Ännu en gång - GPS ett otyg Länk

Startat av BD, 15 januari 2009, 09:56:22 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Patrik

Egentligen var det väl bussens däck som var felet, GPSn kunde inte veta att vägarna var glashala och att bussen körde med slitna sommardäck.

Johan Hansson

När jag använder mig av min GPS och skall köra en längre sträcka där jag aldrig kört innan så letar jag upp adressen och lägger in den. Som när jag körde till en ort strax utanför Vetlanda i augusti förra året så gick jag i genom hela resvägen från Halmstad till min slutdestination och det stämmde på metern.
Jag hade köpt GPSen bara en dag innan så jag hade bestämt mig för att innan jag kör skall jag kunna GPSen utantill, vilket jag så också gjorde.
En liten sak hände dock men det var inte mitt fel, pappa ville titta på funktionerna på den medan jag låg på E4 vid Värnamo och sen satte han tillbaks den i hållaren och så säger GPSen "om 200 meter sväng höger" det gjorde jag då jag var priccis vid den avfarten. Jag svängde av vid älgcampingen så sen kollade jag på GPSen när jag stannat och då såg jag att pappa hade tryck in omväg.
Efter det så fick han inte röra GPSen vid körning ;)
Jag körde sedan ut på E4 igen och fortsatte till målet.
Omvägen kommer kanske förra något positivt med sig då jag faktiskt har lust att campa på älgcampingen någon gång. ;)
   
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Nico


Mina personliga reflektioner är att mycket [som vanligt] beror på handhavaren.

Det är ju sällan teknikens fel i sig att händelser av denna typ inträffar. Detta då tekniken i dylika fall ska fungera som ett hjälpande komplement, den ska absolut inte ersätta något som t.ex. sunt förnuft eller personligt ansvar. Att det finns vissa risker förknippade med vinterväglag måtte väl föraren ha känt till... om det nu inte var allra första gången som han någonsin kört på halt underlag?!

En annan aspekt av sagda incident är detta med att vara tunnklädd och ha lågskor. Ska man åka en längre sträcka, dessutom i glest befolkade områden, så är en tumregel att förbereda sig en aning. Vid färd vintertid gärna en omgång med varma kläder eller så utifall att man får ett stopp, i heta klimat istället då vattenflaskor samt gärna en hatt eller motsvarande solkskydd osv.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Skalman

Förutom handhavandet, dvs i princip att ställa in rätt parametrar, så är kartan
den springande punkten. Det kommer ännu att dröja länge innan kartorna
är så uppdaterade att deras tillförlitlighet är acceptabel. Fortfarande finns
alltför många brister och rena fel, särskilt när det handlar om småvägar
på landsbygd eller sällan trafikerade platser.

Simon Bertilsson

GPS'en är ett grymt bra hjälpmedel. Men man ska se den som en kartbok som bläddrar själv. Inget mer.
GPS'en kör inte åt dig. Den hjälper dig att hitta vägen.

tobias-säffle2000

#6
Citat från: Simon Bertilsson skrivet 15 januari 2009, 16:47:52 PM
GPS'en är ett grymt bra hjälpmedel. Men man ska se den som en kartbok som bläddrar själv. Inget mer.
GPS'en kör inte åt dig. Den hjälper dig att hitta vägen.
kunde inte ha sagt det bätre själv

Leif D

Man kan väl inte annat än tycka de är sorgligt.......
En yrkesförare, visserligen dansk, som bara okritiskt lyssnar på vad en GPS-säger.
Man kanske kan ha en viss förståelse för plattfötter i stadsjeepar som hamnar galet på motorvägar eller på järnvägs och spårvagnsspår, medan man
kanske kan tycka att en yrkesförare borde lyfta blicken från skärmen och se framåt på vägen ibland.
Börjar sedan väglaget bli kritiskt dåligt, ja då kör man väl inte bara vidare ?  Man kan väl för tusan stanna på ett slätt underlag och gärna där de finns folk.

Men men.....
;-)