Ny kritik mot "vikariebussarna" i Umeå

Startat av Jessika, 21 januari 2009, 21:59:19 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jessika

Från VK:

"Swebus lånebussar är kalla och dragiga och klarar inte vintern i Umeå. När kölden slog till förra veckan var det till och med is på golvet inne i bussen. Nu kräver skyddsombudet besked om när bussarna byts ut. Annars går man till arbetsmiljöverket. /.../
Det är tre inlånade bussar från X-trafik i Gävle som inte klarar vintervädret i Umeå. Dessa så kallade vikariebussar skulle enligt avtalet med Länstrafiken egentligen ha varit utbytta redan vid årsskiftet. Men brist på andra, ordinarie fordon har lett till att Swebus då och då satt in dem i trafik."
http://www.vk.se/Article.jsp?article=246216

I en annan artikel uttalar sig Länstrafiken och där står det bl.a.:

"- De här bussarna ska banne mig bort. Och det inom några dagar, säger marknadschefen vid Länstrafiken, Tor Eriksson, om att Swebus fortfarande kör med de tre undermåliga lånebussarna. Enligt avtalet med Länstrafiken får bussarna inte användas efter årsskiftet och både Eriksson och vd Maria Höglander blev därför tagna på sängen när de i veckan fick veta att man fortfarande kör med dem.
- Det är åt skogen. De här tre bussarna håller inte alls måttet, säger Eriksson upprört och menar att Swebus bryter mot avtalet."
http://www.vk.se/Article.jsp?article=246217

/Jessika

Walter

Citat från: Jessika skrivet 21 januari 2009, 21:59:19 PM
Från VK:

"
I en annan artikel uttalar sig Länstrafiken och där står det bl.a.:

"- De här bussarna ska banne mig bort. Och det inom några dagar, säger marknadschefen vid Länstrafiken, Tor Eriksson, om att Swebus fortfarande kör med de tre undermåliga lånebussarna. Enligt avtalet med Länstrafiken får bussarna inte användas efter årsskiftet och både Eriksson och vd Maria Höglander blev därför tagna på sängen när de i veckan fick veta att man fortfarande kör med dem.
- Det är åt skogen. De här tre bussarna håller inte alls måttet, säger Eriksson upprört och menar att Swebus bryter mot avtalet."
http://www.vk.se/Article.jsp?article=246217

/Jessika

Vilket visar att man inte ett duggg kollar upp det man avtalat från entreprenören. Tor Eriksson har ju i detta uttalandet visat att Länstrafiken inte har någon uppföljning av sina avtal precis som i övriga landet. Detta är ju dock ingen anledning för Swebus att inte följa avtalet.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Staffan Sävenfjord

Citat från: Walter skrivet 22 januari 2009, 07:32:30 AM
Vilket visar att man inte ett duggg kollar upp det man avtalat från entreprenören. Tor Eriksson har ju i detta uttalandet visat att Länstrafiken inte har någon uppföljning av sina avtal precis som i övriga landet. Detta är ju dock ingen anledning för Swebus att inte följa avtalet.

Eller i varje fall meddela länsbolaget att man tyvärr måste fortsätta köra med vikariebussar ett tag till eftersom man har ovanligt många bussar på verkstad. Det verkar ju lite dåliga kontakter där tycker jag trots att länstrafikens vd har ett förflutet i Swebus.
Jag trodde att den tid då länsbolag och entreprenörer pratade med varann via pressen och advokater bara var något som förekom i Dalarna till på 1980-talet.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

JDS

Är det inte bara så att entreprenören har tagit en rövare och hoppats på att huvudmannen inte ska upptäcka avtalsbrottet?

JDS

Citat från: Lars Ödlund skrivet 22 januari 2009, 11:27:18 AM
En tolkningsfråga huruvida reservfordon ska uppfylla alla krav eller ej kan jag tänka mig

Jo, men i så fall kan man ju fråga, i stället för att bara köra med vagnarna och hoppas att man kommer undan med det.

JDS

Naturligtvis håller jag med dig i stort (det brukar jag faktiskt göra, även om det inte alltid syns) men det är ju en viss skillnad mellan att köra några enstaka turer i en akut situation och att köra varje vardag i flera veckor.

Är det inte så, att man måste vara en väldigt engagerad THM för att egentligen klara av att styra och följa upp upphandlad trafik? Till och med MER engagerad än om man drev trafiken i egen regi, eftersom man då kan överlåta mer till underhuggarna...

Jessika

En problem bland passagerarna verkar ju vara att dessa ljusgula bussar från X-trafik ser lite "antika" ut. I vissa läsarkommentarer pratas det ju om bussar från 1970-talet!! Just den färgen ser ju lite gammeldags ut; jag har själv på håll lurats några gånger av Skelleftebuss som har en liknande lack på vissa fordon. (Men jag tycker det är snyggt!)

Sedan är det ju många läsare som åker buss dagligen och som hävdar att de nya bussarna fortfarande inte har kommit - fastän man ser dem hela tiden. Förklaringen här? En icke-bussnörd ser förmodligen inte alls någon skillnad på de nya blåbussarna och de gamla... Man åker helt enkelt med en blåbuss till jobbet precis som vanligt.

Lite kul är det i alla fall med Länstrafikens kommentarer att de "blev tagna på sängen" etc. Hade de inte suttit i Lycksele utan i Umeå, hade det ju räckt att titta ut genom fönstret så hade de sett vikariebussarna jobba för fullt... Häromdagen var det tre X-trafik-bussar inne samtidigt på Vasaplan, vilket jag tyckte såg ganska läckert ut.

/Jessika

Jessika

Exempel på det som jag skrev ovan:

CitatVars är egentligen dom där 17 nya bussarna som skulle komma? har i alla fall inte sett till dom och jag åker buss dagligen... Varje dag till eller ifrån jobbet så är det nån rappelbuss som kommer... Blir så himla less på Swebus tomma löften och deras totala ovilja att göra nåt.

CitatHåller med dig. Jag undrar oxå vars dessa bussar är. Har de verkligen köpt in nåra eller är det bara skit snack alltihop.

CitatI höstas kom jag körande i ett grått och trist Umeå. Vägen var minst sagt under all kritik. Gropig och dålig. Möter en "vikariebuss" och det slår mig att det verkar vara en buss av årsmodell sent 70-tal. Kan detta verkligen vara år 2008? i ett modernt land med en otroligt hög kommunalskatt! Känslan är snarare att jag råkat köra fel och hamnat i forna Sovjetunionen. Holmlund och sossarna, vart tar våra skattepengar vägen? Hur handlar ni upp?

/Jessika

Cero

Citat från: JDS skrivet 22 januari 2009, 12:56:19 PM
Är det inte så, att man måste vara en väldigt engagerad THM för att egentligen klara av att styra och följa upp upphandlad trafik? Till och med MER engagerad än om man drev trafiken i egen regi, eftersom man då kan överlåta mer till underhuggarna...

Exakt. All s.k. outsourcing kräver otroligt mycket arbete i form av specificering, förhandling, kontraktering, uppföljning, mm för att lyckas. För att inte tala om juristresurser när vi pratar om offentliga upphandlingar som överklagas titt tätt. I fall som dessa kommer man ju dessutom i den lustiga situationen att den upphandlade parten hamnar som en kil mellan beställare (THM) och kund (passagerare) vilket innebär att den naturliga kundrelationen försvinner och parterna kommer allt längre ifrån varandra. Alla löften som ges i samband med anbudet och som skrivs in i kontrakten men som inte uppfylls och dessutom inte leder till reprimander från beställaren lyfter dessutom ifrågasättanden om THM helt frankt blivit uppkörd av någon som prisat in sig (säger inte att det är så just i umeåfallet) och sedan struntar i att följa avtalet.

Kanske dags att börja outsourca trafikhuvudmännen också... upphandlat är ju alltid bäst ::)

Ante

Tycker det var en oerhört rolig kommentar från länstrafiken där man hade blivit "helt tagna på sängen". Nu sitter de ju visserligen i Lycksele, men nog borde väl någon vara i lilla Umeå någon gång och eventuellt lägga märke till sin kollektivtrafik och eventuella oegentligheter? Kanske till och med också följa upp avtalet med Swebus?

Måste bara säga att jag inte alls kan förstå den kritik som framförs. Kanske är jag lyckligt ovetande om vilken kris det är på stadsbussarna i Umeå, men de gånger jag åker buss (vilket brukar bli några gånger i veckan) är det i 99% av fallen en ny Volvo som kommer +-1 minut till hållplatsen, vilket är helt acceptabelt och ska inte vara annat. Trevliga chaufförer, fräscha bussar osv. Vissa saker kanske går att förbättre, men överhuvudtaget fungerar det oerhört tillfredsställande utifrån min, som resenärs, synpunkt.

Kanske ska tillägga att linjerna jag åker är 6, 9 och 69. Förskonade linjer?

Muk

Citat från: Ante skrivet 22 januari 2009, 14:51:56 PM
Tycker det var en oerhört rolig kommentar från länstrafiken där man hade blivit "helt tagna på sängen". Nu sitter de ju visserligen i Lycksele, men nog borde väl någon vara i lilla Umeå någon gång och eventuellt lägga märke till sin kollektivtrafik och eventuella oegentligheter? Kanske till och med också följa upp avtalet med Swebus?

Måste bara säga att jag inte alls kan förstå den kritik som framförs. Kanske är jag lyckligt ovetande om vilken kris det är på stadsbussarna i Umeå, men de gånger jag åker buss (vilket brukar bli några gånger i veckan) är det i 99% av fallen en ny Volvo som kommer +-1 minut till hållplatsen, vilket är helt acceptabelt och ska inte vara annat. Trevliga chaufförer, fräscha bussar osv. Vissa saker kanske går att förbättre, men överhuvudtaget fungerar det oerhört tillfredsställande utifrån min, som resenärs, synpunkt.

Kanske ska tillägga att linjerna jag åker är 6, 9 och 69. Förskonade linjer?

Jag har ungefär samma erfarenhet som du av samma linjer plus linje 2 nattetid. Det är någon gång som bussen har varit så sen att nästa buss hängde i bakhasorna, men annars fungerar det i huvudsak bra. Det är inte värre än någon annanstans. Sedan kan man väl fundera på det där med beställaransvar om man nu från länstrafikens håll inte informerar sig själva om hur den beställda trafiken fungerar. Det är konstigt om media ska sköta den biten, såsom man får intrycket av deras kommentarer.

Jessika

Är det inga i Umeå som är anställda av Länstrafiken? Hur är det med de som jobbar i infon på Vasaplan eller på busstationen? Vem är de anställda av? Eller är det bara på chefsnivå inom Länstrafiken som man har ett ansvar och ett intresse för att det fungerar som det ska?

/Jessika

Jessika

Var inte detta en intressant läsarkommentar?

CitatBuss linje 2 fastnade i backen på berghem i höjd med SFI skolan, kunde inte ta sig upp med egen maskin trots flera försök. Vid försök att parkera bussen med handbromsen i visade det sig omöjligt. Handbromsen (mekanisk) visade sig ha otillräcklig verkan och bussen rullade bakåt i backen. Vid eventuellt motorstopp (ordinarie broms & styrservo ur funktion) rusar fordonet okrontrollerat utför den backe den står i. Livsfarligt både för passagerare, förare och övriga trafikanter... Det här handlade om en blå ordinarie ultra buss. Vägarbetare på plats som såg belägenheten förbarmade sig över ultra och drog upp bussen med traktor till helt plan mark. Jag förutsätter att polisen kan agera mot att bussar i trafikfarligt skick brukas, flygande besiktningar hoppas jag kan göras på ultras bussar här i umeå. Att tvinga förare att köra bussar som är trafikfarliga måste ses som ett synnerligen allvarligt brott med tanke på hur många liv som ultra spelar med varje dag...

Kan detta med traktorn stämma - att en traktor grep in och bogserade bussen som rullade bakåt, utför en backe? Det låter ju liiiite ovanligt... Sedan totalsågas resonemanget om handbromsen av en annan läsare.

/Jessika

Jo

Citat från: Lars Ödlund skrivet 22 januari 2009, 22:44:53 PM
Det finns inga mekaniska parkeringsbromsar, de försvann i början på -60 talet....

Ja det är ju tio år fel då. I en av kommentarerna stod ju att bussarna som kördes tillfälligt var från 70-talet.

Ersa

Vad sägs om den här kommentaren då?

CitatDetta är ännu ett skäl för chaufförerna att genomföra maskningsaktioner. Jag förstår faktiskt inte vad dom håller på med. Häromdagen kom det tre ettor samtidigt till Vasaplan. När de sedan körde mot Umedalen låg två av dem halvtomma och luskörde bakom den första (stanade vid alla hållpaltser även fast ingen skulle stiga av) istället för att köra om och försöka komma ikapp tidtabellen.

En buss var 7:e minut där var och varannan avgång är 7-15 min försenad pga enkelbiljetthantering, skulle jag då påstå. Att få den stora mängden enkelbiljettsresenärer att istället ta bussen bakom den försenade går ej, då det är en "mänsklig rättighet" att ta den första bussen i kön. Försöker man får man höra att man är en dålig chaufför utan servicekänsla(!) Bussen (eller bussarna) bakom får inte köra om den försenade, då de ej får "byta plats" med varandra. Att alla hållplatser är utformade så att bussen står "mitt i gatan" underlättar ju inte heller förbikörningar.

Sedan har vi geografin. Vasaplan är trångt nog idag i 15-minuterstrafik. Med 7-minuterstrafiken (som är en utmärkt idé på papperet) blir det dock bökigt i verkligheten. Ni kan ju själva räkna ut vad som händer när 3 st 18-meter ledvagnar samtidigt ska angöra en hållplats som är 35-40 meter lång. Kommer det samtidigt en ledvagn även på linje 5... ja, då har vi 4 st 18-meters på samma yta! :o