Vilka upphandlingar väntar vi svar på närmast?

Startat av virtual1, 16 maj 2013, 11:47:12 AM

0 Medlemmar och 10 gäster tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: buskörare skrivet 19 juni 2018, 17:11:21 PM
Intressant! Nyfiken på hur det blir med Vallentunabussarna sen.

Återstår att se om Transdev får behålla lokaltrafiken i Vallentuna, eller om denna förs över till Täby senare. Beroende på vem som kammar hem Täby.
Sen har vi ju Norrtäljes resultat väl tätt inpå.

Mikey

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 19 juni 2018, 19:51:35 PM
Det är ju inte alls säkert att det ger någon vinst då man sköter service o underhåll på Volvo, och personalen som inte bor åt Märstahållet skulle knappast jubla, det brukar f.ö vara underdimensionerat det mesta i de depåer som byggdes på 70 och början på 80 talet så den lösningen ser jag som synnerligen osannolik :-)

En rondell, och sedan tre korsningar bort från Märstagaraget har du ju också ett Volvo Truck Center ;-) Nä men, jag förstår att det är mycket som måste tas hänsyn till. Mitt exempel ska väl mest ses som ett sånt, och det kan mycket väl vara osannolikt.


homer

Citat från: Ersa skrivet 19 juni 2018, 20:09:57 PM
Inget tal om VBP på Ekerö, och bara 50% VBP för Märsta. Har man börjat inse nackdelarna med alltför mycket VBP, som i Täby idag?

CitatAvtalet är konstruerat så att entreprenören får ersättning både efter antalet betalande resenärer samt utförd trafik, vilket förväntas ge bra drivkrafter för fler och nöjdare resenärer.

Ersa

50% på bägge, menar du?
Nåja, min slutfråga i förra inlägget kvarstår ju i så fall intakt.

buskörare

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 19 juni 2018, 19:47:57 PM
Man får ju hyra eventuella extraplatser av SL.

Visste inte att SL hyrde ut platser på depåer.

Lars-Håkan_E

Citat från: buskörare skrivet 19 juni 2018, 20:55:28 PM
Visste inte att SL hyrde ut platser på depåer.

Finns det plats så, Tappström har ju haft externa hyresgäster länge och tidigare finns det väl i Tyresö också.
Men med fler bussar i trafik desto färre överskjutande platser finns, sedan kan ju den operatör som har avtalet välja att hyra alla platser även om man inte behöver några av dem för den dagliga driften.

buskörare

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 19 juni 2018, 22:11:31 PM
Finns det plats så, Tappström har ju haft externa hyresgäster länge och tidigare finns det väl i Tyresö också.
Men med fler bussar i trafik desto färre överskjutande platser finns, sedan kan ju den operatör som har avtalet välja att hyra alla platser även om man inte behöver några av dem för den dagliga driften.

Hur går det ihop med att aktören sköter driften av rampen numera?
Har dessa externa hyresgäster en egenkopplad rampdel?

Karsten

Citat från: Ersa skrivet 19 juni 2018, 20:49:41 PM
50% på bägge, menar du?
Nåja, min slutfråga i förra inlägget kvarstår ju i så fall intakt.

30% VBP på Ekerö.

Lars_L

Citat från: Ersa skrivet 19 juni 2018, 20:09:57 PM
Inget tal om VBP på Ekerö, och bara 50% VBP för Märsta. Har man börjat inse nackdelarna med alltför mycket VBP, som i Täby idag?
Har inte uppgifterna -men troligtvis är det 30% på Ekerö- som föreslogs i förstudien. Annars skulle man ha formulerat sig likadant som för Sigtuna och det är dessa nivåer man brukar laborera mellan (30-50-100). Man har nog inte politikerna riktigt med sig i 100% VBP - men kanske framförallt efter upphandlingen i Haninge där man ju fått gått in och styra upp med tilläggsavtal efteråt för att rädda direktbussarna. Även 50% är ju problematiskt eftersom det ändå kräver lite för stor rätt för operatörerna att styra mot en sämre kollektivtrafik för att man ska kunna nå de mål som man satt upp. För höga kvalitetskrav fungerar ju också ganska dåligt med för hög VBP-andel eftersom man då bakvägen ändå omöjliggör några större kostnadsbesparingar på trafiken. I huvudsak är ju kundnöjdheten och resandeutvecklingen sämst i de områden där man har VBP till 100%
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Ersa

Citat från: buskörare skrivet 20 juni 2018, 06:16:25 AM
Hur går det ihop med att aktören sköter driften av rampen numera?
Har dessa externa hyresgäster en egenkopplad rampdel?

Lite elakt formulerat kan man väl påstå att de flesta externa bussar i landet (ej SL) oftast bara behöver en yta att parkera på, samt eventuellt en laddkabel till den inbyggda batteriladdaren. De har ju i regel fungerande tillsatsvärmare (med timer), och behöver inga slangar med genomgående glykolströmning, som verkar vara normaliserat när det gäller SL-bussar.

Men nu är vi utanför denna tråds ämne...

Ersa

Citat från: Karsten skrivet 20 juni 2018, 06:25:00 AM
30% VBP på Ekerö.

Citat från: Lars_L skrivet 20 juni 2018, 06:41:30 AM
Har inte uppgifterna -men troligtvis är det 30% på Ekerö- som föreslogs i förstudien. Annars skulle man ha formulerat sig likadant som för Sigtuna och det är dessa nivåer man brukar laborera mellan (30-50-100). Man har nog inte politikerna riktigt med sig i 100% VBP - men kanske framförallt efter upphandlingen i Haninge där man ju fått gått in och styra upp med tilläggsavtal efteråt för att rädda direktbussarna. Även 50% är ju problematiskt eftersom det ändå kräver lite för stor rätt för operatörerna att styra mot en sämre kollektivtrafik för att man ska kunna nå de mål som man satt upp. För höga kvalitetskrav fungerar ju också ganska dåligt med för hög VBP-andel eftersom man då bakvägen ändå omöjliggör några större kostnadsbesparingar på trafiken. I huvudsak är ju kundnöjdheten och resandeutvecklingen sämst i de områden där man har VBP till 100%

Tack för svaren! :)

buskörare

Citat från: Ersa skrivet 20 juni 2018, 07:51:03 AM
Lite elakt formulerat kan man väl påstå att de flesta externa bussar i landet (ej SL) oftast bara behöver en yta att parkera på, samt eventuellt en laddkabel till den inbyggda batteriladdaren. De har ju i regel fungerande tillsatsvärmare (med timer), och behöver inga slangar med genomgående glykolströmning, som verkar vara normaliserat när det gäller SL-bussar.

Men nu är vi utanför denna tråds ämne...

Okej. Ramper med glykol används på flera ställen än inom SL, men är kanske vanligast på "lokaltrafiksbussar".

Ersa

Citat från: buskörare skrivet 20 juni 2018, 08:24:20 AM
Okej. Ramper med glykol används på flera ställen än inom SL, men är kanske vanligast på "lokaltrafiksbussar".

Används i princip bara i tätorters stadstrafik, ja. Stockholm är väl det enda länet i Sverige där man tvångsmässigt har glykolramper runtom på landsbygden. I Umeå har man stadsbussarna inomhus och enbart luftslang inkopplad.
Man behöver bara titta på depåerna en bit från länsgränsen i Knutby och Alunda för att hitta landsbygdsdepåer där laddsladd (modell motorvärmarsladd) är det enda som behövs.

Lars-Håkan_E

Citat från: buskörare skrivet 20 juni 2018, 08:24:20 AM
Okej. Ramper med glykol används på flera ställen än inom SL, men är kanske vanligast på "lokaltrafiksbussar".

Med externa hyresgäster menas inte bara bussar utan även helt andra verksamheter.

Bussar med rampkoppling är som Erik skrev ytterst ovanliga utanför ren lokaltrafik.