Manuellt växlad buss

Startat av novak, 15 januari 2009, 20:40:42 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

novak

CitatLag (2001:559) om vägtrafikdefinitioner står det bl.a.:

"Bil                     Ett motorfordon som är försett med tre eller flera
                        hjul eller medar eller med band och som inte är att
                        anse som en motorcykel eller en moped. Bilar delas
                        in i personbilar, lastbilar och bussar."

Därmed torde en uppkörning för C/CE-behöriget med manuell låda häva automatvillkortet på D-behörigheten enl. VVFS 2007nr224. Däremot slipper man nog inte automatvillkoret på D-behörigheten om tar C/CE-behöriget först och sedan kör upp med automatväxlad buss.


Precis så, det är det sista körprovet som avgör

nu är det såhär va jag har en kompis som tog C kortet EFTER D-kortet som har villkorpå men däremot körde han upp med en manuellt växlad scania, och han har iaf inte fått det hävt. Tror att man måste bli godkänd för växling (vilket jag tycker verkar dumt) på varenda körkortskategori.

Någon på forumet som kan motbevisa detta?

JDS

Citat från: novak skrivet 25 januari 2009, 23:15:26 PM
nu är det såhär va jag har en kompis som tog C kortet EFTER D-kortet som har villkorpå men däremot körde han upp med en manuellt växlad scania, och han har iaf inte fått det hävt. Tror att man måste bli godkänd för växling (vilket jag tycker verkar dumt) på varenda körkortskategori.

Någon på forumet som kan motbevisa detta?

Ja, jag motbevisar det med den föreskrift (VVFS 2007:224) jag redan har länkat till. Men den är ganska ny - före 2007 kunde automatvillkor på D-behörighet endast upphävas genom en uppkörning på manuellt växlad buss. Den gamla föreskriften

robbes

JDS här kommer motbeviset mot dig om att det krävs ny uppkörning för manuell växellåda

Hur gör man för att bli av med villkor i körkortet?

Svar: De krav som ställs på den som har körkort är olika för olika områden. Du kan fråga Länsstyrelsen i ditt län om hur du gör för att ta bort villkor från ditt körkort.

Vad betyder koden som står på körkortet vid villkor?
Svar: Numera så används sifferkoder som är gemensamma i hela EU för att förenkla när man ska ange villkor för körkort.

Här kan du läsa om vad koderna betyder (nytt fönster)

Automat - ny uppkörning utan körkortstillstånd?
Svar: Om man har villkor automat på grund av medicinska skäl ska man kontakta Länsstyrelsen. I andra fall krävs enbart ett nytt manuellt körprov hos Vägverket.



Källa : http://www.korkortsportalen.se/VV_Templates/Page____415.aspx

JDS

PS: Det kan ju tänkas att man måste kryssa i någon särskild ruta när man söker körkortstillstånd eller bokar uppkörning för att det ska funka. Visserligen krävs normalt inte körkortstillstånd för att upphäva ett automatvillkor, men jag kan tänka mig att tekniken kan kräva någon manuell åtgärd för att det ska bli rätt. Det här är en typisk sån sak som man kan glömma bort när man skriver ett program...

novak: När körde din kompis upp? Som sagt är ju ordningen ganska ny.

robbes: Sidan du länkar till är Vägverkets kommentarer till samma föreskrift som jag redan har länkat till. Man får ut mer av att läsa själva föreskriften...

Simon Bertilsson

Ponera då att jag tar D-körkort med begränsning. C-kortet har jag redan utan begränsning. Kan jag då gå till vv och be att få göra en ny C-uppkörning och då per automatik få D-begränsningen hävd, eller portas jag eftersom jag redan har C?
Lite roliga regler, som ju egentligen borde kunna göras smidigare.

novak

CitatSkrivet av JDS :novak: När körde din kompis upp? Som sagt är ju ordningen ganska ny.

Körde upp för buss 08-05-14 och för manuellt växlad lastbil 08-07-10
så det är efter förordningen... Men skulle inte förvåna mig om det inte är så, jag rådde honom att gå till vägverket, men kontorsråttorna lär ju säga tvärt "NEJ" för varför anstränga sig när man kan säga nej?

Ersa

Citat från: novak skrivet 26 januari 2009, 02:59:35 AM
Körde upp för buss 08-05-14 och för manuellt växlad lastbil 08-07-10
så det är efter förordningen... Men skulle inte förvåna mig om det inte är så, jag rådde honom att gå till vägverket, men kontorsråttorna lär ju säga tvärt "NEJ" för varför anstränga sig när man kan säga nej?

Nog är det värt för honom att försöka iaf! :)