frågor om buss jobbet

Startat av Jk, 11 januari 2009, 16:10:45 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jk

Hej! jag undrar hur det är att köra buss i beställ trafik? har läst mycket negativt om bussförar yrket är det verkligen så illa.Jag tog mitt busskort för ca 3månader.Jag vill veta allt om Yrket. Mvh Jk


Nupski

Det är väl som alla andra jobb. Vissa dagar är ett rent h*****e andra är riktigt underbara. Har mest erfarenhet från linjetrafik och jobbet i sig är grymt bra. Kör man beställningsresor till Ullared måste man vara expert på logistik, det kvittar om man talar om för folk hur mycket de får handla så handlar de för mycket så ibland får folk lämna kvar prylar för att det helt enkelt inte får plats  ;D.

Sen beror det på var i Sverige du vill köra. Om du funderar på utlandskörningar så vill nog de flesta, åtminstonde de jag pratat med, att du har minst tre års linje/beställning på hemmaplan. Och köra beställning hemma så får du kuska linje i något år innan du kan räkna med att få jobb.

Att köra linjetrafik innebär att du får ganska mycket körvana så det är ett bra första steg. Iof min första styrning med färskt d-kort var ett bröllop mellan kyrkan och festlokalen.

Jk

#2
Ja stämmer bra bilden var på Limp Bizkit.Hade det varit mig så hade inte jag varit här och sökt information busstrafik skulle förmodlingen varit i en rökig källar lokal o jammat med polarna hehe.Är det bättre och jobba åt ett stort bolag eller ett litet?

Björn Ax

Citat från: Emil skrivet 13 januari 2009, 23:32:58 PM
Nu kan jag låta lite "Oförskämd" men jag tror jag talar i fakta. Jag kolla på fotot som du har här. Stilen du har är rätt men att jobba i detta yrke och hos en serigös arbetsgivare krävs det lilla extra. hmm hur ska jag uttrycka mig. :) Raka bort strängen på hakan och lägg mössan på hyllan, det är mitt första tipps.

he he. Jag tror inte det är han på fotot. Detta foto kan vem som helst välja och är på Limp Bizkit. :)

Emil

 ??? ::) :-X :'(

Ja ja! Men bortsett från det så håller du väll med mig lite va:)

Tänkte inte så långt riktigt;)


Björn Ax

Citat från: Emil skrivet 16 januari 2009, 14:14:24 PM
??? ::) :-X :'(

Ja ja! Men bortsett från det så håller du väll med mig lite va:)

Tänkte inte så långt riktigt;)



Ne det är ingen fara. :)

Jodå jag håller med dig. Man är ju företagets frontfigur så att säga.

preacher

Hej

Jag har kört Beställningstrafik o Linjetrafik sen 86 o har jobbat på både stora o små Företag.Nackdelen med beställning är att man inte har någon större koll på när man är ledig o hemma.Mycke av trafiken är på To - Sö,vilket gör att man jobbar många helge.Detta var förstås lättare när man var ung o inte hade familj.Man får vara beredd på att offra lite av det hemmasociala livet,men visst man får ju se mycke o träffa många roliga mäniskor.Sen kan det ju diskuteras om en Spanienresa är en smäckresa.Det är ju alltid utflykter o själva resan dit är tuff. Nu har jag ju ända fått se hela Europa under åren o jag skulle inte vilja haft det ogjort.Nu har jag "Pensionerat"mej o kör lokaltrafik för Bergkvarabuss i Karlskrona.

Men om sanningen ska fram så brukar jag köra 2 el 3 Europaresor på Vår/Sommar det är skönt att komma ut på vägarna.Tex Köerna i Hamburg Flera mil långtradarköer med omkörningsförbud,Städa en dubbeldäckare i 40 grdig värme.Men lista är lång med glädjeämnen åxå.

Hoppas du kan hitta något som du tycker om. Min uppfattning om stora o små bolag är att det finns både för o nackdelar med bägge.Stora bolag har ju oftast mer trafik att välja på.

Mvh Pär
Pär Busschaufför sen 86 Jobbar på Bergkvarabuss

novak

Vem ska man kontakta om man är intresserad av att köra lite europaresor (startort ca Stockholm?)
någon som har något bra tips, har god körvana från allt som går att köra på våra vägar (i stort sett) Lastbilar bussar. Kan prata Svenska, Tyska, Kroatiska och Slovenska även hjälplig ungerska.. Någon intresserad? :D