Huvudmeny

Senaste inlägg

#1
Flera av av dessa hus mellan Sjättenovembervägen och Johan Skyttes väg revs väl för en breddad Älvsjöväg och bostadshus, troligen 1980-talet eller senare.

Om man går in på Min karta som det heter på lantmäteriets hemsida, https://minkarta.lantmateriet.se/ så kan man se hur det såg ut 1960-talet och ca 1975 och nutid.

Skriv adress i sökrutan och klicka sedan på det färgade lagret uppe till höger.
#2
Det bör vara Älvsjövägen 29 strax sydost om korsningen Sjättenovemberv/Älvsjöv. Extravagnarna vände väl i rondellen för färd mot stan.

/Gunnar
#3
Bussnack / SV: Hur många B9S finns kvar i...
Senaste inlägg av Ersa - Idag kl. 08:56:17 AM
Nog minns man de gamla vattentornen till dåtidens ånglok, och alla skämt från förarkåren om att säna skulle behövas igen, just för att fylla i kylarvätska på taket på Volvo B9S längs linjesträckningarna.
Minns även en av de allra första provbussarna, registrerad som en B12M, som KR Trafik hade inlånad på prov ett tag på långa SL 639 Öregrund - Stockholm, och hur utskälld den var av förarna och passagerarna från dag ett. Sen kom Buaslink 6305 och uppåt, som saknade gardiner, AC och till och med ventilationsmunstycken för passagerarna, och hur arga resenärerna var över att åka stadsbussar med inbyggd bastu.
Ända fram till skrothögarna Nobina 7394-7399 som man mådde fysiskt dåligt av att köra med alla sina vibrationer och oljud. När man nästan var tvungen att ha hörselkåpor på sig för att att undslippa det hemska dova motorljudet och det öronbedövande skriket från stoppsignalen.

Äntligen är de snart histoia.
#4
Husnumret på högerkant i bilden är 20 (eller möjligen 29?)
Var exakt är bilden tagen? Får inte ihop det med dagens Google Maps för en jämförelse.
#5
Bussnack / SV: Hur många B9S finns kvar i...
Senaste inlägg av Fredrik Gelin - Idag kl. 07:29:21 AM
Det jag förknippar med B9:orna är en glupande aptit på glykol och hjulhastighetsgivare (ABS-lampan), men visst var de trevligare att köra än samtida Scanior just pga att de fortfarande drev på rätt axel.
Sedan har de ett klimatsystem som måste ha konstruerats av någon ingenjör som hade för lite att göra med tanke på hur komplicerat det är att felsöka och underhålla.
Jag minns när vi bad om kopplings- och elscheman från Volvo vilket slutade med att vi fick prata med en pensionerad gubbe som varit med och byggt systemet och det visade sig att han hade ritningar kvar som Volvo inte hade.
Jag säger inte att B9:orna är dåliga, men de drogs med onödigt komplicerade lösningar som i sin tur drev underhållskostnader och tog man inte hand om dem på rätt sätt var de inte så förlåtande som sina föregångare.
#6
Bussnack / SV: SL blå bussar
Senaste inlägg av Ersa - Idag kl. 06:13:33 AM
Tänk att 677 fortfarande glöms bort i många sammanhang, fast linjen kom till i sim blåa form resan 2008.
En sak som ofts också glöms bort är att Keolis körde åtminstone två blå boggivagnar på 677-omloppen fram till sommaren 2011.
#7
Citat från: Gunnar D skrivet 25 april 2024, 15:54:19 PMH15 1340 avvaktar vid Sjättenovembervägen avgångstid för insats i morgontrafiken 27 feb 1964.

Mvh Gunnar
Stort tack för ditt trevliga foto.
Mvh zjbus
#8
H15 sattes i trafik 1947.

/Gunnar
#9
Trevlig bild, när gick dessa i trafik för första gången?
#10


H15 1340 avvaktar vid Sjättenovembervägen avgångstid för insats i morgontrafiken 27 feb 1964.

Mvh Gunnar