Vuxet beteende...

Startat av Bussmicke, 20 oktober 2020, 18:05:02 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Citaro C2

I Tyskland verkar det vara långt mer accepterat och vanligt att fota bussar. Jag följer runt 100 tyska bussfotografer på instagram och har själv aldrig haft problem där. Någon gång har en förare täckt ansiktet med handen men jag har aldrig fått ett pekfinger eller blivit utskälld. Sen måste man visa hänsyn också och inte springa över gatan eller framför bussen ute på gatan när det är trafik. Då förstår jag att förare blir irriterade.

Snusmumrik

Konstig diskussion det här, ni som hårdnackat hävdar eran rätt att publicera precis vad ni vill. Är det verkligen så svårt att acceptera att alla inte vill bli publicerade på nätet?
Det handlar inte bara om vad man har rätt till utan att även visa hänsyn till folk runtomkring oss i vardagen, inte bara hävda sin rättighet i alla lägen.
Det är ju dessutom hur enkelt som helst att lägga en mask över ansikten på personer som man inte vet eller har tillfrågat om publicering, innan man lägger upp en bild.
Det är väl bussen som är intressant, inte personerna?

Eller kliver ni rakt ut i gatan på ett övergångsställe om det kommer en lastbil som ni vet inte hinner stanna, för ni har ju lagen på er sida?
Fort gick det, billigt var det och bra blev det inte heller.

Ersa

I andra kulturer, t.ex i Östasien, hör det till god hyfs att som privatperson diskret filtrerar/blurrar människors ansikten från utomhusmiljöbilder man tagit, och lägger upp. Även registreringsskyltar på privatägda fordon brukar markeras delvis. Inte för att det är en juridisk fråga, som det är för Googles gatuvyer, utan helt enkelt för att man anses ofin och respektlös om man lägger upp bilder på andra människor man inte frågat om tillstånd, då man därigenom anses inkräkta i deras privatliv.

Återigen: Det handlar inte om lagar och juridik, utan om smidighet och hänsyn. Samt förståelse för att alla människor inte tänker exakt som en själv, utan mycket väl kan ha andra värderingar och åsikter.

VincentJkpg

Jag brukar (förutom när jag glömmer, händer alla) alltid blurra ansikten i mina foton. Det är ju inte personerna som är viktiga, det är fordonet som ska fotas. Jag tycker det är mer respektfullt eftersom många inte vill spridas runt på bilder på nätet.

Att hänga ut specifika förare i bilder är precis när jag tycker man går för alldeles för långt. Det kan man skicka till operatören om man nu tycker någon gjort fel, jag tycker inte det ska spridas på nätet.

John P

Har du testat att presentera dig och förklara ditt syfte med att du tar en bild när du får en sådan reaktion?

Om du lungt och sakligt presenterar dig och berättar varför du tar bilden så kanske en del, som beter sig så här dåligt, faktiskt förstår och kanske till och med ber om ursäkt ( inget du kan för vänta dig dock). Du kan ju också " blurra" ansiktet och berätta det för förarna i aktuella fall, har du möjlighet kan man ju säga hej och berätta lite innan ( även om du inte alls har någon skyldighet till detta.) Jag vet inte hur du går tillväga,  du kanske gör så i bland,men detta var bara lite tankar från mig som förare.  Det  är alltid svårare att bli arg och upprörd på en person som är trevlig.

Jag vill också poängtera att ett sådant beetende som denna förare uppvisar är helt oaceptabelt,  spelar ingen som helst roll vem det är mot..

Personligen så tycker jag att du och andra bussfotografer gör en stor insats med att dokumentera kollektivtrafiken, saker blir historia ganska snabbt och det är kul att det finns bilder bevarad som berättar hur det var. Jag jobbar på Nobina i Trollhättan och det är kul när vi fått bussar från andra håll i Sverige att de finns på bild från tidigare trafikområden, t.ex bilder på 6996, 7000 m.fl när de var nya och gick i Örebro län och bilder från depån i Nora, jättekul !                                                                       
Jag personligen och flertalet i förarkollektivet, har nog inget som helts emot att du eller andra fotograferar bussen som man råkar köra, många, däriblad undertecknad, tycker bara det är roligt.

Även om du har rätt att fotografera och publicera bilder så håller jag med andra om att man bör ha respekt för att alla kanske INTE vill vara med på bild av olika orsaker, som förare kan man ju dock förmedla detta på ett mycket mer moget sätt än aktuellt fall.
Bussförare på Nobina Trollhättan.

Bussmicke

Det går inte att stoppa varenda buss som kommer och kör och fråga. Kan hålla på att gå runt till varenda buss, då går man inget gjort med Bussfotograferingen. Tanken är bra men håller inte.
Dock kan jag blurra ansikten om någon ber om det.

//Bussmicke
www.bussmicke.se
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

virtual1

Det finns ju ett problem med att sätta i system att hela tiden försöka fråga, blurra ansikten och "visa hänsyn" - för till slut kanske det blir en norm som hindrar många amatörfotografer från att överhuvudtaget kunna ta bilder för att det blir för omständligt att ta spontana bilder utan att man riskerar trampa någon på tårna. Jag är glad att leva i ett land där lagen tillåter  mig att kunna fotografera fritt på allmänna platser utan att just behöva fråga någon. Hade jag inte haft den möjligheten hade nog jag o bra många andra aldrig börjat fotografera alls. Att gemene man vill hänga ut folk genom att fota dem händer inte speciellt ofta, och händer det på ett hänsynslöst sätt kan lagen ändå hjälpa till genom att rubricera för ofredande eller dylikt.

Knut

jeg fikk samme finger fra en spårvagnsfører i Gøteborg. Sendte fotot direkte til GS og Västtrafik. Samma fører kom senere i retur og tittet stygt på meg. tror h*n allerede hadde fått en mld om si oppførsel, jeg fikk kjapt svar på mld jeg sendte inn. tror ikke den føreren gjør samme på nytt
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

Ersa

Jag fick samma gest från en spårvagnsförare i Belgien en gång för sisådär tio år sedan. Men då det var rätt mörkt ute, och jag enbart var ute efter rörelseeffekten som uppstår med lite längre slutartid, blev det en snygg bild där inte minsta spår av föraren eller hans långfinger syns till.

buskörare

Jag skulle aldrig komma på tanken att göra en sån gest. Men med tanke på hur övervakade vi är av folk som ska fota och filma allt vi gör för att hitta fel att visa upp, så förstår jag motviljan. Just publiceringen av sånna här bilder gör att det inte är kul att bli fotad. Man vet ju inte av vem. Och varför.

Martin Maltkvist

Låt oss alla idka lite balansgång...
Fotande är kul för bevarandets skull och att man som fotograf får komma iväg och se sig om i landet.  Hyfs går åt båda hållen och likaväl som det går att "blurra" vid förfrågan samt att inte stå ivägen etc får förare finna sig att något allmänt fotoförbud inte finns (ttots ihärdig argumentation...).
Baserat på eget fotande och i sallskap med andra kan somliga ha en tämligen burdus uppsyn och skena ut på gatan för minsta lilla antydan till kamera. Då har man inte riktigt tänkt till vågar jag påstå, inte helt ovanligt daremot kan en del hala upp kameran för att fota chaffis som de anser gjort något otyg. Det råkar ju vara mest för att visa att de finns för i majoriteten av fallen händer ingenting med bilden, tro mig för jag har mångårig erfarenhet av båda sidor.

Handen på hjärtat; kommer någon till mig och vänligt men bestämt undanber sig synlighet på bild kan jag givetvis fila på kompositionen.   Å andra sidan får man finna sig i närvaro av kamera då och då så länge arbetets karaktär innebär att röra sig bland folk (både passagerare och medtrafikanter).
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Ulf Berlin

Känns ö h t oerhört onödigt att både ta och lägga upp en sådan bild :P
Om man vill ha bussen på bild kan man vänta med tills den går i trafik eller att föraren är upptagen med annat.../Ulf

Buss-busen

Citat från: Bussmicke skrivet 22 oktober 2020, 09:55:43 AM
Skärp dig själv, Man ifrågasätter inte varandra här. Vi är alla bussintresserade här förmodar jag, då stöttar man varann i intresset, inte tvärtom.

Man kan ha olika åsikter även om man har samma intresse. För det här är väl inte en klubb för inbördes beundran?

Bussmicke

Citat från: Ulf Berlin skrivet 26 oktober 2020, 13:18:35 PM
Känns ö h t oerhört onödigt att både ta och lägga upp en sådan bild
Om man vill ha bussen på bild kan man vänta med tills den går i trafik eller att föraren är upptagen med annat.../Ulf
Jag tog inte bilden för att han gjorde så, jag tog den för att jag väntade på just den bussen så. På hemsidan kommer inte fingret att synas.

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Robert Brink

Man ser väldigt fånig ut när man pekar finger, kanske bättre att låta bli...

//R