Huvudmeny

Dagens pass

Startat av Affe/Märsta, 23 september 2011, 15:09:01 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Affe/Märsta

Före rast 7148



Efter rast 0021



Med fel som är mer vanligt än ovanligt

Affe Märsta.

Nico


Åsså påstår SL att Access-maskinerna fungerar bättre än schweiziska klockor...  :-X  ;)
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Affe/Märsta

Det kanske är sådana där fusk-Rolex dom menar. hehe..
Affe Märsta.

Ersa

Åja, jag tycker att Access-kortläsaren (för de används ju bara som en rekordstor kortläsare) fungerar bättre än många andra biljettmaskiner där ute. Detta för att biljettmaskinerna i länen utanför Stockholm har så många fler försäljningsfunktioner som krånglar till det.

Mikey

Mums, 7148 är en riktigt trevlig vagn att åka med, speciellt längre sträckor, som när jag fick åka Märsta Stn - Hällsboskolan här om veckan! ;)

Carl Eric

#5
Det värsta i Access historien är ju att SL har förbjudit påsar och lappar på maskiner som inte fungerar, istället så vill de att chuaffören skall säga till alla att det inte fungerar. "Problemet" i Stockholm är ju bara att människor inte kan lyssa så de hör ingenting, och eftersom att de är så angelägna om att visa att de har giltig biljett (vilket i ju för sig inte är dåligt) så har det oerhört lång tid.

Men SL vill inte ta fram några snygga huvor till maskinerna som andra länstrafikbolag har gjort, eftersom att "maskiner skall fungera".  :-X
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

swedebear

Citat från: Carl Eric skrivet 23 september 2011, 17:10:05 PM
Det värsta i Access historien är ju att SL har förbjudit påsar och lappar på maskiner som inte fungerar, istället så vill de att chuaffören skall säga till alla att det inte fungerar. "Problemet" i Stockholm är ju bara att människor är döva så att de inte hör någonting, och eftersom att de är så angelägna om att visa att de har giltig biljett (vilket i ju för sig inte är dåligt) så har det oerhört lång tid.

Men SL vill inte ta fram några snygga huvor till maskinerna som andra länstrafikbolag har gjort, eftersom att "maskiner skall fungera".  :-X

Nu är det ju inte bara i Stockholm det finns döva, även om det i antal finns mest döva i Stockholmsområdet (Procentuellt är det nog Örebro som har mest döva), men jag håller i princip med om att det borde vara bättre med påsar och lappar.

En fråga till er förare i Stockholm och där det finns döva, har ni funderat på att lära er några enkla tecken för att göra er förstådda, tex lära sig räkna på teckenspråk etc. Självklart så skall det ske genom operatörens alternativt huvudmannens försorg och på arbetstid. Jag är helt övertygad om att det skulle vara väldigt uppskattat.
"I don't want to start any blasphemous rumours, but I think that God's got a sick sense of humor and when I die I expect to find him laughing"

Depeche Mode - Blasphemous Rumours

Carl Eric

Nu så märkte jag att jag använde ett otydligt spårk. Jag menade att folk i Stockholm har svårt att lyssa utan stressar bara in i bussen när de kliver ombord. Det har jag märkt flera gånger när jag åker.

Har redigerat ursprungstexten så att det inte blir några missförstånd i fortsättningen!
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Andy

Citat från: Carl Eric skrivet 23 september 2011, 17:10:05 PM
Det värsta i Access historien är ju att SL har förbjudit påsar och lappar på maskiner som inte fungerar
Har SL förbjudit det?

Det finns ju också en del som sätter en påse över den lilla kortläsaren, trots att den fungerar, för att kunderna inte ska stå i vägen för dörren medan de grejar med sitt kort...

Carl Eric

Citat från: Andy skrivet 23 september 2011, 17:56:08 PM
Har SL förbjudit det?

Det finns ju också en del som sätter en påse över den lilla kortläsaren, trots att den fungerar, för att kunderna inte ska stå i vägen för dörren medan de grejar med sitt kort...

Fötbjudit kanske inte är rätt ord, men de förare som jag har pratat med säger att SL inte vill att man skall sätta någonting över maskinerna utan istället prata med dem!
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

yngrot

Förmodligen är det bättre prata med maskiner för de säger ju inte emot  ::) ;D
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

MartinMartin

Men sen är många förare väldigt dåliga på att felrapportera.
Dom gånger jag felrapporterat en deffekt Accessmaskin så har
den faktiskt blivit lagad till nästa gång jag fått samma buss.
Men det är klart att det är enklare att muttra "j***a skit" och sätta
en påse över och inte bry sig.

Rob

och jag som trodde att bara JLT hade problem med sina biljettmaskin....:P
Kanske blir jag lite mindre irriterad måndagmorgon när det börja krångla......

MVH.
Rob

MrX

Citat från: Carl Eric skrivet 23 september 2011, 17:10:05 PM

Men SL vill inte ta fram några snygga huvor till maskinerna som andra länstrafikbolag har gjort, eftersom att "maskiner skall fungera".  :-X

Det finns faktiskt huvor till maskinerna, dock verkar de användas sparsamt. I Tyresö kunde man få med en huva när man skulle ut till bussen på morgonen, då visste man vad den skulle användas till ;) Jag tror vi hade ett tiotal och jag har även sett de användas på andra håll i Stockholm

Danne B.

Den där MaxCin har jag sett både på Ekerö och i Märsta/Väsby.

Bli alltid lite fascinerad över att den har oranga positionsljus fram. Nå´n som vet varför man satt blinkersglas som positionsljusglas fram?

//Danne