Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: 5783 skrivet 02 april 2014, 14:24:24 PM

Titel: Fråga om SL-bussar
Skrivet av: 5783 skrivet 02 april 2014, 14:24:24 PM
Hej,

Är tanken den att alla bussar (utanför innestaden) i SL-land kommer att levereras med höga stolar, bälten, gardiner, läslampor etc?
Det verkar nästan så om man man kollar på de senaste årens inköp. Helt onödigt om ni frågar mig.

När jag var liten så kallades dessa bussar ex H26A. Det fanns bara ett fåtal A-bussar men numera verkar det mer regel än undantag.
Detta trots att de flesta bussar rullar på linjer som inte går på motorväg. Ex 165. Ett annat ex är alla nya röda MAN-ledvagnar som går i Gubbängen.
Vad är prisskillnaden mot enklare inredda bussar utan massa lull lull. Måste bli en hel del med tanka på antalet bussar.
Titel: SV: Fråga om SL-bussar
Skrivet av: P.Ek skrivet 02 april 2014, 14:35:35 PM
Samtidigt rullar det en massa bussar med icke höga ryggstöd i Nynäshamn :-\
Titel: SV: Fråga om SL-bussar
Skrivet av: 5783 skrivet 02 april 2014, 14:38:20 PM
Tja det är ju helt uppenbart att den högra handen inte vet vad den vänstra gör.

Sedan undrar jag varför det är tvång på bälten på bussar som rullar på motorväg i Sverige men inte i andra EU-länder.

Är det möjligtvis 1 av 1000 som använder bälten så får man nog vara glad. Snacka om slöseri med skattemedel.
Titel: SV: Fråga om SL-bussar
Skrivet av: Niclas Wennerlid skrivet 02 april 2014, 15:40:13 PM
Citat från: Daniel S skrivet 02 april 2014, 14:38:20 PM
Tja det är ju helt uppenbart att den högra handen inte vet vad den vänstra gör.

Det märks att du inte är särskilt insatt i vagnplanering, det där känns som en väldigt barnslig kommentar.
Det är ganska många parametrar som ska in när man placerar bussar på olika områden.

Dels ska bussen motsvara det som kontraktet kräver, därefter ska bussen helst kunna passa företagets interna mål i olika former.
T.ex. är det ganska dumt att placera en Scania på ett garage som har 49 Volvo. Behöver jag motivera varför?

Rent generellt kan man ju också säga att ju äldre avtalet är desto färre krav finns för vagnparken, därför kan det se ut som det gör just i Gubbängen kontra Nynäshamn.

// Niclas
Titel: SV: Fråga om SL-bussar
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 02 april 2014, 16:01:18 PM
Citat från: Daniel S skrivet 02 april 2014, 14:38:20 PM
Tja det är ju helt uppenbart att den högra handen inte vet vad den vänstra gör.

Sedan undrar jag varför det är tvång på bälten på bussar som rullar på motorväg i Sverige men inte i andra EU-länder.

Är det möjligtvis 1 av 1000 som använder bälten så får man nog vara glad. Snacka om slöseri med skattemedel.

Det är inget tvång på bälten på motorväg, det är beställaren som önskat det.

Lagkravet är att buss klass 2 o 3 skall ha bälten från 2004.

Höga ryggar är lite beroende på om beställaren önskar rullbälten/3 punkts bälten även på bussar av klass 1, det finns inte många stolar av stadsbusstyp som kan kombineras med sådana bälten.
Titel: SV: Fråga om SL-bussar
Skrivet av: 5783 skrivet 02 april 2014, 16:04:03 PM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 02 april 2014, 16:01:18 PM
Det är inget tvång på bälten på motorväg, det är beställaren som önskat det.

Lagkravet är att buss klass 2 o 3 skall ha bälten från 2004.

Tack, äntligen ett svar. Helt otroligt att man slösar bort skattepengar på en grej som ingen använder.
Jag trodde att det var lag på att det skulle finnas på alla SL-bussar som går på motorvägslinjer.
Titel: SV: Fråga om SL-bussar
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 02 april 2014, 16:31:38 PM
Citat från: Daniel S skrivet 02 april 2014, 16:04:03 PM
Tack, äntligen ett svar. Helt otroligt att man slösar bort skattepengar på en grej som ingen använder.
Jag trodde att det var lag på att det skulle finnas på alla SL-bussar som går på motorvägslinjer.

Man kan väl ha bälten på bussarna av omtanke om resenärernas säkerhet utan att det är ett lagkrav. "Slösa bort skattepengar" är det knappast tal om. Att utrusta en buss med bälten kostar inte så mycket. Och utslaget per resa blir kostnaden närmast försumbar.

Titel: SV: Fråga om SL-bussar
Skrivet av: bussvictor skrivet 02 april 2014, 16:59:41 PM
Och slöseriet på skattepengar när ett säkerhetsbälte kan rädda liv är ju också ett ganska hårt motstånd


Bussvictor
Titel: SV: Fråga om SL-bussar
Skrivet av: 5783 skrivet 02 april 2014, 17:31:59 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 april 2014, 16:31:38 PM
Man kan väl ha bälten på bussarna av omtanke om resenärernas säkerhet utan att det är ett lagkrav. "Slösa bort skattepengar" är det knappast tal om. Att utrusta en buss med bälten kostar inte så mycket. Och utslaget per resa blir kostnaden närmast försumbar.

Stolen är säkert dyrare än en vanlig enkel låg stol. Sen tillkommer allt annat som gardiner, hatthyllor, läslampor. Inget av detta fyller någon funktion.
Titel: SV: Fråga om SL-bussar
Skrivet av: 5783 skrivet 02 april 2014, 17:33:11 PM
Citat från: bussvictor skrivet 02 april 2014, 16:59:41 PM
Och slöseriet på

skattepengar när ett säkerhetsbälte kan rädda liv är ju också ett ganska hårt motstånd


Bussvictor

Som sagt, en av 1000 på sin höjd använder bälte. Allt annat är naivt att tro.
Titel: SV: Fråga om SL-bussar
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 02 april 2014, 18:01:15 PM
Citat från: Daniel S skrivet 02 april 2014, 17:33:11 PM
Som sagt, en av 1000 på sin höjd använder bälte. Allt annat är naivt att tro.

Finns bälte i bussen är det lagkrav på att det skall användas. Det spelar ingen roll att det egentligen inte behövs bälte på just den linjen.

Sedan undrar jag var du har hittat den statistiken? Undersökningar som denna visar att ungefär 30 procent av resenärerna använder bälte.
http://media.folksam.se/sv/2011/05/02/7-av-10-bussresenarer-struntar-i-balte-%E2%80%93-utsatter-sig-for-livsfara-vid-avakning/
Undersökningen är från 2011 så det lär ha blivit något bättre sedan dess. På tok för lite förstås men ändå inte "en på 1000" utan "300 på 1000". Det är en viss skillnad.

Titel: SV: Fråga om SL-bussar
Skrivet av: Ersa skrivet 02 april 2014, 18:15:36 PM
Här i norra delen av länet används bältena rätt ofta, och det finns en hel del arg kritik mot att SL glömde bort (eller struntade i) att börja kräva bälten på alla motorvägslinjer sommaren 2011.
Det mer flitiga användandet av bältena här uppe kan kanske bero på att avståndet till Rasbo är kortare?
Titel: SV: Fråga om SL-bussar
Skrivet av: 5783 skrivet 02 april 2014, 18:32:56 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 april 2014, 18:01:15 PM
Finns bälte i bussen är det lagkrav på att det skall användas. Det spelar ingen roll att det egentligen inte behövs bälte på just den linjen.

Sedan undrar jag var du har hittat den statistiken? Undersökningar som denna visar att ungefär 30 procent av resenärerna använder bälte.
http://media.folksam.se/sv/2011/05/02/7-av-10-bussresenarer-struntar-i-balte-%E2%80%93-utsatter-sig-for-livsfara-vid-avakning/
Undersökningen är från 2011 så det lär ha blivit något bättre sedan dess. På tok för lite förstås men ändå inte "en på 1000" utan "300 på 1000". Det är en viss skillnad.

Ser aldrig någon som använder bältet. 30% i de områden jag åker i är inte att tänka på.
Titel: SV: Fråga om SL-bussar
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 02 april 2014, 18:35:24 PM
Citat från: Ersa skrivet 02 april 2014, 18:15:36 PM
Här i norra delen av länet används bältena rätt ofta, och det finns en hel del arg kritik mot att SL glömde bort (eller struntade i) att börja kräva bälten på alla motorvägslinjer sommaren 2011.
Det mer flitiga användandet av bältena här uppe kan kanske bero på att avståndet till Rasbo är kortare?

Det var av kostnadsskäl antar jag, att byta ut ett stort antal bussar hade förmodligen lett till att man fått minska turtätheten för att hålla budgeten.

SL har ju väldigt generösa ålderskrav vilka pressar ner priset.

Sedan så länge man godkänner klass 1 bussar kan det i teorin dröja väldigt länge innan alla bussar har bälten om man inte ställer ett regelrätt krav i kommande upphandlingar
Titel: SV: Fråga om SL-bussar
Skrivet av: Carl Eric skrivet 03 april 2014, 12:39:55 PM
En sak är säker, fler kommer inte att börja använda bälte om man plockar bort dem.

Jämför med 30-sträckor. Om det är få som följer hastighetsbegränsningen, sätter man då in hårdare kontroller, eller plockar man bort begränsningen?
Titel: SV: Fråga om SL-bussar
Skrivet av: ichessy skrivet 04 april 2014, 08:34:28 AM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 april 2014, 16:31:38 PM
Man kan väl ha bälten på bussarna av omtanke om resenärernas säkerhet utan att det är ett lagkrav. "Slösa bort skattepengar" är det knappast tal om. Att utrusta en buss med bälten kostar inte så mycket. Och utslaget per resa blir kostnaden närmast försumbar.

Bälten tycker jag är väldigt viktig och andra resenärer också. Åkte sl linje 685 (som trafikerar bara motorvägen nästan) imorse och till min häpnad fanns det inte bälte i bussen ???. Bussen var en Scania Omilink från Nedeländerna. Det var några resenärer som frågade föraren varför man tog en buss i trafik utan bälte på en motovägslinje. Då svarade föraren att entreprenören inte följer det så särskilt så bra.

Man undrar ju? SL mål är ju att linjer som trafikerar en viss minimum sträcka via motoväg där hastighetsbegränsningen överskrider 70km ska enbart trafikeras med bältesbuss.
Finns det med i nya avtalet?

http://www2.sl.se/ficktid/l-besk/685.pdf





Titel: SV: Fråga om SL-bussar
Skrivet av: igel skrivet 04 april 2014, 09:34:55 AM
Något som inte verkar finnas med i det nya avtalet, är att uppdatera linjebeskrivningar. Om du tittar i listan för linjer i Norrort lär du hitta flera linjer som inte längre finns i verkligheten ex 604V, 604H, 613.
Titel: SV: Fråga om SL-bussar
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 04 april 2014, 09:41:26 AM
Citat från: igel skrivet 04 april 2014, 09:34:55 AM
Något som inte verkar finnas med i det nya avtalet, är att uppdatera linjebeskrivningar. Om du tittar i listan för linjer i Norrort lär du hitta flera linjer som inte längre finns i verkligheten ex 604V, 604H, 613.

Har varit uppe tidigare i mars :-)

http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=61829.msg437460#msg437460
Titel: SV: Fråga om SL-bussar
Skrivet av: ichessy skrivet 04 april 2014, 10:51:34 AM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 04 april 2014, 09:41:26 AM
Har varit uppe tidigare i mars :-)

http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=61829.msg437460#msg437460

Trodde att det var olika beroende på blocken men då är det inte så :-X.
Titel: SV: Fråga om SL-bussar
Skrivet av: Ersa skrivet 04 april 2014, 16:17:50 PM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 02 april 2014, 18:35:24 PM
Det var av kostnadsskäl antar jag, att byta ut ett stort antal bussar hade förmodligen lett till att man fått minska turtätheten för att hålla budgeten.

SL har ju väldigt generösa ålderskrav vilka pressar ner priset.

Sedan så länge man godkänner klass 1 bussar kan det i teorin dröja väldigt länge innan alla bussar har bälten om man inte ställer ett regelrätt krav i kommande upphandlingar

Visst är det så. Om SL bara vill (eller hävdar att de måste spara pengar) kan de fortsätta med bälteslösa bussar på ett flertal motorvägslinjer dagens olika avtal ut, och även efter nästa upphandlingar av dem, även 20 år framåt i tiden. Ingen kan med en lag tvinga landstinget att införa bälten för bussförare och bussresenärer. Tråkigt men sant.

Hur var det nu med "kunden i centrum"? Och fördubblingsmålen? ::)
Titel: SV: Fråga om SL-bussar
Skrivet av: 5783 skrivet 04 april 2014, 21:34:07 PM
Som vanligt spårar tråden ur. Min fundering från början var varför SLs entreprenörer  har börjat att köpa uteslutande regionalstandardbussar till områden som inte har några sådana linjer, ex Gubbängen. Men det verkar ingen ha svar på.
Titel: SV: Fråga om SL-bussar
Skrivet av: Bussmicke skrivet 04 april 2014, 22:17:37 PM
Citat från: Daniel S skrivet 04 april 2014, 21:34:07 PM
Som vanligt spårar tråden ur. Min fundering från början var varför SLs entreprenörer  har börjat att köpa uteslutande regionalstandardbussar till områden som inte har några sådana linjer, ex Gubbängen. Men det verkar ingen ha svar på.

Ja man undrar vad Block och linjebeskrivningar har med saken att göra..
Titel: SV: Fråga om SL-bussar
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 05 april 2014, 08:43:51 AM
Citat från: ichessy skrivet 04 april 2014, 08:34:28 AM
Bälten tycker jag är väldigt viktig och andra resenärer också. Åkte sl linje 685 (som trafikerar bara motorvägen nästan) imorse och till min häpnad fanns det inte bälte i bussen ???. Bussen var en Scania Omilink från Nedeländerna. Det var några resenärer som frågade föraren varför man tog en buss i trafik utan bälte på en motovägslinje. Då svarade föraren att entreprenören inte följer det så särskilt så bra.

Man undrar ju? SL mål är ju att linjer som trafikerar en viss minimum sträcka via motoväg där hastighetsbegränsningen överskrider 70km ska enbart trafikeras med bältesbuss.
Finns det med i nya avtalet?

http://www2.sl.se/ficktid/l-besk/685.pdf

SL:s mål = en målsättning och inget absolut krav.
Detsamma gäller ju stående passagerare.

Så länge det inte finns krav på bälten i samtliga fordon är det omöjligt att uppfylla detta till 100%
Titel: SV: Fråga om SL-bussar
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 05 april 2014, 08:48:03 AM
Citat från: Daniel S skrivet 04 april 2014, 21:34:07 PM
Som vanligt spårar tråden ur. Min fundering från början var varför SLs entreprenörer  har börjat att köpa uteslutande regionalstandardbussar till områden som inte har några sådana linjer, ex Gubbängen. Men det verkar ingen ha svar på.

Du fick väl den viktigaste orsaken?

Ska man ha rullbälten så kan man inte kombinera dessa med den standardstol som Keolis/Busslink köpt till innerstan.
Den övriga utrustningen kan du nog anta att Keolis på egen hand bestämmer om, en buss med högre standard kan ju lättare placeras om till andra kontrakt för att hantera medelålder på vagnparken och det utan dyra ombyggnader.
Titel: SV: Fråga om SL-bussar
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 07 april 2014, 18:49:34 PM
Sakfrågan var som jag förstod det varför SLs entreprenörer uteslutande verkar köpa regionalbussar till förortsavtalen.

En starkt bidragande orsak är som Lars-Håkan skriver att entreprenörerna vill ha flexibilitet i flottan inför framtida avtal.
SL har historiskt utökat andelen linjer och/eller avgångar med regionalkrav vilket skapat bekymmer för entreprenörerna som inte gärna vill köpa nya bussar för enstaka avgångar.
Entreprenörerna får visserligen ersättning av SL för utökningar som kräver fler bussar, men kan entreprenörerna istället göra interna omflyttningar för att möta regionalkraven slipper man ju köpa nya bussar.
Även om en regionalbuss visserligen är dyrare än en "tätortsbuss" blir inte skillnaden så stor på månadsbasis eftersom man slår ut prisskillnaden på bussens tänkta livslängd.
I vissa fall finansierar även SL bussköpen (främst om det är etanol- eller biogasbussar) och då kan ju entreprenörerna inkludera detta i priset redan från början.

Att det skulle vara slöseri med skattepengar håller jag inte med om, tycker du att det är värt att spara högst någon/några kronor per resa på att åka utan bälten och höga ryggar?
Många resenärer tycks åtminstone uppskatta de höga ryggarna och allt "lull-lull" om man ser till de kundundersökningar SL gör regelbundet bland sina resenärer.
Keolis har även satsat på gardiner i bussar som normalt inte kräver detta för att försöka göra resenärernas upplevelse av sina resor bättre.

Om vi nu ändå skall satsa en massa skattepengar på att finansiera kollektivtrafiken tycker jag att de skall få chans att göra störst nytta också, då kan det vara värt några kronor extra om det ger ett mervärde för resenärerna.
Utanför Stockholms län är det vanligt med krav på bälten, AC, gardiner och höga stolsryggar på alla linjer utanför tätorterna, så varför skall inte Stockholmsresenärerna också få avnjuta sådan lyx som är krav i andra län med betydligt mindre skattegrund?
//Fredrik
Titel: SV: Fråga om SL-bussar
Skrivet av: Adrian Langemar skrivet 07 april 2014, 19:04:20 PM
Jag tycker att det är bra av Keolis att satsa på bussar med hög standard. Det märks verkligen att man sätter kunden i centrum. Till skillnad mot Arriva som trots ständiga klagomål under ett och ett halvt år fortfarande kör med Citaro-stadsledbussar på långa motorvägslinjer som 516 och 526.
Titel: SV: Fråga om SL-bussar
Skrivet av: Ersa skrivet 07 april 2014, 21:22:41 PM
Visst är det bra! :) Den ombytta situationen, där gamla förortsvagnar som helt saknar fjädrad förarstol, bälten och AC sätts ut på landsbygden har vi ju redan upplevt, och det känns bra att detta förfarande förhoppningsvis kan försvinna i framtiden. Just tack vare dessa inköp av bussar med "för hög" standard.
Titel: SV: Fråga om SL-bussar
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 07 april 2014, 21:31:55 PM
Citat från: Ersa skrivet 07 april 2014, 21:22:41 PM
Visst är det bra! :) Den ombytta situationen, där gamla förortsvagnar som helt saknar fjädrad förarstol, bälten och AC sätts ut på landsbygden har vi ju redan upplevt, och det känns bra att detta förfarande förhoppningsvis kan försvinna i framtiden. Just tack vare dessa inköp av bussar med "för hög" standard.

Ursäkta, men finns det bussar med fast förarstol utan hydralisk eller pneumatisk fjädring idag?
Titel: SV: Fråga om SL-bussar
Skrivet av: buskörare skrivet 08 april 2014, 07:10:21 AM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 07 april 2014, 21:31:55 PM
Ursäkta, men finns det bussar med fast förarstol utan hydralisk eller pneumatisk fjädring idag?

Vi har kvar några, några av 81-vagnarna har utan fjädring.
Titel: SV: Fråga om SL-bussar
Skrivet av: ichessy skrivet 08 april 2014, 13:19:03 PM
Citat från: Adrian Langemar skrivet 07 april 2014, 19:04:20 PM
Jag tycker att det är bra av Keolis att satsa på bussar med hög standard. Det märks verkligen att man sätter kunden i centrum. Till skillnad mot Arriva som trots ständiga klagomål under ett och ett halvt år fortfarande kör med Citaro-stadsledbussar på långa motorvägslinjer som 516 och 526.

Det har ju hörts så högt att de har kommit med i Lokaltidningen i februari: http://arkiv.mitti.se:4711/2014/09/sollentuna/MIST-20140225-A-002-A.pdf.

Man kan ju undrar varför de inte flyttar några regvagnar till råsta under tidstabellskiftete, då många klagomål kommit kring detta. Så vitt jag hört så förekommer även bussbrist på råstagaraget då de kör bussersättning för Lidningöbanan.



Titel: SV: Fråga om SL-bussar
Skrivet av: Ersa skrivet 08 april 2014, 13:26:02 PM
Bussarna Råstadepån använder för Lidingöbaneersättningen är väl mer eller mindre öronmärkta för just linje 21? Åtminstone Scania Vestarna med dörrställning 1-2-0 och med siffrorna 21 monterade som gula dekaler på det bakre skyltskåpet.
Titel: SV: Fråga om SL-bussar
Skrivet av: 5783 skrivet 08 april 2014, 14:23:32 PM
Tack för era svar. Smaken är som baken, jag föredrar spartanska bussar. Det är jag tämligen ensam om tror jag här. På längre linjer är det självklart att bussarna ska ha högre standard men i trafik som mer eller mindre räknas som stadstrafik så förstår jag det inte. Läslampor pillas sönder, gardiner som hänger på trekvart och höga stolar som mest gör att buset längst bak inte syns. Det känns inte nödvändigt.
Titel: SV: Fråga om SL-bussar
Skrivet av: virtual1 skrivet 08 april 2014, 15:15:47 PM
Citat från: Daniel S skrivet 08 april 2014, 14:23:32 PM
Tack för era svar. Smaken är som baken, jag föredrar spartanska bussar. Det är jag tämligen ensam om tror jag här. På längre linjer är det självklart att bussarna ska ha högre standard men i trafik som mer eller mindre räknas som stadstrafik så förstår jag det inte. Läslampor pillas sönder, gardiner som hänger på trekvart och höga stolar som mest gör att buset längst bak inte syns. Det känns inte nödvändigt.

Gardiner tycker jag är ett otyg (ursäkta ordvitsen) i tätorts/stadstrafik, de har bara en tendens att flyga ner i knät på en, bli nedsmetade med massa gegg, damma igen och störa utsikten samt göra det hyfsat mörkt i bussen. I turistbusstrafik en nödvändighet, annars knappast...
Titel: SV: Fråga om SL-bussar
Skrivet av: Ersa skrivet 08 april 2014, 16:01:25 PM
Gardiner kan man ju eftermontera enkelt och billigt om bussen förflyttas från tätortstrafik till motorvägstrafik mitt under sin livstid. Alla stolarna blir däremot dyrare att helt byta ut från låga ryggar till höga ryggar med bälten för att uppfylla framtida bälteskrav. Man kan ju inte bara byta ut ryggstödet, utan måste byta hela stolen med "ben" och allt.
Titel: SV: Fråga om SL-bussar
Skrivet av: Nico skrivet 08 april 2014, 16:15:59 PM
Citat från: Daniel S skrivet 08 april 2014, 14:23:32 PMTack för era svar. Smaken är som baken, jag föredrar spartanska bussar. Det är jag tämligen ensam om tror jag här. På längre linjer är det självklart att bussarna ska ha högre standard men i trafik som mer eller mindre räknas som stadstrafik så förstår jag det inte. Läslampor pillas sönder, gardiner som hänger på trekvart och höga stolar som mest gör att buset längst bak inte syns. Det känns inte nödvändigt.

Mja, så ensam är du inte utan jag instämmer i mångt och mycket i det du skriver. I kollektivtrafikfordon i lokaltrafik så ser jag t.ex. tygklädda säten som mer av ett äckligt ofog än något som inbjuder en till att sätta sig. Det räcker med att ha sett hur det ser ut i vissa fordon efter en helgnatt för att inse hur ofräscht det är med stoppade tygsitsar i denna trafikmiljö.

Oavsett om jag åker pendel, t-bana, buss osv. så står jag hellre om det går. Annars brukar jag känna med handen så att det inte är förorenat på något vis, men även om det inte är direkt förorenat på så vis så brukar det vara mycket ingrodd lort och annat. Ofta verkar det nästan som det är en baktanke som mera verkar syfta till att få folk att ta bilen snarare än kollektivtrafken.