Nya vägmärken, gamla riksvägar

Startat av BjörnR, 24 januari 2013, 12:34:40 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Buss-busen

Citat från: riiga skrivet 11 februari 2013, 17:57:00 PM
Denna fanns kvar 1999

(källa)

Jag skulle vilja påstå att man ändrade typsnittet någongång på 70-talet. Förmodligen samtidigt som man bytte från mörkblå skyltar till dagens ljusare blå. Solna, Hälsingborg och Uppsala har det gamla typsnittet medan Södertälje och Sundsvall har det nyare.

Stefan K

Intressant med två varianter på innerbelysta vägmärken. De övre M60 och de undre M80. De längre skyltarna är indelade i två moduler(skyltskåp), en för pil+vägnummer och en för orten. M80-modellen med innerbelysning  hann sprida sig på några vägar in på 80-talet, framförallt väg i tunnlar.
Man kan också se att pilen hade grön bakrund om det var en europaväg, vilket var vanligt på den tiden med i övrigt mörkblå vägvisning.

Anders Noren

Citat från: Stefan K skrivet 12 februari 2013, 21:10:19 PM
Intressant med två varianter på innerbelysta vägmärken. De övre M60 och de undre M80. De längre skyltarna är indelade i två moduler(skyltskåp), en för pil+vägnummer och en för orten. M80-modellen med innerbelysning  hann sprida sig på några vägar in på 80-talet, framförallt väg i tunnlar.
Man kan också se att pilen hade grön bakrund om det var en europaväg, vilket var vanligt på den tiden med i övrigt mörkblå vägvisning.

På Stora Esplanadgatan i Gävle, riktning norrut, vid södra brofästet för viadukten över Staketgatan (se Googles gatubilder), finns förresten två hänvisningsskyltar till E4 resp. riks-80, den förstnämnda med grön pil och den andra med blå. Gammal praxis eller bara felmärkning? Skyltarna har nog suttit där sedan tidigt 1970-tal. Gröna pilar och textskyltar ska ju annars bara användas för motorvägar. Som för att kompensera finns det skyltar vid Gustafsbrorondellen, där E16-motorvägen (f.d. riks-80) börjar, som är blå! Dessa är uppsatta för tio år sedan så där rör det sig definitivt om felmärkning.

Olof Lagerkvist

Citat från: Anders Noren skrivet 12 februari 2013, 22:39:13 PM
På Stora Esplanadgatan i Gävle, riktning norrut, vid södra brofästet för viadukten över Staketgatan (se Googles gatubilder), finns förresten två hänvisningsskyltar till E4 resp. riks-80, den förstnämnda med grön pil och den andra med blå. Gammal praxis eller bara felmärkning?

Apropå Gävle fanns det även grön pil m m på någon vägvisningsskylt till E4 när man kom på vägen från Bönan och skulle svänga ut på gamla E4. Men jag är lite osäker på om den skyltningen är kvar efter alla ombyggnader där på senare år.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Anders Noren

Citat från: Anders Noren skrivet 12 februari 2013, 22:39:13 PM
På Stora Esplanadgatan i Gävle, riktning norrut, vid södra brofästet för viadukten över Staketgatan (se Googles gatubilder), finns förresten två hänvisningsskyltar till E4 resp. riks-80, den förstnämnda med grön pil och den andra med blå. Gammal praxis eller bara felmärkning? Skyltarna har nog suttit där sedan tidigt 1970-tal. Gröna pilar och textskyltar ska ju annars bara användas för motorvägar.

Hittade förresten den här idag. Hänvisning till E6 och E22 med grön pil. Det lutar åt att det är en gammal praxis.

Björn Forslund

Citat från: Fredrik W skrivet 01 februari 2013, 09:27:59 AM
Kul film. Jag hörde dock inte ljudet. Vilken kyrka är det man passerar?
Vägskälet där de svänger av mot Arlanda, var är det någonstans?
Motorvägsbygget i skogen antar jag är förbifarten vid Sollentuna.


Det är Sollentuna kyrka. Svårt att tänka sig att all trafik gick den vägen (som nu till stor del är borta) då.
Intressant film som visar en hel del gamla SJ-bussar som gick på Arlanda.

riiga

Citat från: Anders Noren skrivet 19 mars 2013, 22:51:16 PM
Hittade förresten den här idag. Hänvisning till E6 och E22 med grön pil. Det lutar åt att det är en gammal praxis.
Verkar så. Det har definitivt stått E66 istället för E22 också.

Danne B.

Citat från: Fredrik W skrivet 01 februari 2013, 09:27:59 AM
Kul film. Jag hörde dock inte ljudet. Vilken kyrka är det man passerar?
Vägskälet där de svänger av mot Arlanda, var är det någonstans?
Motorvägsbygget i skogen antar jag är förbifarten vid Sollentuna.

Vägskälet är vid Norrsunda kyrka vid Rosersberg.

//Danne