SL lägger ner busslinjer...

Startat av Bussmicke, 15 september 2023, 09:20:38 AM

0 Medlemmar och 6 gäster tittar på detta ämne.

Fredde

Folk skriker alltid ett tag när det blir förändringar (oavsett inom vilken bransch) men det brukar avta efter ett tag eftersom ingen orkar lyssna... ::)


846

Ibland lyssnar de som bestämmer (t.ex. när hållplats Stadion drog in för 4:an) men oftast spelar protester ingen roll.

Fredrik Gelin

Citat från: 846 skrivet 03 december 2023, 00:37:53 AMDet skulle betyda att Sveavägen blir helt utan innerstadslinjer - ingen liten förändring om nu 57:an tar över 54:ans sträckning från City till Hjorthagen. 57:an är väldigt använd på nuvarande sträckning från Sveavägen till Frösunda, så vad dessa passagerare ska åka med istället förstår jag inte riktigt.

Att lägga ned 75:an är en kraftig försämring för de som reser mellan City och Norra Djurgårdsstaden. 54:an (ev. 57:an i framtiden) tar dubbelt så lång tid och har klart mindre kapacitet. Om 57:an tar över 54:an kommer ingen förbindelse finnas mellan Norra Djurgårdsstaden och Centralen/Cityterminalen heller, om 75:an läggs ned. Att Sveavägen kommer att bli utan innerstadstrafik lär bli av precis som när Regeringsgatan förlorade sin trafik när gamla 43:an lades ned men de boende i Norra Djurgårdsstaden kommer knappast tyst se på att 75:an läggs ned.
Nu är detta bara förslag än så länge.
Att 57:an föreslås försvinna från Sveavägen är inte så märkligt med tanke på hur trafiksituationen ser ut där.
Hade det funnits kollektivkörfält hela vägen från Sveaplan till Sergels torg hade det kanske funnits bättre förutsättningar att behålla busstrafiken där.

De boende i Djurgårdsstaden saknar knappast alternativ, de har ju sexan kvar och den ansluter ju till tunnelbanan både i Ropsten, Tekniska och Odenplan beroende på var man har sin destination.

Jag tror inte att 54/57 kommer att bli någon ersättning för 75:an, det tar för lång tid som du skriver.

Sedan blir det ju om förslaget går igenom även neddragningar på många andra linjer i innerstadstrafiken.
Jag kan tänka mig att det kommer att märkas om man plockar bort bussar på fyran och 50:an exempelvis.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk

846

#33
Så länge det går en buss finns förstås alternativ men något vidare bra alternativ kommer inte de boende i Norra Djurgårdsstaden ha för de som ska till merparten av 75:ans hållplaster (vill inte vara nån besserwisser men inom parentes bör sägas att Djurgårdsstaden ligger på Djurgården som inte berörs av dessa ändringar).

Ska man från Norra Djurgårdsstaden till t.ex. Hötorget kan man idag ta 75:an, vilket tar drygt 10 min. Att ta 6:an till Ropsten, tunnelbana till T-Centralen för att byta tunnelbanelinje och sedan åka till Hötorget eller 6:an till Odenplan och sedan tunnelbana kommer att ta nånstans kring 25 minuter. Så visst - alternativ finns förstås men med en restid där promenad linte tar mycket längre tid än kollektivtrafiken...

Sen håller jag inte med dig att trafiken på Sveavägen skulle vara så illa att det inte är nån idé att ha busstrafik där, f.ö. kommer det finnas busstrafik på Sveavägen norr om Odengatan (515) men den är ju till föga nytta om man tänkt resa mellan City och mot Sveaplan. De som kommer att klaga mest lär dock vara de som reser mellan Frösunda och hållplatserna längs Sveavägen söder om Odengatan  - de kommer nog bli varse om att framtiden innebär att gå till Solna station och ta pendeln in till stan framöver.



Fredde

Blev det inte av att dra in 75an?

Giltig 10 december 2023–20 juni 2024
https://kund.printhuset-sthlm.se/sl/v75.pdf


gurraberra

Jag kommer sakna SL linje 403, en busslinje med gamla anor. Den startade som BSBV linje 33, i maj 1955.

Se BSBV Linjekarta 1957:
https://b103211074.cbaul-cdnwnd.com/266f069680d11e2d7605423accb6f28f/200000165-8d0b88d0b9/1957_Linjekarta_Borgmastargatan_Skylt2.webp?ph=b103211074

Eller se Linjekartan 1968:
https://b103211074.cbaul-cdnwnd.com/266f069680d11e2d7605423accb6f28f/200000013-4507e45082/BSBV_karta_1960-70tal.webp?ph=b103211074

I och med SL:s övertagande 1971 omnumrerades linjen till 403. Den har haft ungefär samma sträckning och hållplatser sedan dess.

Jag gjorde en utflykt i veckan för att ta lite bilder,  eftersom det var sista chansen.
Bilderna finns här:

https://b103211074.cbaul-cdnwnd.com/266f069680d11e2d7605423accb6f28f/200000126-8926d89272/403Info-9.jpeg?ph=b103211074
https://b103211074.cbaul-cdnwnd.com/266f069680d11e2d7605423accb6f28f/200000128-23e1623e18/403_SLUSSEN-9.jpeg?ph=b103211074
https://b103211074.cbaul-cdnwnd.com/266f069680d11e2d7605423accb6f28f/200000129-2bb9e2bba0/403_OSTERVAGEN1-1.jpeg?ph=b103211074
https://b103211074.cbaul-cdnwnd.com/266f069680d11e2d7605423accb6f28f/200000130-376cd376ce/403_OSTERVAGEN2-8.jpeg?ph=b103211074
https://b103211074.cbaul-cdnwnd.com/266f069680d11e2d7605423accb6f28f/200000134-b53c4b53c6/NackaKvarn-3.jpeg?ph=b103211074
https://b103211074.cbaul-cdnwnd.com/266f069680d11e2d7605423accb6f28f/200000136-0bc0b0bc0d/Erstagarden-4.jpeg?ph=b103211074
https://b103211074.cbaul-cdnwnd.com/266f069680d11e2d7605423accb6f28f/200000137-0db0b0db0e/Fruktvagen2-7.jpeg?ph=b103211074
https://b103211074.cbaul-cdnwnd.com/266f069680d11e2d7605423accb6f28f/200000135-0676306766/Fruktvagen1-2.jpeg?ph=b103211074
https://b103211074.cbaul-cdnwnd.com/266f069680d11e2d7605423accb6f28f/200000143-a16c3a16c7/Ostervagen1-0.jpeg?ph=b103211074
https://b103211074.cbaul-cdnwnd.com/266f069680d11e2d7605423accb6f28f/200000144-b7c7eb7c81/Ostervagen2-1.jpeg?ph=b103211074
https://b103211074.cbaul-cdnwnd.com/266f069680d11e2d7605423accb6f28f/200000142-7c3817c383/Ostervagen3-5.jpeg?ph=b103211074

Fredrik Gelin

Citat från: Fredde skrivet 10 december 2023, 12:58:53 PMBlev det inte av att dra in 75an?

Giltig 10 december 2023–20 juni 2024
https://kund.printhuset-sthlm.se/sl/v75.pdf
De förändringar som föreslagits för innerstadslinjerna kommer troligen att gälla tidigast från sommaren, så åtminstone fram till midsommar går det bra att åka med 75:an.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk


Fredrik Gelin

Citat från: 846 skrivet 03 december 2023, 00:37:53 AMDet skulle betyda att Sveavägen blir helt utan innerstadslinjer - ingen liten förändring om nu 57:an tar över 54:ans sträckning från City till Hjorthagen. 57:an är väldigt använd på nuvarande sträckning från Sveavägen till Frösunda, så vad dessa passagerare ska åka med istället förstår jag inte riktigt.

Att lägga ned 75:an är en kraftig försämring för de som reser mellan City och Norra Djurgårdsstaden. 54:an (ev. 57:an i framtiden) tar dubbelt så lång tid och har klart mindre kapacitet. Om 57:an tar över 54:an kommer ingen förbindelse finnas mellan Norra Djurgårdsstaden och Centralen/Cityterminalen heller, om 75:an läggs ned. Att Sveavägen kommer att bli utan innerstadstrafik lär bli av precis som när Regeringsgatan förlorade sin trafik när gamla 43:an lades ned men de boende i Norra Djurgårdsstaden kommer knappast tyst se på att 75:an läggs ned.
Nu är det ju så att Regionen behöver spara pengar och då kan jag tycka att det är rimligt att man får byta transportmedel för att komma dit man vill.
Utanför city blir det i mitt tycke större försämringar för många resenärer.
Som jag förstått det vill SL ersätta 57:an med någon ny lösning som inkluderas i Råstaavtalet vilket inte låter orimligt.
Jag gissar således att det blir en ny linje typ Solna station-Frösundavik eller något liknande, alternativt drar man om någon befintlig linje som går i närheten.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk


Fredde

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 10 december 2023, 13:35:32 PMDe förändringar som föreslagits för innerstadslinjerna kommer troligen att gälla tidigast från sommaren, så åtminstone fram till midsommar går det bra att åka med 75:an.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk



Det förklarar saken, tack!

homer

Citat från: gurraberra skrivet 10 december 2023, 13:08:19 PMJag kommer sakna SL linje 403, en busslinje med gamla anor. Den startade som BSBV linje 33, i maj 1955.

Se BSBV Linjekarta 1957:
https://b103211074.cbaul-cdnwnd.com/266f069680d11e2d7605423accb6f28f/200000165-8d0b88d0b9/1957_Linjekarta_Borgmastargatan_Skylt2.webp?ph=b103211074

Eller se Linjekartan 1968:
https://b103211074.cbaul-cdnwnd.com/266f069680d11e2d7605423accb6f28f/200000013-4507e45082/BSBV_karta_1960-70tal.webp?ph=b103211074

I och med SL:s övertagande 1971 omnumrerades linjen till 403. Den har haft ungefär samma sträckning och hållplatser sedan dess.




71:an som nu ersätter 403 är ju närmare i linjesträckning med gamla 33:an än vad 403 var eftersom den åker förbi Borgmästargatan

Citywidemannen i Finland

Är flera bussar nu borttagna ur trafiken till följd av att 18 busslinjer har slutat köra? är t.ex. alla äldre Omnilinkar med CL94-chassi (såväl kortvagnar som ledvagnar) nu "gått i pension"? och möjligen även alla 8500LEA:n? bra om det finns ännu massor av Omnilink II-individer kvar i Stockholms län, så är det inte ännu nästa sommar för sent att fara till Stockholm för att ta sina sista åkturer med flera Omnilink II:år när det är vackert väder... ;)

homer

B9S och  omnilink II kommer troligen finnas kvar hos Nobina i Tyresö och Handen tills de avtalet förnyas, dock lär väl de som idag rullar hos Keolis försvinna februari 2025 och norr om stan försvinner nog de sista Omnilink i Augusti nästa år när Keolis tar över i Råsta

846

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 10 december 2023, 13:42:57 PMNu är det ju så att Regionen behöver spara pengar och då kan jag tycka att det är rimligt att man får byta transportmedel för att komma dit man vill.
Utanför city blir det i mitt tycke större försämringar för många resenärer.
Som jag förstått det vill SL ersätta 57:an med någon ny lösning som inkluderas i Råstaavtalet vilket inte låter orimligt.
Jag gissar således att det blir en ny linje typ Solna station-Frösundavik eller något liknande, alternativt drar man om någon befintlig linje som går i närheten.


Man kan förstås tycka olika. Att byta färdsätt kan vara rimligt men jag tycker inte att det är en rimlig besparing att dra in 75:an när det innebär en så pass mycket längre restid att det kan gå på ett ut att gå jämfört med att åka buss till en annan del av innerstan för att där byta till tunnelbana.

Har man t.ex varit på bio, konsert eller ute o ätit och ska åka hem från Hötorget till Norra Djurgårdsstaden ska man alltså ta tunnelbana till Odenplan och byta till 6:an alternativt ta tunnelbanan till T-Centralen för att byta linje, åka vidare till Ropsten och sedan ta 6:an därifrån. Inräknat väntetider vid varje byte så kan man nog lika gärna promenera hem.

toddetoddelito

#44
Samtidigt går det ju att gå från Ropstens tunnelbanestation (inte minst ingången i Hjorthagen) till en stor del av Norra Djurgårdsstaden. Man måste ju inte vänta på 6an i Ropsten eller Odenplan för att ta sig dit.

Och visst hade det gått snabbare för de som åker längs 75ans hållplatser om linjen vore kvar, men det resonemanget är ju allmängiltigt. Det går ju så gott som alltid snabbare om det finns en busslinje som går direkt från där man befinner sig till dit man skall.

Det torde helt enkelt vara mer prioriterat från regionens sida att försöka "stötta upp" busstrafiken utanför innerstaden där byten redan är vardagsmat, och där frågan inte längre är om det går fortare att gå än att åka kollektivt, utan om det alls är ett alternativ att promenera. Eftersom regionen måste dra in på utgifter och busstrafiken är dyrast, känns ändå 75an som ganska rimlig att lägga ner eftersom det finns bra och stabila alternativ, primärt tunnelbanan och 6an som trots allt går med 10-minuterstrafik.