Ukrainas och Moldaviens vägnät [17 bilder]

Startat av Fredde, 24 augusti 2014, 14:46:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

När man passerar gränsen från EU (Polen) till Ukraina ser man en märkbar skillnad på vägnätet. Landet ,som förutom att stå på ruinens brant just nu upplever en svår konflikt med Ryssland, har valt att lägga pengar på annat än vägarna.
Nåväl, här kommer ett bildsvep från sommarens resa.

Gränsövergången mellan Polen och Ukraina:


Vägar med tillåten hastighet på 90 km/h:








Vägar med tillåten hastighet på 110 km/h:










Motorvägen tog visst slut....:


.. och mynnade i en katastrofalt usel avfart:


Väg med tillåten hastighet på 60 km/h:


Efter åtskilliga mil på dessa vägar och några dagar i Ukraina kom nästa gränsövergång:


I Moldavien hade man, för 3-4 år sen, fixat hela det större vägnätet. Enligt lokalbefolkningen var det tidigare värre än i Ukraina.






Niclas Wennerlid

Ja, här tillämpar man nog anpassad hastighet oavsett vad skylten säger :-)
Trevligt inslag!!

// Niclas

Anders Noren

Den  halvfärdiga motorvägsavfarten, är det strax söder om Ternopil?

Bussmicke

Skrämmande dålig standard

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Fredde

Citat från: Niclas Wennerlid skrivet 24 augusti 2014, 21:24:58 PM
Ja, här tillämpar man nog anpassad hastighet oavsett vad skylten säger :-)
Trevligt inslag!!

// Niclas

Tackar! Jo absolut! Min bil och mina 17" var inte direkt lämpligt på dessa vägar... :P

Citat från: Anders Noren skrivet 25 augusti 2014, 10:36:24 AM
Den  halvfärdiga motorvägsavfarten, är det strax söder om Ternopil?

Det stämmer. Efter Ternopil blev det E85 mot Chernivtsi sen vidare mot Moldaviska gränsen.

Citat från: Bussmicke skrivet 25 augusti 2014, 11:48:40 AM
Skrämmande dålig standard

//Bussmicke
www.bussmicke.se

Ja. Jag ska aldrig mer klaga på en svensk väg... :-X

Jonas Strömblad

Intressant!
Hur var det att ta med bilen till Ukraina och Moldavien. Bökigt med byråkrati vid gränserna?
Inga problem med att parkera bilen över nätterna?
/J

Fredde

Citat från: Jonas Strömblad skrivet 25 augusti 2014, 19:11:46 PM
Intressant!
Hur var det att ta med bilen till Ukraina och Moldavien. Bökigt med byråkrati vid gränserna?
Inga problem med att parkera bilen över nätterna?
/J

Det var inga problem alls. Har man med körkort, pass, internationellt körkort, bilens registreringsbevis och grönt kort från föräkringsbolaget så finns all fakta som behövs. Att passera gränser till/från EU samt mellan icke EU-länder tog mellan 1 och 2 timmar. Mycket överkomligt, med tanke på all byråkrati. De ville även att bagageluckan öppnades och i en övergång ville de jämföra chassinumret på bilen med alla papper. Man måste inse att det är ett annat samhällsläge, framförallt i Ukraina, samt att det är en annan kultur på många sätt i dessa länder.

I Ukraina hade hotellet p-möjligheter innanför låsta dörrar, jag fick absolut inte stå på gatan enligt personalen där. I Moldavien fanns det gratis parkering på gatan precis utanför hotellet, vars platser man såg från receptionen, från hotellets restaurang samt att hotellet hade vakter. Så det var inga problem med det heller. Jag brukar alltid ta en garageplats som det finns, gjorde så även i Krakow, Bukarest och Budapest.


Krille

Intressant!
Vilken väg åkte ni in till Ukraina? Till Lviv?

K

Fredde

Citat från: Krille skrivet 27 augusti 2014, 12:24:06 PM
Intressant!
Vilken väg åkte ni in till Ukraina? Till Lviv?

K

Från Krakow i Polen blev det E40 mot Ukrainska gränsken via Rzeszów och övergången vid Korczowa. Väl i Ukraina blev det E40/M10 till Lviv, sen vidare mot Moldavien. Att det inte blev längre resor i Ukraina berodde mest på vägstandarden...