Huvudmeny

Vagnar (bussar)

Startat av Steff, 03 februari 2009, 13:41:18 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Steff

Har själv erfarenhet som busschaufför vid SJ under en tioårsperiod under -70 och -80 talet. Då reagerade jag inte på att man alltid benämde bussar med ordet "vagnar". Och så är det ju fortfarande. Det är den "vagnen" och den "vagnen.
Någon därute som har en vettig förklaring till detta. Man slås ju av tanken att det kommer av tåg"vagnar". Bara en tanke.
Emotser era svar och tankar.

/Steff
Kör för B4Y i Malmö

Bergenga

Det samme brukes av en del også i Norge, altså vogn. Hvor det kommer fra vet jeg ikke, men det kan jo ha kommet fra tiden med hestevogner, og ellers er jo en buss også en motorvogn. Jeg selv bruker nesten alltid ordet buss, bortsett fra i for eksempel vognliste. Men det har vel kanskje med at jeg aldri har hatt noe direkte med bussbransjen å gjøre.
Mvh.
Øyvind Berg

Steff

Tack Öjvind
Detta med motorvagn och hästvagn var ju en intressant reflektion i högsta grad relevant.

Mvh S
Kör för B4Y i Malmö

Björn Forslund

Även bilar kan benämnas "vagnar". Tänk på ordet "vagnpark" eller "lastvagn" Det heter väl fortfarande "Volvo Lastvagnar"?. Givetvis är det ett gammalt ord som levt kvar sedan de hästdragna vagnarnas tid. Trevligt med gamla traditioner!

RoTe

Jag gillar att säga vagn. Till mina bekantas stora irritation...  ;D
Det heter ledvagn och inte ledbuss!

Björn Forslund

Absolut! Traditioner är värda att vårdas! Jag säger också "vagn" när det gäller bussen i fysisk form!
Jag hade vagn 16 på abonnemang i lördags!

Nico


Jo,trevliga traditioner bör man bevara. Dessutom skulle nog en del bli lite svårbegripligt om man kallade allt för enbart bussar. Vad skulle man t.ex. göra med vagnutsättningar, vagnbyten, vagnmästare, vagnvård, vagnplankor, uppställning av rastvagnar osv. Ordet är nog även ganska branschspecifikt, men det är väl en del av charmen.

Däremot kan det bli lite konstigt när man t.ex. ska ta emot en resgruppsanmälan från en dagisfröken. Själv talar man som sagt om ledvagn i många fall, men på dagis så heter det ju dragspelsbuss så...  :P
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman