SLbuss blir attakerad med snöbollar

Startat av Zella, 08 januari 2009, 15:33:13 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


M224

Vad är vitsen med att lägga ut sådant här?

Richard1250

Perfekt att idioterna spelar in sig själva när dom kastar snöboll mot bussen och lägger ut det på Youtube.

Bara för polisen att kolla på filmen och identifiera personerna och  SL kan lämna in en stämning för skadegörelse.



Zella

Hmm... undra om det var någon här som fixade det  ::)

Richard1250

Citat från: Tomas Fransson skrivet 08 januari 2009, 23:19:38 PM
Hmm... undra om det var någon här som fixade det  ::)

Skrämde dom lite, dom blev tydligen rädda  :)
Inte bra att sådana klipp finns på youtube kan ju inspirera andra idioter och göra likadant, hoppas att dom fick sig en läxa nu.

//Richard

Zella

Citat från: Richard skrivet 08 januari 2009, 23:30:47 PM
Skrämde dom lite, dom blev tydligen rädda  :)
Inte bra att sådana klipp finns på youtube kan ju inspirera andra idioter och göra likadant, hoppas att dom fick sig en läxa nu.

//Richard

På så vis... bra jobbat, ja hyss som visas på youtube sprids oftast till flera omr eller städer... och det e ju inte bra.

Min mening med att läga ut det här var för att visa hur dramatiskt det ser ut... jag själv har varit med om det som förare och det är ganska hemskt när man inte är bered.

RoTe

Har själv också råkat ut för snöbollskasting när jag var 20 minuter sen pga vagnfel. Man är bra j***a sugen på att åka förbi skitungarna då...

Andy

Jag förstår inte riktigt. Ofta orsakar inte snöbollar någon skada alls, så länge de inte innehåller sten eller isklumpar. Så länge ungarna inte siktar på vindrutan eller dörrspringor kan jag inte förstå det farliga i att kasta snöboll på passerande bussar. För att något ska kunna räknas som skadegörelse, måste väl något kunna ta skada av handlingen? Det är ju inte samma sak som att kasta ägg eller äpplen.

Nico


Citat från: Andy skrivet 10 januari 2009, 16:42:34 PM
Jag förstår inte riktigt. Ofta orsakar inte snöbollar någon skada alls, så länge de inte innehåller sten eller isklumpar. Så länge ungarna inte siktar på vindrutan eller dörrspringor kan jag inte förstå det farliga i att kasta snöboll på passerande bussar. För att något ska kunna räknas som skadegörelse, måste väl något kunna ta skada av handlingen? Det är ju inte samma sak som att kasta ägg eller äpplen.

Har lite svårt med denna ganska välmenande, men samtidigt naiva, syn på somligt såsom varande oskyldigt etc. Detta då man sällan tar hänsyn till de möjliga följderna av dessa pojkstreck som några gärna ser det som. Så fort något kastas på ett fordon i rörelse så är det fel i sig, helt oavsett vad projektilen då består av. Visserligen är sedan kanske inte just snöbollar i sig så hårda i alla lägen, men de kan göra skada ändå, både direkt men även indirekt.

Ponera att föraren i samma ögonblick som snöbollen kommer öppnar förarfönstret eller så för att justera spegeln och då får snöbollen rätt på sig, vad händer då? Man har alltså även själva effekten att tänka på... för om blir man bombarderad med t.ex. snöbollar (eller för den delen vattenballonger, påsar med färg mm.) så även om man inte träffas direkt så kan det ju hända att man tappar koncentrationen och då är läget helt plötsligt kanske inte längre någon lek.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Björn Ax

Ja precis. Om denna snöboll träffar framrutan varvid chauffören inte är beredd på detta så kan man rycka till och nåt kan hända då.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Ax skrivet 10 januari 2009, 17:06:12 PM
Ja precis. Om denna snöboll träffar framrutan varvid chauffören inte är beredd på detta så kan man rycka till och nåt kan hända då.

Ja, det kan vara något sådant som förorsakade den materiellt svåra olyckan i Borås i går. Borås Tidning skriver i dag att föraren hörde föraren en smäll som han uppfattade som att en bil körde på honom. Men det kan ju lika väl ha varit ett föremål som kastades och att han därför tappade koncentrationen. Detta då i kombination med solen rätt i ögonen och att bromsarna inte fungerade till hundra procent.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Andy

Visst kan saker som träffar bussen överraska föraren, men som yrkesförare anser jag att man ska vara tillräckligt stabil för att  behålla kontrollen över fordonet även efter en sådan sak som att någon kastar en snöboll på bussidan. Att säga att snöbollen orsakade en olycka, är nästan som att säga att första världskriget orsakades av skotten i Sarajevo. Det vill säga att skylla på droppen som får bägaren att rinna över.

Det är klart att det är dumt att kasta snöboll på förbipasserande fordon. Det finns roligare saker att kasta på.

Fredrik Mattsson

#14
fick för många år sedan ett gäng äpplen mitt i vindrutan en härlig sommar kväll i Vilan/Nåntuna på väg in mot stan, hade någon av dom äldre 625/626 och jag höll på trilla av förarstolen :-\ då hojtade ett par grabbar till öppna dörrarna, jag var ju mest paf, så jag gjorde det, och dom var ju tillbaka efter bara någon minut, då kom den ena fram och sa att jag kunde åka, jag frågade vad dom hade gjort, dom hade tydligen gett grabbarna varsin örfil :P, den sommaren blev det faktiskt inte mer äppel kastning :) kan det bero på att dom gav sig på fel buss 8).... för redan efter en stund efter påbörjad tur hade gänget börjat sjungat "en busschaufför", så hade nog dom på min sida redan från början ;D

en annan grej också där ute, på väg ut mot Bergsbrunna på 54:an, kommer invandrare fram å säger åt mig och stanna, trodde först att det var en latmask ::) som ville komma närmare hemmet, hade ju precis lämnat en hpl. herren klev av och gick med raska steg efter en kille med lång rock och riktigt "stor" tuppkamm, knackar killen på axel, han vänder sig om och herren plockar av killen en av bussens sittdynor han gömt under rocken, då herren höjer sittdynan, ser att han är på väg att smälla till tuppkammen, trodde först att det skulle vara den sida man sitter på, men så blev det inte, han vände i luften och killen fick smaka på undersidan av playwood, och tuppkammen var historia, såg rätt kul ut :D