GP: Volvo busshybrid lanseras

Startat av 76, 08 september 2008, 15:22:17 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

76

Citat
AB Volvo är färdiga att visa sin busshybrid i produktionsversion. Om två veckor får kunderna en första titt på en stadsbuss som sparar 30 procent bränsle.

...

Bussen visas på lastbils- och bussmässan i Hannover och enligt Volvos pressinbjudan så heter den Volvo 7700. Det är en 12 meters låggolv-stadsbuss.
Det är en så kallad parallellhybrid, vilket innebär att dieselmotor och elmotor/generator sitter på samma drivaxel och kan vara inkopplade samtidigt eller var för sig.

http://gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=913&a=443714

Ulf Rådeström

Ja, alltså...nu vill jag inte egentligen vara taskig mot Volvo, men om vi skall vara lite skarpa så har man misslyckats med att både bygga motorer för etanol och gas, så skall det bli tredje gången gillt att falera nu eller?

Hagri

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 08 september 2008, 16:05:18 PM
Ja, alltså...nu vill jag inte egentligen vara taskig mot Volvo, men om vi skall vara lite skarpa så har man misslyckats med att både bygga motorer för etanol och gas, så skall det bli tredje gången gillt att falera nu eller?
Jag har för mig att Volvo fick in mer kunnande på hybridsidan i samband med köpet av Nissan Diesel.
Men när det gäller ny teknik kan det vara klokt att ställa sig längre bak i kön av köparna och låta andra testa först. Då vet man lite mer om det är fågel eller fisk.

Ulf Rådeström

Citat från: Hagri skrivet 08 september 2008, 17:27:25 PM
Jag har för mig att Volvo fick in mer kunnande på hybridsidan i samband med köpet av Nissan Diesel.
Men när det gäller ny teknik kan det vara klokt att ställa sig längre bak i kön av köparna och låta andra testa först. Då vet man lite mer om det är fågel eller fisk.


Jovisst...men tex i etanolfallet klev man snarare ur kön, för att man aldrig riktigt fick till det.
Och på gas-sidan borde man nog göra det även där eftersom man inte heller där riktigt får till det - inte minst synligt på alla MAN-gasbussar som säljs idag och verkar fungera alldeles utmärkt istället.

Björn Ax

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 08 september 2008, 17:54:12 PM
Jovisst...men tex i etanolfallet klev man snarare ur kön, för att man aldrig riktigt fick till det.
Och på gas-sidan borde man nog göra det även där eftersom man inte heller där riktigt får till det - inte minst synligt på alla MAN-gasbussar som säljs idag och verkar fungera alldeles utmärkt istället.

Har i Uppsala fungerar våra nya MAN-gasbussar sådär. En lösning verkar vara på väg men dom har ingen aning om när.

Vet inte om vi fick måndags exemplar.  ;D


Bussmicke

Citat från: Lars Ödlund skrivet 08 september 2008, 17:50:02 PM
Göteborgarna har ju provat på Volvo:s hybridteknik tidigare, Swebus 4400 och 4401 t,ex (även om den senare aldrig nånsin rullade)



Så det fanns en 4401 också, den har jag inte hört talas om tidigare
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussmicke

Denna färsättning, GS77, som denna 4400 har är något jag saknar.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Zella

Rullar ju ett flertal ostar med den gamla lackaen

virtual1

Citat från: Bussmicke skrivet 08 september 2008, 21:53:20 PM
Denna färsättning, GS77, som denna 4400 har är något jag saknar.

Ja, den är riktigt snygg, synd att det alltid ska vara enfärgat nuförtiden :-( - fast den är inte lika charmig då den bleknat med åren...

Nupski

#10
Hybrider som skall komma är väl nummer 51 och 52 placering blir ETX, om de nu kommer  ::).

Citat från: Bussmicke skrivet 08 september 2008, 21:53:20 PM
Denna färsättning, GS77, som denna 4400 har är något jag saknar.

I såfall skall det vara hela kittet från mörk blå galon, svarta golvmattor, röda väggpaneler och ljusblått tak invändigt till lacken på utsidan.

M

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 08 september 2008, 16:05:18 PM
Ja, alltså...nu vill jag inte egentligen vara taskig mot Volvo, men om vi skall vara lite skarpa så har man misslyckats med att både bygga motorer för etanol och gas, så skall det bli tredje gången gillt att falera nu eller?

Patetiskt.

M

Citat från: Lars Ödlund skrivet 08 september 2008, 21:52:09 PM
Nä den kom väl inte längre än till Volvos område, sedan användes den som reservdelsförråd till 4400.

O f-n. Konstigt att vi var ute och körde med den då? Förvisso var den aldrig i trafik men nog rullade den.

/M

M

Citat från: Lars Ödlund skrivet 10 september 2008, 17:24:07 PM
Jag skrev "väl".  Men det var ju trevligt att den hann rulla något innan den skruvades sönder, ni körde inom Volvos område då eller?
O nejdå inom Göteborg med omnejd.

/M