Internet ombord på bussar - teknikfrågor...

Startat av Olaf Lindström, 23 januari 2009, 17:15:36 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Olaf Lindström

Hej!

Sökte lite men hittade inget som verkade stämma med mina frågor på forumet. Fler och fler bussoperatörer skaffar internet ombord. Vet någon vilken teknisk lösning de väljer eller vilket företag som levererar lösningarna?

Borde vara rätt "prisvärda" lösningar med tanke på att en buss till skillnad från tåg/flyg inte tar lika många resande per fordon.

Alltså, om någon vet hur man löst tekniken så är ni hjärtligt välkomna att svara antingen i tråden eller via pm, anledningen till frågan är eventuella planer på att ordna internet ombord på ett fordon. ;)

Nupski

På tågen används banverkets egna nät. Det sitter repeatrar i X2000 för mobilkommunikation sen så torde det vara roaming till hemnätet.

Peter Elmheden


Henasa

Det finns flera lösningar för detta!

Dels den som Peter skriver om. Sen vet jag att bussutrustningar monterar utrustning från Ice.net

Sen kan man köpa en Router från tex dialect som du stoppar in ett vanligt sim kort i.

/Henrik

Olaf Lindström

Tack för de olika svaren, ska undersöka saken närmre!(X2'ornas system är jag någorlunda insatt i, har fått möjlighet att göra studiebesök på det)