7-åring omkom i bussolycka (dn.se)

Startat av 76, 04 december 2007, 19:03:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

76


Simon A

Vilken tragisk nyhet. Stackars kille, stackars anhöriga och stackars förare :(

//Simon

Patrik

Jag läste idag ännu en artikel om den här olyckan på Aftonbladet och där står det att pojken gick i Färilaskolan som ligger närmre Ljusdal men det står också Hovra som ligger utanför Hudiksvall men jag tror att det är Håvra utanför Ljusdal som egentligen menas, i artikeln står det dessutom att pojken alltid brukade stänga skjutdörren som fanns på bussen och då började jag undra om det verkligen är en ''buss'' eller en minibuss som menas för finns det någon buss med skjutdörr?

Jag sökte upp och fick reda på att det troligen är Haglunds Buss i Ljusdal som körde bussen, har dom någon sån buss isåfall?

robbes

Citat från: Patrik skrivet 05 december 2007, 09:39:04 AM
Jag läste idag ännu en artikel om den här olyckan på Aftonbladet och där står det att pojken gick i Färilaskolan som ligger närmre Ljusdal men det står också Hovra som ligger utanför Hudiksvall men jag tror att det är Håvra utanför Ljusdal som egentligen menas, i artikeln står det dessutom att pojken alltid brukade stänga skjutdörren som fanns på bussen och då började jag undra om det verkligen är en ''buss'' eller en minibuss som menas för finns det någon buss med skjutdörr?

Jag sökte upp och fick reda på att det troligen är Haglunds Buss i Ljusdal som körde bussen, har dom någon sån buss isåfall?

Läser du på expressen så talar busschauffören ut o där namnges bolaget med o du har rätt om företaget dock säger föraren att dörren är av personbilstyp så frågan är om det är en sprinter som avses

Staffan Sävenfjord

Citat från: robbes skrivet 05 december 2007, 10:54:47 AM
Läser du på expressen så talar busschauffören ut o där namnges bolaget med o du har rätt om företaget dock säger föraren att dörren är av personbilstyp så frågan är om det är en sprinter som avses

Länken här http://www.expressen.se/nyheter/1.955052/7-aringen-dog-under-min-buss
Fruktansvärt för bussföraren, som nog måste anses mer eller mindre chanslös i ett sådant här fall. Och det finns ju inget tekniskt som hindrar att bussen startas när något fastnar i dörren. Konstaterar också att bussföraren inte är misstänkt för något brott.
Vad det är för buss kanske inte är så viktigt men det finns många små Mercedes-bussar som har vanliga sedan-dörrar. Och ännu fler småbussar som har skjutdörrar. De har det gemensamt att de inte manövreras från förarplatsen.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

bjalle

Läste någonstans igår att det var en minibuss av typen Ford Transit

Ersa

En stor tragedi för alla inblandade. Att köra ihjäl ett skolbarn är för en skolbussförare nästan lika illa som att köra ihjäl sitt eget barn. :'( Jag vet inte om jag skulle orka att köra vidare om det hände mig.