Kommunal: Stoppa skyddsglasen i bussarna!

Startat av roggek, 19 december 2020, 11:43:15 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

roggek

https://www.mitti.se/nyheter/kommunal-stoppa-skyddsglasen-i-bussarna/reptlr!gYHSNBnV1@e8ghrR1C6kDw/

CitatSkyddsglaset skapar reflektioner och skymmer sikten på ett sätt som Kommunal menar är direkt livsfarligt.
"Vi kommer göra allt för att stoppa planerna på att installera plexiglas i fler bussar runt om i landet. Det måste stoppas - nu!" skriver Kommunals ordförande Tobias Baudin.

Ja , jisses...Hur bussbolagen än vänder sig så sitter man med arslet i brevlådan...

Att man inte låter bussresenärerna åka en och en i taxibil på månadskortet och att regionen ersätter taxibolagen ekonomiskt...

Både taxinäringen får jobb och smittspridningen hålls på ett minimum, en win-win situation...
För det är antagligen lättare med en plexiglasskiva mellan föraren och baksätet i en taxibil...

Varför är Kommunal emot plexiglas i bussar?

Bussförare varnar för reflexer i plexiglas


Citaro C2

Och ändå kan butiksanställda stå bakom disken utan något som helst skydd.

homer

Nu handlar de främst om att plexiglasen reflekterar ljus på ett sådant sätt att de stör sikten, framförallt vid höger backspegel.

buskörare

Citat från: Citaro C2 skrivet 19 december 2020, 12:24:27 PM
Och ändå kan butiksanställda stå bakom disken utan något som helst skydd.

Alltså, det där argumentet är så uselt så klockorna stannar.

Citaro C2

#4
Jag får erkänna att jag läste slarvigt. Det handlar tydligen om reflexer och försämrad sikt. Det är såklart inte bra.




Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.

buskörare

Nej, precis. Det är reflektionerna.
Sen är jag lite fundersam inför sommarens ev värme. Vi som alltför ofta kör bussar utan fungerande AC/ingen separat förarAC, kan få det ett litet h*****e där inne.

IvveRivve004

Jag hade innan dess tänkt att man skulle kunna införa biljettstolpar vid bussens bakre dörrar, nu har jag insett att det i jämförelse med plexiglaset är ju en ännu bättre idé rent hälsomässigt.

mittlinje

Finns väl fler yrkeskategorier som har reflexer i sina fordon, t ex genom placerade lampor vid förar/passagerarplats?

buskörare

#8
HSO på Keolis i city (SL) verkar ha skyddstoppat.

Lars Hjelmqvist

Och Arbetsmiljöverket har hävt skyddsstoppet.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Ulf Berlin

Men på Nobinas DD har det"fungerat"bra?/Ulf

Nico

Blev samma procedur i Norrtälje förra helgen som nu hos Keolis. Man får väl se hur det blir framöver.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

buskörare

Citat från: Ulf Berlin skrivet 21 december 2020, 19:24:55 PM
Men på Nobinas DD har det"fungerat"bra?/Ulf

Mig veterligen är förarna där generellt inte nöjda. Så fungerar bra tror jag är en överdrift.

Ersa

Plexiglasen finns numera på lika många röda bussar, som på dubbeldäckarna. Trafikområdet och plexiglasen är inte liktydigt med enbart 676.

S Svensson

I Göteborg fanns det plexiglas vid förarplatsen tidigare. Möjligtvis ditsatta vid 90 talets början-