Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Mattias skrivet 01 oktober 2009, 08:30:16 AM

Titel: Lila premiär...
Skrivet av: Mattias skrivet 01 oktober 2009, 08:30:16 AM
.. som sagt en epok går i graven, och en ny uppstår, som bekant är det lila premiär idag i Örebro, ny trafikutövare, nytt drivmedel, ny färg, ny sittkomfort, nya betalsätt, och helt ny vagnpark.

Första buss med Swebus som trafikutövare 1 oktober 2009 att ankomma Järntorget, kl 5.29, blev denna:
(http://i645.photobucket.com/albums/uu176/ScaniaCR/Swebus7XXXBRZ763lilapremirfrstpJrnt.jpg?t=1254376118)
Swebus 7xxx BRZ 763 Järntorget 091001

(http://i645.photobucket.com/albums/uu176/ScaniaCR/Swebus70XXRFK673lilapremir091001_DS.jpg?t=1254376364)
Strax därefter började allt fler lila kaffepaket dyka upp. Swebus 70xx RFK 673

(http://i645.photobucket.com/albums/uu176/ScaniaCR/Swebus7083BRZ907lilapremir091001_DS.jpg?t=1254376617)
Swebus 7083 BRZ 907

(http://i645.photobucket.com/albums/uu176/ScaniaCR/Swebus7083BRZ907bak_lilapremir09100.jpg?t=1254376802)
Swebus 7083 BRZ 907

(http://i645.photobucket.com/albums/uu176/ScaniaCR/Swebus7089EFC824bakljuslilapremir09.jpg?t=1254377027)
Swebus 7089 EFC 824

(http://i645.photobucket.com/albums/uu176/ScaniaCR/Swebus7061BRZ900baklilapremir091001.jpg?t=1254377745)
Swebus 7061 BRZ 900

(http://i645.photobucket.com/albums/uu176/ScaniaCR/Swebus7060EFD307lilapremir091001_DS.jpg?t=1254378319)
Swebus 7060 EFD 307

(http://i645.photobucket.com/albums/uu176/ScaniaCR/Swebus7063XPM594lilapremir091001_DS.jpg?t=1254379072)
Swebus 7063 XPM 594

Från Länstrafikens site:
"Idag 1 oktober mellan kl 11-14 invigs de nya,
lila bussarna på Stortorget i Örebro
Invigningstalet hålls av kommunalrådet Fredrik Persson kl 12.00.
Passa på och ladda ditt rabattkort med 20% extra rabatt! Välkommen!"



Fler bilder lär väl garanterat dyka upp under dagen 8)


Återstår väl bara att önska Swebus lycka till.

(Mission accomplished, BM! 8))

//M


Titel: SV: Lila premiär...
Skrivet av: usp338 skrivet 01 oktober 2009, 08:43:52 AM
Va kul att du redan har hunnit få ut bilder från morgonen!

Själv så ska jag ut och köra linje 11 från Järntorget mot Hovsta kl 14.50 idag.... dock var premiärkörningen med de lila bussarna i förra veckan för mig. Jag fick vara med och flytta bussar från uppställningsplatsen vid Biltema till depån.

/Bussis
Titel: SV: Lila premiär...
Skrivet av: Bussmicke skrivet 01 oktober 2009, 16:59:02 PM
Mycket trevligt.
Finns verkligen 7051-7054 samt 7107-7114?
Har inte sett någon av dem
Titel: SV: Lila premiär...
Skrivet av: Bese001 skrivet 01 oktober 2009, 18:00:30 PM
Citat från: Bussmicke skrivet 01 oktober 2009, 16:59:02 PM
Mycket trevligt.
Finns verkligen 7051-7054 samt 7107-7114?
Har inte sett någon av dem

Enligt SBH så finns i alla fall 7107-7114. Alla Led A23:or:
7107: XMU 742   7108: CDX 867   7109: XPN 521   7110: AJT 758   7111: XOE 634   7112: BRZ 913   
7113: AKE 272    7114: UOH 184
Titel: SV: Lila premiär...
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 01 oktober 2009, 18:51:43 PM
Även 7054 finns: BRZ 873. Den visades för övrigt på bild i Sveriges bästa bussforum häromdagen.
Titel: SV: Lila premiär...
Skrivet av: Mattias skrivet 02 oktober 2009, 21:37:43 PM
Citat från: Bussmicke skrivet 01 oktober 2009, 16:59:02 PM
Mycket trevligt.
Finns verkligen 7051-7054 samt 7107-7114?
Har inte sett någon av dem

Tackar, trevligt att råkas, som alltid :)! Jag höll mitt löfte, hann ju före "ormen";)
Ser fram emot dina bilder du knäppte sista dagen i blå kostym framöver.

//M
Titel: SV: Lila premiär...
Skrivet av: buskörare skrivet 07 oktober 2009, 16:22:45 PM
Verkar inte som det går så där jättebra i Örebro? Nu är ju inte Swebus orsaken till dom problemen passagerarna klagar på, men förarna tycker väl inte att det är sådär jättebra löst med byten på många fler platser än dom är vana vid.
Titel: SV: Lila premiär...
Skrivet av: AL skrivet 07 oktober 2009, 16:52:33 PM
Beror väl på vilka problem som avses!  Om t ex passagerarna klagar på dåliga säten i bussarna, bör väl det rimligtvis vara ett ansvar Swebus har som beställare av fordonen. Nu vet inte jag hur strikt kollektivtrafikkontoret i Örebro specificerat upphandlingsunderlaget, men jag tror knappast sätena i bussarna är specade på annat sätt än att viss klädsel skall vara standard!

När det gäller byten är det väl snarare en fråga för förarnas fackliga ombud!
Titel: SV: Lila premiär...
Skrivet av: buskörare skrivet 07 oktober 2009, 22:29:06 PM
Citat från: AL skrivet 07 oktober 2009, 16:52:33 PM
Beror väl på vilka problem som avses!  Om t ex passagerarna klagar på dåliga säten i bussarna, bör väl det rimligtvis vara ett ansvar Swebus har som beställare av fordonen. Nu vet inte jag hur strikt kollektivtrafikkontoret i Örebro specificerat upphandlingsunderlaget, men jag tror knappast sätena i bussarna är specade på annat sätt än att viss klädsel skall vara standard!

När det gäller byten är det väl snarare en fråga för förarnas fackliga ombud!

Tror inte Swebus är beställare sörru. Eftersom det blev en hel del överklagningar så var det inte färdigt när bussarna beställdes. Självklart är bytena en facklig fråga, men likväl är det Swebus som lägger dom så.
Sen är det mer problem än så vad jag har hört.
Titel: SV: Lila premiär...
Skrivet av: Joakim Ågren skrivet 08 oktober 2009, 01:51:42 AM
Introduktionen av de nya bussarna har väl gått sisådär hos oss Örebroare. Många inklusive mig själv gillar det yttre. Man tycker bussarna är snygga, man gillar också att de nya är tystare än de gamla. Men där slutar berömmet, så fort man stiger in i bussen så blir man besviken. Stenhårda säten, rena britsarna. Usel fjädringskomfort också vilket förvärrar det hela, det verkar som om dessa tyska Man bussar ej är anpassade för det usla svenska vägglaget. Man får känslan av att både sätena och fjädringen är mer anpassade för skyttel-trafik typ på flygplatser odyl snarare än regelrätt kollektivtrafik. Hörde nån på bussen prata med nån i mobilen och han kallade bussen skämtsamt för att "han åker flakbussen till stan". Inte bra med andra ord!

Jag själv som är överviktig tycker definitivt de är mycket obekväma, man får träsmak.  Hörde också en äldre dam beklaga sig till chauffören över sin dåliga rygg och att hon tyckte de nya bussarna gjorde så att hon knappt kan åka buss längre. Gör ont att höra sånt! Både min syster och far hör att det klagas på de nya bussarna i fikarummen. Så uppenbarligen verkar det vara ett samtalsämne lite varstans.

Vem är det som är ansvarig över den usla komforten, var skall man klaga på detta?

Extra provocerande är de planerade taxehöjningarna med tanke på den försämrade komforten. Sämre komfort till högre pris jo jo...

Andra problem rör att hållplatserna ej längre ropas ut, man saknar de GPS styrda skyltarna med hållplatslägen och klocka. Folk ogillar de nya stoppsignalerna som låter lite obehagligt jämfört med de gamla. Andra klagomål rör för få kortläsare samt sämre utformade platser för barnvagn/Rullatorer.  etc

Titel: SV: Lila premiär...
Skrivet av: Bussmicke skrivet 08 oktober 2009, 10:58:34 AM
Citat från: Joakim Ågren skrivet 08 oktober 2009, 01:51:42 AM
Introduktionen av de nya bussarna har väl gått sisådär hos oss Örebroare. Många inklusive mig själv gillar det yttre. Man tycker bussarna är snygga, man gillar också att de nya är tystare än de gamla. Men där slutar berömmet, så fort man stiger in i bussen så blir man besviken. Stenhårda säten, rena britsarna. Usel fjädringskomfort också vilket förvärrar det hela, det verkar som om dessa tyska Man bussar ej är anpassade för det usla svenska vägglaget. Man får känslan av att både sätena och fjädringen är mer anpassade för skyttel-trafik typ på flygplatser odyl snarare än regelrätt kollektivtrafik. Hörde nån på bussen prata med nån i mobilen och han kallade bussen skämtsamt för att "han åker flakbussen till stan". Inte bra med andra ord!

Jag själv som är överviktig tycker definitivt de är mycket obekväma, man får träsmak.  Hörde också en äldre dam beklaga sig till chauffören över sin dåliga rygg och att hon tyckte de nya bussarna gjorde så att hon knappt kan åka buss längre. Gör ont att höra sånt! Både min syster och far hör att det klagas på de nya bussarna i fikarummen. Så uppenbarligen verkar det vara ett samtalsämne lite varstans.

Vem är det som är ansvarig över den usla komforten, var skall man klaga på detta?

Extra provocerande är de planerade taxehöjningarna med tanke på den försämrade komforten. Sämre komfort till högre pris jo jo...

Andra problem rör att hållplatserna ej längre ropas ut, man saknar de GPS styrda skyltarna med hållplatslägen och klocka. Folk ogillar de nya stoppsignalerna som låter lite obehagligt jämfört med de gamla. Andra klagomål rör för få kortläsare samt sämre utformade platser för barnvagn/Rullatorer.  etc



Något mer positivt måste ändå finnas, det är ju ingen 25 milkaresa som skall göras utan bara nån/några kilometer och kanske max en Kvarts restid och då behöver man inte skinnfåtöljer...
Titel: SV: Lila premiär...
Skrivet av: yngrot skrivet 08 oktober 2009, 11:22:13 AM
Jo men klart det blir klagomål när det nya är sämre än det gamla: Sätena går ju att få vilka man vill frågan är om länstrafik krävt dessa eller Swebus valt detta?? Fjädringskomfort ÄR sämre på alla låggolvsbussar... Platsen för rullstol och rullator är väl numera en EU regel hur de ska vara utformade...
Titel: SV: Lila premiär...
Skrivet av: Ersa skrivet 08 oktober 2009, 13:37:47 PM
Det här är intressant. Här ser man tydligt hur politikernas besluten tas långt ovanför förarnas och passagerarnas huvuden, vilket är bra ironiskt då det ju är dessa som ska vistas i bussen. Att införa sämre komfort samma höst och vinter som man höjer priserna och tar bort kontanterna kan inverka negativt både för resandeunderlaget samt politikerförtroendet.

Samtidigt måste det ju vara upp till operatören som vann att kunna köpa de för dem mest ekonomiskt fördelaktiga bussarna, så det nytecknade avtalet kan köras med någon form av vinst. Bekväma stolar kostar pengar, och hur ska man i upphandlingsavtalet kunna specificera att bussarna ska ha bekväma stolar? Vem bestämmer vad som är bekvämt?
Titel: SV: Lila premiär...
Skrivet av: AL skrivet 08 oktober 2009, 14:14:57 PM
Citat från: buskörare skrivet 07 oktober 2009, 22:29:06 PM
Tror inte Swebus är beställare sörru. Eftersom det blev en hel del överklagningar så var det inte färdigt när bussarna beställdes. Självklart är bytena en facklig fråga, men likväl är det Swebus som lägger dom så.
Sen är det mer problem än så vad jag har hört.

Hmm, med undantag för t ex vissa bussar i Stockholm, (vägtullarna), är det alltid entreprenören som beställer bussarna.  Där kan inte upphandlaren lägga sig i.  Däremot kan upphandlaren speca och styra utformingen av de fordon som skall användas för resp. trafik, men om just sätena har specats i Örebrofallet är högst osannolikt - med undantag för tygmönstret möjligtvis! 
Titel: SV: Lila premiär...
Skrivet av: buskörare skrivet 08 oktober 2009, 15:16:04 PM
Citat från: Joakim Ågren skrivet 08 oktober 2009, 01:51:42 AM
Introduktionen av de nya bussarna har väl gått sisådär hos oss Örebroare. Många inklusive mig själv gillar det yttre. Man tycker bussarna är snygga, man gillar också att de nya är tystare än de gamla. Men där slutar berömmet, så fort man stiger in i bussen så blir man besviken. Stenhårda säten, rena britsarna. Usel fjädringskomfort också vilket förvärrar det hela, det verkar som om dessa tyska Man bussar ej är anpassade för det usla svenska vägglaget. Man får känslan av att både sätena och fjädringen är mer anpassade för skyttel-trafik typ på flygplatser odyl snarare än regelrätt kollektivtrafik. Hörde nån på bussen prata med nån i mobilen och han kallade bussen skämtsamt för att "han åker flakbussen till stan". Inte bra med andra ord!

Jag själv som är överviktig tycker definitivt de är mycket obekväma, man får träsmak.  Hörde också en äldre dam beklaga sig till chauffören över sin dåliga rygg och att hon tyckte de nya bussarna gjorde så att hon knappt kan åka buss längre. Gör ont att höra sånt! Både min syster och far hör att det klagas på de nya bussarna i fikarummen. Så uppenbarligen verkar det vara ett samtalsämne lite varstans.

Vem är det som är ansvarig över den usla komforten, var skall man klaga på detta?

Extra provocerande är de planerade taxehöjningarna med tanke på den försämrade komforten. Sämre komfort till högre pris jo jo...

Andra problem rör att hållplatserna ej längre ropas ut, man saknar de GP  S styrda skyltarna med hållplatslägen och klocka. Folk ogillar de nya stoppsignalerna som låter lite obehagligt jämfört med de gamla. Andra klagomål rör för få kortläsare samt sämre utformade platser för barnvagn/Rullatorer.  etc



Det sista kommer bli bättre. Det handlar om att installationen inte är färdig än, det tar tid att sätta in den och eftersom allt satt kvar i dom gamla bussarna till bara några timmar innan Swebus tog över så får ni nog räkna med att det tar ett tag till. Men att allt ska flyttas över är självklart.
Titel: SV: Lila premiär...
Skrivet av: buskörare skrivet 08 oktober 2009, 15:18:08 PM
Citat från: AL skrivet 08 oktober 2009, 14:14:57 PM
Hmm, med undantag för t ex vissa bussar i Stockholm, (vägtullarna), är det alltid entreprenören som beställer bussarna.  Där kan inte upphandlaren lägga sig i.  Däremot kan upphandlaren speca och styra utformingen av de fordon som skall användas för resp. trafik, men om just sätena har specats i Örebrofallet är högst osannolikt - med undantag för tygmönstret möjligtvis! 

Jag tror dock att det mesta var beställt långt innan det blev klart att Swebus skulle ta över. Det blev färdigt först i mars, knappast att MAN har lyckats tillverka och leverera 60 nya bussar på 5 månader. Jag tror Länstrafiken beställde och Swebus tar över leasingavtalen. Att det skulle vara Man var, har jag för mig, klart redan innan upphandlingen var färdig.
Titel: SV: Lila premiär...
Skrivet av: Joakim Ågren skrivet 08 oktober 2009, 20:47:25 PM
Citat från: Bussmicke skrivet 08 oktober 2009, 10:58:34 AM
Något mer positivt måste ändå finnas, det är ju ingen 25 milkaresa som skall göras utan bara nån/några kilometer och kanske max en Kvarts restid och då behöver man inte skinnfåtöljer...

Förvisso! Men man betalar ju trots allt, det är ju inte en gratis parkbänk. Och varför skall något behöva försämras och uppenbarligen har vissa problem med det främst äldre med svagt skelett.


Fast för mig i dagsläget tar det ofta 25 minuter att åka in till centrum från Hovsta detta då bussen skall in i Lillån och gröta först. Hur dumt som helst. Skall man åka till Marieberg Köpcentrum (Marieberg Galleria) 17km bort på andra sidan staden då skall den också ta massa omvägar via bla Mosås och då tar resan nästan 1 timme. Sen när man skall hem därifrån så kan det bli 30 minuters väntetid på Järntorget vid bussbytet och då kan det ta 80 minuter totalt att ta sig hem. Hur korkat som helst. Att åka bil till Marieberg tar en kvart via motorvägen. Och så vill dem att man skall åka kollektivt, snacka om ineffektivt. Ser fram emot den nya tur-listan med nya linjer som skall komma i April nästa år. Då blir det förhoppningsvis bättre.

Vad gäller fjädringskomforten så är det förvisso så att låggolvare har sämre fjädring men ändå jag tycker de nya är ännu stummare än de gamla.

Bra att GPS systemet skall sättas in, tydligen skall det ske inom 6-8 veckor.

Är det alltså Swebus man skall klaga hos angående komforten?

Trodde det var kommunen som bestämt att det skulle vara så billigt som möjligt!

Förövrigt nån som vet varför det skulle vara Man bussar, är de bättre än Volvo eller Scania?

Annars kan man ju tycka att kommunerna borde stödja svenska arbetare genom att vara lite patriotiska och välja Volvo/Scania!
Titel: SV: Lila premiär...
Skrivet av: Muk skrivet 08 oktober 2009, 21:11:43 PM
Citat från: Joakim Ågren skrivet 08 oktober 2009, 20:47:25 PM

Annars kan man ju tycka att kommunerna borde stödja svenska arbetare genom att vara lite patriotiska och välja Volvo/Scania!

Jag antar att du då menar att alla köpare utanför Sveriges gränser ska vara lika "patriotiska" och välja sina egna tillverkare? Det skulle nog verkligen gynna Scania/Volvo och deras arbetare.
Titel: SV: Lila premiär...
Skrivet av: Simon Bertilsson skrivet 08 oktober 2009, 21:17:12 PM
Citat från: Bussmicke skrivet 08 oktober 2009, 10:58:34 AM
Något mer positivt måste ändå finnas, det är ju ingen 25 milkaresa som skall göras utan bara nån/några kilometer och kanske max en Kvarts restid och då behöver man inte skinnfåtöljer...

Från skinnfåtöljer till stenhård plast med ett tunnt tyg över, där är steget väääldigt långt. Det finns en medelväg.
Nej, det är tråkigt att man snålade när man specade bussarna. Själv tycker jag för övrigt att de är kopiöst fula. Varför är där förresten inte något interiört informationssystem 2009?
Titel: SV: Lila premiär...
Skrivet av: buskörare skrivet 09 oktober 2009, 02:35:38 AM
Citat från: Joakim Ågren skrivet 08 oktober 2009, 20:47:25 PM
Förvisso! Men man betalar ju trots allt, det är ju inte en gratis parkbänk. Och varför skall något behöva försämras och uppenbarligen har vissa problem med det främst äldre med svagt skelett.


Fast för mig i dagsläget tar det ofta 25 minuter att åka in till centrum från Hovsta detta då bussen skall in i Lillån och gröta först. Hur dumt som helst. Skall man åka till Marieberg Köpcentrum (Marieberg Galleria) 17km bort på andra sidan staden då skall den också ta massa omvägar via bla Mosås och då tar resan nästan 1 timme. Sen när man skall hem därifrån så kan det bli 30 minuters väntetid på Järntorget vid bussbytet och då kan det ta 80 minuter totalt att ta sig hem. Hur korkat som helst. Att åka bil till Marieberg tar en kvart via motorvägen. Och så vill dem att man skall åka kollektivt, snacka om ineffektivt. Ser fram emot den nya tur-listan med nya linjer som skall komma i April nästa år. Då blir det förhoppningsvis bättre.

Vad gäller fjädringskomforten så är det förvisso så att låggolvare har sämre fjädring men ändå jag tycker de nya är ännu stummare än de gamla.

Bra att GPS systemet skall sättas in, tydligen skall det ske inom 6-8 veckor.

Är det alltså Swebus man skall klaga hos angående komforten?

Trodde det var kommunen som bestämt att det skulle vara så billigt som möjligt!

Förövrigt nån som vet varför det skulle vara Man bussar, är de bättre än Volvo eller Scania?

Annars kan man ju tycka att kommunerna borde stödja svenska arbetare genom att vara lite patriotiska och välja Volvo/Scania!

Därför att Scania och Volvo inte kommit lika långt med sina gasbussar som MAN har. MAN är stora på gasbussfronten, ett relativt säkert kort. Hade Scania eller Volvo varit lika stora som MAN på gasdrivna bussar så hade det nog sett annorlunda ut.
Titel: SV: Lila premiär...
Skrivet av: Joakim Ågren skrivet 09 oktober 2009, 04:41:34 AM
Citat från: Muk skrivet 08 oktober 2009, 21:11:43 PM
Jag antar att du då menar att alla köpare utanför Sveriges gränser ska vara lika "patriotiska" och välja sina egna tillverkare? Det skulle nog verkligen gynna Scania/Volvo och deras arbetare.

Nu märker jag att jag nog var allt för raljant och uttryckte mig lite klumpigt. Själv är jag Libertarian och stödjer således definitivt den öppna fria marknaden. Vad jag egentligen avsåg var att driva lite med det smått "kommunistiska" svenska samhället och då särskilt här i Örebro.

Många lyfte på ögonbrynen och var förvånade över att kommunen valt Tyska bussar, det förväntas ju annars att det skall vara mestadels Scania eller Volvo då det gäller kommunala transporter. Personligen tycker jag det är bra om detta ändras. Frågan är dock ifall Man är det bästa valet,

Vad tycker busschaufförer, vilket bussmärke är bäst? är det Volvo, Scania, Man eller nått annat?
Titel: SV: Lila premiär...
Skrivet av: Ivo skrivet 09 oktober 2009, 07:58:22 AM
 :D Ska vi tala om bussar i city trafik då är det MAN som är bäst. Då talar jag efter de erfarenheter jag har av trafiken i Stockholms stad. Mercedes Citaro är också en bra city buss. Sorry men volvo & scania är inte city vagnar.
Titel: SV: Lila premiär...
Skrivet av: Joakim Ågren skrivet 09 oktober 2009, 09:31:06 AM
Citat från: Ivo skrivet 09 oktober 2009, 07:58:22 AM
:D Ska vi tala om bussar i city trafik då är det MAN som är bäst. Då talar jag efter de erfarenheter jag har av trafiken i Stockholms stad. Mercedes Citaro är också en bra city buss. Sorry men volvo & scania är inte city vagnar.

Intressant!

Vad är det som gör Volvo och Scania till dåliga city-vagnar?
Titel: SV: Lila premiär...
Skrivet av: Ulf Rådeström skrivet 09 oktober 2009, 10:01:35 AM
Diskussionen om vilka bussar en förare tycker om är ju helt ointressant. Jag är helt övertygad att en bussförare inte besitter kunskaper om varken inköp, eftermarknad, underhållskostnader eller livslängdsavtal eller livslängdskostnader som man köper en buss på idag.

Även det här med att köpa svenskt är en helt ointressant diskussion - som borde tagit slut den dagen kommunala bussföretag i mångt och mycket gick i graven där man inte behövde tänka så mycket på extra kostnader för att köpa in en buss - man fick ju ganska ofta tillskjutet pengar som inte räckte - vilket man knappast får idag rill ex Swebus Örebro.

Vad gäller sätena kan jag nog hålla med om att stoppade säten är såklart bekvämare än den tunna stoppningen som finns på nämnda MAN-bussar. Men allt är ju vad man beställer...det är ju knappast bussens fel.

Men å andra sidan - kom igen - vi pratar inte turistbuss eller linjevagn på landsbygden...vi pratar ju stadsbuss där du sitter max 20 minuter...ibland några minuter längre, men oftast kortare tid - vad kräver ni?
Men visst...vill man betala mer för att man har högre komfort slår det ju på biljettpriset - men jag tror nog att ni som klagar på det hellre sitter på tunna säten då...eller?

Uffe  :D
Titel: SV: Lila premiär...
Skrivet av: Jo skrivet 09 oktober 2009, 10:16:00 AM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 08 oktober 2009, 15:00:14 PM
Utdrag ur avtalskraven:

Buss 2000 3.3 Inredning, sittplatser
Fordonen skall vara exteriört designade i enlighet med Länstrafikens grafiska manual. Den del av den grafiska manualen som behandlar fordonets design redovisas i avtalsbilaga 6 Grafisk design. För fordonets interiör finns inga särskilda designkrav, annat än att stolstyg och annan utformning skall vara neutrala och inte vara utformade enligt annan trafikhuvudmans speciella design. Fordon som inte i någon utsträckning används i Länstrafikens verksamhet får inte vara utformade enligt Länstrafikens designprogram. Entreprenören åtar sig att efter det att fordonet tas ur Länstrafi-kens uppdrag avlägsna den del av fordonets design som innebär identifiering till Länstrafiken (namn, logotyper och röd rand).
Buss 2000 3.3 Stolar
Klass II fordon skall vara försedda med stolar med hög rygg.
Tillägg 1: Fällbara armstöd skall i klass II fordon finnas på alla sittplatser närmast gången.
Tillägg 2: Ryggstöden skall i klass II fordon (fordonstyp RN, RB och RL, se avsnitt 6.3) vara justerba-ra.
Tillägg 3: Vid barnvagns- och/eller rullstolsplats skall fällbara stolar finnas. Antal, utförande och typ av fällbar sittplats anpassas efter förutsättningarna och kan vara olika i olika fordonstyper.



Hur vanligt är det att man specar för att få bättre sittkonfort än vad som annars erbjuds i dessa MAN. Att Örebro inte gjort det står väl klart men har du någon uppfattning hur det är mer generellt?
Titel: SV: Lila premiär...
Skrivet av: Jo skrivet 09 oktober 2009, 10:22:22 AM
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 09 oktober 2009, 10:01:35 AM
20 minuter...ibland några minuter längre, men oftast kortare tid - vad kräver ni?
Men visst...vill man betala mer för att man har högre komfort slår det ju på biljettpriset - men jag tror nog att ni som klagar på det hellre sitter på tunna säten då...eller?

Uffe  :D

Men nu höjdes ju priset när man införde hårda stolar så man får ju i så fall mindre för mer. Kanske en del resenärer hellre hade åkt bekvämt istället för det andra man krävde. Om man struntat i att ställa krav på gasdrift, ny design och och utbytt vagnspark kanske man till och med hade haft råd att ha kvar bekväma säten på Örebros stadsbussar?

Att vissa helt klart föredrar en lila gasbuss framför en bekväm sittplats framgår ju tydligt av inläggen dock tycker inte alla så. :)
Titel: SV: Lila premiär...
Skrivet av: buskörare skrivet 09 oktober 2009, 11:19:38 AM
Citat från: Joakim Ågren skrivet 09 oktober 2009, 04:41:34 AM
Nu märker jag att jag nog var allt för raljant och uttryckte mig lite klumpigt. Själv är jag Libertarian och stödjer således definitivt den öppna fria marknaden. Vad jag egentligen avsåg var att driva lite med det smått "kommunistiska" svenska samhället och då särskilt här i Örebro.

Många lyfte på ögonbrynen och var förvånade över att kommunen valt Tyska bussar, det förväntas ju annars att det skall vara mestadels Scania eller Volvo då det gäller kommunala transporter. Personligen tycker jag det är bra om detta ändras. Frågan är dock ifall Man är det bästa valet,

Vad tycker busschaufförer, vilket bussmärke är bäst? är det Volvo, Scania, Man eller nått annat?

Fast om Scania och Volvo inte har det som erbjuds så kan man ju inte köpa därifrån heller? Hade inte kravet på gas funnits så hade det rullat svenska bussar i Örebro, garanterat.
Jag personligen gillar Scania bäst och kör helst OmniLink, typ dom nyare ledbussarna som fanns i Örebro. Dom var helt underbara att köra, tysta, lätta och gjorde det man bad dom om utan att krångla.
Titel: SV: Lila premiär...
Skrivet av: buskörare skrivet 09 oktober 2009, 19:05:42 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 09 oktober 2009, 11:39:01 AM
Det skulle jag inte tro, Swebus har ju långa avtal med vissa tillverkare så MAN eller möjligen Volvo hade det blivit.

Om ett kommunalt eller landstingsägt företag ska köpa bussar så gäller LOU, ett sådant inköp måste alltså upphandlas, Swebus mfl köper de bussar man själv önskar oftast genom långsiktiga avtal över flera år med en eller två tillverkare.

Så Volvo är inte svenskt?
Titel: SV: Lila premiär...
Skrivet av: MrRep skrivet 09 oktober 2009, 19:53:29 PM
Citat från: Ivo skrivet 09 oktober 2009, 07:58:22 AM
:D Ska vi tala om bussar i city trafik då är det MAN som är bäst. Då talar jag efter de erfarenheter jag har av trafiken i Stockholms stad. Mercedes Citaro är också en bra city buss. Sorry men volvo & scania är inte city vagnar.

Det beror på vad du innefattar i bäst? Kostandseffektiva är de ju inte iaf dubbelt så höga reservdelspriser jämfört med många andra tillverkare samt ofta med väldigt låg kvalite.
Titel: SV: Lila premiär...
Skrivet av: Jonas skrivet 09 oktober 2009, 20:45:54 PM
Citat från: Jo skrivet 09 oktober 2009, 10:22:22 AM
Men nu höjdes ju priset när man införde hårda stolar så man får ju i så fall mindre för mer. Kanske en del resenärer hellre hade åkt bekvämt istället för det andra man krävde. Om man struntat i att ställa krav på gasdrift, ny design och och utbytt vagnspark kanske man till och med hade haft råd att ha kvar bekväma säten på Örebros stadsbussar?

Att vissa helt klart föredrar en lila gasbuss framför en bekväm sittplats framgår ju tydligt av inläggen dock tycker inte alla så. :)

Det här är en rätt intressant och i mitt tycke helt åsidosatt fråga.

VARFÖR engagerar sig inte de som beställer trafiken i frågor som rör passagerarnas komfort i större utsträckning än idag?

Vi har samma problem med våra MAN i Uppsala. Man får både träsmak och ont i ryggen efter bara 5-10 minuters resa med dessa hårda säten.
Visst, det är inga turistbussar men dessa nya säten är BETYDLIGT sämre än de äldre i t.ex Scanias 113-vagnar.
Och som det redan sagts så är ju låggolvsvagnar per automatik hårdare i fjädringen, och då är det ju ÄNNU viktigare med mjuka säten!

Om nu politikerna vill att man åker mer buss borde de väl se till att komforten i bussarna är så bra att man kan sitta utan att få ont!


VARFÖR tar man inte in en grupp resenärer som referensgrupp och frågar vad DE vill ha och vad som är viktigt för DEM när man ska bestämma hur bussarna är utformade?

VARFÖR är man inte mer lyhörda för passagerarnas önskemål, det är ju trots allt för dem som vi kör?

En anledning är nog att de som bestämmer både politiskt och inom bolagen nästintill ALDRIG själva åker buss och således inte vet/bryr sig vad som upplevs som problem.


Hela branschen(och politikerna) behöver nog ta sig en funderare på vad som är viktigt för resenärerna om de ska gå att få flera att åka buss!
Titel: SV: Lila premiär...
Skrivet av: Ersa skrivet 09 oktober 2009, 22:58:12 PM
Bra frågor ovan.

Ett annat exempel är när Swebus tog över lokaltrafiken i Umeå. Man satte in nya B9S som följde Länstrafikens avtal till punkt och pricka, men det blev snabbt klagomål från folk då bussarna bara rymde 2 barnvagnar, eller 1 rullstol och 1 barnvagn. Umeborna var vana att få rum med 3-4 barnvagnar i varje buss, men det verkade inte beställaren i Lycksele ha koll på när de skrev kraven.
Ironiskt nog passade därför den f.d Tyresövagnen 6458 mycket bättre i Umeå stadstrafik än de nya Umespecade bussarna pga sina bekvämare stolar och extra barnvagnsplats innanför bakdörren i "släpet".
Titel: SV: Lila premiär...
Skrivet av: Simon Bertilsson skrivet 10 oktober 2009, 03:48:00 AM
Citat från: Z skrivet 09 oktober 2009, 20:45:54 PM
Det här är en rätt intressant och i mitt tycke helt åsidosatt fråga.

VARFÖR engagerar sig inte de som beställer trafiken i frågor som rör passagerarnas komfort i större utsträckning än idag?

Vi har samma problem med våra MAN i Uppsala. Man får både träsmak och ont i ryggen efter bara 5-10 minuters resa med dessa hårda säten.
Visst, det är inga turistbussar men dessa nya säten är BETYDLIGT sämre än de äldre i t.ex Scanias 113-vagnar.
Och som det redan sagts så är ju låggolvsvagnar per automatik hårdare i fjädringen, och då är det ju ÄNNU viktigare med mjuka säten!

Om nu politikerna vill att man åker mer buss borde de väl se till att komforten i bussarna är så bra att man kan sitta utan att få ont!


VARFÖR tar man inte in en grupp resenärer som referensgrupp och frågar vad DE vill ha och vad som är viktigt för DEM när man ska bestämma hur bussarna är utformade?

VARFÖR är man inte mer lyhörda för passagerarnas önskemål, det är ju trots allt för dem som vi kör?

En anledning är nog att de som bestämmer både politiskt och inom bolagen nästintill ALDRIG själva åker buss och således inte vet/bryr sig vad som upplevs som problem.


Hela branschen(och politikerna) behöver nog ta sig en funderare på vad som är viktigt för resenärerna om de ska gå att få flera att åka buss!

Väldigt bra frågor. Sådant borde egentligen vara självklart! :(
Men ja... Utan konkurrens kan man bete sig ungefär lite hur som helst. Folk behöver ju bussarna.
Titel: SV: Lila premiär...
Skrivet av: Jo skrivet 10 oktober 2009, 10:35:01 AM
Citat från: MrRep skrivet 09 oktober 2009, 19:53:29 PM
Det beror på vad du innefattar i bäst? Kostandseffektiva är de ju inte iaf dubbelt så höga reservdelspriser jämfört med många andra tillverkare samt ofta med väldigt låg kvalite.

Citat från: Lars Ödlund skrivet 09 oktober 2009, 19:58:27 PM
Finansiering är något som är väldigt viktigt och här råkar MAN/Neoplan vara väldigt aggresiva, vilket Neoplan alltid har varit.

Nu jag ingen möjlighet att verifiera huruvida reservdelspriserna till MAN och MB är mycket högre än motsvarande Volvo/Scania men vad innebär detta när dels SL nu ska finansiera och upphandla bussarna på samma sätt som man väl gjort i tex. Uppsala med flera ställen. Föröker man räkna fram någon kostnad för bussens hela livslängd efter hur mycket driftkostnaden kommer att vara eller kan det för tillverkaren vara en bra affärsmodell om man vill vinna upphandlingarna att erbjuda låga inköpspriser och förmånlig finansiering och därefter ta svinaktigt betalt för reservdelarna?
Titel: SV: Lila premiär...
Skrivet av: MrRep skrivet 11 oktober 2009, 02:03:23 AM
Citat från: Jo skrivet 10 oktober 2009, 10:35:01 AM
Nu jag ingen möjlighet att verifiera huruvida reservdelspriserna till MAN och MB är mycket högre än motsvarande Volvo/Scania men vad innebär detta när dels SL nu ska finansiera och upphandla bussarna på samma sätt som man väl gjort i tex. Uppsala med flera ställen. Föröker man räkna fram någon kostnad för bussens hela livslängd efter hur mycket driftkostnaden kommer att vara eller kan det för tillverkaren vara en bra affärsmodell om man vill vinna upphandlingarna att erbjuda låga inköpspriser och förmånlig finansiering och därefter ta svinaktigt betalt för reservdelarna?

Tumreglen är oftas "Handla billigt & underhåll dyrt" Jag har sett en del kostnadanalyser på MAN där underhålls kostnaderna skenar pågrund av dålig kvalite på delarna och lågt leverantörsangemang.

Exempel på reservdelspriser till ungefär samma typ av buss: MB Citaro Kardan ca 22000kr vs. MAN A26 ca 38000kr
Titel: SV: Lila premiär...
Skrivet av: En buss brummar skrivet 11 oktober 2009, 14:52:21 PM
Men om vi nu bortser från disskutionen om hårda säten osv, hur har det gått för Örebro?

Det är trots allt en av dom större trafikområdena som Swebus har just nu.
Är förarna nöjda?
Är resenärerna nöjda?
Hur går trafiken?
Indragningar?
Felkörningar?
kundreaktioner?
Titel: SV: Lila premiär...
Skrivet av: Leif D skrivet 12 oktober 2009, 08:40:57 AM
Som innevånare i en av våra få spårvägsstäder, kan jag ju som jämförelse skriva följande....
Norrköpings kommun köpte för leverans 2006, 5 st spårvagnar ur Frankfurts option på vagnar av deras typ S. För att få utlovat låga pris var man tvungen att ändra så lite som möjligt på Frankfurts specifikation. Detta medförde att vagnarna fick nomala tyska standardsäten, men men Norrköpings klädsel (troligen stol motsvarande den i Örebro).
Det uppstod en hel del motsvarande gnäll från resenärena i Norrköping, men det förklarades ju av köpförfarandet och det då låga priset på vagnarna (20 milj kr per vagn).
Nu har under 2009 beställts ytterligare 10 vagnar av samma typ, med samma specifikation, dock har de ej köpts via någon option.
Man har nu valtt en bätte och förhoppningsvis bekvämare stol, samt även beställt 5 kompletta uppsättningar stolar som ska monters i de tidigare levererade vagnarna.
Östgötatrafiken är ytterst lite inblandade i upphandlingen av vagnar numera, då kommunen står för alla kostnade själva. I princip har man bara att godkänna det som kommunen tillhandahåller fritt till länshuvudmannen.
Leveransen av nya vagnar beäknas starta under hösten/vintern 2010.

Kanske kan Norrköpings Kommuns handlande få mer godkänt av denna församling ??
Titel: SV: Lila premiär...
Skrivet av: Joakim Ågren skrivet 12 oktober 2009, 09:28:44 AM
Citat från: Leif D skrivet 12 oktober 2009, 08:40:57 AM
Som innevånare i en av våra få spårvägsstäder, kan jag ju som jämförelse skriva följande....
Norrköpings kommun köpte för leverans 2006, 5 st spårvagnar ur Frankfurts option på vagnar av deras typ S. För att få utlovat låga pris var man tvungen att ändra så lite som möjligt på Frankfurts specifikation. Detta medförde att vagnarna fick nomala tyska standardsäten, men men Norrköpings klädsel (troligen stol motsvarande den i Örebro).
Det uppstod en hel del motsvarande gnäll från resenärena i Norrköping, men det förklarades ju av köpförfarandet och det då låga priset på vagnarna (20 milj kr per vagn).
Nu har under 2009 beställts ytterligare 10 vagnar av samma typ, med samma specifikation, dock har de ej köpts via någon option.
Man har nu valtt en bätte och förhoppningsvis bekvämare stol, samt även beställt 5 kompletta uppsättningar stolar som ska monters i de tidigare levererade vagnarna.
Östgötatrafiken är ytterst lite inblandade i upphandlingen av vagnar numera, då kommunen står för alla kostnade själva. I princip har man bara att godkänna det som kommunen tillhandahåller fritt till länshuvudmannen.
Leveransen av nya vagnar beäknas starta under hösten/vintern 2010.

Kanske kan Norrköpings Kommuns handlande få mer godkänt av denna församling ??

Intressant, så kan det naturligtvis vara!

Förövrigt här ett drygt 1 minut långt inslag från Örebros lokalradio:

http://www.sr.se/orebro/nyheter/arkiv.asp?ProgramID=221&Min=2001-10-10&PeriodStart=2009-10-10&Period=2&Artikel=3153848

Där frågar man vad folk tycker och, man klagar på mycket av det jag tog upp i mitt inlägg. Förövrigt och som också en påpekar i inslaget har jag uppträckt ett nytt problem. Bussarna är kallare än de gamla, det verkar som om elementen inte riktigt klarar kylan. Hur sjutton skall det gå när det blir -20 grader ute?

Inget slår de gamla vattenburna elementen, el-element suger!

Varför började man med renodlat el istället för vattenvärme?
Titel: SV: Lila premiär...
Skrivet av: yngrot skrivet 12 oktober 2009, 09:36:33 AM
Vattenburen värme via radiatorer ger bästa värmen men tyvärr är det inte vanligt i MAN  mfl.. i Borås MAN finns det enbart radiatorer på bussens vänstra sida. I taket finns fläktvärme samt om jag minns rätt 2 fläktar vid bakdörrar...
Titel: SV: Lila premiär...
Skrivet av: Ersa skrivet 12 oktober 2009, 11:05:10 AM
Citat från: Joakim Ågren skrivet 12 oktober 2009, 09:28:44 AM
Förövrigt och som också en påpekar i inslaget har jag uppträckt ett nytt problem. Bussarna är kallare än de gamla, det verkar som om elementen inte riktigt klarar kylan. Hur sjutton skall det gå när det blir -20 grader ute?

Inget slår de gamla vattenburna elementen, el-element suger!

Varför började man med renodlat el istället för vattenvärme?

Får man gissa på nya effektiva motorer som inte utvecklar lika mycket värme? En ny Volvo B9S klarar t.ex inte ens av att hålla arbetstemperaturen uppe sommartid om inte webaston hjälper till. En trasig webasto innebär att motortemperaturmätaren håller sig längst ner även efter två timmar körning. Den nya motorn ger kanske därför mindre utsläpp, och då blir ju avgaserna renare. Att man säkerligen inte räknar in webastons separata avgaser hjälper nog statistiken, men knappast helhetsutsläppen och därmed miljön.

Nya bussar kanske har elvärme just för att minska på avgaserna och bränsleförbrukningen?
Titel: SV: Lila premiär...
Skrivet av: Joakim Ågren skrivet 12 oktober 2009, 11:22:56 AM
Citat från: Verspieder skrivet 12 oktober 2009, 11:05:10 AM
Får man gissa på nya effektiva motorer som inte utvecklar lika mycket värme? En ny Volvo B9S klarar t.ex inte ens av att hålla arbetstemperaturen uppe sommartid om inte webaston hjälper till. En trasig webasto innebär att motortemperaturmätaren håller sig längst ner även efter två timmar körning. Den nya motorn ger kanske därför mindre utsläpp, och då blir ju avgaserna renare. Att man säkerligen inte räknar in webastons separata avgaser hjälper nog statistiken, men knappast helhetsutsläppen och därmed miljön.

Nya bussar kanske har elvärme just för att minska på avgaserna och bränsleförbrukningen?

Vad är en webasto?
Titel: SV: Lila premiär...
Skrivet av: MrRep skrivet 12 oktober 2009, 12:26:10 PM
Citat från: Joakim Ågren skrivet 12 oktober 2009, 11:22:56 AM
Vad är en webasto?

Det är bränsledriven värmare. Kan drivas på t.ex naturgas, diesel och bensin och vars enda uppgift är att värma vattnet. Den kan kopplas på med tidur som föraren ställer in på den tid han skall köra fordonet, manuell tillkoppling eller som ovan att webasto kopplar till automatiskt under drift och stöder uppvärmning av kylarvattnet

Edit: stavfel
Titel: SV: Lila premiär...
Skrivet av: Ersa skrivet 12 oktober 2009, 13:00:20 PM
Citat från: MrRep skrivet 12 oktober 2009, 12:26:10 PM
Det är bränsledriven värme. Kan drivas på t.ex naturgas, diesel och bensin och vars enda uppgift är att värma vattnet. Den kan kopplas på med tidur som föraren ställer in på den tid han skall köra fordonet, manuell tillkoppling eller som ovan att webasto kopplar till automatiskt under drift och stöder uppvärmning av kylarvattnet

"Bränsledriven värmare" var en bra beskrivning. Det finns ett flertal olika tillverkare av dessa, som t.ex: Webasto, Strocco och Eberspächer. Men då Webasto är vanligast i bussar brukar alla gå under detta namn i "vardagligt tal".
Titel: SV: Lila premiär...
Skrivet av: Simon Bertilsson skrivet 13 oktober 2009, 22:06:20 PM
Citat från: Leif D skrivet 12 oktober 2009, 08:40:57 AM
Som innevånare i en av våra få spårvägsstäder, kan jag ju som jämförelse skriva följande....
Norrköpings kommun köpte för leverans 2006, 5 st spårvagnar ur Frankfurts option på vagnar av deras typ S. För att få utlovat låga pris var man tvungen att ändra så lite som möjligt på Frankfurts specifikation. Detta medförde att vagnarna fick nomala tyska standardsäten, men men Norrköpings klädsel (troligen stol motsvarande den i Örebro).
Det uppstod en hel del motsvarande gnäll från resenärena i Norrköping, men det förklarades ju av köpförfarandet och det då låga priset på vagnarna (20 milj kr per vagn).
Nu har under 2009 beställts ytterligare 10 vagnar av samma typ, med samma specifikation, dock har de ej köpts via någon option.
Man har nu valtt en bätte och förhoppningsvis bekvämare stol, samt även beställt 5 kompletta uppsättningar stolar som ska monters i de tidigare levererade vagnarna.
Östgötatrafiken är ytterst lite inblandade i upphandlingen av vagnar numera, då kommunen står för alla kostnade själva. I princip har man bara att godkänna det som kommunen tillhandahåller fritt till länshuvudmannen.
Leveransen av nya vagnar beäknas starta under hösten/vintern 2010.

Kanske kan Norrköpings Kommuns handlande få mer godkänt av denna församling ??

Det låter ju kanon! Jag har själv åkt i nämnda vagnar och kan instämma i att sätena är hårda som betong.
Titel: SV: Lila premiär...
Skrivet av: Simon Bertilsson skrivet 13 oktober 2009, 22:07:51 PM
Citat från: Verspieder skrivet 12 oktober 2009, 11:05:10 AM
Får man gissa på nya effektiva motorer som inte utvecklar lika mycket värme? En ny Volvo B9S klarar t.ex inte ens av att hålla arbetstemperaturen uppe sommartid om inte webaston hjälper till. En trasig webasto innebär att motortemperaturmätaren håller sig längst ner även efter två timmar körning. Den nya motorn ger kanske därför mindre utsläpp, och då blir ju avgaserna renare. Att man säkerligen inte räknar in webastons separata avgaser hjälper nog statistiken, men knappast helhetsutsläppen och därmed miljön.

Nya bussar kanske har elvärme just för att minska på avgaserna och bränsleförbrukningen?

Hur kan det vara så illa? Det måste ju vara något fel på termostaten, för inte finns det väl någon värmeförbrukare sommartid?
Motorn kan väl knappast må bra av att inte nå arbetstemperatur?
Titel: SV: Lila premiär...
Skrivet av: Darkangels skrivet 13 oktober 2009, 23:02:46 PM
Sätena är inte lika ömtåliga för skadegörelse som dom i dom blå bussarna och lättare att hålla rena :)
Titel: SV: Lila premiär...
Skrivet av: Mattias skrivet 14 oktober 2009, 01:33:22 AM
Citat från: Bussdriver skrivet 13 oktober 2009, 23:02:46 PM
Sätena är inte lika ömtåliga för skadegörelse som dom i dom blå bussarna och lättare att hålla rena :)

Nä, som sagt, det var ju en av tankarna bakom valet av träbänkar a la 3:e klass, förlåt, tygbeklädda hårdplastsäten. Dock går det ju inte en dag, eller knappt ens en tur utan att man hör andra resenärer klaga på de "förbannade jäv*la stenhårda stolarna"
Men som du säger, lika skitiga och vidrigt äckliga som sätena var i de OmniCity Örebro hade, lär dom förhoppningsvis aldrig bli. :-X

Det man kan reflektera över är väl att det rimmar lite illa i bemärkelsen att Örebro Kommun har som målsättning att öka antalet resenärer och göra kollektivtrafiken mer attraktiv, med tex ett nytt linjenät baserat på stomlinjer, miljövänligare fordon och ökad turtäthet. Samt dessutom en taxehöjning.
För att göra något mer attraktivt och lönsamt (vilket väl torde vara visionen) så saknas en helhet känns det som, det är ju inget att sticka under stol med att just bussarna ÄR aningen obekväma, kanske snubb på aningen sterila, värmen nu vid den kalla årstiden inte alls vad man kanske är van vid som resenär sedan tidigare, hur det står till med temperaturen en varm sommardag återstår att se, samt såklart dessa omtalade säten. Det hela känns inte så attraktivt som man kanske trodde och hoppades på för tillfället så här långt.

Färdtjänsten i Örebro, så som på många övriga ställen i landet är oftast en tung ekonomisk börda för kommunen, en resa från A till B för en resenär kan ta stora omvägar och enormt lång tid, då det ska samåkas så många och så mycket som möjligt, allt för att det ska vara så ekonomiskt som möjligt, samtidigt så effektivt som det bara går. Alternativet som gärna erbjuds och påtalas är ju då för äldre och rörelsehindrade, kollektivtrafiken.
Vacker tanke, ser bra ut på "pappret" såklart, men i verkligheten då? De som det berör, de som verkligen är hänvisade till att åka kollektivt som alternativ, glömde man dem någonstans på vägen i all effektivisering och anpassning till ett rörelsehindrad/handikappsvänligare resande? Hur nöjda är dem kan man ju fråga sig.

Sammanfattningsvis kan jag ju tycka att för att göra något mer verkligen attraktivt, krävs en helhet, ett genomgående tänk, från A till Ö, det räcker inte bara med ett vackert skal men med ett fult inre.
Tolka det som ni vill, bara min reflektion över situationen för tillfället.

//M
Titel: SV: Lila premiär...
Skrivet av: Ersa skrivet 14 oktober 2009, 05:34:30 AM
Citat från: Simon Bertilsson skrivet 13 oktober 2009, 22:07:51 PM
Hur kan det vara så illa? Det måste ju vara något fel på termostaten, för inte finns det väl någon värmeförbrukare sommartid?
Motorn kan väl knappast må bra av att inte nå arbetstemperatur?

Så var det iaf på alla Umeås nya B9S, där detta hände ibland. Bussar med felaktig webasto skulle vi förare rapportera så de kunde bytas ut. Varför dessa bussar är byggda så får någon mer Volvokunnig svara på.
Titel: SV: Lila premiär...
Skrivet av: Bussmicke skrivet 14 oktober 2009, 09:15:49 AM
Otroligt, 51 inlägg och 13 dagar senare och ni diskuterar stolar o inredning fortfarande...  ;)
Titel: SV: Lila premiär...
Skrivet av: Joakim Ågren skrivet 14 oktober 2009, 10:38:27 AM
Citat från: Bussmicke skrivet 14 oktober 2009, 09:15:49 AM
Otroligt, 51 inlägg och 13 dagar senare och ni diskuterar stolar o inredning fortfarande...  ;)

Ja men det är ju ett intressant ämne, passagerarkomfort inom kollektivtrafiken är nått som inte brukar vara på agendan så ofta!

Och vad jag hört från bussförarna så är det fortfarande ideligen klagomål från passagerarna i stort sett dagligen här i Örebro nu efter 14 dagar.

Det klagas på hårda säten och stum fjädring, kall temperatur, folk som slår sig i huvudet på de korkat placerade backspeglarna längst fram,

Även förarna klagar på en del saker, dels den dåliga värmen, krånglande mikrofoner, nån var det som fick en sån i huvudet på någge sätt när den lossna, sprucken förarbackspegel, samt att det är för långt till kortautomaten som man loggar in/ut på man får sträcka sig så förbannat för att nå den särskilt om man är kort.

I den senaste bussen jag åkte igår så hörde jag att fjädringen börjat små-gnisssla i guppen. Låter illavarslande, Inte skall en 2 veckor gammal buss redan ha sådana problem...

Är det så dålig kvalitet på Man?

Föresten exakt vad för modell är det av Man vi har i Örebro?

Vad är det för specifikationer på dem?
Titel: SV: Lila premiär...
Skrivet av: Ulf Rådeström skrivet 14 oktober 2009, 11:51:40 AM
Nja...nu måste jag nog gå emot en del "hänt-i-veckan" inlägg som jag tycker att det sista var i en del.

Att förarspegeln är sprucken är väl knappast MANs fel? Troligen heller inte att mikrofonen lossnade.

Kvalitén på MANs bussar är inte konstigare än någon annan buss av liknande modeller som tillverkas idag.
"Bara för att" bussen beställts och specats på ett speciellt sätt av den som beställt bussen så verkar MANs kvalité få ta skiten - vilket knappast är rätt.

Dessutom är jag lite förvånad över Swebus specifikation på bussen - vilket får mig att undra om det faktiskt inte är Örebro Stad som bestämt bussarnas utformning. Det verkar på något sätt att bussarna beställdes för Örebro av Örebro vem som än skulle fått trafiken.

Jag var själv och kollade lite hur den ser ut. Klart stolarna inte är sköna - men Swebus har ALDRIG tidigare satsat på en sådan icke-komfort i bussarna, vilket får mig att undra varför man skulle göra det i just Örebro, när man inte gör det på sina andra bussar av samma modell man beställer till andra städer vad jag förstått.

Dessutom var den högra yttre backspegeln placerad på ett totalt galet vis - i jämnhöjd med dörren utan arm - vilket ju får till följd att antingen blir någon ett huvud kortare eller en buss en backspegel kortare.
Jag har själv lyckats spräcka en innerbackspegel - men det var ju knappast bussens fel - utan jag själv som klantade mig en gång när jag tog i enda änden när jag skulle ändra den - klart den spricker då om den sitter någorlunda fast.

Bara för att föraren tagit tag i mikrofonen på fel sätt, alternativt att det var konstruktionsfel på just den mikrofonen - betyder det knappast att det är det på dom övriga 70 bussarna med automatik.
Jag har själv kört MANs bussar ett flertal gånger och förvånar mig angående den kalla temperaturen. Antingen är huvudkranen avstängd av misstag, eller så är det kanske ett handhavandefel hos föraren - för värmesystemet är något av det allra enklaste och bästa jag sett på en buss...

Sedan vet jag inte hur du menar vilket exakta modell på MAN som finns i Örebro mer än att det är (som flera gånger skrivits innan på forumet) korta bussar av modellen Lion´s City A21 och ledvagnar av modellen Lion´s City A23.

Mer detaljerade specifikationer besitter Swebus och MAN - så det bästa du kan göra är att kontakta dessa för mer information.

Uffe
Titel: SV: Lila premiär...
Skrivet av: yngrot skrivet 14 oktober 2009, 11:59:55 AM
Om Örebros MAN är lika med värmesystmet som de som rullar i Borås är det väldigt enkelt vad gäller passagerarvärmen finns bara en knapp att trycka på . Och den ska alltid vara intryckt för den styr både värme och ventilation,,,  sen finns det knappar för fläktvärme under förarplats och även bak i vagnen men om det är lika i Örebro vet jag inte...
Titel: SV: Lila premiär...
Skrivet av: buskörare skrivet 14 oktober 2009, 12:55:51 PM
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 14 oktober 2009, 11:51:40 AM
Nja...nu måste jag nog gå emot en del "hänt-i-veckan" inlägg som jag tycker att det sista var i en del.

Att förarspegeln är sprucken är väl knappast MANs fel? Troligen heller inte att mikrofonen lossnade.

Kvalitén på MANs bussar är inte konstigare än någon annan buss av liknande modeller som tillverkas idag.
"Bara för att" bussen beställts och specats på ett speciellt sätt av den som beställt bussen så verkar MANs kvalité få ta skiten - vilket knappast är rätt.

Dessutom är jag lite förvånad över Swebus specifikation på bussen - vilket får mig att undra om det faktiskt inte är Örebro Stad som bestämt bussarnas utformning. Det verkar på något sätt att bussarna beställdes för Örebro av Örebro vem som än skulle fått trafiken.

Jag var själv och kollade lite hur den ser ut. Klart stolarna inte är sköna - men Swebus har ALDRIG tidigare satsat på en sådan icke-komfort i bussarna, vilket får mig att undra varför man skulle göra det i just Örebro, när man inte gör det på sina andra bussar av samma modell man beställer till andra städer vad jag förstått.

Dessutom var den högra yttre backspegeln placerad på ett totalt galet vis - i jämnhöjd med dörren utan arm - vilket ju får till följd att antingen blir någon ett huvud kortare eller en buss en backspegel kortare.
Jag har själv lyckats spräcka en innerbackspegel - men det var ju knappast bussens fel - utan jag själv som klantade mig en gång när jag tog i enda änden när jag skulle ändra den - klart den spricker då om den sitter någorlunda fast.

Bara för att föraren tagit tag i mikrofonen på fel sätt, alternativt att det var konstruktionsfel på just den mikrofonen - betyder det knappast att det är det på dom övriga 70 bussarna med automatik.
Jag har själv kört MANs bussar ett flertal gånger och förvånar mig angående den kalla temperaturen. Antingen är huvudkranen avstängd av misstag, eller så är det kanske ett handhavandefel hos föraren - för värmesystemet är något av det allra enklaste och bästa jag sett på en buss...

Sedan vet jag inte hur du menar vilket exakta modell på MAN som finns i Örebro mer än att det är (som flera gånger skrivits innan på forumet) korta bussar av modellen Lion´s City A21 och ledvagnar av modellen Lion´s City A23.

Mer detaljerade specifikationer besitter Swebus och MAN - så det bästa du kan göra är att kontakta dessa för mer information.

Uffe


Min markering för att inte klippa.
Dessa bussar hade ju gått oavsett vem som tog över trafiken. Så ja, jag är 95% säker på att det är Länstrafiken alt kommunen som beställt bussarna. Kanske gör man som SL och även står som ägare på dom, eller så kanske leasingavtalet läggs ut på aktören? Ingen aning. Jag tror i alla fall inte att Swebus chansat och beställt 60 bussar när dom först vann avtalet, eftersom Busslink överklagade ganska omgående. Och allt blev klart först i mars i år, så var bussarna med största säkerhet redan beställda.
Titel: SV: Lila premiär...
Skrivet av: Simon Bertilsson skrivet 14 oktober 2009, 16:42:51 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 14 oktober 2009, 13:14:16 PM
Nej bussarna tillhandahålls INTE av beställaren utan av resp operatör, att man beställer bussarna trots ev rättsprocesser är ganska vanligt och i princip ett måste, så har gjorts även i Skåne.

Skulle det bli någon förändring får man träffa en överenskommelse om ett övertagandeavtal.

Så bussarna är Swebus:s

Ok. Bussarna ägs av Swebus, men vem har specat dem? Swebus eller beställaren?
Titel: SV: Lila premiär...
Skrivet av: buskörare skrivet 14 oktober 2009, 19:18:52 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 14 oktober 2009, 13:14:16 PM
Nej bussarna tillhandahålls INTE av beställaren utan av resp operatör, att man beställer bussarna trots ev rättsprocesser är ganska vanligt och i princip ett måste, så har gjorts även i Skåne.

Skulle det bli någon förändring får man träffa en överenskommelse om ett övertagandeavtal.

Så bussarna är Swebus:s

Ja, det var ju det jag skrev? Frågan är vem som beställde dom.
Titel: SV: Lila premiär...
Skrivet av: lil-sis skrivet 14 oktober 2009, 22:17:55 PM
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 09 oktober 2009, 10:01:35 AM
Diskussionen om vilka bussar en förare tycker om är ju helt ointressant. Jag är helt övertygad att en bussförare inte besitter kunskaper om varken inköp, eftermarknad, underhållskostnader eller livslängdsavtal eller livslängdskostnader som man köper en buss på idag.


Uffe  :D

Nog borde det väl spela roll vad de som spenderar överlägset mest tid i fordonet tycker...? Nu har ju alla olika preferenser men ngn form av gemensam nämnare brukar ju finnas. Om jag var tvungen att bara köra våra äldsta Neoplan hela tiden skulle jag gå sönder, rätt fort dessutom. Nu står jag ut eftersom det ytterst sällan är sådana ök mer än ett körpass/dag.

Titel: SV: Lila premiär...
Skrivet av: buskörare skrivet 15 oktober 2009, 00:59:10 AM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 14 oktober 2009, 19:22:27 PM
Eftersom det inte har förekommit någon bussupphandling så är svaret ganska givet Swebus

Nä, vad skulle man upphandla?
Titel: SV: Lila premiär...
Skrivet av: Simon Bertilsson skrivet 15 oktober 2009, 01:45:14 AM
Citat från: buskörare skrivet 15 oktober 2009, 00:59:10 AM
Nä, vad skulle man upphandla?

Enligt LOU så är väl kommunala och statliga bolag skyldiga att upphandla sådana inköp?
Titel: SV: Lila premiär...
Skrivet av: AL skrivet 15 oktober 2009, 01:50:58 AM

Citat från: buskörare skrivet 15 oktober 2009, 00:59:10 AM
Nä, vad skulle man upphandla?

Men snälla nå'n, vad är det som är så svårt att förstå?

Trafikhuvudmannen i samarbete med Örebro Stad har upphandlat den trafik som nu utförs av Swebus, och där kravet vad avser stadstrafiken har gällt biogasbussar i enlighet med de beslut som fattats av Örebro Kommun.  Bussarna som används för trafiken har beställts och specificerats av entreprenören, d v s Swebus och ingen annan, (dock med utgångspunkt för de kravspecifikationer som har förelegat från i huvudsak Örebro Kommuns sida vad gäller fordonen).

Varken trafikhuvudmannen eller Örebro Stad har haft några mandat att beställa bussar med hänvisning till eventuella upphandlingsförseningar eller liknande omständigheter.  Åtagandet att leva upp till de villkor som följer av avtalet, däribland anskaffning av fordon, åligger entreprenören, i detta fall Swebus, och ingen annan!

Om omständigheterna vore sådana att trafikhuvudmannen eller Örebro Stad erhållit mandat att beställa bussar själva, hade man - vilket mycket riktigt påpekas av SB - varit ålagda att genomföra en särskild upphandling för detta i enlighet med LOU's bestämmelser!

Så en gång för alla, bussarna som används i stadstrafiken i Örebro HAR beställts och inköpts av Swebus!  Ingen annan!  Punkt Slut!
Titel: SV: Lila premiär...
Skrivet av: Ersa skrivet 15 oktober 2009, 10:56:29 AM
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 09 oktober 2009, 10:01:35 AM
Diskussionen om vilka bussar en förare tycker om är ju helt ointressant. Jag är helt övertygad att en bussförare inte besitter kunskaper om varken inköp, eftermarknad, underhållskostnader eller livslängdsavtal eller livslängdskostnader som man köper en buss på idag.

Citat från: lil-sis skrivet 14 oktober 2009, 22:17:55 PM
Nog borde det väl spela roll vad de som spenderar överlägset mest tid i fordonet tycker...? Nu har ju alla olika preferenser men ngn form av gemensam nämnare brukar ju finnas. Om jag var tvungen att bara köra våra äldsta Neoplan hela tiden skulle jag gå sönder, rätt fort dessutom. Nu står jag ut eftersom det ytterst sällan är sådana ök mer än ett körpass/dag.

Precis. Även om både förare och passagerare skulle ha full insikt i att t.ex Neoplan och MAN skulle vara är billigare i inköp (och kanske även långsiktigt) än t.ex Volvo, är det en klen tröst när dessa sitter och otrivs på bussarna varenda resa. För att dra paralleller till SwEx Uppsala är de flesta (icke bussintresserade) resenärerna jätteglada att de nya bussarna inte blev "de där med plant golv", dvs Neoplan Euroliner. Visst kan man köpa in en billigare bussmodell som varken förare och passagerare trivs med, men är det verkligen alltid värt pengarna att man irriterar både anställda och kunder genom att ständigt tumma på kvalitet och service?
Titel: SV: Lila premiär...
Skrivet av: Mattias skrivet 17 oktober 2009, 03:33:51 AM
Citat från: Bussmicke skrivet 14 oktober 2009, 09:15:49 AM
Otroligt, 51 inlägg och 13 dagar senare och ni diskuterar stolar o inredning fortfarande...  ;)

Appropå hårda säten, Niclas Rosenius bild från Kortrijk visar att det inte bara är Örebroare som ska smaka på miljövänligare alternativ... Back to nature i all ära, men vi Örebroare får väl se det som att vi iallafall fick lyxen med tyg på stolarna! 8)

http://touringcarteam-marcel.fotopic.net/p61580674.html

//M
Titel: SV: Lila premiär...
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 17 oktober 2009, 09:29:01 AM
Citat från: Mattias skrivet 17 oktober 2009, 03:33:51 AM
Appropå hårda säten, Niclas Rosenius bild från Kortrijk visar att det inte bara är Örebroare som ska smaka på miljövänligare alternativ... Back to nature i all ära, men vi Örebroare får väl se det som att vi iallafall fick lyxen med tyg på stolarna! 8)

http://touringcarteam-marcel.fotopic.net/p61580674.html

//M

Trästolar förekommer på många håll på kontinenten sedan många år. Visst är de hårda men man sitter bra i dem. Dessutom är de lätta att hålla rent. Om något klantarsel satt upp fötterna på dem så ser man det direkt och kan snabbt torka av dem med en pappersnäsduk.
Titel: SV: Lila premiär...
Skrivet av: Nico skrivet 17 oktober 2009, 23:11:14 PM

Kontentan är väl att vi är eller snarare kanske har varit lite bortskämda i Sverige på denna punkt... och då blir det ju alltid lite gnäll när man numera måste rätta mun efter matsäcken eller hur man nu ska uttrycka det hela. Fungerar dock oklädda och ostoppade säten i övriga Europa så borde det nog fungera även här och nog är det fräschare med t.ex. trälaminat än dessa tygklädda äckelsoffor som man ofta ser.
Titel: SV: Lila premiär...
Skrivet av: Simon Bertilsson skrivet 18 oktober 2009, 00:51:25 AM
Citat från: Nico skrivet 17 oktober 2009, 23:11:14 PM
Kontentan är väl att vi är eller snarare kanske har varit lite bortskämda i Sverige på denna punkt... och då blir det ju alltid lite gnäll när man numera måste rätta mun efter matsäcken eller hur man nu ska uttrycka det hela. Fungerar dock oklädda och ostoppade säten i övriga Europa så borde det nog fungera även här och nog är det fräschare med t.ex. trälaminat än dessa tygklädda äckelsoffor som man ofta ser.

Tråkig attityd måste jag säga.
Varför kan vi inte fortsätta att vara komfortföredömen istället för att sänka ner oss till en lägre standard, bara för att man har den i andra länder?
Titel: SV: Lila premiär...
Skrivet av: Nico skrivet 18 oktober 2009, 01:22:19 AM

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 18 oktober 2009, 00:51:25 AMTråkig attityd måste jag säga.

Varför kan vi inte fortsätta att vara komfortföredömen istället för att sänka ner oss till en lägre standard, bara för att man har den i andra länder?

Tja, har man en tråkig attityd om man råkar vara krasst realistisk så visst... då erkänner jag villigt att jag har en tråkig attityd. Å andra sidan måste jag ändå undra om det verkligen är högre komfort i relativt tunt stoppade stolar med skitigt och slitet tyg än med lätt avtorkbara och renliga stolar som är något hårdare? Dessa s.k. stoppade och tygklädda svenska stolar känns mest som ett spel för galleriet för en annan fråga är även egentligen hur mycket bekvämare ett sådan säter är i jämförelse med ett i enbart trälaminat? Troligen är skillnaden i de flesta fall så marginell att den är försumbar. Ska man ha något klätt så är det kanske bättre att återgå till forna dagars galonsäten.

Det här fenomenet med smutsiga ingrodda tygsäten är inte heller något som enbart relateras till bussar utan än mer till viss spårburen trafik. När jag åker t-bana eller pendel så brukar jag föredra att stå alternativt så känner jag alltid med handen först så att inte sätet är förorenat på något vis. I vissa lägen undrar man nästan inte om all denna ingrodda lort som syns på t.ex. tygklädda t-banesäten mm. är direkt sjukdomsframkallande. Sedan handlar det inte heller om fordon som ska rulla i fjärr- eller regionaltrafik utan om fordon som rullar i en tung och tät daglig trafik där man som passagerare inte förväntas sitta alltför länge och där många både ställer saker och tyvärr lägger upp fötter osv. på sätena.

Det som behövs i stadstrafik är något som är mera oömt och att man då kan konstatera att detta fungerar ypperligt på andra håll är snarare en garanti för att det även borde fungera här, vår gnällighet till trots. Visst kan man säkert sätta in länstolar om så vore, men frågan är då vem som ska pröjsa för dess anskaffning och underhåll? Ur min synvinkel är nog snarare de bolag som kör med träsäten även de som ska ses som komfortföredömen... för hur mycket mjukare blir det egentligen med 1 cm tjock smutsig skumplast som under åren dränkts i läsk, öl, svett osv. och sedan täckts av ½ mm tunt skitigt tyg där folk torkar av sig ketchup, snus och annat ännu äckligare?
Titel: SV: Lila premiär...
Skrivet av: DENNIS skrivet 18 oktober 2009, 01:37:25 AM
Angående klädsel/stoppning i bussäten så håller jag faktiskt med Nico till
fullo, det är ofta riktigt ofräscht - rent utav äckligt - med all ingrodd skit.

Gör som Amerikanarna, däribland kollektivtrafiken i New York City, där har
man överhuvudtaget ingen stoppning alls i passagerarsäten.
Idel stenhårda plastsäten - men så kan man ju hålla skiten/snusket borta
också med enkla medel.
Titel: SV: Lila premiär...
Skrivet av: Mattias skrivet 18 oktober 2009, 03:19:51 AM
Uppmaningar så enkla men dock så informativa fanns det betydligt mer av förr, vet inte var sådant tog vägen. Visst, påstår inte att det hjälpte, men säkert fick det väl en och annan att tänka lite. Örebro Trafik AB hade i många år en gul dekal uppklistrade på flertal ställen inne i sina fordon: Överst Örebro trafik AB-logotypen, sedan med texten: "Bussen är fin -inte sant? , Hjälp oss hålla den hel och ren tack!"

Sedan måste jag nog instämma med Nico, kan ju bara referera till det jag påpekat tidigare, tex de säten som tex OmniCity hos Busslink Örebro hade, var milt uttryckt VIDRIGA. Vill inte ens föreställa mig vilken bakteriehärd dessa dynor och rygg/nackstöd innehåller.
//M
Titel: SV: Lila premiär...
Skrivet av: Jo skrivet 18 oktober 2009, 20:03:21 PM
Citat från: Nico skrivet 18 oktober 2009, 01:22:19 AM
Tja, har man en tråkig attityd om man råkar vara krasst realistisk så visst... då erkänner jag villigt att jag har en tråkig attityd. Å andra sidan måste jag ändå undra om det verkligen är högre komfort i relativt tunt stoppade stolar med skitigt och slitet tyg än med lätt avtorkbara och renliga stolar som är något hårdare? Dessa s.k. stoppade och tygklädda svenska stolar känns mest som ett spel för galleriet för en annan fråga är även egentligen hur mycket bekvämare ett sådan säter är i jämförelse med ett i enbart trälaminat? Troligen är skillnaden i de flesta fall så marginell att den är försumbar. Ska man ha något klätt så är det kanske bättre att återgå till forna dagars galonsäten.


Du har helt klart em poäng i att säten helt i plast är lättare att hålla rena och håller längre och därmed också ofta ser fräschare ut. Och det är väl detta som är det bästa argumentet för dess införande även om jag inte håller med att det är något som bör införas i större skala. Dessutom är ju rena trä eller plastsäten vanligt förekommande i kortare sjö/skärgårdstrafik även i Sverige. Skillnaden är väl att man där har större möjlighet att gå runt under resans gång, dessutom inbillar jag mig att det vid en ryckig bussfärd finns större risk att resenären halkar runt på dessa stolar jämfört med med stoppade tygstolar. Dessutom absorberar väl textilstolarna ljudet och sänker därmed bullernivån för både passagerare och förare lite jämfört med en inredning helt i plast.

Jag köper inte riktigt ekonomiargumentet. Så länge man envisas med att skaffa gas och etanolbussar som kostar nästan en halv miljon extra i drift per buss och år tror jag att mjuka stolar hade varit en relativt marginell merkostnad.