Däck exploderade - splittrade rutor

Startat av Walter, 07 september 2021, 16:53:01 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Walter

Bussdäck exploderade och konsekvensen blev rätt stor då det fanns en täckskiva utanpå som splittrades.

Artikeln är låst men bilderna ger vad som hände.

https://www.sydsvenskan.se/2021-09-07/bussdack-exploderade--bilruta-krossades
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

JH

Med andra ord hade det kunnat orsaka personskador eller dödsfall. Täckskivor av pellejönsig glasfiber har inget framför tunga fordonsdäck att göra.

Lars-Håkan_E

Nej det har ju mer med mode och design att göra.

Vanliga skärmar/skärmkanter av glasfiber brukar ju kunna ryka när ett däck smäller men ju mer man bygger in desto större blir ju skadorna runt omkring.

Bältes-Assar

Men om inte täckskivan hade funnits, hade då inte lika gärna en del av själva det pangade däcket kunnat krossa bilrutan?

Ersa

Klart rutan kunde ha gått ändå. Det finns skyltfönster i affärer som krossats av att en buss fått punktering på gatan utanför. Utan kåpa framför hjulet. Men det blir ju knappast risk för färre personskador om man lägger till flygande glasfiber på platsen.

Bältes-Assar

Samtidigt tar väl skivan upp en del av energin när den brister. Sannolikheten att träffas av något kanske ökar men rörelseenergin hos föremålet minskar. Så totalt borde risken i alla fall inte öka.

Däremot gör väl dessa täckskivor att det blir svårare att se hjulen och upptäcka om det är något fel på dem, så risken att hjulet går sönder är nog större bara av att skivan finns där!

Nico

Frågan är hur mycket man tänkt på säkerhet och annat när dylikt designades? Personligen tycker jag dessa täckskivor kunde förpassas till soptippen. Täckskivor gör det sannolikt både svårare att serva samt bidrar till att smuts samlas i onödan. Man kan även fundera på hur det är med kylning av bromsar mm. då det sannolikt försämrar luftcirkulationen. Varmgång i bromsar med påföljande glödbrand är ju inte helt ovanligt på bussar.

Kan nog även bli problem med vatten som tränger upp om man t.ex. med viss fart kör ned i en större vattensamling. Kommer ihåg en regnig sommarnatt för en massa år sedan. Körde en 144 mot Gullmarsplan, på vad som numera heter Johanneshovsvägen, och precis när jag passerade under Gullmarsvägens viadukt så fanns en stor vattensamling som jag inte hann undvika. Blev världens brak, men inget mer hände. När jag kom fram till Gullmars så gick jag ett varv runt och konstaterade att vattnet som trängt upp i hjulhuset helt sonika hade tryckt bort/ut den karossplåt som delvis täckte hjulhuset. Var bara fästena kvar. Misstänker att dessa täckskivor då kan vara ännu enklare att trycka loss givet att deras yta är större.

Även vad gäller däcksexplosioner så kan man fundera lite. Vid de flesta explosioner av denna typ så sker den effektiva verkningen genom en expansion, men effekten blir högre om det finns något som blockerar expansionen. Typ smäll av en laddning (modell dynamitgubbe) på ett gärde och det sker en begränsad effekt, men är ändå till stor del ljud medan tryckvågen ganska snart ebbar ut i tomma intet när inget hindrar den. Gräv ned samma laddning en bit under ytan och det blir direkt en skillnad i verkan när tryckvågen expanderar och tvingar undan det som hindrar.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

roggek

Täckskivan över hjulhusen är väl främst för att förhindra olyckor, om en person hamnar under bussen???
Så någon praktisk funktion har de väl...

Ersa

De som blir överkörda av tunga fordons bakhjul ramlar väl mestadels in under fordonet mellan axlarna? Vissa innerstadsbussar har nåt skydd precis framför bakhjulen, under chassit, som ska vara skydd för just överkörning av folk. Glasfiberkåpan på sidan av hjulen lär inte skydda mycket för sånt.

Knut

det blir sat at dette reduserer luftmotstand og dermed diesel forbruker. så skal være slik miljøsak
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

Jo

Jag funderade också på om det var anledningen. Och jag kan förstår argumentet på tidigare Travego och Man/Neoplan som haft det och ligger och långa sträckor i 100 km marschfart.

Men bussar som mestadels går på vägar med max 40 km/h (ibland 60 km/h) och täta stopp där borde besparingen vara minimal.