual1 skrivet 14 maj 2013, 19:18:41 PM
???? - Så du menar att alla Scania 111 från fabrik var gröna?????
Så kan man också välja att missförstå en skåning. De var åtminstone gröna vid leverans till MSS/ML, liksom CR76:orna, och generationerna före dem. Tråden är väl kvar i Malmö?
Håller med Staffan om färgen på MalmöExpressen, jag tycker den ser piggare ut än dagens kulör.
Citat från: virtual1 skrivet 14 maj 2013, 19:18:41 PM
???? - Så du menar att alla Scania 111 från fabrik var gröna?????
Nej naturligtvis inte, det säger ju sig självt att det inte var så. Ted har redan förtydligat vad jag menade.
Hur många ska man ha?
//Bussmicke
www.bussmicke.se
Citat från: yngrot skrivet 14 maj 2013, 13:30:50 PM
Ser mer ut som spårvagn än en buss..
Den ser mestadels ut som en vanlig BRT-buss, precis som BRT-bussarna från t.ex Solaris och Volvo också gör. Inget man reagerar mycket på numera.
Sen får väl varenda stad i världen som introducerar BRT kalla lösningen för "helt unik" om de vill, men det lurar nog ingen längre. ;)
Men CNG-BRT är väl inte så vanligt än så länge ;) Men jag trodde att de ville bygga en spärväg på samma sträcka, så nu låter det skummt.
Citat från: Walter skrivet 14 maj 2013, 20:28:27 PM
Nej naturligtvis inte, det säger ju sig självt att det inte var så. Ted har redan förtydligat vad jag menade.
Säger sig självt??? Varför gör det det? Malmö är väl inte enda staden i Sverige som haft CR111:or????? Men nu kom ju förklaringen oavsett.
Citat från: Cyklisten skrivet 14 maj 2013, 22:52:12 PM
Men CNG-BRT är väl inte så vanligt än så länge ;) Men jag trodde att de ville bygga en spärväg på samma sträcka, så nu låter det skummt.
Man har långt gångna planer på spårväg i Malmö, samrådshandling finns nu ute. Dessa bussar ska ju hjälpa till fram till det spårvägen finns på plats. Blir det ingen spårväg får man nog införa denna typ av BRT lösning på fler linjer.
Spårväg ska ju dessutom komma till Lund och Helsingborg om man ska tro på planerna. När dessa bussar börjar trafikera linje 5 får den ny dragning jmf med idag så linjenätet kommer att förändras en del mot idag.
Citat från: AL skrivet 14 maj 2013, 13:49:36 PM
Roligt att Skånetrafiken konstaterar att det är ett unikt koncept som inte finns någon annanstans i Sverige... Uppenbarligen har man aldrig hört talas om linje 16 i Göteborg... ::)
De kanske menar att linje 5 kommer att få en unikt hög grad av egna körfält och signalprioritering? (Jag vet inte, jag bara spekulerar.)
Citat från: virtual1 skrivet 14 maj 2013, 22:52:29 PM
Säger sig självt??? Varför gör det det? Malmö är väl inte enda staden i Sverige som haft CR111:or????? Men nu kom ju förklaringen oavsett.
Det säger sig självt eftersom tråden handlar om Malmö.
Very cool! Kul att se lite nya, fräscha VanHool-bussar! Exquicity-serien är riktigt het.
Citat från: Anders Noren skrivet 15 maj 2013, 10:17:26 AM
De kanske menar att linje 5 kommer att få en unikt hög grad av egna körfält och signalprioritering? (Jag vet inte, jag bara spekulerar.)
Vilket linje 16 har i väldigt många fall, framförallt på Hisingssidan
Hur många bussar blir det i Malmö?
//Bussmicke
www.bussmicke.se
Citat från: Bussmicke skrivet 16 maj 2013, 14:29:33 PM
Hur många bussar blir det i Malmö?
//Bussmicke
www.bussmicke.se
Dagens restid är 24+7 minuter plus bytestid. Säg att de kan kapa en femtedel av restiden så blir det 25 minuter. Sträckan blir ca 8,5 km, turtätheten 5 minuter. Bara att räkna.
Citat från: Bussmicke skrivet 16 maj 2013, 14:29:33 PM
Hur många bussar blir det i Malmö?
//Bussmicke
www.bussmicke.se
15 är det snälla svaret (bjuder på googlingen).