Framdörrarna stängda ett år till

Startat av Walter, 09 oktober 2020, 11:37:17 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Betalningen blir väl via skattsedeln hur man än vänder på det. För oss i Sverige blir det ökad landstings/regionskatt.
Att det är färre som åker nu jämfört med samma tid för ett år sedan är helt korrekt, på många håll i landet. Man kan ju undra om den politiska majoritet som styr Region Stockholm denna mandatperiod rent ideologiskt har nära till att skylla många problem på just plankning.

Ersa

Citat från: Fredde skrivet 25 oktober 2020, 16:33:19 PM
Det borde ha funnits biljettmaskiner för köp/blipp vid samtliga lite större knutpunkter för länge sen.
Denna (som jag knäppte bild på idag) sitter i Vaxholm, som har nämnts tidigare:

http://www.bilddump.se/bilder/20201025162850-188.151.224.237.jpg

http://www.bilddump.se/bilder/20201025162949-188.151.224.237.jpg

Tyvärr får jag inte länkningen med direkt bildvisning att fungera, oavsett sajt.

Precis den. Sådana automater skulle behövas på många olika spårlösa knutpunkter runtom i länet. Nykvarn, Mälaröarna, Nacka/Värmdö samt fyra stycken inom den tredjedel av länets yta som heter Norrtälje kommun. Hallstavik, Älmsta, Rimbo samt Norrtälje samhälle.

Bussmicke

SL erbjuder alla förutsättningar till plankning när man så stelbent vägrar flytta på kortläsarna.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Citaro C2

#78
Som vanligt så vägrar SL att se ut i övriga landet och Europa. Kan bäst själv är deras filosofi!  ::)

Det är ju verkligen märkligt att det fungerar att gå på alla dörrar i så många andra städer och på spårvagnar men inte på bussar.

Nej detta är ett rent prestigeprojekt från SLs sida. Precis som hos BVG i Berlin som har öppen spärrlinje på S-Bahn, U-Bahn och ingång genom alla dörrar på spårvagnarna.
Men på bussarna ska alla trängas genom framdörren. Helt ologiskt!

Bussmicke

Jag trodde att man fick gå in i alla dörrar på bussarna hos BVG.

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Citaro C2

Nej, det är tydligt märkt att man ska gå på fram. På flygbusslinjen TXL brukar de dock inte bry dig nämnvärt.

buskörare

#81
Nu verkar första plexiglasskyddet vara godkänt. Men hittills bara för Nobinas vissa Volvo 7900/8900. Kommer nog fler vartefter.

https://www.bussmagasinet.se/2020/10/arbetsmiljoverket-godkanner-plexiglasskydd-for-bussforare/

Fredde

Citat från: Citaro C2 skrivet 29 oktober 2020, 20:37:28 PM
Nej, det är tydligt märkt att man ska gå på fram. På flygbusslinjen TXL brukar de dock inte bry dig nämnvärt.
Snart är TXL historia, 8 november är sista dagen den är öppen om inget nyligen har ändrats.
Sen blir det BER Berlin Brandenburg Airport (öppnar imorgon) där gamla SXF Schönefeld Airport blir Terminal 5. Dit brukar jag åka tåg.

Ersa


AO

https://www.av.se/press/beslut-om-barriarskydd-for-vissa-bussar/

De modeller som är godkända att använda det aktuella barriärskyddet på är Volvo 7900 och 8900. Hur många 8900 har Nobina i trafik i Uppland? Nobina Uppland har väl inte 7900 i trafiken?

Walter

Man får se Nobina Upplands godkännande som en pilot. Lär säkert följas av ansökningar från fler bolag som har dessa modeller i trafik och fler områden inom Nobina. Gäller antagligen att ha huvudmannen med sig och de kanske vill ha samma regler oavsett utförare och bussmodell.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

homer

Extremt dålig tajming av AV när FHM igår skärpte sina rekommendationer.

Sen undrar jag verkligen hur detta ska lösas ute i verkligheten, förväntas kunderna veta att det är en Volvo som kommer och inte en Scania?

Walter

Det kan ju lösas med skyltar i dörrarna precis som nu men det är just den aspekten jag tänker på när jag skrev ovan om att huvudmannen kanske vill ha samma metod på alla linjer just för att det blir enklare för resenärerna att bete sig rätt.

Sen att det sammanfaller med skärpningen är ju inget medvetet. Ansökan skickades säkert in för ett tag sedan och sen har myndigheten prövat detta. Olika myndigheter och regler.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

buskörare

Vad blev det av Hallandstrafikens plexiglas? Fick de tummen ner av AMV?

BSB101

Citat från: homer skrivet 30 oktober 2020, 15:38:23 PM
Extremt dålig tajming av AV när FHM igår skärpte sina rekommendationer.
Handlar inte tajming utan om att AMV har handlagt en ansökan. Sedan ser jag inte vad som är dåligt med att AMV har godkänt en lösning som ger ett ökat skydd i en tid när smirrspridningen ökar?

CitatSen undrar jag verkligen hur detta ska lösas ute i verkligheten, förväntas kunderna veta att det är en Volvo som kommer och inte en Scania?
Man lär väl märka om framdörren öppnas eller ej?