Första två dagarna med SL Access som användare...

Startat av virtual1, 02 september 2008, 16:53:37 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

virtual1

Då jag självklart inte kunde låta bli att säsongshandla SL-kortet bara för att få testa SL Access så
tänkte jag att jag skulle ge er en liten bild hur det funkat som användare dessa två första dagarna... -
blir lite off topic då inte alla färdsätt är buss, men hoppas detta är OK!

Dag 1 på morgonen - avfärd till Jobbet - två av tre spärrar fungerade inte och pep ihärdigt med kortet,
den tredje fungerade! :-)
Dag 1 på kvällen - avfärd från jobbet/Hötorget - fungerade klanderfritt i den spärren jag testade
Dag 1 på kvällen - avfärd från Centralen med pendeltågen - fungerade klanderfritt i den spärren jag testade
Dag 1 på kvällen - avfärd från Stuvsta med pendeln - fungerade klanderfritt i den spärren jag testade
Dag 1 på kvällen - avfärd med buss från Årstaberg - trots att systemet var i bruk på bussen så klagade
läsaren på 'Ogiltigt kort' - chaffisen vinkade förbi mig ;-)
Dag 1 på kvällen - avfärd med tbana från Gullmars -> hem - en av spärrarna fungerade inte, nästa fungerade!
Dag 2 på fm - avfärd till Gullmarsplan hemifrån - fungerade klanderfritt i den spärren jag testade
Dag 2 på fm - avfärd med Tvärbanan till Liljeholmen - Konduktören hade inte med sig nån läsare och skrattade
o sa "Jag ska ta med mig den i morgon" ;-)
Dag 2 på em - avfärd med tbana från Telefonplan - ingen! av de fem spärrarna fungerade, fick bli igenomsläppt
av spärrkillen!

Så nog verkar det finnas lite barnsjukdomar med systemet, men vad annars att vänta! - Annars: väldigt smidigt
att slippa rota reda på kortet o bara toucha med plånboken! 4 tummar upp!!!

Yujin Zhang

Någonting som SL borde göra (eller kanske redan håller på) är att skriva ut ett enkelt kvitto varje gång man laddar kortet där det står kortnummer och vad för sorts uppladning det finns på kortet (t.ex. är det säsongskort så ska det stå så och giltigshetsperioden), ungefär som kvitto man får från de andra länstrafikhuvudman när man åker med dem, så att man kan styrka kortets äktighet när någon maskin inte fungerar.

(Jag tror att det finns en funktion åt den riktningen på biljettmaskinen, men inte ska föraren skriva ut kvitto efter kvitto för att kunderna vill veta saldot på kortet? Enstaka okej, men inte varenda passagerare som står i 474s hållplatskö i Slussen.  :P)

Lung To

Tror att det är fortfarande bussar där accessen visar "Ej i trafik", det går ej att logga in alls eller så finns burken inte ens inmonterad.

Magnus_J

Access maskinen skall visa det som BussPcn visar eftersom de är ihop kopplade.

Hursom helst. visst ska man vinka förbi de med gult kort om det inte fungerar. står så i instruktionen också.
Jag tror att den firman som fixar med utrustningen (JME??)har nog häcken fullt med reparationer.
många av maskinerna inte användts utan bara kopplats in i bussarna.

man får väl se detta som en avancerad period av test.

de gånger jag använder mitt kort har det fungerat klanderfritt. både på Buss och spärr.

skulle nån komma och fråga om ett kvitto på giltighets tiden så tar det mig 15 sek att trycka ut det... två knapptryck.
visst vill man kanske inte göra det i kö men ändå.

Kvarne

Något jag skulle vilja se är att det även på "stora avläsaren" visar om kortet är OK eller Ogiltigt.

Som det är nu så står det ju bara på den "lilla avläsaren". Och tyvärr är det flera bussar där man som förare inte kan se vad denne visar utan man får lita på ljudsignalen. Men om man har en fullsatt buss med exempelvis en skolklass med barn som stojjar....?
Då hör man ju inte ljudet..?

Visst, är kortet ogiltigt står det så även på "stora avläsaren", men jag tycker att den borde visa "OK" på båda avläsarna....
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Matte

Citat från: Kvarne skrivet 06 september 2008, 08:54:22 AM
Något jag skulle vilja se är att det även på "stora avläsaren" visar om kortet är OK eller Ogiltigt.

Som det är nu så står det ju bara på den "lilla avläsaren". Och tyvärr är det flera bussar där man som förare inte kan se vad denne visar utan man får lita på ljudsignalen. Men om man har en fullsatt buss med exempelvis en skolklass med barn som stojjar....?
Då hör man ju inte ljudet..?

Visst, är kortet ogiltigt står det så även på "stora avläsaren", men jag tycker att den borde visa "OK" på båda avläsarna....

Tycker samma som du Kvarne... Har även framfört samma klagomål och tips till dom som jobbar/jobbade som SL ACCESS personal på mitt garage... Man kan ju höja Volumen lite till på både kortläsare och biljettmaskinen(TP5000) men det är inte tillräckligt tycker jag. Jag vill också ha en OK kvitering i skärmen på TP5000 istället för ett litet pip eller pip pip beroende på Helt eller Reduserat pris. Har man mycket stojjiga resenerer med och mycket trafik runt och annat ljud så hörsdet inte. Har sagt till flera gånger som bussförare att du får allt visa ditt kort om du ska resa med... Då håller dom fram sitt ACCESS kort mot läsaren men då e ju riljetten redan viserad och spärrad....

Nupski

Varför skulle systemet fungera i Stockholm när det inte fungerar någonannastans? I Göteborg har det varit halvfärdigt i snart ett halvsekel. Oslo verkar inte tillämpa det utan där har politikerna blivit stämda för korruption. Andra städer har drabbats av fel och brister där systemet inte fungerar till fullo. Sedan att ERG har varit på väg mot konkurs ett flertal tillfällen gör ju inte saken bättre.

Vad är det för fel på stämplar, pappersremsor och biljetttänger?

Wolfie

Citat från: Tomas skrivet 16 september 2008, 11:50:50 AM
Varför skulle systemet fungera i Stockholm när det inte fungerar någonannastans?


I Stockholm har man en nu annan leverantör av mjukvaran. (Men det behöver inte heller betyda att det funkar bättre, men man kan ju hoppas).

Citat från: Tomas skrivet 16 september 2008, 11:50:50 AM
Vad är det för fel på stämplar, pappersremsor och biljetttänger?


Det anses som gammalmodigt och det är svårare att föra statistik över hur resenärerna reser.

Ache

I städer såsom London, Helsingfors och flertal andra har dom lyckats hur bra som helst med projekt som SL Access. Visst, dom hade också lite strul i början, men det tog inte 2,5 år att installera det hela. I tex. Helsingfors funkar samma kort (snygg blå design) för resor inom innerstaden, krankommuner, förorter och t.o.m regionala resor. Där klarar dom sig dessutom med läsare som är betydligt mindre än på SL. Varför ska det vara så svårt just för SL att lyckas?   ???

Bussmicke

Och jag trodde att jag skulle få det nya kortet i och med nya säsongskortet men icke.
Det var det gamla som kom.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Fredde

Vill man ha det nya måste man beställa det speciellt från SLs hemsida.


virtual1

Citat från: Bussmicke skrivet 23 september 2008, 21:59:07 PM
Och jag trodde att jag skulle få det nya kortet i och med nya säsongskortet men icke.
Det var det gamla som kom.

Nya/Gamla, vad har jag missat? - att det skulle vara gult var ju IAF välkänt innan kortet damp ned i brevlådan!

virtual1

Citat från: Tomas skrivet 16 september 2008, 11:50:50 AM
Vad är det för fel på stämplar, pappersremsor och biljetttänger?

* Lättare att i dagens samhälle förfalska pappersbiljetter med den teknik som finns.
* Det är något som fungerar bäst vid kontanthantering som man ju vill ha bort ifrån kollektivtrafiken!
* Det är ett svåröverskådligare o mer inkorrekt system, felaktig stämpling/utebliven stämpling etc. kan ju vara smart
att försöka undvika.
* Om ett system som SL-access fungerar som tänkt är det ju fasen så mycket smidigare än att hålla reda på knögliga papperslappar!
* Svårare att föra statistik
* Lägger mer ansvar på en förare/spärrkontrollant att se till att biljetter inte blir snodda/förekommer!
* Miljöovänligare med massa papper som sällan går till återvinning utan slängs istället!

Säg nåt som varit _bra_ med stämplar, pappersremsor o biljettänger istället mer än att det är en billig teknik att införa!

Tyckte att då jag var i London sist o köpte Oyster-card att det var himmelriket i det avseendet, smidigare system får man ju leta efter!

Fredde

CitatNya/Gamla, vad har jag missat? - att det skulle vara gult var ju IAF välkänt innan kortet damp ned i brevlådan!

Periodkortet finns både till det nya Access-systemet samt det gamla kortämnet som man visar upp.


virtual1

Citat från: Fredde_J skrivet 06 oktober 2008, 22:40:27 PM
Periodkortet finns både till det nya Access-systemet samt det gamla kortämnet som man visar upp.


Jo, jag förstod att det var det som avsågs sen, men trodde det var rätt känt att det var enbart via beställning från hemsidan som man kunde få tag på det nya kortet!