FBK ska köra stadstrafiken i Karlstad

Startat av Lars, 02 april 2013, 21:56:58 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lars

FBK blir förkortningen på Förenade Buss i Karlstad som ska köra stadstrafiken.
Läs mer i NWT http://www.nwt.se/arbeteekonomi/article1285136.ece?service=mobile
Det står även att Förenade buss delägare är intresserade av att lägga anbud på länstrafiken och att miljökraven blir liknande de hos Karlstadsbuss. Det kommer tyvärr även att införas låggolvbussar i Värmland och det förklarar nog varför VTAB ska sluta med bussgods.
Kjell Björk VD i Förrenade Buss har tidigare varit VD i VTAB och Hasse Eriksson Ekonomichef i VTAB

1896

Dom får väl ändå nöja sig med stadstrafiken tycker jag, vore ju verkligen tragiskt om Nobina mister Värmland, där la ju GDG:s Arvid Carlsson en rejäl hörnsten i företaget, och alltsedan dess har man ju haft landsbygdstrafik i Värmland.  8)

Lars-Håkan_E

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 02 april 2013, 22:26:50 PM
Dom får väl ändå nöja sig med stadstrafiken tycker jag, vore ju verkligen tragiskt om Nobina mister Värmland, där la ju GDG:s Arvid Carlsson en rejäl hörnsten i företaget, och alltsedan dess har man ju haft landsbygdstrafik i Värmland.  8)

Ja det är ju svårt att bli större på landsbygden än man är idag, med dagens konkurrenter finns det ju många som vill vara med och slåss, Sambus, Förenade Buss, Buss i Väst och Nettbus får väl ses som de hetaste kandidaterna

Nico

Citat från: Lars skrivet 02 april 2013, 21:56:58 PMFBK blir förkortningen på Förenade Buss i Karlstad som ska köra stadstrafiken.


"Lokaltrafiken i Karlstad lägger Förenade Buss i ett dotterföretag, Förenade Buss i Karlstad, FBK. – Det där med FBK tyckte vi var fyndigt, säger Hasse Ericsson."


Frågan är väl om namnet är så fyndigt...?! Misstänker att en viss inte helt okänd idrottsklubb vid namn Färjestad Bollklubb (FBK) kanske kan ha lite synpunkter. Speciellt som de ligger i samma stad.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Lars

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 02 april 2013, 22:26:50 PM
Dom får väl ändå nöja sig med stadstrafiken tycker jag, vore ju verkligen tragiskt om Nobina mister Värmland, där la ju GDG:s Arvid Carlsson en rejäl hörnsten i företaget, och alltsedan dess har man ju haft landsbygdstrafik i Värmland.  8)

Jo man kan nog tycka att den som haft trafiken från urminnes tider ska fortsätta att trafikera i evinnerlig tid, men vi får acceptera det beslut som våra politiker tagit. Men det går ju att engagera sig politiskt om man vill jobba för det gamla systemet. Jag jobbar ju numera på ett garage som aldrig varit upphandlat men det kommer för även Norge måste genom EES avtalet handla upp trafiken.
Det är mycket som fungerar bättre utan upphandling t. ex. underhåll av bussana som ska vara i toppskick hela avskrivningstiden samt några år till och bussinköpen kan fördelas jämt över tid så att det aldrig blir de stora avskrivningarna i några få år och en massa överblivna fordon vid snabba entreprenadbyten.
Mycket av dessa problem kan dock lösas om anbuden tillåter äldre vagnpark med t. ex medelålder som del av kriterierna som anbuden hitintils i Värmland men detta kanske gynnar den som redan har trafiken.
Sedan kan man fundera på vem som skulle vara den rätta att köra om det politiska systemet med upphandling upphör, många av företagen finns ju längre inte kvar!

Förenade buss kommer garanterat att försvara den trafik som de redan har i Värmland och den är ganska omfattande, vilka som är underentreprenörer finns att läsa på http://www.forenadebuss.se/
Förutom Nobina som är störst på landsbygden har även Nettbuss redan en hel del trafik i Säffleområdet.
Sedan finns det nog något litet företag som har någon enstaka buss med eget avtal. Ett av dessa är Skillingmarks buss med 1 buss i linjetrafik men detta avtal ska inte handlas upp nu utan jag tror det är först 2018.
Som kuriosa har även Nobina 1 buss placerad i Koppom som heller inte ska upphandlas förrän 2018, dessa avtal är del av den trafik som VTAB körde i egen regi några år efter att Helldins buss köptes upp av VTAB

Citat från: Nico skrivet 03 april 2013, 21:20:35 PM

"Lokaltrafiken i Karlstad lägger Förenade Buss i ett dotterföretag, Förenade Buss i Karlstad, FBK. – Det där med FBK tyckte vi var fyndigt, säger Hasse Ericsson."


Frågan är väl om namnet är så fyndigt...?! Misstänker att en viss inte helt okänd idrottsklubb vid namn Färjestad Bollklubb (FBK) kanske kan ha lite synpunkter. Speciellt som de ligger i samma stad.
Detta funderade även jag på men det är ju ingen av dem som har FBK som företagsnamn hockeyklubben heter ju Färjestads BK där BK står för bollklubb och Bussföretaget Förenade Buss i Karlstad AB

Ersa

Citat från: Lars skrivet 02 april 2013, 21:56:58 PM
Det kommer tyvärr även att införas låggolvbussar i Värmland och det förklarar nog varför VTAB ska sluta med bussgods.

Jag antar att du menar lågentré, och inte låggolv.

Ska hela huvudmannen "hoppa av" Bussgods? Har detta hänt någon annanstans förr? Lågentré på förortstrafik samt vissa avgångar på landsbygden finns ju i de flesta Norrlandslän, och fungerar bra trots att man behållit Bussgods på längre linjer. Dessutom finns det gott om dubbeldäckare med godsrum, samt i Västerbotten fanns tidigt vissa lågentrébussar med släpvagnar för Bussgods.

Walter

Tror Nobina lägger ut bussen i Koppom om man inte får annan trafik i närheten.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Lars-Håkan_E

Citat från: Ersa skrivet 03 april 2013, 23:42:12 PM
Jag antar att du menar lågentré, och inte låggolv.

Ska hela huvudmannen "hoppa av" Bussgods? Har detta hänt någon annanstans förr? Lågentré på förortstrafik samt vissa avgångar på landsbygden finns ju i de flesta Norrlandslän, och fungerar bra trots att man behållit Bussgods på längre linjer. Dessutom finns det gott om dubbeldäckare med godsrum, samt i Västerbotten fanns tidigt vissa lågentrébussar med släpvagnar för Bussgods.

Lågentre är en benämning som inte finns hos huvudmännen, det kallas lågt golv oavsett.

I Jämtland, Västernorrland och Gävleborg har ju minskat Bussgodset rejält och Gävleborg har väl aviserat att upphöra helt eller enbart köra småpaket o tidningar.

På Gotland är sedan 2009 Bussgods en marginalföreteelse, så intressant är knappast godset att det blir aktuellt med släpvagnskörningar annat än i extrema undantagsfall efter lågentrebussar och stuvutrymmet i en lågentre-låggolvsbuss är i princip obefintligt.

ResVille

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 04 april 2013, 01:04:13 AM
Lågentre är en benämning som inte finns hos huvudmännen, det kallas lågt golv oavsett.

I Jämtland, Västernorrland och Gävleborg har ju minskat Bussgodset rejält och Gävleborg har väl aviserat att upphöra helt eller enbart köra småpaket o tidningar.

På Gotland är sedan 2009 Bussgods en marginalföreteelse, så intressant är knappast godset att det blir aktuellt med släpvagnskörningar annat än i extrema undantagsfall efter lågentrebussar och stuvutrymmet i en lågentre-låggolvsbuss är i princip obefintligt.

I Skaraborg har bussgodset minskat. I många fall ligger numera inte ombuden vid någon busslinje utan får godset med lastbil. Även gamla ombud har sagts upp.
Det var inga problem att frakta godset med lågentréer. Godsutrymmet under höggolvsdelen räcket till.

Det skall bli intressant att se hur det kommer att funka för Förenade Buss, gasbussar och trafikövertagandet i Karlstad. Nobina borde haft en hel del samordningsvinster med en stor depå i Karlstad och många landsbygdsbussar.
Frågan är vem som räknade mest rätt, Nobina eller Förenade Buss? Nobina hade ju haft trafiken ett tag och borde veta vad det kostade. Eller ville Nobina ha för stora marginaler. Är det någon som minns hur mycket det skilde mellan anbuden.?

Ersa

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 04 april 2013, 01:04:13 AM
Lågentre är en benämning som inte finns hos huvudmännen, det kallas lågt golv oavsett.

Måste alla i detta forum begränsa sitt ordval efter huvudmännens terminologi?
- Vad är skillnaden mellan Scania OmniCity och OmniLink?
- OmniCity har lågt golv, medan OmniLink har lågt golv.


Trist att godset minskar. Man får väl anta att Posten, DHL och Schenker lyckats ta stora andelar. För är det något som det skickas gott om idag i internethandelns tider, så är det ju privatpaket.

Nico

Citat från: Lars skrivet 03 april 2013, 23:01:55 PMDetta funderade även jag på men det är ju ingen av dem som har FBK som företagsnamn hockeyklubben heter ju Färjestads BK där BK står för bollklubb och Bussföretaget Förenade Buss i Karlstad AB

Uttryckte mig lite olyckligt då jag kallade förkortningen FBK för namn... vilket troligen även är hur många andra kommer att se det som. Själv kan kan säga att jag ryckte bara jag såg rubriken på denna tråd.

Detta då jag först undrade varför Färjestad i hela världen helt plötsligt skulle börja köra stadstrafiken i Karlstad. Att använda en så pass etablerad förkortning (dessutom i samma stad) känns lite som att bädda för missförstånd.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

ResVille

Citat från: Nico skrivet 04 april 2013, 07:09:45 AM
Uttryckte mig lite olyckligt då jag kallade förkortningen FBK för namn... vilket troligen även är hur många andra kommer att se det som. Själv kan kan säga att jag ryckte bara jag såg rubriken på denna tråd.


I folkmun blir ofta förkortningen företagets namn och få kommer i håg vad bokstäverna står för.
Sen kan man ju fråga om det är renommé snyltning. :) Men i folkmun är hockeylaget Färjestad så risken för förväxling är nära noll.
Det är nog ingen risk att någon åker ut till Löfbergs Lila Arena och letar efter hittegodset.

Mats Karlsson

Citat från: Lars skrivet 02 april 2013, 21:56:58 PM
FBK blir förkortningen på Förenade Buss i Karlstad som ska köra stadstrafiken.
Läs mer i NWT http://www.nwt.se/arbeteekonomi/article1285136.ece?service=mobile
Det står även att Förenade buss delägare är intresserade av att lägga anbud på länstrafiken och att miljökraven blir liknande de hos Karlstadsbuss. Det kommer tyvärr även att införas låggolvbussar i Värmland och det förklarar nog varför VTAB ska sluta med bussgods.
Kjell Björk VD i Förrenade Buss har tidigare varit VD i VTAB och Hasse Eriksson Ekonomichef i VTAB
De gick på mitt förslag:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=50691.msg369101#msg369101

Lars

Först får jag rätta till att jag blandade ihop rollerna för Kjell och Hasse, bäst att klippa in texten
"Efter övertagandet av stadstrafiken i Karlstad i sommar siktar vi nu in oss på länstrafiken, säger Kjell Björk och Hasse Ericsson, styrelseordförande respektive vd i Förenade Buss, Karlstad"

Citat från: Nico skrivet 04 april 2013, 07:09:45 AM
Uttryckte mig lite olyckligt då jag kallade förkortningen FBK för namn... vilket troligen även är hur många andra kommer att se det som. Själv kan kan säga att jag ryckte bara jag såg rubriken på denna tråd.

Detta då jag först undrade varför Färjestad i hela världen helt plötsligt skulle börja köra stadstrafiken i Karlstad. Att använda en så pass etablerad förkortning (dessutom i samma stad) känns lite som att bädda för missförstånd.
Det kommer garanterat att bli förväxlingar men det kommer nog att bero en hel del på om det kommer att stå FBK eller inte på bussarna. Designen med Karlstadsbuss kommer garanterat att vara dominerande där entreprenörens namn får en undanskymd plats någonstans.

Citat från: Ersa skrivet 03 april 2013, 23:42:12 PM
Jag antar att du menar lågentré, och inte låggolv.

Ska hela huvudmannen "hoppa av" Bussgods? Har detta hänt någon annanstans förr? Lågentré på förortstrafik samt vissa avgångar på landsbygden finns ju i de flesta Norrlandslän, och fungerar bra trots att man behållit Bussgods på längre linjer. Dessutom finns det gott om dubbeldäckare med godsrum, samt i Västerbotten fanns tidigt vissa lågentrébussar med släpvagnar för Bussgods.
Det stog låggolv i artikeln och jag gick på det, vid låggolv måste det väl vara låggolv ända till bakersta dörren medan lågentre endast är från framdörren till mittdörren om jag har förstått allt rätt, oavsett så blir åkkomforten lidande och bagageutrymmena försvinner.

När det gäller bussgodsets försvinnande fick jag ett sms för en tid sedan att det ska försvinna redan till midsommar.
VTAB började ju godsnedläggelsen redan för några år sedan då de själva upphörde med administrationen och lade ut den på entreprenad till Smartpack. Förenklat går det till så att Smartpack har underentreprenörer som bemannar bussgodsstationerna och ombud och Smartpack hyr i sin tur plats i bagageutrymmena av bussarna av VTAB

Lars-Håkan_E

Citat från: ResVille skrivet 04 april 2013, 01:35:00 AM
I Skaraborg har bussgodset minskat. I många fall ligger numera inte ombuden vid någon busslinje utan får godset med lastbil. Även gamla ombud har sagts upp.
Det var inga problem att frakta godset med lågentréer. Godsutrymmet under höggolvsdelen räcket till.


Det beror ju mkt på bussmodell, i flertalet fordon får man enbart in några småpaket och inte ens en ihopfälld barnvagn.

Däck och annat som ofta kördes är bara att glömma.