Priser på länskort och stadsbussar

Startat av Stefan P, 07 januari 2009, 18:12:51 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan P

Hej

Jag undrar vilka priser det är på länskort eller liknade kort med samma giltighet?
I Uppsala län är 990 kr.

Vilka priser har vi stadsbussarna runt om i Sverige?

mvh Stefan P

Wetjo

Dalarna från och med idag.

1100 SEK för ett länskort
740 för ett två zonerskort
360 för ett enzonskort
260 för ett "upp till 20"

En pant på 50 pix tillkommer för det "fysiska kortet", men det får du tillbaka om du löser in det.

virtual1

Citat från: Stefan P skrivet 07 januari 2009, 18:12:51 PM
Hej

Jag undrar vilka priser det är på länskort eller liknade kort med samma giltighet?
I Uppsala län är 990 kr.

Vilka priser har vi stadsbussarna runt om i Sverige?

mvh Stefan P

Stockholms län 690:- (och ändå klagas det hela tiden om att det är för högt...)

ch

Västtrafik - sju miljard olika priser, zoner, kort, giltighetstid, områden och allt möjligt.

Patrik

Med länskort, menar vi 30 dagar då?

Isåfall, Norrbotten 1740kr.

Yujin Zhang

Citat från: ch skrivet 07 januari 2009, 21:16:54 PM
Västtrafik - sju miljard olika priser, zoner, kort, giltighetstid, områden och allt möjligt.

Varför inte göra som KLT då, lägg inte någonting alls upp på deras hemsida! Resenäraren får väl en trevlig överaskning först när de öppnar pdf tidtabeller. ::)

(Eller få upp priset genom att söka på reseplanerare, men då får man bara priset för den ressträcka, ingen översikt.)

Wetjo

Vad vi inte tänker på i den här tråden är att dessa resor är "samhällsbetalda" på något vis.
Vi (passageraren) betalar en bråkdel av det verkliga priset för resan. Resten gå över skattsedeln.
Vill minnas att i Stockholm betalar man 30% procent av det verkliga priset, medans man i Dalarna betalar ca 55% av det verkliga priset.

Martin Maltkvist

Citat från: Wetjo skrivet 07 januari 2009, 21:51:00 PM
Vad vi inte tänker på i den här tråden är att dessa resor är "samhällsbetalda" på något vis.
Vi (passageraren) betalar en bråkdel av det verkliga priset för resan. Resten gå över skattsedeln.
Vill minnas att i Stockholm betalar man 30% procent av det verkliga priset, medans man i Dalarna betalar ca 55% av det verkliga priset.
I Södermanland kostar ett månadskort i stadszon 590 kr, 560 innan höjning, och i Strängnäs, Katrineholm och Nyköping något mindre.
På landsort varierar priset beroende på zoner och finns i två varianter, Pendlar- och Pendlarplus. Båda är i stort sett likvärdiga men det senare gäller även på tåg aktuell sträcka inom länet samt inom stadstrafik för de valda zonerna.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Jonas1968

I Örebro län kostar:
Länskort 1450:-
Pendlarkort på en bestämd sträcka kostar från 395 - 1175 :- beroende på resans längd.
Pendlar+ kort på en bestämd sträcka kostar från 595 - 1375 : beroende på resans längd.
Skillnaden mellan Pendlarkort och Pendlar+ är att pendlarkortet bara gäller länstrafiksbuss medan Pendlar+ också gäller på anslutande stadstrafik, tåget(Ej på X2000) samt på Swebus Express.
Tätortskort i Örebro 360 kr, Karlskoga 300 kr och Lindesberg 295 kr.
Fritidskort 290 kronor. (Gäller som ett länskort men endast vardagar efter 17:00 samt hela dygnet på helgerna.)

Richard1250

#9
I Halland kostar ett länskort för 30 dagar 865 kronor gäller från Frillesås i kungsbacka ner till Båstad.
För Halmstad kostar ett månadskort 525 kronor och gäller då i Hela Halmstads kommun.

En enkelbiljet kostar

Vuxen 23 kronor
Barn    14 kronor

Halmstads och Falkenbergs Månadskort gäller i hela kommunen där går kommunerna  in och subventionerar korten.
Så zon 1,2.3 är samma pris.

Så även om man bor i Halmstad eller 2 mil utanför som jag är det samma pris på månadskortet  525 kronor.

Kristofer

Gotlands kommun:
Länskort: 675:-
Förortskort (inom 23 km från en av 5 tätorter): 450:-
Visbykortet (stadstrafiken): 335:-
Samtliga kort gäller 30 dagar
( ) Turer inom parentes endast t. o. m. 1/11 1964 samt fr. o. m. den 1/5 1965.

Rickardo

Citat från: Yujin Zhang skrivet 07 januari 2009, 21:25:38 PM
Varför inte göra som KLT då, lägg inte någonting alls upp på deras hemsida! Resenäraren får väl en trevlig överaskning först när de öppnar pdf tidtabeller. ::)

(Eller få upp priset genom att söka på reseplanerare, men då får man bara priset för den ressträcka, ingen översikt.)

De kanske har läst här...för vips så finns det en prislista på hemsidan... ;)
/Rickardo

Yujin Zhang

Citat från: Rickardo skrivet 13 januari 2009, 20:22:46 PM
De kanske har läst här...för vips så finns det en prislista på hemsidan... ;)
/Rickardo

Ojojoj ser man på! :)

Anton i Axvall

Citat från: ch skrivet 07 januari 2009, 21:16:54 PM
Västtrafik - sju miljard olika priser, zoner, kort, giltighetstid, områden och allt möjligt.


Okej då, men för att vara exakt så kostar Västtrafikkort med 30-dagars Regionen Runt-laddning 1415 kr för vuxen. Dock är Västtrafik ett väldigt stort område.

Vill man inte allt för långt utanför Göteborg kan man köpa en Kranskommunladdning för 850 kronor.

Månadskort inom Göteborg kostar 435 kronor.

Jonas1968

#14
Citat från: Anton i Axvall skrivet 13 januari 2009, 20:57:05 PM
Okej då, men för att vara exakt så kostar Västtrafikkort med 30-dagars Regionen Runt-laddning 1415 kr för vuxen. Dock är Västtrafik ett väldigt stort område.

Vill man inte allt för långt utanför Göteborg kan man köpa en Kranskommunladdning för 850 kronor.

Månadskort inom Göteborg kostar 435 kronor.
1415 kronor för att åka i Hela Västra Götaland är relativt billigt om man jämfört med Örebro län där det kostar 1450 kronor för resor i ett betydligt mindre län. Att Västtrafik har många olika kort och biljetter beror nog på att Västtrafik uppstod genom en sammanslagning av flera olika län och att taxorna fortfarande inte är helt samordnade. T ex finns 20 kortet endast i det som tidigare var Skaraborgs län. Dessutom finns det fortfarande inget värdekort som gäller i hela Västtrafik då man för värdekorten fortfarande använder Prodata i vissa delar av länet och Scanpoint i övriga länet. Man kan undra när dom skall lyckas skapa ett värdekort som fungerar i det nya biljettmaskinssystemet?