SL - Nackabussar förstärker på Söderortslinjer?

Startat av larslengberg, 21 april 2021, 14:32:04 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

larslengberg

Hej på er!

Min buss-spanande son har nu upptäckt något spännande... På 163 har vi regelbundet under pandemin haft extraturer som förstärker. Dessa ligger inte med i några system, utan de kör bara varv efter varv under högtrafik och försöker lägga sig mitt emellan ordinarie turer.

Nu till det spännande - fr.o.m. denna vecka (tredje dagen idag) är det bussar från Björknäs som kör dessa turer! Scaniaboggi 14,7 m - vagnarna 5607 och 5559 har vi sett hittills. Dels är det intressant hur dessa hamnat i Sydväst, men också att bussar som är längre än 14 m nu kör runt här (när jag frågat förut har det framgått att man har maxlängd 14 m på 163an).

Nån som vet nåt mer om dessa vagnar och deras insatser i Söderort? Och vad som gäller kring maxlängd 14 meter - har nåt ändrats?

Mvh

Lars Lengberg

homer

#1
Det är inte nackabussar utan Värmdöbussar ;)

Ska vara 9 st till antalet som är utlånade.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

elliot

5607 och 5559 står i Charlottendal och inte i Björknäs

martenosc

Det stämmer. 9 bussar dagligen från Charlottendalsgaraget åker till de tre SSV-depåerna. Vanligtvis några 37xx och 55/56xx som ni sett. Dessa är enbart för förstärkningstrafik och oftast på tex. 172, 142, 147, 163. Oklart hur länge detta kommer pågå. Det var förresten mig ni mötte idag i Älvsjö. :)

Måns Johannesson

Citat från: larslengberg skrivet 21 april 2021, 14:32:04 PM
Nu till det spännande - fr.o.m. denna vecka (tredje dagen idag) är det bussar från Björknäs som kör dessa turer! Scaniaboggi 14,7 m - vagnarna 5607 och 5559 har vi sett hittills. Dels är det intressant hur dessa hamnat i Sydväst, men också att bussar som är längre än 14 m nu kör runt här (när jag frågat förut har det framgått att man har maxlängd 14 m på 163an).

Nån som vet nåt mer om dessa vagnar och deras insatser i Söderort? Och vad som gäller kring maxlängd 14 meter - har nåt ändrats?

Finns det verkligen någon regel för maxlängd 14 meter? För en del år sedan när jag regelbundet åkte 163 gick det rätt mycket korta boggivagnar (Gubbängens MAN) men vid enstaka tillfällen dök det upp 14,7 meters Scaniaboggier. Inte helt lämpade att ta sig runt en del hörn med...

/Måns

Nico

»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

larslengberg

Citat från: martenosc skrivet 21 april 2021, 21:04:04 PM
Det stämmer. 9 bussar dagligen från Charlottendalsgaraget åker till de tre SSV-depåerna. Vanligtvis några 37xx och 55/56xx som ni sett. Dessa är enbart för förstärkningstrafik och oftast på tex. 172, 142, 147, 163. Oklart hur länge detta kommer pågå. Det var förresten mig ni mötte idag i Älvsjö. :)

Körs de varenda dag från/till Charlottendal? Förklarar ju i så fall varför vi inte såg nån av dem parkerade vid Nyboda härom kvällen.

Aha, trevligt att se forumfolk ute i verkligheten! Jag misstänkte nästan att en figur med systemkamera i högsta hugg på en bussterminal kunde tänkas finnas här...  :D

Fredde

Citat från: Nico skrivet 22 april 2021, 08:53:14 AM
Stockholms stads lokala trafikföreskrifter anger det, men de är tyvärr svåra att hitta då man lyckas lägga detta under parkering.

https://parkering.stockholm/siteassets/parkering/dokument/sarskilt-om-fordon-registrerat-som-buss.pdf

https://parkering.stockholm/siteassets/parkering/dokument/samlad-forteckning-over-allmanna-lokala-trafikforeskrifter.pdf


Jag kan titta i vårt system om frågan rör någon specifik gata, detta är nämligen en del av min dagliga sysselsättning numera.

homer

Citat från: larslengberg skrivet 22 april 2021, 13:49:11 PM
Körs de varenda dag från/till Charlottendal? Förklarar ju i så fall varför vi inte såg nån av dem parkerade vid Nyboda härom kvällen.

Aha, trevligt att se forumfolk ute i verkligheten! Jag misstänkte nästan att en figur med systemkamera i högsta hugg på en bussterminal kunde tänkas finnas här...  :D

Om jag förstått saken rätt används bussarna i sin ordinarie trafik på morgonen (N/V), men behövs inte på eftermiddagen och kan då förstärka i Söderort, det är inte heller samma vagnar varje dag

Per E

Av texten att döma så är det därmed inte tillåtet med boggibussar längre än 13,99 m mer än på de stora genomfartslederna, såvida man inte har fått särskild dispens förstås. Såsom på de sträckor där ledbussar är tillåtna.
Citat från: Nico skrivet 22 april 2021, 08:53:14 AM
Stockholms stads lokala trafikföreskrifter anger det, men de är tyvärr svåra att hitta då man lyckas lägga detta under parkering.

https://parkering.stockholm/siteassets/parkering/dokument/sarskilt-om-fordon-registrerat-som-buss.pdf

https://parkering.stockholm/siteassets/parkering/dokument/samlad-forteckning-over-allmanna-lokala-trafikforeskrifter.pdf


martenosc

Citat från: larslengberg skrivet 22 april 2021, 13:49:11 PM
Körs de varenda dag från/till Charlottendal? Förklarar ju i så fall varför vi inte såg nån av dem parkerade vid Nyboda härom kvällen.

Aha, trevligt att se forumfolk ute i verkligheten! Jag misstänkte nästan att en figur med systemkamera i högsta hugg på en bussterminal kunde tänkas finnas här...  :D
Det stämmer, de körs varje dag från Charlottendal runt 13-tiden.