Manuellt växlad buss

Startat av novak, 15 januari 2009, 20:40:42 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

novak

Någon som vet vart man skulle kunna hyra en sån buss?

Christer K

Citat från: novak skrivet 15 januari 2009, 20:40:42 PM
Någon som vet vart man skulle kunna hyra en sån buss?
Karlsson buss utanför Kumla har bussar att hyra ut med manuell låda. Adress och telenummer på länken.

http://www.hitta.se/ViewDetailsPink.aspx?Vkiid=%252fWpNwlkD9kE%252fUGfaw4LcNA%253d%253d&vad=Karlsson+buss&var=Kumla

/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

novak

Tänkte ta bort villkoret på körkortet, men d e väl som att köra lastbilar fast det finns väl inga splitväxlar på bussar?

Simon Bertilsson

Det måste väl finnas trafikskolor som kan hjälpa dig?

novak

Vi e ett par stycken som vill häva automatvillkoret o går man till trafikskola kostar det ca 6000 per person MINST att häva + vägverkets avgift. så varför inte bara hyra en buss o lära sig växla på inhägnat område sen köra upp alla på raken?

Simon Bertilsson

Jag vet att de flesta linjebussar idag är automatväxlade, men borde man inte ändå kunna utbilda sin personal på manuell låda från början? Det är ju verkligen inte svårt, men det blir väldigt kluddigt i efterhand verkar det ju som....

robbes

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 22 januari 2009, 22:04:42 PM
Jag vet att de flesta linjebussar idag är automatväxlade, men borde man inte ändå kunna utbilda sin personal på manuell låda från början? Det är ju verkligen inte svårt, men det blir väldigt kluddigt i efterhand verkar det ju som....

Det är ett sätt ju att behålla sin perosnal om de utbildar på villkoret automat ju

Simon Bertilsson

Citat från: Lars Ödlund skrivet 22 januari 2009, 22:41:45 PM
De stora bussföretagen har ju bara automater idag, därför finns det knappast anledning att hålla utbildning för manuellt växlad buss, och därmed hålla sig med ett antal extra övningsbussar.

Sedan är jag tyvärr rädd för att en del av eleverna skulle sållas bort också

Jag hänger med fram till så långt som att vissa elever skulle sållas bort. Varför då? För att de inte skulle klara att växla?
Kan man inte lära sig växla, så är man kanske inte riktigt rätt person att ratta ett tungt fordon. En liten känsla jag får bara...

Simon Bertilsson

Ok...
Kom att tänka på en sak. Om jag som har ovillkorlig C-behörighet tar D-körkort med en automatare. Blir det villkor på D-behörigheten då, eller får jag automatiskt full behörighet eftersom jag redan kan växla en lastbil?

novak

Nej det får du inte Jag tog både C o CE på manuell låda fast körde upp på en gammal scania från 88 automatbuss och fick villkor 78 på buss så det spelade ingen roll att jag hade manuella tunga kort innan. Har sett att en (och flera) av fridströmsbussarna har manuella lådor på 1-7 växlar ungefär

Ersa

Citat från: novak skrivet 23 januari 2009, 00:32:55 AM
Nej det får du inte Jag tog både C o CE på manuell låda fast körde upp på en gammal scania från 88 automatbuss och fick villkor 78 på buss så det spelade ingen roll att jag hade manuella tunga kort innan. Har sett att en (och flera) av fridströmsbussarna har manuella lådor på 1-7 växlar ungefär

Fridström har manuell låda på tre linjevagnar:
9830 och 9639: Scania Carrus Fifty. 7-växlad elektonisk låda som man bör "förväxla" med. Inget för nybörjare.
9745: Volvo B7R Vega. Klassisk (läs trög) 6-växlad klassisk manuell låda, med lång spak:


novak

Förväxla? Är det som på Mercedes Actros? Att man väljer växel först sen trycker man ner kopplingen?

Simon Bertilsson

Citat från: novak skrivet 23 januari 2009, 10:25:05 AM
Förväxla? Är det som på Mercedes Actros? Att man väljer växel först sen trycker man ner kopplingen?

Jag tycker nästan det låter så. Den växellådan du nämner är ju hemsk! Den gör liksom ingen nytta alls, annat än att du slipper slita på axeln.
Då tar jag bra mycket hellre en helt vanlig manuellt petad split/range-låda.

Björn Ax

Vi hade en elektronisk låda på en av dom bussar jag övningskörde med tror jag det var.

Den var man tvungen att koppla, dra ner spaken halvt till växeln man skulle ha, vänta på att det pyste till lite och sen dra ner den helt.

Den lådan var helt underbar att använda tyckte jag. Vi hade en annan buss (neoplan) med en växelspak som på bilden på förra sidan. Man var nästan tvungen att vara en bodybuilder för att få i växlarna på den.  ;D

Simon Bertilsson

Jag övningskörde med en Man-lastbil med fyra växlar + kryp och back. Split + range gav totalt 16 vanliga växlar.
Det fina med lådan var att man kunde köra den helt vanligt med en kopplingspedal, eller så nöjde man sig med att använda fotkopplingen när man startade. När man sen växlade under gång, tryckte man in en tumknapp på växelspaken vilken tryckte ned kopplingen och anpassade motorvarvet till växeln man höll på att lägga i. Väldigt smidigt! :)