Trafikförändringar T20 i SL Trafiken

Startat av ichessy, 31 oktober 2019, 13:49:48 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

I en rondell eller runt ett kvarter?

//Bussmicke
www.bussmicke.se
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

846

#31
Tyvärr som trenden är sedan några år tillbaka så dras flera busshållplatser in, trots att bussen går samma väg - dvs. man plockar bort hållplatser längs vägen och kör förbi istället. När jag tittar på buss 57 så väljer man efter Norrtull att köra Uppsalavägen direkt till Haga Norra istället för att köra in till Haga Södra och därefter upp på Uppsalavägen till Haga Norra. Under större delen av trafikdygnet kommer alltså Haga Södra inte att trafikeras alls av någon buss. När det gäller på Djurgården så tar man bl.a. bort hållplatserna Isbladskärret. 67:an kommer att köra den vägen men man drar helt enkelt in hållplatsen. Hållplatsen Sjöstugan verkar man också dra in. Jag kan förstå att man drar in hållplatser för att det inte längre går någon linje längs vägen men här handlar det om att lägga ned hållplatser trots att 67:an kommer att köra förbi den vägen. 

ks

Citat från: 846 skrivet 18 november 2019, 16:33:07 PM
Det ser ut på kartan som att 57:an inte ska gå via Haga södra längre utan köra förbi ovanför på Uppsalavägen istället, det kan väl rimligen inte stämma? Sen har jag väldigt svårt att förstå hur 69:an ska kunna vända vid Djurgårdsbrunn som enligt förslaget ska bli ny ändhållplats.
Samtliga 69or kommer att vända vid Kaknästornet.
Stockholmare från Haninge som varit bussintresserad sedan barnsben.

Instagram: @stockholm.buss

846

Citat från: ks skrivet 18 november 2019, 16:42:48 PM
Samtliga 69or kommer att vända vid Kaknästornet.

Ja, jag såg det nu. Vilket betyder att Djurgårdsbrunn blir helt utan busstrafik! Det är ju riktigt dåligt - den hållplatsen har ändå ett ganska stort antal påstigande/avstigande. I och med att även Isbladskärrets hållplats läggs ned, trots att 67:an åker förbi den platsen, betyder det att de som ska till Djurgårdsbrunn får riktigt långt till närmsta busshållplats. Det blir väl Kaknästornet Södra som blir närmast om man ska in till stan, vilket är nånstans uppemot 700 meter från Djurgårdsbrunn längs en väg utan trottoar.

buskörare

Citat från: 846 skrivet 18 november 2019, 16:33:07 PM
Tyvärr som trenden är sedan några år tillbaka så dras flera busshållplatser in, trots att bussen går samma väg - dvs. man plockar bort hållplatser längs vägen och kör förbi istället. När jag tittar på buss 57 så väljer man efter Norrtull att köra Uppsalavägen direkt till Haga Norra istället för att köra in till Haga Södra och därefter upp på Uppsalavägen till Haga Norra. Under större delen av trafikdygnet kommer alltså Haga Södra inte att trafikeras alls av någon buss. När det gäller på Djurgården så tar man bl.a. bort hållplatserna Isbladskärret. 67:an kommer att köra den vägen men man drar helt enkelt in hållplatsen. Hållplatsen Sjöstugan verkar man också dra in. Jag kan förstå att man drar in hållplatser för att det inte längre går någon linje längs vägen men här handlar det om att lägga ned hållplatser trots att 67:an kommer att köra förbi den vägen.

Att röda linjer åker förbi utan att stanna går väl dessutom helt emot SL's policy. Är du säker att den inte dras om?

Delfinen76

611 och 616 vänder vid Täby Kyrkby Station. Resenärer till och från Östra Bylö får byta till 611X som kör skytteltrafik mellan Täby Kyrkby Station och Östra Bylö
Skickat från:

Krister Ekberg
Krukmakargatan 35C
11851 Stockholm

Mobil:
076-854 35 41

E-post
krister.ekberg@telia.com

buskörare

Citat från: Delfinen76 skrivet 18 november 2019, 19:19:01 PM
611 och 616 vänder vid Täby Kyrkby Station. Resenärer till och från Östra Bylö får byta till 611X som kör skytteltrafik mellan Täby Kyrkby Station och Östra Bylö

Byle  ;)
Det låter ju lite underligt, undrar hur man tänkt där.

Karsten

Citat från: buskörare skrivet 18 november 2019, 19:29:58 PM
Byle  ;)
Det låter ju lite underligt, undrar hur man tänkt där.

Det luktar dubbelspårsarbete på RB och avstängd Jarlabankes väg...

Delfinen76

Skickat från:

Krister Ekberg
Krukmakargatan 35C
11851 Stockholm

Mobil:
076-854 35 41

E-post
krister.ekberg@telia.com

Niclas_A

Linje 405 verkar få utökad trafik i framför allt morgonens rusning och därtill tidigare trafikstart.

Däremot utglesning från 20 till 30-minuterstrafik under dagtid.

Känns som en vettig prioritering sett till beläggningen som varit detta år.


/Niclas

Nico

Citat från: 846 skrivet 18 november 2019, 16:33:07 PM
Tyvärr som trenden är sedan några år tillbaka så dras flera busshållplatser in, trots att bussen går samma väg - dvs. man plockar bort hållplatser längs vägen och kör förbi istället. När jag tittar på buss 57 så väljer man efter Norrtull att köra Uppsalavägen direkt till Haga Norra istället för att köra in till Haga Södra och därefter upp på Uppsalavägen till Haga Norra. Under större delen av trafikdygnet kommer alltså Haga Södra inte att trafikeras alls av någon buss.

Vad gäller att det skulle vara en trend att hållplatser dras in/hoppas över vid linjeförändringar så får du gärna utveckla vad du avser. Gärna även med exempel.

Vad gäller Haga Södra så kommer 515 fortsatt att gå kvar och den är ju den primära linjen på avsnittet. Under peak så angör även bl.a. 516, 526, 565 samt under natten 591, 592, 595 och 599. Sedan tillkommer Flygbussarnas trafikering. Det innebär att Haga Södra har en ovanligt bra trafik med tanke på att resenärsunderlaget ändå är förhållandevis lågt.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

buskörare

Citat från: Karsten skrivet 18 november 2019, 20:03:42 PM
Det luktar dubbelspårsarbete på RB och avstängd Jarlabankes väg...

Ah, du tänker på att det har med Roslagsbanan att göra? Ja, det skulle absolut kunna tänkas. Annara ser jag inget positivt med det extra bytet alls.

846

#42
Citat från: buskörare skrivet 18 november 2019, 18:31:08 PM
Att röda linjer åker förbi utan att stanna går väl dessutom helt emot SL's policy. Är du säker att den inte dras om?

Om man kollar på SL reseplanerare efter tidtabellsskiftet finns inte hållplatserna kvar. Och enligt kartan ska den köra Norrtull - Uppsalavägen - Haga Norra. 57:an kommer också att köra förbi hållplats Linvävartorpet på Uppsalavägen om man ska tro Reseplaneraren.

846

#43
Citat från: Nico skrivet 18 november 2019, 22:47:24 PM

Vad gäller att det skulle vara en trend att hållplatser dras in/hoppas över vid linjeförändringar så får du gärna utveckla vad du avser. Gärna även med exempel.

Vad gäller Haga Södra så kommer 515 fortsatt att gå kvar och den är ju den primära linjen på avsnittet. Under peak så angör även bl.a. 516, 526, 565 samt under natten 591, 592, 595 och 599. Sedan tillkommer Flygbussarnas trafikering. Det innebär att Haga Södra har en ovanligt bra trafik med tanke på att resenärsunderlaget ändå är förhållandevis lågt.

Helt rätt att 515 trafikerar Haga Södra även framledes, fel av mig. Jag var mer insnöad på innerstadslinjerna. Tycker dock 57:an kunde göra sig omaket att åka ned där även senare, samt stanna på Linvävartorpet men även den hållplatsen kommer 57:an hoppa över trots att den ligger längs med färdvägen - ett exempel på en icke snabblinje som hoppar över hållplatser.

Vad jag annars tänkte på är att befintliga hållplatser dras in trots att bussen går exakt samma väg. T.ex. drogs hållplatsen Norrlandsgatan in på Kungsgatan och "ersattes" av nya hållplatsen Regeringsgatan, som dock bara låg ca 50 meter från var gamla hållplatsen Hötorget låg på Kungsgatan öster om Sveavägen. Hållplatsen Hamngatan (på Regeringsgatan) i södergående riktning har inte kommit tillbaka efter avslutade vägarbeten, så bussen (57:an o 65:an) kör bara förbi. Räntmästartrappan försvann, trots att det finns möjlighet att ha en tillfällig hållplats i höjd med Pustegränd (funnits förr). Andra exempel är att 57:an kör förbi hållplats Kungsträdgården på Hamngatan eftersom man flyttade hållplatsen Karl XIIs torg i norrgående riktning 50 meter längs Kungsträdgårdsgatan och döpte om den till "Kungsträdgården". Hållplatsen Vasagatan på Kungsgatan (fanns endast i ostlig riktning) drogs in, men bussen kör ju samma väg, dvs. kör förbi den f.d. hållplatsen. Renstiernas gata (på Folkungagatan) försvann men minst tre linjer kör ju där fortfarande. Kornhamnstorg hoppas över av 3:an trots att det inte är direkt nära till föregående eller efterföljande hållplats. Så där håller det på...  Bussen kör samma väg men allt fler hållplatser längs med samma väg hoppas över eller går upp i rök. Det var lite det jag menade. Nu går hållplatserna Isbladskärret och Sjöstugan upp i rök när 67:an o 69:an får ändrade körvägar, trots att en buss kör där.

Att hållplatser försvinner för att ingen buss längre går där (som när linje 43 lades ned) är en sak men att bussen fortsätter köra längs sträckan och hållplatser dras in eller körs förbi tycker jag blivit vanligare.





Mr H

Citat från: ks skrivet 18 november 2019, 16:42:48 PM
Samtliga 69or kommer att vända vid Kaknästornet.

Är inte Kaknästornet dessutom stängt numera?

/Mr H