Gävle idag för elva år sedan (Bilder)

Startat av Oskar A, 09 april 2020, 22:07:15 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Oskar A

Rotade lite i bildarkivet och upptäckte att jag hade bilder från Gävle tagna idag för elva år sedan och precis som i år var det 2009 skärtorsdag.

Swebus 4048 vill jag minnas började sina dagar i Gävleborg men den kom närmast från Skaraborg när den flyttades till Uppland.



Swebus 4895 som bär tydliga spår från Skåne.



Även Swebus 4990 härstammade från Skåne men innan den kom till Gävle rullade den i Jönköping.



Swebus 5411 rullade i Kalmar till att börja med.



Även om det inte var avsikten med detta bildsvep så inser jag att Swebus 5731 är den enda bussen i detta bildsvep som inte är inflyttad från annan ort. Dock kom den senare att flyttas till Umeå så även den bussen är en vandringspokal.



Slutligen en bild på Swebus 6463 som härstammade från SL-området och senare åter hamnade där.

Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

B10M

Ah, det var på den tiden som Gävle var en intressant stad. Tack för att du visar detta.

Stefan P

Hej

En gammal bekant 4048 en bra buss. På den tiden linjen hela vägen Östhammar Gävle.

Buss 4895 och hela serien bussar som kom till Uppland var en dröm att köra. Jag vill nog kalla bussar bland bästa jag kört, har kört i över 30 år.

Mvh Stefan P

AO

Mycket fina bilder! Man blir väldigt nostalgisk.

4895 och ett antal andra vagnar vikarierade våren 2009. Delvis berodde det på att många vagnar skadat sig under vintern men även på att ordinarie vagnar skulle in på rekonditionering inför det det nya regionbussavtalet som började gälla sommaren 2009 om jag minns rätt.

De f.d. Kalmarvagnarna och några f.d. Jönköpingsvagnar flyttade till Gävle 2008 då 57xx-vagnarna medförde för höga utsläpp. Många av 57xx blev dock kvar i Gävle. De utgjorde ju en del av stadsbilden i Gävle vid den här tiden.

4990-4993 samt 6463 blev äntligen flyttade till Gävle 2008 efter många och långa turer med att försöka få ett gäng riktigt slitna B7LA från Göteborg att fungera.

Carl Eric

Citat från: Oskar A skrivet 09 april 2020, 22:07:15 PM
Swebus 4048 vill jag minnas började sina dagar i Gävleborg men den kom närmast från Skaraborg när den flyttades till Uppland.




Oj, det var lite skillnad från idag så 832 "bara" går Skutskär - Forsmark som en arbetspendlarlinje till kärnkraftverket. Hade linjen fler turer då?
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Stefan P

Hej

Om jag kommer ihåg rätt var det ungefär sex turer på vardagar och två helgerna.

I dag är linje 835 har trafiken till Skräplinge,  resten tll Gävle har linjerna 510 och 510.