75 st nya "miljöbussar" till Keolis. (SL E19)

Startat av 5783, 16 maj 2013, 22:11:08 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Andreas91

Är det nya MAN och Omni, nu igen?  ::) (ja, vet att det heter CityWide numera, men det är ju i stort en Omni det med..)

Optimal


CW66

Citat från: Andreas91 skrivet 17 maj 2013, 00:08:41 AM
Är det nya MAN och Omni, nu igen?  ::) (ja, vet att det heter CityWide numera, men det är ju i stort en Omni det med..)

39 MAN-ledvagnar beställda i första omgången fördelat på både Gubbängen och Nacka-Värmdö.

Bussmicke

Tråkigt att det blev MAN, igen.. Kunde man inte köpt något annat för att få variation.
Vilka bussar ska ersättas egentligen ?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Adrian Langemar

Citat från: CW66 skrivet 17 maj 2013, 11:52:53 AM
39 MAN-ledvagnar beställda i första omgången fördelat på både Gubbängen och Nacka-Värmdö.
Blir dessa i samma utförande som de nuvarande MAN-ledvagnarna i Gubbängen och Nacka? Är det bestämt hur många det blir till respektive område?

Mikael T Nilsson

Citat från: Bussmicke skrivet 17 maj 2013, 12:09:17 PM
Tråkigt att det blev MAN, igen.. Kunde man inte köpt något annat för att få variation.
Vilka bussar ska ersättas egentligen ?

Ja, jag ställer samma fråga. Det är ju mestadels moderna vagnar som är mindre än tio år gamla i dessa trafikområden.
En gissning är väl att Volvokortvagnarna 4601-4611 försvinner och att det blir rockader Sydväst så att Nybodas 47xx-vagnar flyttas till Sthlms innerstad.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

P.Ek

Ska de nya ledvagnarna ersätta gamla ledvagnar eller gamla kortvagnar? De äldsta i Sydväst och N-V är väl 1253, 2350, 2351, 4439, 4874, 4876, 9102 och alla 64xx B9S vad jag kan komma på.

homer

Citat från: P.Ek skrivet 17 maj 2013, 21:07:02 PM
Ska de nya ledvagnarna ersätta gamla ledvagnar eller gamla kortvagnar? De äldsta i Sydväst och N-V är väl 1253, 2350, 2351, 4439, 4874, 4876, 9102 och alla 64xx B9S vad jag kan komma på.

I Nacka/Värmdö ska dem så vitt jag vet inte ersätta någonting utan är enbart utökning, men jag kanske är felinformerad

Fredrik Klint

Citat från: Adrian Langemar skrivet 17 maj 2013, 14:37:34 PM
Blir dessa i samma utförande som de nuvarande MAN-ledvagnarna i Gubbängen och Nacka? Är det bestämt hur många det blir till respektive område?

Spinner vidare på den tanken och undrar, ska inte Scania erbjuda 18,75m ledvagnar? MAN och Volvo (B9S) roffar åt sig kunderna  ;). Eller har iaf roffat åt sig.

virtual1

Citat från: Bussmicke skrivet 17 maj 2013, 12:09:17 PM
Tråkigt att det blev MAN, igen.. Kunde man inte köpt något annat för att få variation.
Vilka bussar ska ersättas egentligen ?

Ja, varför inte lite Omni-varianter istället? ;-) - så att det blir variation, eller nej, det skulle det inte bli då nej...

Kvarne

Min gissning är  att B9S (tyvärr) får maka på sig....troligare att ersätta ledvagnar med ledvagnar å B9S är ju det vi har i ledvagnsväg i GUGA...  :-\
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Lars-Håkan_E

Hur är detta tänkt?

Är det Keolis som beställer bussarna med SLL som finansiär eller är det SLL som själva kommer att köpa bussarna varvid detta måste göras genom LOU/Offentlig upphandling?

Det framgår lite luddigt av det länkade dokumentet om det bara är finansieringen som ska upphandlas eller hela anskaffningen.

Är det senare aktuellt lär man kunna tänka sig MAN och Solaris.

Bussmicke

Ååå, nämn inte Solaris. Då kommer Kverulandsförarna och facket och gnäller...
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

P.Ek

Så det är 75 nya biogasbussar uppdelat på 3 leveranser under 2014 som ska ersätta gammalt samt för utökning av trafiken?