Har du någonsin undrat hur det ser ut när man krocktestar en buss?

Startat av 76, 14 september 2008, 15:19:07 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

76


bastuper

Guidesätet har man ju använt sig av men nej tack, ja tror ja väljer bakre delen av bussen.

JDS

Sen kan man ju fundera över sannolikheterna för olika former av olyckor. Att bussen kör av vägen och välter är ju en annan möjlig händelse, då är det inte bra att sitta på högersidan, speciellt inte vid fönstren. Vid en offside-kollision är vänstersidan utsatt på motsvarande sätt. Vilket är egentligen vanligast av dessa?

Johan Hansson

Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.


henrik_l

Man borde ju inte stå upp i en buss iaf, ibland när man åkt stadsbuss så har bussarna varit så överfulla att de varit fullproppat bakom "den gulsvarta" linjen på golvet. Man märkte ju hur hela klungan gungade framåt mycket fast chauffören bromsade lugnt, vilka konsekvenser det skulle bli vid en hård inbromsning. Vågar inte bara tänka på det

Ta det lugnt i trafiken är något alla bör tänka på!

Björn Forslund

Situationen vid krocktesten förutsätter ju antingen en krock med ett brofundament t ex eller en ren frontalkrock med ett annat tungt fordon. En buss har ju inga deformationszoner som en vanlig torpedbyggd bil, så resultatet blir ju givet.