Hur man gör en hönsgård av en fjäder....

Startat av Lars Ödlund, 12 januari 2009, 11:27:45 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Carl W

Citat från: Buss-Anders skrivet 12 januari 2009, 17:42:04 PM
Självklart ska bussföraren informera skolledningen om vad som har hänt för att de ska veta om det för att de ska kunna svara på frågor. Det har inte med storleken på olyckan att göra eller vems skulden var.

Det är väl inte bussföraren som ska informera skolledningen. Bör väl vara arbetsledning eller skadereglerare på bussbolaget.

michael k

Citatmarie-louise.lindell@kristianstadsbladet.se
vi får väl vara glada över att batickhäxan är journalist och inte bussförare ;D
att det är höga påäng för att komma in på journalisthögskolan har inte avspeglat sig på det som skrivs :o

fö är det fördjäkligt haverikomitionen och krisgrupper skulle larmats redan före krocken ;)

IngemarJ

Citat från: Carl W skrivet 12 januari 2009, 23:59:39 PM
Det är väl inte bussföraren som ska informera skolledningen. Bör väl vara arbetsledning eller skadereglerare på bussbolaget.

Hej!

Att gå tjänstevägen i det här fallet är fullständigt omöjligt, att det i normala fall skulle gå till så för vuxna är en sak men när det nu gäller barn måste bussföraren själv ta hand om det här. Det måste tas direkt på plats, skolans värld medger inget annat.

Hälsar

Ingemar

Med 21 års yrkeserfarenhet från skolan

JDS

Citat från: Buss-Anders skrivet 12 januari 2009, 23:23:40 PM
Ja du JDS....

Jag vet inte om du har egna barn. Men människor är som de är oavsett hur du vill att de ska vara.
Känner de att något inte är bra för deras barn så reagerar de. Känner de att deras barn har varit i fara så känner de det oavsett vad som har hänt eller hur liten eller obetydlig händelsen är.Var så säker!

Nja, men nu är det ju inte alla som demonstrerar denna oro genom att ringa pressen. Sådant tyder mer på att man är oförmögen att acceptera sina egna reaktioner och vill skylla dem på någon annan i stället, tror jag. (Alternativt att man är en gnällspik som inte har något bättre för sig!)

Man lär sällan lyckas med att hinna före djungeltrumman, så det är en orealistisk ambition att man ska informera om allt. Med onödig information kan man lika gärna råka åstadkomma obefogad oro.

S Svensson

Jag sitter och läser några inlägg. Måste gå tillbaka och lkäsa. Sedan läser jag artikeln i tidningen.

Rapportera incident till skolan. Barn som kan fara illa. mm

Någon kanske skall rapportera till skolan. Men det hände ju "ingenting". Eller gjorde det detta ? Ja det kunde ha hänt en olycka.

Okey ! Jag har också arbetat en gång i skolan. Där råder speciella förhållanden. Ibland är man rädd om barnen ibland inte. I och för sig hade ju barnen talat om på skolan att något hänt. Själv skulle jag nog rekommenderat bussföraren att själv så snart som möjligt ringa skolan. Då inte för han egentligen måste men för att barnen inte alltid talar sanning. Och att vissa (inte alla) föräldrar har bekymmer för sina barn. Tänk på hunden. Vår egen lilla hund är så snaäll. Det är alltid andras hundar som är byrackor. Är andras barn byrackor. Ibland ja. Tänker på kommunalrådet som är frispråkig. Antingen kan man bygga murar och regler för att skydda sina baren eller också kan man,som vi fick uppleva själva, tala om att de skall uppföra sig försiktigt och inte leka på gatorna.
När det inträffar en olycka av något slag så skall förare och andra se till att skyddsombud och arbetsgivare gemensamt skriver en skaderapport. Man kan göra det muntligt tidigare.

En annan händelse jag hört talas om är en så kallad EU moped (har regnr) som körde in i bakdelen på en personbil. Hon som körde moppe körde för fort. Hon körde omkull men reste sig upp och inget hade hänt mer än att bilen fick bucklor.
Sedan efteråt visade det sig att bilföraren inte hittat regnr på mopeden. Han gick då till skolan och efterforskade detta. Fick då reda på att han varit rapporterad för smitning vid olyckan. Trots att flickan fått namn och regnr på bilen. Men hon vågade inte tala om detta för skolan.Snabbt till polisen och reda ut det hela. En underårig flicka som kör EU moped alltså. Varje person skall alltså ha så stor sinnesnärvaro att allt blir korrekt. Detta kan vara svårt.

Bammis

Tja ungarna tar väl bara efter sina ängsliga (neurotiska) föräldrar kanske?

Jag körde Skolbuss uppe i Roslagen för flera år sedan då jag råkade knuffa
omkull ett trästaket till en villatomt.
Jag var inte den första i raden som hade lyckats med detta, berättade de
äldre kollegorna i garaget.

Ungarna noterade det knappt...

Sen flera dar senare så hade Åkaren fått presenterat för sig, på omvägar,
efter det att typ lilla Stina 12 år hade berättat för Mamma, som förstås
hade överreagerat.
Helt plötsligt så hade ungarna ju varit såååå rädda, det hade varit värsta
paniken (katastrofstämningen) och bussen höll minsann på att välta.

Åkaren lade dock inte så mycket mer energi på det där, utifrån hans egen
bedömning av skador på buss & staket, som han f.ö. tyckte var en skitsak.

Skalman

> men när det nu gäller barn måste bussföraren själv ta hand om det här.

Nej.

Vidare/extern information är en uppgift för arbetsledaren, precis som Carl W säger, och
det har inget att göra med om det är barn eller vuxna som sitter i bussen. Det är inte
den drabbade föraren som ska börja göra uttalanden eller ringa runt till höger
och vänster.

Dessutom är det så att i händelse av incident/olycka så är det extra viktigt att
gällande rutiner följs, varför påståendet att det är omöjligt att "gå tjänstevägen"
faller på sin egen orimlighet.

S Svensson

För förare är det mycket viktigt att det skrivs tillbuds/skaderapport. Denna ligger nämligen till underlag för eventuell framtida ersättning om förare fått någon skada,som mycket väl inte känns nu men betydligt senare.

IngemarJ

Citat från: Skalman skrivet 15 januari 2009, 13:57:20 PM
> men när det nu gäller barn måste bussföraren själv ta hand om det här.

Nej.

Vidare/extern information är en uppgift för arbetsledaren, precis som Carl W säger, och
det har inget att göra med om det är barn eller vuxna som sitter i bussen. Det är inte
den drabbade föraren som ska börja göra uttalanden eller ringa runt till höger
och vänster.

Dessutom är det så att i händelse av incident/olycka så är det extra viktigt att
gällande rutiner följs, varför påståendet att det är omöjligt att "gå tjänstevägen"
faller på sin egen orimlighet.

Hej Skalman!

Jag skulle inte vilja vara i dina kläder om du skulle stå inför en grupp föräldrar och försöka förklara varför det tar tre dagar att få saklig korrekt kanaliserad infomation om vad som hänt deras barn när dessa kommer hem från skolan och kanske i uppsamlad nervositet inte äter eller liknande, de ringer omedelbart till skolan och KRÄVER besked om vad som har hänt. Då fungerar det inte att bussföraren ställer av barnen i vägdiket och kör iväg till garaget för att skriva rapport på det inträffade, för att denna rapport sedan skall vidarebefordras till arbetsledning och avtalskontakt från bussbolaget vidare till kommunens inköpare och sedan tjänstevägen ner till rektor som sitter på sitt rum framför datorn och skall skriva ett brev som kanske till och med skall postas till elevernas föräldrar. Till slut landar du på en hel vecka innan föräldrarna får den officiella versionen och då har de hunnit bilda grupp i föräldraföreningen och skriva ihop polisanmälan mot skolan för brott mot dess ansvar för barnen.

Hälsar

Ingemar

Som som sagt har jobbat på skola i 21 år och vet hur det fungerar där, lärare är generellt livrädda för föräldrar idag om något skulle inträffa. Jag vet!

Jonas

Citat från: IngemarJ skrivet 15 januari 2009, 21:59:57 PM
Hej Skalman!

Jag skulle inte vilja vara i dina kläder om du skulle stå inför en grupp föräldrar och försöka förklara varför det tar tre dagar att få saklig korrekt kanaliserad infomation om vad som hänt deras barn när dessa kommer hem från skolan och kanske i uppsamlad nervositet inte äter eller liknande, de ringer omedelbart till skolan och KRÄVER besked om vad som har hänt. Då fungerar det inte att bussföraren ställer av barnen i vägdiket och kör iväg till garaget för att skriva rapport på det inträffade, för att denna rapport sedan skall vidarebefordras till arbetsledning och avtalskontakt från bussbolaget vidare till kommunens inköpare och sedan tjänstevägen ner till rektor som sitter på sitt rum framför datorn och skall skriva ett brev som kanske till och med skall postas till elevernas föräldrar. Till slut landar du på en hel vecka innan föräldrarna får den officiella versionen och då har de hunnit bilda grupp i föräldraföreningen och skriva ihop polisanmälan mot skolan för brott mot dess ansvar för barnen.

Hälsar

Ingemar

Som som sagt har jobbat på skola i 21 år och vet hur det fungerar där, lärare är generellt livrädda för föräldrar idag om något skulle inträffa. Jag vet!

Frågan är väl hur stora/allvarliga incidenter ska rapporteras?

Om det som i detta fall bedömdes av föraren och bolaget att det var en mindre incident, varför ska då det rapporteras?
Och om det nu ska det, hur små incidenter ska man då rapportera?
Ska man rapportera att man fick bromsa in lite tvärt en en bil/cyklist/fotgängare/hare/rådjur eller att man tutade på en bil som trängde sig etc. etc.

Däremot kan man som förare gott och väl (speciellt när det är barn man kör) lugna ner passagerarna vid en kollision och tala om vad som kommer att ske (skadeanmälan ska skrivas m.m.) oxh om det blev några skador, så att de inte tror att bussen ska börja brinna bara för att en bil repade lacken på bussen!

IngemarJ

Hej!

I den här typen av fall måste man nog utgå från elevernas akutreaktion, tror att jag skulle som bussförare allra senast när jag lämnat av barnen ha sökt rektor för att meddela vad som hänt för att "stämma i bäcken" när det gäller ryktesspridning. Jag upprepar att skolan kan få ett elände utan dess like om man inte korrekt kan återge för föräldrarna vad som hänt, föräldrar kan knäcka vem som helst om de tillåts trissa upp varandra och det motverkas bara genom sakligt korrekt information.

Hälsar

Ingemar

Skalman

> försöka förklara varför det tar tre dagar att få saklig korrekt kanaliserad infomation om vad som hänt

Nej, den diskussionen skulle jag aldrig ge mig in i. Det är nämligen inte min uppgift som
förare. Det finns arbetsledare i vars jobb det ingår att ta hand om situationer som denna, samt
föra företagets talan (alternativt hänvisa till lämplig funktionär som sköter kommunikationen utåt).
Risken blir att föraren - kanske själv chockad eller skadad - tar på sig att vara företagets röst,
och därmed förvärrar situationen eller undergräver kommande utredning genom diverse
uttalanden under stress/press/chock.

> ringer omedelbart till skolan och KRÄVER besked om vad som har hänt
> hunnit bilda grupp i föräldraföreningen och skriva ihop polisanmälan mot skolan

Hur skolan agerar gentemot förädragruppen - eller vice versa - var inte vad den här tråden
handlade om, och det är heller inget jag har kunskap om eller synpunkter på. Jag håller också
fullständigt med om att fakta är i alla avseenden bättre än rykten. Men mitt inlägg
gällde huruvida det skulle vara förarens ansvar att vara någon sorts informationscentral
till kreti och pleti i händelse av en olycka eller incident. Och jag vidhåller att så knappast
kan vara fallet.