Ide om nytt nattlinjenät för nordost

Startat av Fritte74, 27 februari 2013, 00:22:35 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fritte74

Driver frågan med SL och kommunpolitiker kring hur nattrafiken i nordost bör förändras. Började med ngr tankar runt utökad trafik på nuvarande 694 men efter ytterligare funderande så kom jag fram till andra tankar. Nedan finner ni mitt förslag kring linjesträckningar samt turtäthet och hur anslutningarna ska se ut. Vet att det finns de som tycker att om 691 förlängs till Åkersberga så får linjen för stort upptagningsområde men det bör kunna lösas med dubbla vagnar som man gör ex på 690 idag under helgnätterna. Kom gärna med synpunkter på mitt förslag då detta förändrar linjedragningarna en hel del, bl.a. kortas 695 av till att bli en lokal linje i Täby. Givetvis innebär detta att linje 694 och 699 läggs ned.

690
(Sergels torg – Kungsgatan – Sturegatan – Östra station – Universitetet – Bergshamra Södra –) Danderyds sjukhus – Mörby centrum – Lahäll – Näsby allé – Näsbypark – Roslags näsby – Grindtorp – Tibbleskolan – Turebergsvägen – Vallatorp – Täby kyrkby – Vallentuna centrum – Rosengården

691
(Sergels torg – Kungsgatan – Sturegatan – Östra station – Universitetet – Bergshamra Södra –) Danderyds sjukhus – Mörby centrum – Eneby torg – Enhagsvägen - Roslags näsby – Tibbleskolan – Marknadsvägen – Viggbyholm station – Värtavägen – Hägernäs (Pilotvägen) – Södra Hägernäs – Åkerstorp – Åkersberga station

692
Danderyds sjukhus – Mörby centrum – Grindtorp – Täby centrum (Marknadsvägen) – Ullna gård – Rydbo – Kulla vägskäl – Resarö (Ytterby) – Vaxholm (Söderhamnsplan)

693
Åkersberga station  – Tråsättra – Skånsta – Sjökarby – Åkerstorp – Åkersberga station

695
Täby centrum (Tibbleskolan) - Marknadsvägen – Gribbylund – Löttingelund

696
Danderyds sjukhus – Mörby centrum – Roslags näsby trafikplats – Brottby – Söderhall – Rimbo – Väg 77 – Norrtälje busstation

Anslutningar
692   Anslutning till/från 690 och/eller 691 vid Danderyds sjukhus
693   Anslutning till/från 691 vid Åkersberga station
695   Anslutning till/från 690 och/eller 691 vid Tibbleskolan
696   Anslutning till/från 690 och/eller 691 vid Danderyds sjukhus

Turtäthet natt mot måndag – fredag
690, 691   Var 60:e minut ca kl 01.00 – 05.00
692   En avgång runt kl 02.00
693   Var 60:e minut ca kl 01.00 – 05.00
695   Var 60:e minut ca kl 01.00 – 05.00
696   En avgång runt kl 02.00

Turtäthet natt mot lördag, söndag samt helgdag
690, 691   Var 30:e minut ca kl 01.00 – 06.00
692   Var 60:e minut ca kl 02.00 – 05.00 (3 avgångar)
693   Var 60:e minut ca kl 01.00 – 06.00
695   Var 60:e minut ca kl 01.00 – 06.00
696   Var 60:e minut ca kl 02.00 – 05.00 (3 avgångar)

Sträckan Sergels torg – Danderyds sjukhus trafikeras endast natt mot måndag – fredag.

Nico

Några rent spontana synpunkter kring detta.

Till skillnad från många andra städer i världen (även om man ser till många s.k. världsstäder) så har Storstockholm redan i nuläget ett mycket utvecklat trafiksystem även nattetid. Jag antar att du redan är medveten om att det glesa trafikantunderlaget är ett hinder för att bygga ut nattrafiken.

Vad gäller det rent praktiska så är det ju sen ingen idé att låta både 690 och 691 åka samma väg hela vägen från City till Danderyds sjukhus. Antingen kan man låta den ena gå via S:t Eriksplan, Odenplan och Bergshamra eller så får en av dem utgå från Danderyds sjukhus eller motsvarande koppling. 

Busstrafiken vid Sergels torg kommer sedan vara kraftigt reducerad under ett par år p.g.a. de s.k. tätskiktsarbetena. Under tiden kommer de omkringliggande gatorna att fungera som ersättning, men det är inte sannolikt att man under denna tid kommer att vara så positiv till fler linjer i området.

En ytterligare sak är att det nattetid inte är så lämpligt att gå via Stureplan. Det är allmänt trångt och bökigt i området samt dessutom svårt ur säkerhetshänseende. I så fall skulle en lämpligare linjesträckning i så fall vara att bara köra ut via Sveavägen, Sveaplan, Cedersdalsgatan osv.

Att sen förkorta till Danderyds sjukhus är ett bra förslag när T-banan rullar men ändå så lär det nog bli ett avbräck för många om de först ska ta sig till Danderyds sjukhus och sedan kanske byta igen längre ut. Blir det för krångligt med udda byten etc. så lär privatbilen och taxi ta de resenärerna.

Visst är förslagen i sig intressanta, men de innebär i flera fall sannolikt ökade kostnader och det är ett argument som kan bli lite svårt att sälja in med tanke på underlaget. Sen som t.ex. med 693:ans förslag, så är jag inte så förtjust i ringlinjer då det kan innebära ökad risk för ordningsproblem.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

#2
Citat från: Fritte74 skrivet 27 februari 2013, 00:22:35 AM
696
Danderyds sjukhus – Mörby centrum – Roslags näsby trafikplats – Brottby – Söderhall – Rimbo – Väg 77 – Norrtälje busstation

Jag antar att du med "väg 77" menade Finsta? Dvs samma väg 696 redan går idag.

Jag skulle personligen vilja styra in 696 på gamla Norrtäljevägen via Angarn och Stångberga, då jag anser att en landstingsdriven busslinje kan vara service till invånare i två kommuner, istället bara för en. Östra delen av Vallentuna kommun, längsmed E18, glöms tyvärr ofta bort i servicesammanhang. Dessutom skulle bussen även kunna fortsätta gå gamla vägen mellan Rösa och Norrtälje.
Visst kommer restiden till Norrtälje att bli lite längre mot idag, men Norrtäljeborna får för min del gärna lära sig att Norrtälje samhälle inte ligger mitt i länet, utan mera i periferin. Och att det även finns andra länsinvånare som också behöver service längs vägen.
När nya väg 77 är invigd (efter 2020) lär bussarna, inkl 696, fortsätta gå den gamla vägen via Finsta station. Så samma borde gälla vid sidan av E18.

Nattetid finns det ingen anledning att korta av busslinjer till Danderyd, utan de kan gott avgå från Tekniska. Eller varför inte Odenplan som natt-625:an gick från bara för något decennium sedan? Eller Centralen via S:t Eriksplan eller Järva krog/Bergshamraleden? Det är istället under morgonrusningstrafiken som man kan gärna korta av ett flertal 639, 676 och 670 till Danderyds sjh. Särskilt de avgångar som inte har returer norrut, efter södergående linjer.

Apropå Vallentuna hittar jag inte Vallentuna samhälle bland nattbussarna. Då det är nästan helt klart att nuvarande operatör (säkerligen med huvudmannens goda minne) gärna vill ersätta de sista RB-avgångarna med buss även vardagar, antar jag att det behövs en nattbusslinje även till Vallentuna och Ormsta. Kanske även till Lindholmen?

Omnilasse

Finns väl några tveksamheter. En del har redan tagits upp av andra här (även om vi nog har något olika uppfattningar på några delar).

692 via Rydbo känns som en omväg som kanske inte går att motivera utifrån befolkningsunderlag. Bättre i sådana fall att utöka turtätheten något på 699. Möjligen skulle man kunna förkorta 699 till Danderyd på helgerna - trots den nackdel detta är. Men då kan man "nästan" erbjuda timmestrafik med dagens reuser. Kan man kombinera detta med någon annan förändring kanske det går att få ekonomi i? En senare tur till Vaxholm på vardagar kring 2.00, tycker jag väl skulle kunna vara motiverat ändå som en tur på 699.

Givetvis kan man ha 692 istället för 698, men med din lösning nu, blir ju Österskär utan nattrafik.

Tycker väl förvisso att man kan förlänga 691 på vardagsnätter. Men trots otydligheten tycker jag nog att man ska ha en direktvariant på helgerna. Givetvis något otydligare - men flertalet reser bara på helgerna och aldrig annars. De som åker nattbuss på vardagar kan nog sina linjer. Trots otydligheten tycker jag alltså detta är motiverat. Möjligen då att man någonstans skulle ordna med en bättre bytespunkt mellan linjerna - för att klara det lokala resandet bättre.

En särskild lokal nattringlinje i Åkersberga känns något opraktisk. Bättre att integrera trafiken i din förelagna 691. Förvisso blir det väl tydligare med din lösning - men i nattrafiken på vardagsnätter får man nog försöka hitta så effektiv lösning som möjligt. Då man - för att få effektivitet ändå måste använda samma buss för bägge linjerna, kan man nog alltså göra en smartare lösning. En lösning är ju att välja samma sträckning som  "624-varianten via Tråsättra." Risken är väl att en sådan linje tar för lång tid för att vara attraktiv - om den skulle kopplas ihop med 691. Men då är kanske ändå frågan om det inte är bättre även på vardagsnätter att försöka motivera en direktlinje från Danderyd Sjukhus? Det är nog svårt iaf att - förutom någon enstaka avgång - kunna motivera en linje som 693 på vardagsnätter.

Kanske får de områdena också nöja sig med att inte ha någon nattrafik vardagar (förutom någon tur) i sådana fall?

Men det ska väl sägas att det här inte är lätt hur man än gör. Det bästa vore ju om det fanns en generell standard från SL på nattrafiken. Man har väl försökt till och från, men protester och annat gör ju att det blir svårt ändå att hitta bra lösningar som följs konskevent. Frågan är ju också hur mycket ditt förslag kostar, gentemot dagens. Det är ju alltid där skon klämmer i sista hand.

Andreas91

Intressant! Jag önskar vilja spåna vidare lite på förslaget om 695 och jag har två idéer på lager.

1. Nu är 695 i princip den enda linje jag har åkt med i Täby nattetid, så det är bara den jag kan fokusera lite på. Tolkar jag nya förslaget rätt, så tappar dels en del av Danderyd en av sina nattbussförbindelser (nytt alternativ går kanske att lösa), samt att sträckan Enhagsvägen - Turebergsvägen (via rösjövägen (skarpäng)) och området precis väster om centrum (Åkerbyvägen?) också tappar nattbussförbindelse. Det pratas om att 695 skulle bli en lokal täbylinje och jag funderade på detta: Från Täby C behåller 695 sin nuvarande sträckning till Rösjövägen. Sen kan den kanske rulla in i Skarpäng och vända i en av de befintliga vändslingorna (torvmossegränd kanske?) och sedan rulla tillbaka till rondellen (hpl. Rösjövägen) igen. Sen finns två alternativ till sluthållplats Roslags-Näsby stn: antingen parallellt med 691 på Enhagsvägen, alternativt via Ella (gemensam väg med dagbusslinje 614.

Sammanfattningsvis: 695 Löttingelund - Marknadsvägen - Tibbleskolan (J) - Åkerbyvägen - Turebergsvägen - Skarpäng (Torvmossegränd el. Täbybadet) - Roslags-Näsby stn (J)

2. Låt oss säga att 695 istället kapas som enligt trådens grundförslag. Är nattbusslinje 695 ens nödvändig då? Då kanske man lika gärna kan lägga till några natturer för linje 605 istället.

Fritte74

Tack för era synpunkter, förslaget behöver finslipas. Nedan era kommentarer och de tankar jag hade ursprungligen.

Ny utgångspunkt från city pga arbetena vid Sergels torg? Där har du absolut en poäng, tycker dock att Odenplan är en udda plats så vad sägs om Humlegården istället? D.v.s. samma plats som högtrafikslinjerna nyttjar på vardagar?

Olika körvägar? Tycker det skulle vara snurrigt om 690 och 691 hade olika körvägar ut, iden med sträckningen är ju att följa röda linjens Mörby gren så lång som möjligt för att vara en tydlig ersättare och enligt min uppfattning rör sig många som bor i nordost i den delen av innerstaden.

Trafikera Stureplan? Skulle bara vara på vardagsnätter och 291 går den vägen idag. Iden med körvägen är att följa röda linjen mot Mörby i stor utsträckning som möjligt.

Varför utgå från Danderyd? SL lär knappast sluta köra t-banan så att bussarna ska gå parallelt på helgnätter känns inte tänkbart, när det gäller vardagsnätter så ska ju 690 och 691 vara stomlinjerna och sedan byter man till 692 och 696 vid Danderyd. Anledningen till det är att inte köra fler linjer parallellt mellan city och Danderyd än nödvändigt. Men du har en poäng i att attraktionskraften minskar men allt är ju en ekonomisk fråga.

696 via väg 77 och gamla vägen? Finns knappast ngt hinder för dina synpunkter så länge restiden blir rimlig. Lägger till det i mailet som går till de olika nordostkommunerna och SL.

Övriga Vallentuna? Håller med om att Ormsta och även Lindholmen borde få ta del av ngr turer, förslagsvis förlängs enstaka turer på 690 för att tillgodose detta. Ex en tur på vardagsnätter och 2-3 turer på helgnätter.

692 Via Rydbo? Då nya avfarten nu finns längs E18 vid Ullna gård så är vägen via Rydbo inte speciellt mycket längre än vanliga Vaxholmsvägen, syftet är att erbjuda ngn form av ersättning på natten för boende i Rydbo då mitt förslag innebär att 698 försvinner.

Österskär? Håller med om att det tappats bort i förslaget, frågan är hur stort underlaget är och om det är motiverat att kanske förlänga enstaka turer på 691 till Österskär såsom 698 går idag?

691 på vardagar och annan linje på helgerna till Åkersberga? Känns spontant dumt att ha olika linjer och det blir mindre tydligt, dessutom tycker jag det finns behov av att ha Täby med på samma linjer då många reser med Roslagsbanan och är vana vid förbindelserna mellan orterna.

693? 693:an är ju tänkt som ersättare till 623 och 633 under natten, en stor del av Österåkers befolkning bor i just de områdena och utan en vidare förbindelse till dessa under natten skulle nog attraktionskraften för nattrafiken minska om man ändå inte kommer hela vägen hem. Dock kanske man får nöja sig med trafik till kl 02 och sen ett uppehåll till runt kl 04. Bara för att det är en ringlinje kan jag inte riktigt se att det skulle vara ett problem?

695? Du har en poäng med att vissa delar av Täby tappar sin trafik och kan man få till anslutningar i tidtabellen så 690 och 691 kan passa in 695 med den linjesträckning du föreslår så låter det som en mycket god ide. Frågan är dock om underlaget blir tillräckligt stort för 60 minuterstrafik på vardagsnätter?

Hoppas jag fick med alla synpunkter ni kom med, känn er fria att fortsätta kritisera mitt förslag och ifrågasätt. Mitt syfte är att fånga upp tankar från er som jobbar i trafiken och andra nattsuddare som kan tänkas finnas på det här forumet och åker med nattbussarna. Det hela kommer att mynna ut i ett mail till politikerna i nordostkommunerna, SL samt Arriva (även om de kanske har andra saker att fundera över för stunden ;) Ni kanske har förslag på ytterligare aktörer att skicka förslaget till? Är medveten om att kostnaderna för att bedriva trafiken på vardagsnätterna är hög i förhållande till resenärerna men man måste försöka om man ska få till en förändring.

Nico

Vad gäller Stureplan mm. så är ett problem som sagt säkerhetsfrågan då det är bra att ha ordningsvakter i närheten som kan assistera vid påstigning. Sedan brukar som sagt korsningen runt själva Stureplan, men även Birger Jarlsgatan fram till Runebergsgatan ibland vara trång pga taxibilar, felparkerade fordon etc.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Lars-Håkan_E

Långa snirklande nattlinjer bör man ju undvika av olika skäl, restiden måste vara rimlig (även på vardagnätter)

Att koppla Åkersberga till 691 innebär en restid runt 1,5 timme från City till Åkersberga vilket inte är optimalt vare sig för kunden eller ur ordningshänseende, i "Berga" ska bussen sedan köra ett varv på 693 innan den återgår till City vilket gör att man får en rullande värmestuga av gammal 94 och 790 modell.

Finns det underlag för regelbunden nattrafik ö h t så bör den matas direkt från Danderyd kanske i samkörning med Vaxholm

Lars-Håkan_E

Citat från: Ersa skrivet 27 februari 2013, 10:28:40 AM

Apropå Vallentuna hittar jag inte Vallentuna samhälle bland nattbussarna. Då det är nästan helt klart att nuvarande operatör (säkerligen med huvudmannens goda minne) gärna vill ersätta de sista RB-avgångarna med buss även vardagar, antar jag att det behövs en nattbusslinje även till Vallentuna och Ormsta. Kanske även till Lindholmen?

Vallentuna?

690 går ju dit?

Ormsta och Lindholmen har ju redan idag turer i form av förlängd 690

Fritte74

Håller med dig Lars-Håkan om att restiden måste vara rimlig men nuvarande 691 tar ca 45 minuter från Odenplan till Hägernäs så förändringen jag föreslår kan ju knappast fördubbla restiden om turen skulle utgå från en mer central punkt. Min bedömning är att körtiden ut till Danderyd förlängs med 7-8 minuter och sedan har du runt 15 minuter från Hägernäs till Åkersberga. Körtiden genom Täby borde minska restiden med ngr minuter också då "omvägen" via Näsbypark flyttas till linje 690. Det sammantaget borde innebära att linjen klarar sig på en körtid på ca en timme under vardagsnätter. Kringelkroken är nog helt nödvändig och ser man hur ex 591, 592, 791 m.fl. snurrar sig runt så är ju för att det är enda alternativet om man ska kunna erbjuda en trafik med regelbundna avgångar. Förstår att iden med en 693:a blir knepig då den säkerligen måste köras som en förlängning på 691 och inte körs av en lokal anslutning i Åkersberga.

Lars-Håkan_E

Citat från: Fritte74 skrivet 27 februari 2013, 23:07:45 PM
Håller med dig Lars-Håkan om att restiden måste vara rimlig men nuvarande 691 tar ca 45 minuter från Odenplan till Hägernäs så förändringen jag föreslår kan ju knappast fördubbla restiden om turen skulle utgå från en mer central punkt. Min bedömning är att körtiden ut till Danderyd förlängs med 7-8 minuter och sedan har du runt 15 minuter från Hägernäs till Åkersberga. Körtiden genom Täby borde minska restiden med ngr minuter också då "omvägen" via Näsbypark flyttas till linje 690. Det sammantaget borde innebära att linjen klarar sig på en körtid på ca en timme under vardagsnätter. Kringelkroken är nog helt nödvändig och ser man hur ex 591, 592, 791 m.fl. snurrar sig runt så är ju för att det är enda alternativet om man ska kunna erbjuda en trafik med regelbundna avgångar. Förstår att iden med en 693:a blir knepig då den säkerligen måste köras som en förlängning på 691 och inte körs av en lokal anslutning i Åkersberga.

Det tar 53 minuter till Hägernäs enligt dagens tidtabell från Odenplan, säg 60 min från Centralen till Hägernäs, 75 min till Åkersberga och ytterligare 25-30 min för rundkörningen i byn. Om bussen går säg 0200 från Centralen, 0330 från Åkersberga och tillbaka på Centralen 0445 så kräver det dubbla resurser jmf med idag, dä är det bättre att lägga dessa pengar på en linje från Danderyd till Åkersberga/Vaxholm

Omnilasse

Jo, givetivs förstod jag att 693 skulle vara ersättning för kvällsvarianten av 623. Visst är underlaget rätt stort i områdena runt omkring (främst Tråsättra), men min poäng var ju inte att man inte skulle ha någon förbindelse, utan att det är mycket smartare av flera skäl att använda "691" i sådana fall och att dagens lösning med 694 som ringlinje egentligen är rätt praktisk - även om man nu skulle koppla den till 691.

Egentligen handlar det ju bara om att man "vänder" på ringlinjen gentemot ditt förslag. Istället för att gå Åkersberga-Oxenstiernas väg - Åkerstorp-Skånsta- Tråsättra- Åkersberga, så blir ju resultatet om du tar och kopplar ihop med 691 att den går Danderyd- Oxenstiernas väg-Åkersberga-Tråsättra-Skånsta-Åkerstorp-Danderyd. Ett sådant förslag borde ju nästan alla vinna på. Enda nackdelen då är att man får ha någon speciallösning för en Österskärstur, men det går säkert att hitta någon speciallösning. Kan hålla med om att det inte är jättemånga som reser dit. Men det är ändå 1000 påstigande per dag tillsammans för Österskär och Tunagård, vilket ju likvärdigt med sträckan Åkerstorp- Skånsta om man jämför, och mycket fler resande än i Rydbo (för att ta det exemplet).

Men det är ju svårt att både vara effektiv, skapa enkla linjer och snabba resor, samtidigt som det inte får kosta för mycket.  Man får ju alltid göra avvägningar. En bra sak med tanke på den låga turtätheten är dock att se till att det blir effektiva omlopp på linjerna, det vill säga att inte det blir för långa regleringstider för att få det att fungera med övriga linjer; om 695 ändå får en massa reglertid vid Täby Centrum, så kan den ju lika gärna gå vidare till/från Danderyd, eller att man kan utnyttja tiden till någon annan lösning. 

Frågan när det gäller Täby är ju också intressant. Det är ju helt klart så att Täby är en stor knutpunkt, och kanske är den så pass stor att bussarna till Åkersberga bör gå den vägen. Samtidigt blir det ju inte så attraktivt när resan tar för lång tid. Särskilt inte när det ändå "bara" är timmestrafik. Där skulle det ju vara bra om det fanns mer underlag för om det kan motiveras.

Det är ju ändå så att det är minst tio gånger så många resenärer en helgnatt som en vardagsnatt, troligen mer längre ut från stan. Man kan ju också tänka sig att 691 går alla dagar, men att man har en "direklinje" på helgerna som komplement. 


buskörare

Hinner 691:an göra den vändan med ringlinjedelen och återresa på inom 2,5 h?

Lars-Håkan_E

Citat från: buskörare skrivet 28 februari 2013, 00:00:40 AM
Hinner 691:an göra den vändan med ringlinjedelen och återresa på inom 2,5 h?

Nä som jag skrev i tråden så skulle Centralen- Åkersberga-Centralen hamna på 2,45 och kanske lite till om man ska få in pissepausen också.

Fritte74

Utmaningen med förlängningen av 691 verkar uppenbarligen vara kopplingen till Tråsättra, Skånsta och Sjökarby. Får nog motvilligt inse att restiden blir ganska lång för turen från city till Åkersberga station och sen rundturen i byn. Känns som att den kopplingen måste ske med en lokal tur i Åkersberga och inte bör läggas på 691 men då blir det ytterligare ett fordon som måste tas i anspråk samt att det krävs ytterligare en förare. Då börjar pengarna ticka och då blir det bistra miner bland beslutsfattarna.