Vilka upphandlingar väntar vi svar på närmast?

Startat av virtual1, 16 maj 2013, 11:47:12 AM

0 Medlemmar och 13 gäster tittar på detta ämne.

Sundås

Citat från: Svensk Busshistoria skrivet 11 juni 2018, 16:12:55 PM
Nej.
Eskilstuna löper ut 2020, och Strängnäs 2021

Som numera anställd på Sörmlandstrafiken kan jag meddela att arbetet med underlagen till upphandlingen pågår för fullt.
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se


homer

Kul att två olika företag vinner var sitt kontrakt, har väl aldrig hänt hos SL när flera områden har upphandlats samtidigt.

Extra kul att Transdev är tillbaka hos SL, kan man gissa att dem har räknat med samordningsvinster med Flygbussarna?
Samma företag kommer nu att köra den helt kommersiella trafiken och den skattefinansierade trafiken till och från Arlanda...

buskörare

Intressant! Nyfiken på hur det blir med Vallentunabussarna sen.

Bussmicke

Trodde Vallentuna skulle flyttas över till Norrort..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Karsten

Citat från: Bussmicke skrivet 19 juni 2018, 17:27:10 PM
Trodde Vallentuna skulle flyttas över till Norrort..

Jo, men tidigast tills dess att nuvarande kontrakt i Norrort löper ut.

buskörare

Citat från: Bussmicke skrivet 19 juni 2018, 17:27:10 PM
Trodde Vallentuna skulle flyttas över till Norrort..

Det kan ju inte göras förrän 2021 då även vi får nytt avtal.

Lars-Håkan_E

Citat från: homer skrivet 19 juni 2018, 17:02:10 PM
Kul att två olika företag vinner var sitt kontrakt, har väl aldrig hänt hos SL när flera områden har upphandlats samtidigt.

Extra kul att Transdev är tillbaka hos SL, kan man gissa att dem har räknat med samordningsvinster med Flygbussarna?
Samma företag kommer nu att köra den helt kommersiella trafiken och den skattefinansierade trafiken till och från Arlanda...

Det är nog inga större samordningsvinster där, möjligen någon enstaka administratör, trafikledning tror jag nog inte att Flygbussarna vill dela med SL trafiken.

I övrigt finns ju inte några samordningsvinster med personal eller depåer

homer

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 19 juni 2018, 17:49:39 PM
Det är nog inga större samordningsvinster där, möjligen någon enstaka administratör, trafikledning tror jag nog inte att Flygbussarna vill dela med SL trafiken.

I övrigt finns ju inte några samordningsvinster med personal eller depåer
Var har flygbussarna sin depå förutom på cityterminalen?

Mikey

Citat från: homer skrivet 19 juni 2018, 17:59:04 PM
Var har flygbussarna sin depå förutom på cityterminalen?

De hyr in sig hos Volvo Truck Center i Häggvik. Om man då kan asfaltera upp lite till på Märstadepån och flytta dit så kan man säkert få lite samordningsvinster, samt ha en del av flygbussarna närmare Arlanda...

buskörare

Citat från: Mikey skrivet 19 juni 2018, 18:11:19 PM
De hyr in sig hos Volvo Truck Center i Häggvik. Om man då kan asfaltera upp lite till på Märstadepån och flytta dit så kan man säkert få lite samordningsvinster, samt ha en del av flygbussarna närmare Arlanda...

Går SL med på att andra bussar än "deras" står på deras ramper och använder deras grejer?

Mikey

Citat från: buskörare skrivet 19 juni 2018, 18:33:11 PM
Går SL med på att andra bussar än "deras" står på deras ramper och använder deras grejer?

Det tror jag, Swebus har haft några Expressbussar stationerade på Märstadepån sista åren för trafik som utgår från Arlanda.

buskörare

Citat från: Mikey skrivet 19 juni 2018, 19:13:12 PM
Det tror jag, Swebus har haft några Expressbussar stationerade på Märstadepån sista åren för trafik som utgår från Arlanda.

Okej! Hos Arriva alltså? Då borde det ju inte vara några problem.

Lars-Håkan_E

Citat från: buskörare skrivet 19 juni 2018, 19:21:56 PM
Okej! Hos Arriva alltså? Då borde det ju inte vara några problem.

Man får ju hyra eventuella extraplatser av SL.

Lars-Håkan_E

Citat från: Mikey skrivet 19 juni 2018, 18:11:19 PM
De hyr in sig hos Volvo Truck Center i Häggvik. Om man då kan asfaltera upp lite till på Märstadepån och flytta dit så kan man säkert få lite samordningsvinster, samt ha en del av flygbussarna närmare Arlanda...

Det är ju inte alls säkert att det ger någon vinst då man sköter service o underhåll på Volvo, och personalen som inte bor åt Märstahållet skulle knappast jubla, det brukar f.ö vara underdimensionerat det mesta i de depåer som byggdes på 70 och början på 80 talet så den lösningen ser jag som synnerligen osannolik :-)