Rapport från linje 100 i Borås i dag

Startat av Staffan Sävenfjord, 20 maj 2011, 22:24:09 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Olof Lagerkvist

Citat från: CS skrivet 22 maj 2011, 21:14:36 PM
Har som mest lastat 17min i Borås en lördag, bara på grund av ett dussin bankkortsköp. Det lär väl bli värre till sommaren fruktar jag...

En vardag under rusningen kan man lasta dubbeldäckarna fulla på 4min med arbetspendlare...

En sak jag tycker är riktigt ordentligt illa är när bussarna blir stående och säljer enkelbiljetter vid Korsvägen och därmed drar på sig köer med bussar och spårvagnar. De merförseningar som blir av detta för hundratals resenärer går knappt ens att överblicka. Jag anser det fullkomligt oacceptabelt och jag har skrivit ett brev till Göteborgs stads trafikkontor där jag bland annat uppmanade dom att sätta rejäl press på Västtrafik att åtgärda det här.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

CS

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 22 maj 2011, 21:28:08 PM
En sak jag tycker är riktigt ordentligt illa är när bussarna blir stående och säljer enkelbiljetter vid Korsvägen och därmed drar på sig köer med bussar och spårvagnar. De merförseningar som blir av detta för hundratals resenärer går knappt ens att överblicka. Jag anser det fullkomligt oacceptabelt och jag har skrivit ett brev till Göteborgs stads trafikkontor där jag bland annat uppmanade dom att sätta rejäl press på Västtrafik att åtgärda det här.

Kan inte annat än hålla med, och visst borde det så småningom bli ändring, men frågan är hur långt tid det tar innan Västtrafik (igen) inser (eller erkänner?) att man inte till fullo tänkt genom sina insatser och gör något åt det.

Just på Korsvägen hände det mig på två turer till Borås efter varandra att spårvagnsförare från bakomstående linje 4 kom fram och undrade vad som stod på. Inte bra! Men bra att höra även passagerare reagerar och faktiskt påtalar dessa problemen för Västtrafik och Göteborg.

Helt oberoende av detta har jag hört att det förs diskussioner mellan bussbranchen och bankerna om bättre lösningar för ombordköp. Det lät som att man i framtiden inte ska behöva ha köpen med bankkort med chip varken online eller med pin-kod för köp under några hundralappar på bussen. Det låter lovande, sen får man väl se hur lång tid det tar för Västtrafik att få till en sådan lösning om det går genom.

Olof Lagerkvist

Citat från: CS skrivet 22 maj 2011, 22:18:04 PM
Helt oberoende av detta har jag hört att det förs diskussioner mellan bussbranchen och bankerna om bättre lösningar för ombordköp. Det lät som att man i framtiden inte ska behöva ha köpen med bankkort med chip varken online eller med pin-kod för köp under några hundralappar på bussen. Det låter lovande, sen får man väl se hur lång tid det tar för Västtrafik att få till en sådan lösning om det går genom.

Framförallt är det alltså PIN-koden man skulle kunna slippa. Undantaget som redan finns gäller uttryckligen obemmanad betalning, avsikten har framförallt varit biljettautomater, varuautomater och liknande. Jag utgår dock från att det egentligen bara är ett litet "olycksfall i arbetet" och att man framöver även kommer kunna få undantag för bemannad biljettförsäljning på fordon.

Men sedan finns det ju en tidsaspekt på utvecklingen också. Även om man får tag på konsulter som kan ta fram en lösning fortast möjligt är det ändå några månaders utvecklingstid med alla certifieringar från bankerna och annat. Dessutom måste man ta höjd för att reglerna kan ändras under tiden så att man i princip får slänga allt och börja om. Det har redan hänt några gånger senaste åren att utveckling av bankkortslösningar råkat ut för sådant.

Men man kan ju givetvis hoppas på det bästa, att detta löser sig så smidigt som möjligt för alla inblandade.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Staffan Sävenfjord

Ett annat problem för linje 100 i Borås är bilar som parkerar på hållplatsområdet medan deras förare gör ärenden hos Pressbyrån eller SJ:s  biljettförsäljning.




Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Ja den platsen för linje 100 är ju helt galen hela platsen skulle göras om .. Men här ser man oxå tydligt att logik och Västtrafik inte går ihop.. De som bestämmer allt tokigt med taxan har garanterat inte varken kört eller åkt buss för hade de gjort dte är jag säker på at det hade varit annorlunda. I Gbg kunde man före Västtrafik köpa kort till lägre pris i kiosker än på buss och spårvagn det är ju enda vettiga lösningen att ha mkt högre pris för de som köper ombord både för enkelbiljetter och även för att ladda kort ombord.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Johnny

Citat från: yngrot skrivet 25 maj 2011, 12:32:12 PM
Ja den platsen för linje 100 är ju helt galen hela platsen skulle göras om .. Men här ser man oxå tydligt att logik och Västtrafik inte går ihop.. De som bestämmer allt tokigt med taxan har garanterat inte varken kört eller åkt buss för hade de gjort dte är jag säker på at det hade varit annorlunda. I Gbg kunde man före Västtrafik köpa kort till lägre pris i kiosker än på buss och spårvagn det är ju enda vettiga lösningen att ha mkt högre pris för de som köper ombord både för enkelbiljetter och även för att ladda kort ombord.

Är det Västtrafiks fel att Saaben parkerats fel?


yngrot

Nej vem påstår att det är Västtrafiks fel hur bilar parkeras??
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina