Vilka upphandlingar väntar vi svar på närmast?

Startat av virtual1, 16 maj 2013, 11:47:12 AM

0 Medlemmar och 7 gäster tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 24 april 2015, 14:56:30 PM
Ska vi hålla tummarna för att det inte blir x antal turer i rättsliga instanser nu?

Det brukar ju underlätta om den som redan har trafiken tar hem den i en ny upphandling. Så kanske vi slipper det den här gången. Sedan borde ju Dalatrafik ha lärt sig läxan vid det här laget.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Walter

Tja så löste man på ett sätt diskussionen kring övertagandet av personalen utan att formellt ställa kravet och hamna i juridiska tvister.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

1896

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 24 april 2015, 14:56:30 PM
Ska vi hålla tummarna för att det inte blir x antal turer i rättsliga instanser nu?

Bergkvara kanske känner att de vill överklaga, det var ju ingen annan som la något bud.

Inte ett ljud i pressmeddelandet om några miljö satsningar, det får väl anses vara svagt i dessa tider.

Bussmicke

Citat från: Ted S skrivet 24 april 2015, 14:46:09 PM
Det blev klart idag att nuvarande operatörer fortsätter i Dalarna i tio år från den juli 2016.

http://www.bussmagasinet.se/2015/04/oforandrat-i-dalarna-i-tio-ar/

Bara att gratulera alla till resp.  Vinst
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Andy

Vilken typ av avtal är nya Dala-avtalet? Att Keolis får 12 kr per resenär för tätortstrafik men Sambus får 7 kr per resenär i de mindre orterna låter som att det är två olika avtalstyper, då det generellt borde krävas större ersättning per resenär på landsbygden än i städerna.

Lars_L

Citat från: Andy skrivet 25 april 2015, 08:25:32 AM
Vilken typ av avtal är nya Dala-avtalet? Att Keolis får 12 kr per resenär för tätortstrafik men Sambus får 7 kr per resenär i de mindre orterna låter som att det är två olika avtalstyper, då det generellt borde krävas större ersättning per resenär på landsbygden än i städerna.
Har ingen detaljkunskap - men vi kan nog lugnt utgå från att incitamentet per resande bara är en del av intäkterna. Troligtvis får man ersättning även per produktionskilometer eller dylikt. Dalatrafik har väl bara omkring 9 miljoner resande per år, så en avtalskostnad på 600 miljoner, ger snarare en kostnad per resande på över 60 kronor i genomsnitt. Kan tänka mig att incitamentet ligger på omkring 50 procent för tätortstrafiken i Falun-Borlänge, men en mer marginell andel av kostnaden per resa i de mindre orterna och på landsbygden.

Orsaken är förstås att det är så få som reser med buss i småorterna (och främst skolbarn), vilket ju gör att det inte går att påverka resandet annat än marginellt från utförarens sida.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Lars-Håkan_E

Ja givetvis har man en fast ersättning för utförd trafik enligt beställningen, därutöver har man incitamentsersättning.

Den rörliga ersättningen per registrerad resa multipliceras med antalet resor under perioden
juni 2013 till och med maj 2014 för trafikår 1 och därefter med närmast föregående trafikår.


mittlinje

Enligt uppgifter (med reservation) från chaufför på Nettbuss har inte Bergkvarabuss fått prövningstillstånd för överprövning gällande trafiken på Orust och Lerum. Det innebär i praktiken att två entreprenörer byter områden med varandra - Nettbuss (Orusttrafiken) lämnar sin vagga till BiV (Sandarna?) och BiV (bl a Söne) lämnar Lerum för Nettbuss. Detta gäller troligen från juni 2016.
Bergkvarabuss har inte förlorat trafik eftersom man inte hade dessa områden tidigare. Man har kvar sin linjelagda skolbusstrafik på Orust som (enligt chauffören) också innebär extratrafik på grund av Henån skolas stängning fram till minst hösten 2016 (www.bohuslaningen.se).

Jonas Gustafsson

Citat från: mittlinje skrivet 01 maj 2015, 17:30:55 PM
Nettbuss (Orusttrafiken) lämnar sin vagga till BiV (Sandarna?)

Vad får dig att tippa på Sandarna istället för t. ex. Uddevalla Omnibus, Tjörns Omnibustrafik (numera BiV-medlem) eller Lysekils Busstrafik, som har närmare till hands geografiskt? Ingick det i uppgifterna du fick :)?
//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Hannes L

Citat från: mittlinje skrivet 01 maj 2015, 17:30:55 PM
Enligt uppgifter (med reservation) från chaufför på Nettbuss har inte Bergkvarabuss fått prövningstillstånd för överprövning gällande trafiken på Orust och Lerum. Det innebär i praktiken att två entreprenörer byter områden med varandra - Nettbuss (Orusttrafiken) lämnar sin vagga till BiV (Sandarna?) och BiV (bl a Söne) lämnar Lerum för Nettbuss. Detta gäller troligen från juni 2016.
Bergkvarabuss har inte förlorat trafik eftersom man inte hade dessa områden tidigare. Man har kvar sin linjelagda skolbusstrafik på Orust som (enligt chauffören) också innebär extratrafik på grund av Henån skolas stängning fram till minst hösten 2016 (www.bohuslaningen.se).
Chaufförer på Söne som jag pratat med säger ungefär likadant, så det ligger nog något i det. Har dock också hört att Nettbuss inte verkar vilja överta Sönes chaufförer, väldigt synd i så fall tycker jag. Det är ett riktigt bra gäng och generellt väldigt trevliga chaufförer, med ytterst få undantag.

Trucken

Är det tredje torsdagen i Juni svaret kommer om vem som får Höganäs/Ekeby?

Tacksam för svar till en som kör nämnda linjer.

Erling.L

Någom som har pejl på när anbuden för västrafik röd o lila o vad det mer e som e ute skall öppnas ??
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

Hannes L

Nu är det klart att det blir Nettbuss i Lerum, trafikstart 15 juni 2016.

Jonas Gustafsson

Citat från: Hannes L skrivet 03 juni 2015, 00:47:24 AM
Nu är det klart att det blir Nettbuss i Lerum, trafikstart 15 juni 2016.

Och minsann, det blev Sandarna Transporter som på Buss i Västs uppdrag tar hand om Orust (den delen av trafiken som ej Bergkvarabuss kör), vilket man kan läsa på Sandarnas hemsida. Hade nog som sagt trott mer på Uddevalla Omnibus, Tjörns Omnibustrafik, Lysekils Busstrafik eller Bullarens Busstrafik.
//Jonas
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

AdmirT

Är det idag som tilldelningsbeslut kommer kring Skånetrafikens upphandling gällande Malmö/Lund samt Höganäs?
Välkomna in på min hemsida: http://turan.1g.fi/