Nyliga inlägg

Sidor: 1 ... 5 6 7 [8] 9 10
71
Busstrafik / SV: Inga tåg- mannen bokstavligen tog bussen istället
« Senaste inlägg av Bältes-Assar skrivet 28 juni 2022, 22:37:05 PM »
Ja ja. Men varför satt snubben kvar?!? Fattar ni väl att jag menar.
72
Bussnack / SV: Ersättning för Roslagsbanan sommaren 2022
« Senaste inlägg av Bussmicke skrivet 28 juni 2022, 22:22:09 PM »
Påbörjar en lista över ersättningsbussarna. Börjar med Transdev, övriga som jag har sett  kommer senare.

inv nr   Reg        Fd
1300   AGR647   Weidermans Buss 27
1301   AGR775   Weidermans Buss 30
1302   BPB476   Wiedermans Buss 12
1303   BRC086   Weidermans Buss 8
1304   BRC342   Weidermans Buss 31
1305   BRD172   Wiedermans Buss 1
1306   YDF320   Edlunds Trafik 7314
1307   EFB566   Wiedermans Buss 29
1308   BRD174   Wiedermans Buss 28
1309   BRD213   Wiedermans Buss 23
1310   BRD170   Wiedermans Buss 26
1311   YDF321   Edlunds Trafik 7320
73
Bussnack / SV: Nobina Upplands bussar
« Senaste inlägg av Niklas Bygdestam skrivet 28 juni 2022, 22:04:26 PM »
Det bekräftas ju nu i tråden att alla Scania OmniLink gasbussar ska skrotas. Lite mer förvånad blev jag att se 7053, dvs Citywiden också skulle skrotas. Kanske för udda och obetydligt nyare än OmniLinkarna?

Ryktet har i alla fall gått att dessa bussar skulle skickas till Polen och sedan skrotas där. Detta rykte har gått rätt länge i Uppland. Men stämmer alltså ryktet?
74
Bussnack / SV: Ersättning för Roslagsbanan sommaren 2022
« Senaste inlägg av Bussmicke skrivet 28 juni 2022, 20:34:06 PM »
Under eftermiddagen upplevde jag att många av Transdevs bussar 37xx och 66xx fått skyltning Ersätter Roslagsbanan än i morse när jag var Vallentuna.
Kan ju ha fel men var en känsla jag fick.
75
Bussar/bussbilder/ämnen äldre än 30 år / SV: Leyland i Långsjö
« Senaste inlägg av Mats W skrivet 28 juni 2022, 20:09:06 PM »
Tycker mig skymta en blå lampa mitt på taket på Volvon, i så fall är det troligen radiobil 106 som har åkt till platsen.
76
Busstrafik / SV: Inga tåg- mannen bokstavligen tog bussen istället
« Senaste inlägg av BSB101 skrivet 28 juni 2022, 19:30:25 PM »
Citera
Samt så undrar man ju hur de lyckades åka fast.
Framgår av artikeln. GPS-sändare ombord och när polisen kom fram till bussen satt föraren kvar. Både fanns även med på bussens övervakningskameror.

77
Busstrafik / SV: Stombusslinje 5 på gång i Stockholm...
« Senaste inlägg av Bussmicke skrivet 28 juni 2022, 18:26:16 PM »
Jag hade nog hellre sett att man låter stombusslinje 5 en förlängd linje 50 (fast med Hornsberg som sydvästra ändhållplats). Linje 50 trafikeras ju ändå till stor del av blåbussar, och siffermässigt funkar det också (nästan). Vill minnas att det fanns planer på en sådan blåbussifiering för drygt fem år sedan, men att Keolis inte fann stöd för en sådan. Oavsett vad känns det som att västra Kungsholmen skulle kunna utvecklas kollektivtrafikmässigt och att linje 50 så gott som redan drivs som en stombusslinje, och som åtminstone linjenummermässigt skulle vara rimligare än detta nya förslag (77+134)
Kanske därför linjen fick nummer 5(0)..

/Bussmicke
www.bussmicke.se

78
Bussar/bussbilder/ämnen äldre än 30 år / SV: Leyland i Långsjö
« Senaste inlägg av Gunnar D skrivet 28 juni 2022, 15:28:55 PM »
Vet inte vad Nyboda hade för tjänstebilar 1980 men om det är något SL-relaterat kan jag tänka mig en missad avlösning vid Telefonplan. Föraren får då avlösning här istället och får ta Volvon tillbaka. Fick själv göra något liknande när jag var reserv i Huddinge 1973 och tog deras Volvo 144 -73 och avlösa en förare vid Vårby.

/Gunnar
79
Vägfordonsmodeller / SV: Brekina Büssing uppmärkt för Stockholms spårvägar
« Senaste inlägg av Nico skrivet 28 juni 2022, 14:03:16 PM »
Luskade lite mera och modellen ifråga finns ännu inte i handeln utan står angiven som "bald erhältlich", dvs. snart tillgänglig. I bildtexten står det även "Sponsor: Stockholm" så det kan vara så att denna modell är beställd av någon firma eller möjligen (även om jag inte tror på det) av någon form av museal verksamhet. Grundmodellen finns ju i andra varianter, har själv två varav jag visade den ena i ett inlägg i höstas. Det Brekina gjort är ju mest att de tagit denna modell av en Senator och varit lite kreativa med färgpytsarna.

Kommer modellen ut så kommer den sannolikt inte att tilltala så många... eller det kanske den gör bland de som tror att modellen är korrekt eller ser den som ett utslag av s.k. kontrafaktisk eller alternativhistoria... där Sverige hade högertrafik sedan start, spårvagnar kvar osv. Tror inte heller att det kommer bli någon modellvärldens svar på gul tre skilling banco... men, med tanke på att den är i högertrafikutförande så borde det varit bättre om de chansat på en H32. Mailade även en fråga till Brekina om modellen så får vi se vad de säger. Problemet är att de inte brukar svara och om de gör det så brukar det vara ganska snäsigt.  ::)
80
Busstrafik / SV: Stombusslinje 5 på gång i Stockholm...
« Senaste inlägg av Nico skrivet 28 juni 2022, 13:38:16 PM »
Sedan får man väl se vad som händer med nuvarande terminal vid Karolinska norra, alltså det som förr var vid Karolinskas huvudentré (antar att det är den som avses med busstation) – Detta då dess framtid är ganska oklar trots att behovet finns då det inte finns många andra platser i närområdet att vända nuvarande eller framtida linjer på.
Sidor: 1 ... 5 6 7 [8] 9 10