Stadsbussar på Din Tur linje 50?

Startat av 4041434548, 26 augusti 2017, 19:05:09 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

4041434548

Hej!

Jag har ett flertal gånger sett stadsbussar trafikera Din Turs linje 50 mellan Härnösand—Örnsköldsvik, det vill säga en bussresa som tar över timmen att åka i sin helhet (edit: nära 2 timmar). Linje 50 trafikerades aldrig med stadsbussar innan återgången till normal/vintertidtabellen, utan detta är något helt nytt. Vet någon varför? Vagnbrist på bussar modell höggolv? Måste vara otroligt obekvämt..

mvh mig

Ersa

Bara som jämförelse: Mellan Stockholm och Hallstavik rullar det dagligen enbart lågentréfordon på den 11 mil långa sträckan, vilket tar två timmar enkel väg. Detta med samma slags fordon som rullar/rullat i t.ex Umeå stadstrafik. Även i Uppsala län finns det liknande trafik, t.ex mellan Öregrund och Uppsala.
Så de flesta beresta deltagare i detta forum lär knappast höja på ögonbrynen åt entimmeslinjen du nämner. :P

Fredde

Frågan är vad som menas med stadsbuss... 12m, låggolv med låga ryggar utan bälten...? Så illa har det väl inte ens varit på SL 639?

4041434548

Kanske ska förtydliga lite då; en buss som åker nästan 2 timmar (10,5 mil) på E4:an bör väl ändå inte trafikeras med en låggolvad buss (säkerligen utan bälten) oavsett hur man gör i Stockholm? Storstan är storstan och där gör man väl alltid saker på sitt sätt? ::)

Min fråga handlade egentligen om varför man nu behövt trafikera en linje som vanligtvis trafikeras med lite mer ändamålsenliga vagnar helt plötsligt måste använda något som verkar som en provisorisk lösning. Har det skett förflyttningar av vagnar från Örnsköldsvik och/eller Härnösand under sommaren? Jag har även sett minst en ny buss i Örnsköldsviks tätortstrafik i alla fall.

Någon som vet mer om vagnförflyttningar till/från norra Dintur-land, även känt som Ångermanland.

Ruggugglan

Undrar också vilka bussar man syftar på. Lågentré typ 8900 är väl inte så farligt? De går till och med på de längsta linjerna i Värmland.

Lars-Håkan_E

De flesta län har ju lågentrebussar av klass 2 (med bälten)


4041434548

Vet tyvärr inte vilka fordon exakt  :-[

Antagligen bussar som vanligtvis rullar i Örnsköldsviks tätort, men det var helt säkert inte någon av 7900 hybriderna! (som på din bild) Resten av bussarna som rullar i stadstrafiken har väl så gott som samma standard dock.

Jacob med C

Har sett vagn 6947 Scania Omniepress på linje 50 ofta på senaste tid. Kan du har sett den?
Besök min hemsida för bilder från Norrland http://www.bussbilder.com . Över 2100 bilder.

Instagram konto:
https://instagram.com/bussbilder.se?utm_medium=copy_link


Dammtussar kan vara ett bevis på att någon gjort något roligare!

Ersa

Citat från: 4041434548 skrivet 26 augusti 2017, 22:13:42 PM
Kanske ska förtydliga lite då; en buss som åker nästan 2 timmar (10,5 mil) på E4:an bör väl ändå inte trafikeras med en låggolvad buss (säkerligen utan bälten) oavsett hur man gör i Stockholm? Storstan är storstan och där gör man väl alltid saker på sitt sätt? ::)

Storstan? Linje 639 jag nämnde lämnar Stockholm efter ett tiotal minuter och är huvudsakligen ren motorvägstrafik på E18 de första tre milen, och därefter ren landsväg genom djupa skogar förbi ödegårdar i åtta mil. Och UL-linjerna kommer inte ens i närheten av huvudstaden. Stockholms innerstad och Stockholms/Uppsala län är absolut inte samma saker.

Esbjörn

Nobina Övik har 7900 hybrider, OmniLink och 8700LE på stan.
Kan inte tänka mig att det var någon av de två första typerna.
8700LE har jag dock sett på beställning till Skuleberget norr om Docksta.
Vad är det för standard på dessa fd norska 8700?

4041434548

Citat från: Ersa skrivet 26 augusti 2017, 23:16:30 PM
Storstan? Linje 639 jag nämnde lämnar Stockholm efter ett tiotal minuter och är huvudsakligen ren motorvägstrafik på E18 de första tre milen, och därefter ren landsväg genom djupa skogar förbi ödegårdar i åtta mil. Och UL-linjerna kommer inte ens i närheten av huvudstaden. Stockholms innerstad och Stockholms/Uppsala län är absolut inte samma saker.

Allt söder om Sundsvall är storstan.

Lars-Håkan_E

Citat från: Jacob med C skrivet 26 augusti 2017, 22:59:31 PM
Har sett vagn 6947 Scania Omniepress på linje 50 ofta på senaste tid. Kan du har sett den?

Det är väl en 2 axlig normalgolvsbuss?

Ersa

Citat från: 4041434548 skrivet 27 augusti 2017, 00:46:05 AM
Allt söder om Sundsvall är storstan.

Grova generaliseringar baserade på okunskap undanbedes i detta forum. Vi vill gärna hålla debatten på en saklig nivå här.

Jacob med C

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 27 augusti 2017, 08:02:26 AM
Det är väl en 2 axlig normalgolvsbuss?
Det stämmer. Kommer väl ifrån dalarna har jag för mig.
Besök min hemsida för bilder från Norrland http://www.bussbilder.com . Över 2100 bilder.

Instagram konto:
https://instagram.com/bussbilder.se?utm_medium=copy_link


Dammtussar kan vara ett bevis på att någon gjort något roligare!