Bussar vid Landvetters flygplats i oktober 1990

Startat av Staffan Sävenfjord, 03 mars 2011, 11:24:16 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Gjorde också ett besök vid Landvetters flygplats denna regntrista höstdag. Tydligen hade det varit halt på morgonen då bussarna bär tydliga spår av saltade vägar. På den tiden betjänades flygplatsen till/från Göteborg av Gul express som efter Göteborg med vissa turer fortsatte till Lilla Varholmen. Trafiken togs hem 1989 av GDG och gick således med över till Swebus.

OJG618 fd GDG 1028


OSN171 fd GDG 1990


OSM301 fd GDG 1988


OHS708 fd GDG 1027


OSK141 fd GDG 1986


Flygbusstrafiken Borås-Landvetter flygplats kördes från 1989 av Alfredssons Buss, som huvudsakligen använde två Mercedes O303 för detta. 1995 blev det buss i Väst först med Alfredssons som utförare och efter deras konkurs 1996 blev det Landvetter buss.
OHB413 blev kvar hos Alfredssons även efter konkursen i det ombildade Alfredssons Busstrafik i Herrljunga AB och såldes först i november 2000. Jag tror den hann lackeras Alfredssons-grön. Den var sedan ett år hos Väsebussarna och kom därefter till Holmsjö Trafik AB.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Trevligt hur länge gick Gul express till Landvetter?
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 03 mars 2011, 13:20:24 PM
Trevligt hur länge gick Gul express till Landvetter?

De kördes i Västtrafiks regi och av Swebus fram till sommaren 2002 men jag är inte säker på om de kallades Gul express hela tiden. Då tog i alla fall Flygbussarna över liksom Borås-Landvetter. För den senare trafiken anlitades Borås Lokaltrafik som underentreprenör. De använde normalt en Hino och en liten Mercedes O404 för detta. Båda dessa bussar var ett under av dålig funktionalitet och ofta såg men därför någon av Scania Lahti-vagnarna (157-161) som inhoppare. Men även de gamla Wiimorna från mitten av 1980-talet (095-099) användes någon gång!

I Västtrafiks designprogram, som lanserades sent 1999, bestämdes att flygbussarna skulle vara grå och expressbussarna gula. I samband därmed borde Gul express ha varit borta annars skulle det blivit ännu mer förvirrat än att det i stort sett bara blev expressbussarna på Blå express som blev gula (liksom Ö-Snabben och den namnlösa expressen till Marstrand).




Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Ja Hinon gilla att vara på verkstad sen var det inte lått få delar alla ggr heller..sen var väl inte Hino lyckad på motorväg ..

Gul express kommer jag ihåg när vi var I Gbg en gång så kom där en gullackad som som hade dekaler med Blå express  ;D  Annars tyckte jag iden med färger som GL AB hade var rätt trevlig även om den till en viss del binder upp vagnparken.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Bernt Talbrant

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 03 mars 2011, 14:48:42 PM
De kördes i Västtrafiks regi och av Swebus fram till sommaren 2002 men jag är inte säker på om de kallades Gul express hela tiden. Då tog i alla fall Flygbussarna över liksom Borås-Landvetter. För den senare trafiken anlitades Borås Lokaltrafik som underentreprenör. De använde normalt en Hino och en liten Mercedes O404 för detta. Båda dessa bussar var ett under av dålig funktionalitet och ofta såg men därför någon av Scania Lahti-vagnarna (157-161) som inhoppare. Men även de gamla Wiimorna från mitten av 1980-talet (095-099) användes någon gång!

I Västtrafiks designprogram, som lanserades sent 1999, bestämdes att flygbussarna skulle vara grå och expressbussarna gula. I samband därmed borde Gul express ha varit borta annars skulle det blivit ännu mer förvirrat än att det i stort sett bara blev expressbussarna på Blå express som blev gula (liksom Ö-Snabben och den namnlösa expressen till Marstrand).



BL körde ju även med 526, Volvo B10M/Säffle ´92  MCB879, som flygbuss.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 03 mars 2011, 21:59:43 PM
BL körde ju även med 526, Volvo B10M/Säffle ´92  MCB879, som flygbuss.

Det kan inte ha varit någon längre period. Den här bussen kom efter diverse äventyr som demobuss och uppe i Jämtland till Tjörns Omnibustrafik och såldes sedan till Flygbussarna, som efter att ha tröttnat på alla klagomål på Hinon ställde denna till BL:s förfogande (om det var leasing eller köp vet jag inte). När BL förlorade Flygbussarna återvände den till Tjörns Omnibustrafik.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

1896

Dessa GDG Säffle bussar har det inte synts mycket foton på, kul Staffan.  :D

Johnny

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 03 mars 2011, 14:48:42 PM
De kördes i Västtrafiks regi och av Swebus fram till sommaren 2002 men jag är inte säker på om de kallades Gul express hela tiden.

Jag tror att Gul upphörde runt 1997-98 och delades upp i 240 och flygbuss.


yngrot

B-L 526  minns jag inte finns den på bild??
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 05 mars 2011, 15:51:37 PM
B-L 526  minns jag inte finns den på bild??

Ingen bra bild men ändå en bild på föremålet i fråga:

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Tack för bild . Den känner jag inte igen måste varit sällan den kördes med ??  Eller bara så att när jag kom från Tranemo så var ingen flygbuss som körde .
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

AL

Gul Express upphörde juni 1997 då Swebus tog över nya linje 240, då en sammanslagning av linjerna 24, 515 samt del av Gul Express. Som väntat var det förstås en tokig idé att låta 240 köra hela vägen till Furulund i Partille, och tilltaget blev heller inte särskilt långvarigt...  ::)

Jonas Gustafsson

Citat från: AL skrivet 08 mars 2011, 18:07:00 PM
Gul Express upphörde juni 1997 då Swebus tog över nya linje 240, då en sammanslagning av linjerna 24, 515 samt del av Gul Express. Som väntat var det förstås en tokig idé att låta 240 köra hela vägen till Furulund i Partille, och tilltaget blev heller inte särskilt långvarigt...  ::)

På slutet av detta experiment, som varade ett år, hade Swebus tvingats flytta de två övertaliga Orustbussarna 2338 och 2339 till Göteborg. De var eftermiddagsjour på Nils Ericsonterminalen för att buss skulle kunna avgå mot Partille i tid, och fick rycka in på i stort sett varje tur.
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

AL

Ja, en sorglig cirkus för att uttrycka det milt.  Kanske var tidpunkten illa vald med tanke på att Lundbytunneln inte var klar, och att stora delar av leden ut mot Lilla Varholmen var en enda stor byggarbetsplats.  I stort sett varenda 240-buss satt fast i långsamma köer med början redan efter Eketrägatan...  Fast det var ju en lång linje, och den delades av Kruthuset och Torslanda.