Wasatrafik och Gävle Trafik

Startat av Ekloev, 06 januari 2009, 15:26:41 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ekloev


Jag funderar om dessa namn (Wasatrafik och Gävle Trafik) är upptagna och fortfarande ägs av Swebus? Eller är det möjligt att starta ett nytt bolag med något av dessa namn? Någon som har koll på hur det fungerar?

Och dessutom, ska jag väl passa på att fråga, Finns det någon här som kan ha en idé om vilken busslinje eller TÅGlinje som är några av de lönsammare i Sverige? Jag själv gissar på sträckan Stockholm-Uppsala, men ställer mig lite tvekande då Swebus Express tex är ensamma på sträckan med busstrafik och dessutom har dragit in på turer de senaste åren. Men potentialen borde ju finnas? Staffan S eller Lars Ö, har ni några idéer?


Staffan Sävenfjord

Citat från: Ekloev skrivet 06 januari 2009, 15:26:41 PM
Och dessutom, ska jag väl passa på att fråga, Finns det någon här som kan ha en idé om vilken busslinje eller TÅGlinje som är några av de lönsammare i Sverige? Jag själv gissar på sträckan Stockholm-Uppsala, men ställer mig lite tvekande då Swebus Express tex är ensamma på sträckan med busstrafik och dessutom har dragit in på turer de senaste åren. Men potentialen borde ju finnas? Staffan S eller Lars Ö, har ni några idéer?



Lönsammast tåglinje är definitivt Stockholm-Göteborg, åtminstone så länge man bara avser persontrafik. Vilken busslinje som är mest lönsam är svårare att säga, men det torde ju vara någon av alla de expressbusslinjer som finns.
Stockholm-Uppsala har aldrig varit särskilt lönsam, vilket beror på att koncentrationen av resande till några timmar per dag. Man lever inte gott på pendlare...
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars Ödlund skrivet 06 januari 2009, 15:37:05 PM
Östergötland svarar jag på nästa fråga

Menar du med detta Östgötapendeln Norrköping-Linköping-Mjölby-Tranås så betvivlar jag att den är särskilt lönsam företagsekonomiskt sett. Däremot är den det tågsystem i Sverige som har bästa punktligheten.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ekloev

Tack för edra snabba svar.

Om jag då ska förstå detta så skall jag som VD för Gävle Trafik om ett år satsa på att köra veckosluts trafik med buss Mellan Stockholm och Jönköping via de stora orterna i Östergötland? Är det rätt uppfattat så?

Jag sitter dock och funderar på hur man på ett enkelt sätt skulle kunna lösa veckotrafiksfrågan om jag har två bussar som bara står i veckorna. Någon form av dagpendlingslinje borde jag ju satsa på? Och det måste isåfall vara något där jag kan attrahera resenärer även dagtid vardagar (så att det går plus/minus noll iallafall). Och finns det något sådant ställe i Östergötland?

Som ni märker så spånar jag en hel del på detta, jag är nämligen snart färdigutbildad Civilingenjör inom Industriell Ekonomi och har läst mycket Logistik och planering. Detta har gjort att jag sett hur många miljarder skattekronor det är i detta land som rullar till andra staters kassor. Ex, Swebus ägs av Concordia som ägs av Nettbuss A/S som i sin tur ägs av NSB. NSB ägs av norska staten. Busslink ägs till 70% av Keolis som delvis ägs av den franska motsvarigheten till SJ. Orusttrafiken och KR-Trafik ägs ochså i förlängningen av Norska staten. För att inte tala om hur mycket DB och Tyska staten kör i Sverige (Framförallt gods genom DHL och Schenker).

Det känns hemskt att behöva se alla dessa skattepengar rulla utomlands pga mindre väl skötta bussbolag i Sverige. Därför är jag intresserad av att starta ett eget företag.

Men tack Lars Ö och Staffan S för att ni hjälper mig med att spekulera i var detta nystartade företag skulle kunna få sin första marknad någonstans.  :)

Muk

Citat från: Ekloev skrivet 06 januari 2009, 15:58:11 PM
Tack för edra snabba svar.

Om jag då ska förstå detta så skall jag som VD för Gävle Trafik om ett år satsa på att köra veckosluts trafik med buss Mellan Stockholm och Jönköping via de stora orterna i Östergötland? Är det rätt uppfattat så?

Jag sitter dock och funderar på hur man på ett enkelt sätt skulle kunna lösa veckotrafiksfrågan om jag har två bussar som bara står i veckorna. Någon form av dagpendlingslinje borde jag ju satsa på? Och det måste isåfall vara något där jag kan attrahera resenärer även dagtid vardagar (så att det går plus/minus noll iallafall). Och finns det något sådant ställe i Östergötland?

Som ni märker så spånar jag en hel del på detta, jag är nämligen snart färdigutbildad Civilingenjör inom Industriell Ekonomi och har läst mycket Logistik och planering. Detta har gjort att jag sett hur många miljarder skattekronor det är i detta land som rullar till andra staters kassor. Ex, Swebus ägs av Concordia som ägs av Nettbuss A/S som i sin tur ägs av NSB. NSB ägs av norska staten. Busslink ägs till 70% av Keolis som delvis ägs av den franska motsvarigheten till SJ. Orusttrafiken och KR-Trafik ägs ochså i förlängningen av Norska staten. För att inte tala om hur mycket DB och Tyska staten kör i Sverige (Framförallt gods genom DHL och Schenker).

Det känns hemskt att behöva se alla dessa skattepengar rulla utomlands pga mindre väl skötta bussbolag i Sverige. Därför är jag intresserad av att starta ett eget företag.

Men tack Lars Ö och Staffan S för att ni hjälper mig med att spekulera i var detta nystartade företag skulle kunna få sin första marknad någonstans.  :)

Jag är lite nyfiken på hur du tänker i namnfrågan. Hur skulle Gävle Trafik vara ett bra namn om du tänker starta trafik mellan Stockholm och Jönköping?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars Ödlund skrivet 06 januari 2009, 16:26:49 PM
Nej jag avsåg Expressbusstrafiken Sthlm-Östergötland

Ja, men det är ju ingen särskild linje utan en del av en längre linje.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

AO

Har hört att sträckan Gävle-Stockholm ska vara den dyraste per km i hela sverige hos SJ. Så då lär man ju dra in lite pengar på så vis  ;)

Ekloev


Tack Lars Ö för din rättelse.

Sen återstår det väl att se om Gävle Trafik är namnet på bolaget, trafik mellan Gävle-Linköping via Stockholm är ju ochså ett intressant alternativ. Vore roligt att få veta varför du (Staffan S) tror att just Östgötadelen är den som skulle vara mest lönsammast. Jag tänkte på om du kanske vet hur beläggning är idag på Swebus E och/eller SJ?

Jag är tacksam för era synpunkter. Dom kommer att vara till stor hjälp för mig. Jag har som mål att det företag jag ska starta ska ägas gemensamt med personalen, och det är inte det lättaste. Men inte heller en omöjlighet.

Vad för slags bussar tror ni att man skulle satsa på för att köra denna sträcka? Begagnade Linjebussar (Ex gamla FAC vagnar) och eller Scania Carrus Fifty Vagnar? Eller kan det verkligen vara lönsamt att köpa nytt tro?

virtual1

Citat från: Ekloev skrivet 06 januari 2009, 20:24:32 PM
Tack Lars Ö för din rättelse.

Sen återstår det väl att se om Gävle Trafik är namnet på bolaget, trafik mellan Gävle-Linköping via Stockholm är ju ochså ett intressant alternativ. Vore roligt att få veta varför du (Staffan S) tror att just Östgötadelen är den som skulle vara mest lönsammast. Jag tänkte på om du kanske vet hur beläggning är idag på Swebus E och/eller SJ?

Jag är tacksam för era synpunkter. Dom kommer att vara till stor hjälp för mig. Jag har som mål att det företag jag ska starta ska ägas gemensamt med personalen, och det är inte det lättaste. Men inte heller en omöjlighet.

Vad för slags bussar tror ni att man skulle satsa på för att köra denna sträcka? Begagnade Linjebussar (Ex gamla FAC vagnar) och eller Scania Carrus Fifty Vagnar? Eller kan det verkligen vara lönsamt att köpa nytt tro?

Linjetrafik på längre sträckor handlar mest om komfort om du inte skule kunna erbjuda löjligt låga biljettpriser skulle jag tro! - så äldre bussar är väl ara att tänka på om du vil erbjuda billiga resor - men det beror ju på då vilka resenärer du vill attrahera!

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ekloev skrivet 06 januari 2009, 20:24:32 PM
Sen återstår det väl att se om Gävle Trafik är namnet på bolaget, trafik mellan Gävle-Linköping via Stockholm är ju ochså ett intressant alternativ. Vore roligt att få veta varför du (Staffan S) tror att just Östgötadelen är den som skulle vara mest lönsammast. Jag tänkte på om du kanske vet hur beläggning är idag på Swebus E och/eller SJ?


Det var Lars Ö och inte jag som trodde att Stockholm-Östergötland skulle vara mest lönsamt. Jag är tveksam om det finns så mycket underlag för busstrafik där. Tågen går ju väsentligt snabbare och det nästan kryllar av tågförbindelser.
Jag har svårt att tro att du kan få någon lönsamhet i projektet Gävle-Stockholm också. Swebus Express har så gott som slutat köra sträckan. SGS-Bussen kör fortfarande men med tre turer i veckan, mer under veckosluten. Tågen är snabbare trots den nya motorvägen. Skall bussen dessutom in i Uppsala så tappar den mycket tid. Och skall den inte det så tappar man mycket resandeunderlag.
Nya bussar är nog en förutsättning för att komma in på marknaden. Att köra med mer än tio år gamla bussar blir säkert inte uppskattat även om biljettpriserna blir låga. Dessutom gäller det ju att man inte kommer in i miljözon i Stockholm. Det går att komma till Cityterminalen utan att köra in i miljözon, men man är då låst till vissa tillfartsvägar.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

S Svensson

Citat från: Ekloev skrivet 06 januari 2009, 15:58:11 PM
Tack för edra snabba svar.

Om jag då ska förstå detta så skall jag som VD för Gävle Trafik om ett år satsa på att köra veckosluts trafik med buss Mellan Stockholm och Jönköping via de stora orterna i Östergötland? Är det rätt uppfattat så?

Jag sitter dock och funderar på hur man på ett enkelt sätt skulle kunna lösa veckotrafiksfrågan om jag har två bussar som bara står i veckorna. Någon form av dagpendlingslinje borde jag ju satsa på? Och det måste isåfall vara något där jag kan attrahera resenärer även dagtid vardagar (så att det går plus/minus noll iallafall). Och finns det något sådant ställe i Östergötland?

Som ni märker så spånar jag en hel del på detta, jag är nämligen snart färdigutbildad Civilingenjör inom Industriell Ekonomi och har läst mycket Logistik och planering. Detta har gjort att jag sett hur många miljarder skattekronor det är i detta land som rullar till andra staters kassor. Ex, Swebus ägs av Concordia som ägs av Nettbuss A/S som i sin tur ägs av NSB. NSB ägs av norska staten. Busslink ägs till 70% av Keolis som delvis ägs av den franska motsvarigheten till SJ. Orusttrafiken och KR-Trafik ägs ochså i förlängningen av Norska staten. För att inte tala om hur mycket DB och Tyska staten kör i Sverige (Framförallt gods genom DHL och Schenker).

Det känns hemskt att behöva se alla dessa skattepengar rulla utomlands pga mindre väl skötta bussbolag i Sverige. Därför är jag intresserad av att starta ett eget företag.

Men tack Lars Ö och Staffan S för att ni hjälper mig med att spekulera i var detta nystartade företag skulle kunna få sin första marknad någonstans.  :)
Du läste nog inte så mycket trafikekonomi och nationalekonomi. Jag tror inte svenska skattekronor rullar till Frankrike,Norge och USA.Istället är det nog så att trafikföretagen knappt går ihop.
Istället verkar det på mig att vissa länder svarar för ekonomiska risken åt svenska landsting. Svenska bussföretag gick åren 1934-1939 (3 kvartalet) och åren 1950-1955 mycket bra ekonomiskt. Lämnade stort överskott. Men ändå tvekar jag om de för detta gick tillräckligt bra för att reinvestera i fordon.SJ tvingades en gång (ca 1952) att kalkylera på vad fordon och annat kostar att återinvestera. Någon skulle sagt att det körs med enbart nya fordon. Även detta anser jag fel.
Vilka personer är lämpade att driva bussföretag då? Bussförare,präster,kommunpolitiker. Jag har faktiskt undersökt detta litet. Resultat kanske inte alltid är det man förväntar sig. Bäst på att driva bussföretag är handlaren. Dvs den som driver lanthandel.
(Avser i stort sett fd P-län och åren fram till 1955).
Om man skall starta företag så skall man inte köra veckoslutstrafik utan satsa på skolbusstrafik med bra bussar och tillräckligt många omlopp.Nu räcker inte detta. Förarna skall vara trogna och friska. Inte sjukskriva sig och inte erfordra rehablitering.Må bra av deltidsarbete och trivas med kombinationssysselsättning. Långlinjefordon blir utslitna på mycket kort tid.Köras av förare som ser till att bussen inte behöver rehablitering.Som synes sådant som kanske inte passar den vanliga bilden av ett företag.