Nya bussarna i Lund sågas

Startat av Walter, 04 augusti 2009, 22:43:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Walter

En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

yngrot

Bussarna är inte enbart fula utan uppenbarligen inte bra alls till det som de ska användas till
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Bussmicke

Det är ju alltid nån som på plats skall klaga.. ;)
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Muk

Vad är det för fenomenala bussar som tillverkas i Bengtsfors, som nämns i artikeln?

Fredde

Citat från: Muk skrivet 05 augusti 2009, 11:22:17 AM
Vad är det för fenomenala bussar som tillverkas i Bengtsfors, som nämns i artikeln?

Det enda jag kom att tänka på är Omninova.


/Fredde



Staffan Sävenfjord

Citat från: Fredde_J skrivet 05 augusti 2009, 12:20:10 PM
Det enda jag kom att tänka på är Omninova.


/Fredde




Det torde vara Omninova, ja. Men tillverkas de nuförtiden? Det har ju varit en och annan konkurs i Bengtsfors.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Greger Larsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 05 augusti 2009, 20:46:08 PM
Det torde vara Omninova, ja. Men tillverkas de nuförtiden?

Oh, ja. Namnet Omninova är däremot historia, men modellnamnen MaxiRider och Multirider känns igen.

http://www.coman.se/

Staffan Sävenfjord

Citat från: Greger Larsson skrivet 05 augusti 2009, 21:17:53 PM
Oh, ja. Namnet Omninova är däremot historia, men modellnamnen MaxiRider och Multirider känns igen.

http://www.coman.se/

Ja, där var de ju. Jag googlade på Omninova och fick bara fram en massa om nedläggning av tillverkningen och konkurser.
Men nu när du påmint mig kommer jag ihåg att sådana köptes förra året bland annat av Flexbuss för trafik för KLT.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Muk

Citat från: Greger Larsson skrivet 05 augusti 2009, 21:17:53 PM
Oh, ja. Namnet Omninova är däremot historia, men modellnamnen MaxiRider och Multirider känns igen.

http://www.coman.se/

Tack för länken. Jag trodde nog att tillverkningen var ett avslutat kapitel efter konkurserna.

Ersa

Citat från: Walter skrivet 04 augusti 2009, 22:43:22 PM
http://sydsvenskan.se/lund/article535574/quotFler-kommer-att-aka-fardtjanst-istalletquot.html
De som främst ska använda de nya servicebussarna i Lund gillar inte utformningen.

Fullt förståeligt. Jag har väntat på reaktioner på lågéntréhysterin som numera ofta ska kombineras med enorma podestrar inne i bussen, som gör att "trappsteget" från golvet upp till stolarna ofta är högre än trappstegen i framdörren på en gammal CN113 eller Säfflevagn från 80-talet. Man kan inte sänka golvet rejält, låta stolarna vara på en högre nivå och ändå förvänta sig att rörelsehindrade ska kunna klättra upp på dem. Att se till att folk kommer in genom dörren verkar vara enda prioritet, resten är inte så noga. :(  Att golvet går i en svag uppförsbacke inne i bussen är en lösning, men om huvudmannen kräver låggolv i hela bussen utan att tänka steget längre, dyker detta nya problem upp. Får man gissa att kampen mot podestrar blir handikapporganistationernas nya stora kamp, nu när man fått bort normalgolvsvagnarna?

Debatten är heller inte ny i forumet. Sök bara på ordet "podestrar" så ser ni.

Att rampen skulle vara för brant kan jag inte riktigt hålla med om. Här är det väl kommunen som ska se till att kantstenshöjden på hållplatserna inte är för låg? Rampen är ju inte till för att användas på plan mark, utan mot en rejäl trottoarkant, gärna någon dm hög.

Walter

En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

yngrot

Hur skulle det vara om man provkörde bussar innan man köper dem ??? Sånt gjordes ju förr men numera uppenbarligen inte... Det låter ju som det absoluta sämsta köp man kan göra.. Undrar hur tillverkaren har tänkt när de tagit fram denna buss???
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Niklas Bygdestam

Var har de gamla servicelinjebussarna från Lund tagit vägen?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Walter

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 10 september 2009, 14:05:54 PM
Var har de gamla servicelinjebussarna från Lund tagit vägen?

De låg utlagda till försäljning via någon agentur redan långt innan de kunde avvaras. Vet inte om de blivit sålda. I annat fall är de säkert kvar i Lund.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Optimal

Vad är det för bussar man köpt?. När jag tittade på interiörbilden så ser det ut som en helt vanlig buss med lågt insteg. Så det kan ju inte vara något Multi/Maxirider för dom är väll låga raktigenom. Iallfall som Swebus hade i SL trafiken