Huvudmeny

Konstig vägskyltning

Startat av Stefan P, 08 maj 2013, 17:11:15 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan P

Hej

Jag skall försöka förklara vad jag menar. I  Gimo svänger man mot Tierp när man har åkt ungfär 15 km. kommer det en grön skylt med vita streck som visar E4, är ungefär 30 km kvar innan man kommer till E4?
Varför finns denna skylt?

mvh Stefan P

Lars

Med vita streck så talas det om att vägen leder till E4, men den verkar sitta väl långt ifrån.
Jag har dock märkt att sådana skyltar kommer upp på diverse ställen i förväg för att leda bort trafiken från andra vägar som är närmare till den väg som skyltas.

JDS

Citat från: Lars skrivet 08 maj 2013, 17:24:05 PM
Med vita streck så talas det om att vägen leder till E4, men den verkar sitta väl långt ifrån.
Jag har dock märkt att sådana skyltar kommer upp på diverse ställen i förväg för att leda bort trafiken från andra vägar som är närmare till den väg som skyltas.

Nja, de som vet vilken väg som är snabbast tar givetvis den ändå. Syftet med att ha en skylt som visar att vägen leder till E4 (t ex) är ju att hjälpa osäkra trafikanter tillrätta så att de slipper köra fel.

Anders Noren

Citat från: Stefan P skrivet 08 maj 2013, 17:11:15 PM
Hej

Jag skall försöka förklara vad jag menar. I  Gimo svänger man mot Tierp när man har åkt ungfär 15 km. kommer det en grön skylt med vita streck som visar E4, är ungefär 30 km kvar innan man kommer till E4?
Varför finns denna skylt?

mvh Stefan P

Vid 292:ans korsningar i Hargshamn och Gimo är det skyltat Gävle via E4 (i stället för Gävle via 76:an) och därför är det sedan kontinuerlig E4-skyltning längs 292:an ända fram till Tierp. Skyltningen gäller alltså inte egentligen E4, utan underförstått Gävle.

När 292:an rustades och byggdes ut mellan Gimo och Hargshamn i mitten av 1990-talet så var faktiskt kommunerna och näringsidkarna längs 76:an norr om Hargshamn oroliga för att alltför mycket genomfartstrafik skulle välja 292:an i stället för 76:an. Jag kan inte tänka mig att de hade något för den oron.

Ersa

"Ett märke med streckad bård anger att vägen leder till den väg som vägvisas med det nummer som anges på märket."

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Vagmarken/Lokaliseringsmarken-for-vagvisning/Vagnummer/