Premiär för linje 747 i SL-land idag, med sedvanliga skyltproblem...
(https://i.postimg.cc/SxtwBwJV/swebus6106-1.jpg)
Riktigt dåligt på en 3 år gammal buss https://www.svenskbusshistoria.se/#bus/101227
"Barnsjukdomar". ;D
Snyggt fångat, men jag gissar att du egentligen menar att bilden är tagen 12/12 2022? ;)
Tack! Haha. Bussen kanske gjorde ett gästspel i Södertälje 2020, vem vet ;) men självklart är det så...
Har ni sett var det är för bussar på linje 777
Bussen är tre år men i trafik i Sverige först nu.
Ja den gick i Finland 2019-2022 men det har ju inget med saken att göra.
Citat från: zjbus skrivet 12 december 2022, 18:26:01 PM
Ja den gick i Finland 2019-2022 men det har ju inget med saken att göra.
Nähä?
Du är expert på skyltsystemen, vet skillnaden mellan det som brukas i Helsingforsområdet och det som används i SL Trafiken?
En fil som funkar i SL trafiken funkar säkerligen inte alls felfritt i skyltsystem anpassade efter något annat.
Det krävs handpåläggning och rätt filer.
Citat från: Delfinen76 skrivet 12 december 2022, 17:04:55 PM
Har ni sett var det är för bussar på linje 777
Enligt planeringen ska stadsledbussarna 3479-3499 köra linjen, men idag var även 7217 ute och snurrade några varv.
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 12 december 2022, 18:32:05 PM
Nähä?
Du är expert på skyltsystemen, vet skillnaden mellan det som brukas i Helsingforsområdet och det som används i SL Trafiken?
En fil som funkar i SL trafiken funkar säkerligen inte alls felfritt i skyltsystem anpassade efter något annat.
Det krävs handpåläggning och rätt filer.
Jag är absolut inte expert, så denna skulle vara byggd för att fungera i Helsingfors men gjorde inte det i Stockholm?
Skyltsystemen är en djungel, matar man dem med fel fil som har fel teckensnitt eller antal punkter så blir det fel, mer eller mindre.
Här blev det riktigt fel.
Trail and error är vad som gäller
Detta är ingen nyhet
Ja det är tydligt, dom lösa skyltarna i fönstrena förr var betydligt mer pålitliga.
Det blir ofta problem om man skiftar en huvudmans system till en annan huvudmans. Man kan inte förvänta sig att skyltar och displayer ska visa all information korrekt efter flytten, utan det behövs ofta bytas noder och andra justeringar. Det kan räcka att flytta en begagnad linjevagn mellan två angränsande län i Sverige för att samma sak ska uppstå. Framförallt med dubbelradig text som smälter samman är ett klassiskt fel på Mobitecs skyltar, om man inte samtidigt byter ut viss hårdvara i själva skylten.
Det är väldigt vanligt att det är två separata institutioner/teknikföretag där det ena skiftar all utrustning inne i bussen, och det andra i mån av tid därefter justerar skyltsystemen.
För övrigt syntes 6103 på 749:an nu i morse, så finnarna börjar komma ut mer o mer i trafik nu!
Trevligt, får det bli en resa till våren.
(https://i.postimg.cc/TwgY582J/6900-747-Lih-B.jpg)
En avsevärt äldre buss med samma skyltbekymmer.
Ofta uppstår problemen bara på dubbelradig text, vilket kan innebära att det sällan uppmärksammas, om det finns få sådana destinationer i det trafikområde fordonet rullar i. Och/eller att felet prioriteras väldigt lågt.
Märkligt att dubbelradigt fungerar utmärkt på andra håll i landet. Kanske man är mer intresserat hur det funkar än i SL-land...
6900 med systrar kommer väl från Örebro med mellanlandning i Nyköping?
Det syns tydligt på gamla bilder att det är annan hårdvara i dessa jämfört med en ursprunglig Stockholmsvagn.
Typsnittet blir fel vilket främst ger sig till känna när destinationen är dubbelradig precis som "Ersa" nämner.
Örebro? Du menar Kalmar?
6900 Sörmland/Nyköping. 6901 från Kalmar.
//Peter
6900 Kalmar -> Nyköping -> Södertälje. Har bilder..
Citat från: Bussmicke skrivet 15 december 2022, 15:46:16 PM
Märkligt att dubbelradigt fungerar utmärkt på andra håll i landet. Kanske man är mer intresserat hur det funkar än i SL-land...
Vet inte om det är så märkligt. Kombinationen Init med den generationens BussPC och Mobitec förekommer väl inte på så många andra håll i Sverige? Detta går dessutom såklart att fixa med rätt noder och inställningar.
Att detta förekommer ofta i SL-trafiken beror väl på flera orsaker, som att det är många fler bussar där än i andra län, samt att länet ju är ett ställe dit gamla bussar från övriga Sverige skickas, då de tjänat ut hemmavid. Sista anhalten innan skroten, har det ju kallats genom åren.
Men här har det ju blivit rätt:
(https://i.postimg.cc/NFC9vpmH/7215-747-Lih-B.jpg)
Gammal buss, gammalt välkänt skyltskåp...