Konkurans på Linjer

Startat av Lasp, 23 januari 2009, 13:04:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lasp

Hej alla kollektivtrafikvänner!
För det är väl man på ett slikt forum? ::)
En undran bara ???
Jag har åkt Säfflebussen ett antal gånger Helsingborg - Göteborg (en delsträcka i koncessionen Köpenhamn - Oslo).
Vad jag kommer ihåg fanns inte Swebuss på den linjen från början! Rätta mig om jag har fel.

Om ett företag startar en linje, varför skall man absolut starta konkurerande verksamhet på samma tider! Inte i mellanrummen som skulle vara bra för Kunderna. Och riskerar inte då alla företag att gå dåligt!
Har man så dåligt självförtroende inom branchen att man måste härma direkt? :-\

Staffan Sävenfjord

#1
Nu har ju busstrafik utmed Västkusten varit hårt reglerad eftersom SJ hade veto mot expressbusslinjer där dessa gick parallellt med järnvägen. Om jag minns rätt var det först 1997 som det öppnades för expressbusstrafik Göteborg-Helsingborg-Malmö. En del försök hade gjorts innan av bussbolag som hittat luckor i regelverket som gick att utnyttja, men dessa hade ingen framgång.
Däremot fick expressbusstrafiken Göteborg-Helsingborg-Malmö en succéartad start. Swebus Express och Säfflebussen torde ha varit ungefär samtidigt med att starta upp sådan trafik. Swebus Express var i alla fall med redan första tillåtna sommaren.

Att flera bolag väljer att köra samma sträckor är ju inte krångligare än att alla vill köra där resandeunderlaget finns. Och sådan konkurrens är nästan alltid bra för kunderna, eftersom den håller nere priserna och ger fler alternativ - även om bussarna hos de olika bolagen ibland går samtidigt.

Det är bara klockan 09.45 från Helsingborg som Swebus Express och Säfflebussen kör samtidigt. För övrigt är det rätt bra spridning på förbindelserna och det gäller båda riktningarna.

Så jag förstår inte vad problemet är? Det är ju inte konstigare än att ICA, Konsum, Lidl och Vivo säljer samma slags mat. 

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Magnus

Det var samma när jag skulle åka en lördagkväll Stockholm-Örebro i somras. Det finns ganska många bussbolag som åker den linjen, men alla gick i stort sett samma tid. Det var ju lite frustrerande när man inte vill sitta på Stockholm C i ett par timmar.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Magnus skrivet 23 januari 2009, 13:25:21 PM
Det var samma när jag skulle åka en lördagkväll Stockholm-Örebro i somras. Det finns ganska många bussbolag som åker den linjen, men alla gick i stort sett samma tid. Det var ju lite frustrerande när man inte vill sitta på Stockholm C i ett par timmar.

Men det beror ju på att bussarna går när det är många som vill åka. Vilket en lördagskväll i Stockholm är när teatrarna slutar. Det är ju en kommersiell verksamhet vi pratar om och inte någon slags allmännyttig instititution.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Lasp

Visst är det bra att det finns konkurrens! Det var inte det som var huvudgrejen i mitt inlägg.
Precis som andra har påpekat att lägga tider lika istället för att sprida gracerna borde ju vara bättre!
Jag förstår att vissa avgångstider kan ha praktisk bakgrund. Men vad jag tänkte på att när ett bolag tar upp en linje så kommer det straxt en stor aktör som kanske har bättre råd att konkurrera ut det mindre bolaget.
Vad jag ville få fram var att spridning skulle vara till godo för kunderna.
Sedan känns det som om man trampat på någons tå! Så då ber jag om ursäkt!
Jag kan med att handla både på ICA, Lidl och CityGross. ;-)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lasp skrivet 25 januari 2009, 22:21:38 PM
Visst är det bra att det finns konkurrens! Det var inte det som var huvudgrejen i mitt inlägg.
Precis som andra har påpekat att lägga tider lika istället för att sprida gracerna borde ju vara bättre!
Jag förstår att vissa avgångstider kan ha praktisk bakgrund. Men vad jag tänkte på att när ett bolag tar upp en linje så kommer det straxt en stor aktör som kanske har bättre råd att konkurrera ut det mindre bolaget.
Vad jag ville få fram var att spridning skulle vara till godo för kunderna.
Sedan känns det som om man trampat på någons tå! Så då ber jag om ursäkt!
Jag kan med att handla både på ICA, Lidl och CityGross. ;-)

Jag har inget med vare sig Swebus Express eller Säfflebussen att göra, så det är i alla fall inte mina ömma tår du trampat på. Men din kritik har inte mycket med verkligheten att göra. Spridningen på tiderna mellan Göteborg och Helsingborg är i stort sett bra mellan Säfflebussen och Swebus Express. Och det är väl rätt naturligt att båda började köra linjen ungefär samtidigt när det blev tillåtet att göra det.
Jag anser inte att den kritik är grundad på faktauppgifter, åtminstone inte de som gäller i dag, utan bara på personligt tyckande. Jag kan på rak arm inte komma på någon sträcka där en mindre aktör börjat och sedan en större har kommit och försökt konkurrera ut denne. Motsatsen finns det däremot en del exempel på.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

robbes

#6
Citat från: Lasp skrivet 25 januari 2009, 22:21:38 PM
Visst är det bra att det finns konkurrens! Det var inte det som var huvudgrejen i mitt inlägg.
Precis som andra har påpekat att lägga tider lika istället för att sprida gracerna borde ju vara bättre!
Jag förstår att vissa avgångstider kan ha praktisk bakgrund. Men vad jag tänkte på att när ett bolag tar upp en linje så kommer det straxt en stor aktör som kanske har bättre råd att konkurrera ut det mindre bolaget.
Vad jag ville få fram var att spridning skulle vara till godo för kunderna.
Sedan känns det som om man trampat på någons tå! Så då ber jag om ursäkt!
Jag kan med att handla både på ICA, Lidl och CityGross. ;-)



Klart att de vill slås om de attraktiva avgångarna vem är det som skall ta de som ej blir lönsamma? Är ju presis som om lidl slår upp vägg i vägg med nisses närbutik lilla nisse blir ju utslagen då han inte är så stor ju

Maven

Citat från: robbes skrivet 25 januari 2009, 22:29:44 PM
Klart att de vill slås om de attraktiva avgångarna vem är det som skall ta de som ej blir lönsamma? Är ju presis som om lidl slår upp vägg i vägg med nisses närbutik lilla nisse blir ju utslagen då han inte är så stor ju

Men ICA och Konsum ligger ofta vägg i vägg istället för att sprida ut sig. Uppenbarligen finns det fördelar med det också.

bjalle

Citat från: Mattias Henriksson skrivet 29 januari 2009, 13:43:53 PM
Men ICA och Konsum ligger ofta vägg i vägg istället för att sprida ut sig. Uppenbarligen finns det fördelar med det också.

Men ICA och Konsum är i detta läget ganska stora bägge två med fullsortiment vilket gör att de konkurrerar direkt med varandra och delar på kunderna, medan i jämförelsen mellan Nisses Närbutik och Lidl så är det ju rätt stor skillnad på storlekarna, Lidl har ju betydligt större sortiment än vad jag antar att Närbutiken har

robbes

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 29 januari 2009, 13:49:21 PM
Men ICA och Konsum är i detta läget ganska stora bägge två med fullsortiment vilket gör att de konkurrerar direkt med varandra och delar på kunderna, medan i jämförelsen mellan Nisses Närbutik och Lidl så är det ju rätt stor skillnad på storlekarna, Lidl har ju betydligt större sortiment än vad jag antar att Närbutiken har

helt rätt samt medan NIsses närbutik inte kan köpa in samma mångder som Lidl och därigenom får hålla högre priser.

Ica och Coop är jäm,nbördiga men vägg i vägg har jag aldrig sett dem trots allt men i alla fall i närområdet så de slåss om samma kunder med.

virtual1

Citat från: Mattias Henriksson skrivet 29 januari 2009, 13:43:53 PM
Men ICA och Konsum ligger ofta vägg i vägg istället för att sprida ut sig. Uppenbarligen finns det fördelar med det också.

Som jobbande i butik kan jag bekräfta! Vet folk att mat finns i ett specifikt område åker de dit! - det gagnar alla som startar matbutiker i närheten av varandra, folk vill kunna ha valfrihet!