Fråga om SL-bussar

Startat av 5783, 02 april 2014, 14:24:24 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

ichessy

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 april 2014, 16:31:38 PM
Man kan väl ha bälten på bussarna av omtanke om resenärernas säkerhet utan att det är ett lagkrav. "Slösa bort skattepengar" är det knappast tal om. Att utrusta en buss med bälten kostar inte så mycket. Och utslaget per resa blir kostnaden närmast försumbar.

Bälten tycker jag är väldigt viktig och andra resenärer också. Åkte sl linje 685 (som trafikerar bara motorvägen nästan) imorse och till min häpnad fanns det inte bälte i bussen ???. Bussen var en Scania Omilink från Nedeländerna. Det var några resenärer som frågade föraren varför man tog en buss i trafik utan bälte på en motovägslinje. Då svarade föraren att entreprenören inte följer det så särskilt så bra.

Man undrar ju? SL mål är ju att linjer som trafikerar en viss minimum sträcka via motoväg där hastighetsbegränsningen överskrider 70km ska enbart trafikeras med bältesbuss.
Finns det med i nya avtalet?

http://www2.sl.se/ficktid/l-besk/685.pdf





Software Developer

igel

Något som inte verkar finnas med i det nya avtalet, är att uppdatera linjebeskrivningar. Om du tittar i listan för linjer i Norrort lär du hitta flera linjer som inte längre finns i verkligheten ex 604V, 604H, 613.

Lars-Håkan_E

Citat från: igel skrivet 04 april 2014, 09:34:55 AM
Något som inte verkar finnas med i det nya avtalet, är att uppdatera linjebeskrivningar. Om du tittar i listan för linjer i Norrort lär du hitta flera linjer som inte längre finns i verkligheten ex 604V, 604H, 613.

Har varit uppe tidigare i mars :-)

http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=61829.msg437460#msg437460

ichessy

Software Developer

Ersa

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 02 april 2014, 18:35:24 PM
Det var av kostnadsskäl antar jag, att byta ut ett stort antal bussar hade förmodligen lett till att man fått minska turtätheten för att hålla budgeten.

SL har ju väldigt generösa ålderskrav vilka pressar ner priset.

Sedan så länge man godkänner klass 1 bussar kan det i teorin dröja väldigt länge innan alla bussar har bälten om man inte ställer ett regelrätt krav i kommande upphandlingar

Visst är det så. Om SL bara vill (eller hävdar att de måste spara pengar) kan de fortsätta med bälteslösa bussar på ett flertal motorvägslinjer dagens olika avtal ut, och även efter nästa upphandlingar av dem, även 20 år framåt i tiden. Ingen kan med en lag tvinga landstinget att införa bälten för bussförare och bussresenärer. Tråkigt men sant.

Hur var det nu med "kunden i centrum"? Och fördubblingsmålen? ::)

5783

Som vanligt spårar tråden ur. Min fundering från början var varför SLs entreprenörer  har börjat att köpa uteslutande regionalstandardbussar till områden som inte har några sådana linjer, ex Gubbängen. Men det verkar ingen ha svar på.

Bussmicke

Citat från: Daniel S skrivet 04 april 2014, 21:34:07 PM
Som vanligt spårar tråden ur. Min fundering från början var varför SLs entreprenörer  har börjat att köpa uteslutande regionalstandardbussar till områden som inte har några sådana linjer, ex Gubbängen. Men det verkar ingen ha svar på.

Ja man undrar vad Block och linjebeskrivningar har med saken att göra..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Lars-Håkan_E

Citat från: ichessy skrivet 04 april 2014, 08:34:28 AM
Bälten tycker jag är väldigt viktig och andra resenärer också. Åkte sl linje 685 (som trafikerar bara motorvägen nästan) imorse och till min häpnad fanns det inte bälte i bussen ???. Bussen var en Scania Omilink från Nedeländerna. Det var några resenärer som frågade föraren varför man tog en buss i trafik utan bälte på en motovägslinje. Då svarade föraren att entreprenören inte följer det så särskilt så bra.

Man undrar ju? SL mål är ju att linjer som trafikerar en viss minimum sträcka via motoväg där hastighetsbegränsningen överskrider 70km ska enbart trafikeras med bältesbuss.
Finns det med i nya avtalet?

http://www2.sl.se/ficktid/l-besk/685.pdf

SL:s mål = en målsättning och inget absolut krav.
Detsamma gäller ju stående passagerare.

Så länge det inte finns krav på bälten i samtliga fordon är det omöjligt att uppfylla detta till 100%

Lars-Håkan_E

Citat från: Daniel S skrivet 04 april 2014, 21:34:07 PM
Som vanligt spårar tråden ur. Min fundering från början var varför SLs entreprenörer  har börjat att köpa uteslutande regionalstandardbussar till områden som inte har några sådana linjer, ex Gubbängen. Men det verkar ingen ha svar på.

Du fick väl den viktigaste orsaken?

Ska man ha rullbälten så kan man inte kombinera dessa med den standardstol som Keolis/Busslink köpt till innerstan.
Den övriga utrustningen kan du nog anta att Keolis på egen hand bestämmer om, en buss med högre standard kan ju lättare placeras om till andra kontrakt för att hantera medelålder på vagnparken och det utan dyra ombyggnader.

Fredrik Gelin

Sakfrågan var som jag förstod det varför SLs entreprenörer uteslutande verkar köpa regionalbussar till förortsavtalen.

En starkt bidragande orsak är som Lars-Håkan skriver att entreprenörerna vill ha flexibilitet i flottan inför framtida avtal.
SL har historiskt utökat andelen linjer och/eller avgångar med regionalkrav vilket skapat bekymmer för entreprenörerna som inte gärna vill köpa nya bussar för enstaka avgångar.
Entreprenörerna får visserligen ersättning av SL för utökningar som kräver fler bussar, men kan entreprenörerna istället göra interna omflyttningar för att möta regionalkraven slipper man ju köpa nya bussar.
Även om en regionalbuss visserligen är dyrare än en "tätortsbuss" blir inte skillnaden så stor på månadsbasis eftersom man slår ut prisskillnaden på bussens tänkta livslängd.
I vissa fall finansierar även SL bussköpen (främst om det är etanol- eller biogasbussar) och då kan ju entreprenörerna inkludera detta i priset redan från början.

Att det skulle vara slöseri med skattepengar håller jag inte med om, tycker du att det är värt att spara högst någon/några kronor per resa på att åka utan bälten och höga ryggar?
Många resenärer tycks åtminstone uppskatta de höga ryggarna och allt "lull-lull" om man ser till de kundundersökningar SL gör regelbundet bland sina resenärer.
Keolis har även satsat på gardiner i bussar som normalt inte kräver detta för att försöka göra resenärernas upplevelse av sina resor bättre.

Om vi nu ändå skall satsa en massa skattepengar på att finansiera kollektivtrafiken tycker jag att de skall få chans att göra störst nytta också, då kan det vara värt några kronor extra om det ger ett mervärde för resenärerna.
Utanför Stockholms län är det vanligt med krav på bälten, AC, gardiner och höga stolsryggar på alla linjer utanför tätorterna, så varför skall inte Stockholmsresenärerna också få avnjuta sådan lyx som är krav i andra län med betydligt mindre skattegrund?
//Fredrik

Adrian Langemar

Jag tycker att det är bra av Keolis att satsa på bussar med hög standard. Det märks verkligen att man sätter kunden i centrum. Till skillnad mot Arriva som trots ständiga klagomål under ett och ett halvt år fortfarande kör med Citaro-stadsledbussar på långa motorvägslinjer som 516 och 526.

Ersa

Visst är det bra! :) Den ombytta situationen, där gamla förortsvagnar som helt saknar fjädrad förarstol, bälten och AC sätts ut på landsbygden har vi ju redan upplevt, och det känns bra att detta förfarande förhoppningsvis kan försvinna i framtiden. Just tack vare dessa inköp av bussar med "för hög" standard.

Lars-Håkan_E

Citat från: Ersa skrivet 07 april 2014, 21:22:41 PM
Visst är det bra! :) Den ombytta situationen, där gamla förortsvagnar som helt saknar fjädrad förarstol, bälten och AC sätts ut på landsbygden har vi ju redan upplevt, och det känns bra att detta förfarande förhoppningsvis kan försvinna i framtiden. Just tack vare dessa inköp av bussar med "för hög" standard.

Ursäkta, men finns det bussar med fast förarstol utan hydralisk eller pneumatisk fjädring idag?

buskörare

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 07 april 2014, 21:31:55 PM
Ursäkta, men finns det bussar med fast förarstol utan hydralisk eller pneumatisk fjädring idag?

Vi har kvar några, några av 81-vagnarna har utan fjädring.

ichessy

#29
Citat från: Adrian Langemar skrivet 07 april 2014, 19:04:20 PM
Jag tycker att det är bra av Keolis att satsa på bussar med hög standard. Det märks verkligen att man sätter kunden i centrum. Till skillnad mot Arriva som trots ständiga klagomål under ett och ett halvt år fortfarande kör med Citaro-stadsledbussar på långa motorvägslinjer som 516 och 526.

Det har ju hörts så högt att de har kommit med i Lokaltidningen i februari: http://arkiv.mitti.se:4711/2014/09/sollentuna/MIST-20140225-A-002-A.pdf.

Man kan ju undrar varför de inte flyttar några regvagnar till råsta under tidstabellskiftete, då många klagomål kommit kring detta. Så vitt jag hört så förekommer även bussbrist på råstagaraget då de kör bussersättning för Lidningöbanan.



Software Developer