Nya Södra torget invigt i Borås

Startat av Dinchi86, 21 november 2022, 20:30:33 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Dinchi86

https://www.bt.se/boras/sa-rullar-trafiken-pa-sodra-torget-igen-med-endast-tva-hallplatser-21874192/

Hej!
Jag läste idag i Borås tidning att man har invigt nya Södra torget i Borås.
Det kommer bara finnas två busshållplatser, en på vardera sida och bussarna verkar gå en och en i vardera riktning och inte som tidigare när flera bussar stod inne samtidigt.
Nobina säger i artikeln att det kommer bli tryggare, och det stämmer. Tidigare kunde man bli påkörd på Södra torget i Borås. Dock kommer det bara finnas en hållplats i vardera riktning och mycket människor kommer kanske trängas runt en hållplats i rusningstid.

Dessutom kommer inte alla busslinjer gå ifrån Södra torget, vissa busslinjer kommer gå ifrån Söderbro och enligt Eniro är det cirka 300 meter mellan Södra torget och Söderbro. Om en resenär har 3 minuters bytestid mellan två bussar så hinner han eller hon inte att gå mellan Södra torget och Söderbro. Tidigare hade resenärerna gott om tid om bytestiden var 3-4 minuter. Kommer Västtrafik anpassa tidtabellerna så resenärer som reser med linje 2 hinner byta till linje 1 eller linje 8 exempelvis?

Varför sprider man ut bussarna? I alla medelstora städer är alla busslinjer samlade på samma område. Exempelvis i Linköping eller i Södertälje. Även i Skövde går alla stadsbussar ifrån Skövde resecentrum.
Visst blir det tryggare i Borås, men samtidigt en massa springande för resenärerna.

Bernt Talbrant

Ska man byta mellan linje 2 och t ex 8 som du nämner kan man ju göra det vid t ex Söderbro där det är närmare mellan de båda linjernas hållplatser än att ta sig till torget. Eller byta vid resecentrum där båda stannar. Sämst blir det för den som vill byta mellan linjerna 2 eller 6 och linje 1 (eller v v). Då behöver man ta sig mellan Söderbro och Åsbogatan eftersom 1:an inte kommer att trafikera Södra torget innan linjen läggs om att gå via Nybron och Sven Eriksonsgatan, men det dröjer något år då själva Nybron först ska bytas ut.

yngrot

Det behövs mer planering nu när man ska byta från linje 2 och även linje 6.. Betydligt sämre för äldre och de som har svårt gå eller åker med barnvagn
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Dinchi86

Varför sprängde man inte Krokhallsberget vid Borås resecentrum och byggde ett busstorg där för stadsbusstrafiken?

Bussarna hade varit samlade på samma ställe och man hade kunnat göra det tryggt för passagerare. Resecentrum är inte långt ifrån centrum (det ligger i princip i centrum) och det är nära till Stora torget.
Man hade samlat både bussar och tåg på samma ställe.

Av det jag ser på BT:s hemsida så verkar inte bussarna kunna köra om varandra på Södra torget (det ser ut och vara ett räcke mellan bussfilerna) och dom kommer i princip bara kunna ta in och släppa av resenärer och sedan köra vidare så nästa buss kan komma. Men hur gör man i rusningstid vid förseningar och bara plats för en buss i taget? Södra torget var farligt i rusningstid, men det fanns mer kapacitet där för flera bussar samtidigt.

Som några skrev, om man skall byta mellan linje 2 och linje 1 så kommer man få gå en bit och det blir tufft för människor med funktionshinder och äldre människor och människor kommer överlag få gå mycket fram och tillbaka ibland. Borås stad hade kunnat göra detta mycket bättre, all busstrafik i närheten utav Borås resecentrum hade varit mycket bättre. Man kunde ha tittat på exempelvis Linköping och Skövde och även Södertälje där bussar och pendeltåg är samlade på ett ställe och där det är ganska tryggt. Gällande Borås, någonting som jag gillar i Södertälje är att gatorna där bussarna kör på är ren asfalt. Inte plattor eller vad det är som i centrala Borås. En busschaufför i Borås sade att plattorna i centrala Borås förstör busshjulen.