Första två dagarna med SL Access som användare...

Startat av virtual1, 02 september 2008, 16:53:37 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Camilla

Hej!!
Jag tycker inte Access funkar så bra för jag har nu haft ett Accesskort i en månad och jag tycker det ofta är problem men Access aparaten för n den funkar var tredje gång

Fredde

CitatHej!!
Jag tycker inte Access funkar så bra för jag har nu haft ett Accesskort i en månad och jag tycker det ofta är problem men Access aparaten för n den funkar var tredje gång

Testa att hålla kortet vid kortläsaren några sekunder längre än du brukar. Felet många gör är att bara vifta med kortet, vilket inte Access-systemet accepterar. Har själv tipsat resenärer att testat på detta, och då funkar det felfritt.



virtual1

Citat från: Fredde_J skrivet 30 december 2008, 00:41:09 AM
Testa att hålla kortet vid kortläsaren några sekunder längre än du brukar. Felet många gör är att bara vifta med kortet, vilket inte Access-systemet accepterar. Har själv tipsat resenärer att testat på detta, och då funkar det felfritt.




Efter några månader med kortet kan jag bara säga att det fungerar sämre o sämre!!!! - Nästan uteslutande blir det 'skrivfel' då jag försöker använda det på bussen, efter två tre försök fungerar det dock! På tunnelbanan reagerar inte ens vissa spärrar fast jag lägger kortet på läsarna!!!! - får då testa en annan spärr! Då kortet var nytt kunde man hålla det ett par cm ovanför läsarna o blev igenomsläppt, finns inte en chans numer! - nån som vet om de här chippen 'slits' eller vad det är?

Camilla

Citat från: Fredde_J skrivet 30 december 2008, 00:41:09 AM
Testa att hålla kortet vid kortläsaren några sekunder längre än du brukar. Felet många gör är att bara vifta med kortet, vilket inte Access-systemet accepterar. Har själv tipsat resenärer att testat på detta, och då funkar det felfritt.



När jag åker buss och det inte fungerar så är det inte jag som gör fel för appraten inte funkar så jag frågar bussföraren om det inte funkar och då säger hon/han ja.

mjtag

Hej!
För min del var det Accesspremiär för en vecka sedan och jag har främst använt kortet i automatspärrar (t-bana & pendeltåg) samt på buss och hittills har det funkat utmärkt vilket jag hoppas det fortsätter göra. Enda gången strulat var när personalen på Djurgårdsfärjan skulle läsa av korten med sina bärbara läsare. Tog minst två försök. Vet inte om det var läsaren som var dålig eller dom som inte lärt sig använda den ordentligt. Trodde det skulle ta längre tid att komma igenom spärrarna med Accesskortet men det går ganska smidigt. Fast det kan ju börja funka sämre när man använt det under en längre tid. Enligt SL ska man ju kunna använda & ladda om ett Accesskort i 6 år från inköpstillfället men så länge tror jag inte dom håller.
Hälsningar från Martin J.

Besök gärna min blogg, hemsida, eller Instagram

Bussmicke

Citat från: virtual1 skrivet 30 december 2008, 22:08:12 PM
Efter några månader med kortet kan jag bara säga att det fungerar sämre o sämre!!!! - Nästan uteslutande blir det 'skrivfel' då jag försöker använda det på bussen, efter två tre försök fungerar det dock! På tunnelbanan reagerar inte ens vissa spärrar fast jag lägger kortet på läsarna!!!! - får då testa en annan spärr! Då kortet var nytt kunde man hålla det ett par cm ovanför läsarna o blev igenomsläppt, finns inte en chans numer! - nån som vet om de här chippen 'slits' eller vad det är?

De gamla hederliga korten rockar fett...
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Karsten

Citat från: Bussmicke skrivet 21 januari 2009, 23:03:57 PM
De gamla hederliga korten rockar fett...

Äsch då! Jag har Accesskort sedan årsskiftet och åker i stort sett dagligen Nacka - Stockholms östra och åter. Alltså utsätts mitt kort för visering av konduktör med bärbar avläsare, tunnelbanespärrar och bussarnas biljettmaskiner. Hittills har det inte krånglat en enda gång, bortsett från att bussföraren som körde idag inte hade loggat in på maskinen.

Som hobbybussförare funkar det nästan lika bra, vissa bussars utrustning är inte helt komplett än, men att det fungerar så bra som det trots allt gör förvånar en född skeptiker som mig. ;)

Patrik

För mig har det fungerat perfekt sen jag skaffade det i december.
Jag har använt det på bussar, pendeltåg, tunnelbanan och Roslagsbanan och då har det kanske varit en förare i veckan ungefär som inte loggat in på maskinen (alt. sagt att den inte funkar) och då är det bara att gå förbi.

Kan tillägga att kortet har uppvisats för UL-förare i SL-land och på SL-linje körandes av Westin Buss utan att dom sagt något (vilket dom heller inte behöver göra).

Björn Forslund

Skaffade Access förra veckan. Det har fungerat oklanderligt i tunnelbanans och pendelns spärrar, men i ungefär 20% av bussarna har det inte funkat. Föraren har bara viftat förbi en och sagt att det är fel, i några fall har föraren plockat fram ett eget testkort och snopet konstaterat att det inte heller funkar.
/Björn

Fredde

Nu finns det märken uppsatta på avläsarna (från SL) som uppmanar resenären att hålla kvar kortet tills dess att klarsignal är given. Funkar hur bra som hellst. Men klart det finns bussar där systemet kan ha fallerat på något sätt.


Patrik

Citat från: Fredde_J skrivet 23 januari 2009, 12:27:59 PM
Nu finns det märken uppsatta på avläsarna (från SL) som uppmanar resenären att hålla kvar kortet tills dess att klarsignal är given. Funkar hur bra som hellst. Men klart det finns bussar där systemet kan ha fallerat på något sätt.



Jag såg det igår kväll och när man tittar snabbt så ser det ut som att det är ett märke för att maskinen är ur funktion men så var det tydligen inte.

Björn Forslund

Citat från: Fredde_J skrivet 23 januari 2009, 12:27:59 PM
Nu finns det märken uppsatta på avläsarna (från SL) som uppmanar resenären att hålla kvar kortet tills dess att klarsignal är given. Funkar hur bra som hellst. Men klart det finns bussar där systemet kan ha fallerat på något sätt.



Jag håller plånboken med kortet tryckt mot läsaren, stilla. Det är bara att konstatera att det är många Accessystem i bussarna som inte funkar. Är det hårdvaran som inte klarar miljön? Innerstadsbussarna verkar generellt bättre än ute i periferin.

Fredde

CitatJag såg det igår kväll och när man tittar snabbt så ser det ut som att det är ett märke för att maskinen är ur funktion men så var det tydligen inte.

Det är meningen att man ska hajja till och läsa de väl formulerade raderna ;)

CitatJag håller plånboken med kortet tryckt mot läsaren, stilla. Det är bara att konstatera att det är många Accessystem i bussarna som inte funkar. Är det hårdvaran som inte klarar miljön? Innerstadsbussarna verkar generellt bättre än ute i periferin.

Så pass? För mig var det bra länge sen jag hade någon buss där det inte fungerade, men det är väl olika från område till område.

Det gäller ju även som förare att felrapportera när de strejkar så man kan åtgärda felet. Kanske är den benägenheten olika beroende på vart i länet man åker buss?


Björn Forslund

Så pass? För mig var det bra länge sen jag hade någon buss där det inte fungerade, men det är väl olika från område till område.

Det gäller ju även som förare att felrapportera när de strejkar så man kan åtgärda felet. Kanske är den benägenheten olika beroende på vart i länet man åker buss?


[/quote]


Misstänker att det är så. Vet inte hur det fungerar med reparationerna, men bussen kanske går i trafik tills reparatör kömmer? Access lagas väl inte lokalt på garagen, eller har man reservenheter man byter med?
I de flesta fall vet föraren att det inte fungerar, och viftar bara in en.

homer

i 9 av 10 fall när de inte fungerar är de handhavandefel från resenärerna, dvs man viftar med kortet eller placerar de fel på läsaren

vädligt många drar kortet från de blåa och lägger de på de gråa området ovanför och låter kortet ligga kvar på displayen, då ser dem inte om lampan lyser och flyttar kortet och maskinen reagerar med "skrivfel"