GUB 830-835 sålda enligt bilregistret m.m.

Startat av Bese001, 22 januari 2011, 10:54:10 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Danne B.

Citat från: Jacob Almgren skrivet 22 februari 2011, 23:06:55 PM
.
Tycker inte att man hör något från bussarna från 2008 och bakåt, men de från 2009 med större intercooler brummar på ganska bra ibland. Sen när det gäller de nya biogasbussarna så låter kylaren lite smått böligt hela tiden, som följer motorns ljud. Men när bussarna var nya lät det vid inbromsning så högt att man nästan fick hörselskador. Men jag har som sagt inte hört det höga bromsljudet sedan i somras.

Men ibland händer det att vissa bussar får en väldigt brölig intercooler, som 282 hade i somras, man hörde inget motorljud utan bara intercoolern.

Sen har jag varit med om att det är något som slår med jämna slag i intercoolern när bussen rullar och inte minst vid inbromsning, lät ungefär dum dum dum dum dum.....! Var 285 och 295 som hade så förut. Vad kan detta bero på?

//Jacob

Laddluftkylaren (intercoolern) har inga rörliga delar utan är bara en kylare (fast för luft på väg in i motorn)! Den kan inte och ska inte ge ifrån sig några ljud alls!

Jag vidhåller att det är nå´t annat du hör!

//Danne

Jacob

Citat från: Danne B. skrivet 22 februari 2011, 23:33:09 PM
Laddluftkylaren (intercoolern) har inga rörliga delar utan är bara en kylare (fast för luft på väg in i motorn)! Den kan inte och ska inte ge ifrån sig några ljud alls!

Jag vidhåller att det är nå´t annat du hör!

//Danne

Intercoolern kan väl ge ifrån sig brummande ljud, eftersom den för luft in i motorn...?

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

KG

Citat från: Jacob Almgren skrivet 22 februari 2011, 23:56:13 PM
Intercoolern kan väl ge ifrån sig brummande ljud, eftersom den för luft in i motorn...?

//Jacob

Svar: NEJ

Danne B.

Citat från: Jacob Almgren skrivet 22 februari 2011, 23:56:13 PM
Intercoolern kan väl ge ifrån sig brummande ljud, eftersom den för luft in i motorn...?

//Jacob

Alltså... Den "för" inte in luften! Luften passerar endast genom den och kyls av!

//Danne

Niclas Rosenius


    Det ljud som hörs vid gas-släpp är att övertrycksventilken till turbon släpper ut övertrycket.

    Sedan att det låter dovare när man gasar med speciellt våra -09:or med 320 hk motor är att intercoolern är större och ett dovare insugsljud plus dovare avgasljud.

   

     //Niclas

Rickbox

Någon som vet när de 5 nya biogasledbussarna kommer att tas i trafik och vilka bussar försvinner när de sätts i trafik?

Bese001

Citat från: Rickbox skrivet 26 februari 2011, 15:35:24 PM
Någon som vet när de 5 nya biogasledbussarna kommer att tas i trafik och vilka bussar försvinner när de sätts i trafik?
Hej! Jag antar att den pågående utfasningen av 177-183 är de bussar som försvinner. Status på dem är följande:
177,179,180 och 182 är sålda till Flygplatsparkering MA AB på Arlanda.
178,181 och 184 står avställda på Verkstadsgatan inför skrot?
183 är skrotad och avregistrerades 2011-01-13.
Sen tidigare har ju även 171-176 försvunnit. 171-173 sålda till Arlanda, 174, 176 är avregistrerade efter skrotning.
175 är avställd och jag tror att även den skrotats men det syns ännu inte i bilregistret.
Tidigare har det, här på forumet, pratats om 501 och 502 (från 1998) samt någon/några av 140-161 (från 1999). Inget konkret där dock. Till hösten kommer det  även 7 stycken till biogasledbussar.

lil-sis

Citat från: Rickbox skrivet 26 februari 2011, 15:35:24 PM
Någon som vet när de 5 nya biogasledbussarna kommer att tas i trafik och vilka bussar försvinner när de sätts i trafik?

Högsta numret jag sett ute är 116 så jag antar att de är på G ut allihop om de inte redan är körda.

Men det är gasbrist i Uppsala för tillfället så det verkar som att vi just nu kör diesel i första hand tills det löst sig.

Jacob

175 såg jag på GUBs depå för en vecka sedan, troligen är den kvar.

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Rickbox

#69
Citat från: lil-sis skrivet 26 februari 2011, 22:16:19 PM
Högsta numret jag sett ute är 116 så jag antar att de är på G ut allihop om de inte redan är körda.

Men det är gasbrist i Uppsala för tillfället så det verkar som att vi just nu kör diesel i första hand tills det löst sig.

Dåligt! Till och med i lilla Kristianstad i Skåne har tillräckligt med gas till sina bussar. Vad håller Uppsalas kommunpolitiker på med?

Hur är det med biogasanläggningen i Enköping, kan den inte bidra med lite gas?

Niclas Rosenius

Citat från: Rickbox skrivet 27 februari 2011, 16:32:32 PM
Dåligt! Till och med i lilla Kristianstad i Skåne har tillräckligt med gas till sina bussar. Vad håller Uppsalas kommunpolitiker på med?

Hur är det med biogasanläggningen i Enköping, kan den inte bidra med lite gas?

   Det har inte nåt med att det inte finns gas utan att det är tekniska problem med anläggningen.

   Och det är inget som politikerna har med att göra. Så tänk lite först innan du gnäller på vad som är dåligt eller inte.

   //Niclas

Rickbox

#71
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 27 februari 2011, 21:29:24 PM
   Det har inte nåt med att det inte finns gas utan att det är tekniska problem med anläggningen.

   Och det är inget som politikerna har med att göra. Så tänk lite först innan du gnäller på vad som är dåligt eller inte.

   //Niclas

Ja men då borde väl fler biogasbussar vara stående? Och då borde det ju vara de äldre gasbussarna? Fattar inte varför detta ska påverka när de nyaste biogasbussarna tas i trafik. Sen att anläggningen inte funkar som den ska ska väl inte ta så fruktansvärt lång tid att fixa, så det måste ju på något sätt bero på politikerna, att de inte vill satsa på kollektivtrafiken. Dåligt svar av dig...

Niclas Rosenius

Citat från: Rickbox skrivet 27 februari 2011, 21:48:09 PM
Ja jo, men det är lite väl mycket strul... sen vad det beror på är väl ointressant. Politikerna underlättar ju knappast processen...

     Än en gång, politikerna har inget med den tekniska utrustning att göra.

     Dom beslutar enbart om man skall satsa pengar vid utbyggnad av befintlig biogasanläggning dvs den vid Lilla Ultuna, annars är det Uppsala Vatten som står för alla andra beslut rörande biogasänläggningen på våran depå.

     //Niclas

Rickbox

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 27 februari 2011, 22:00:18 PM
     Än en gång, politikerna har inget med den tekniska utrustning att göra.

     Dom beslutar enbart om man skall satsa pengar vid utbyggnad av befintlig biogasanläggning dvs den vid Lilla Ultuna, annars är det Uppsala Vatten som står för alla andra beslut rörande biogasänläggningen på våran depå.

     //Niclas

Åter till min tidigare fråga: Varför har de nyaste biogasbussarna inte satts ut i trafik? Har inte sett dem.

Niclas Rosenius

Citat från: Rickbox skrivet 27 februari 2011, 22:22:51 PM
Åter till min tidigare fråga: Varför har de nyaste biogasbussarna inte satts ut i trafik? Har inte sett dem.

    Som Lill-sis redan har skrivit så har 116 kommit ut i trafik redan. Sedan skulle 113 ut itrafik i torsdag men vet ej om den kom ut. Den stod i alla fall vid gasrampen på eftermiddagen i torsdags.

    Sedan kommer tyvärr nästan aldrig nya bussar helt färdiga från fabrik utan det skall eftermonteras olika utrustningar som tex komradio, biljettmaskiner osv.

    Alla bussar skall enligt dom uppgifter jag fått vara klara för trafik men det kan vara nåt som inte är helt klart med nån av dom.

    //Niclas